Onderzoek welzijn dieren

26-08-2019 21:25 58 berichten
Iemand ervaring naar een onderzoek naar het welzijn van zijn/haar dieren n.a.v. een anonieme melding?

Vandaag een brief in de bus gekregen. Gebeld maar inspecteur was niet bereikbaar dus wordt morgen teruggebeld.

Ik vind dit niet tof omdat ik mijn best doe goed voor mijn dieren te zorgen. Alhoewel de wei kaal is, krijgen ze dagelijks water, hooi, krachtvoer en mogen ze regelmatig op het gazon grazen. Ook worden ze regelmatig ontwormt en komt de hoefsmid 2 tot 3 keer per jaar aan huis.

Ik baal ervan ook al weet ik nog niet wat de inspecteur ervan vindt.
Alle reacties Link kopieren
Dan zal het wel goed gaan toch?
Hebben ze schaduw?
Het grootste deel van de dag wel, maar inderdaad niet de gehele dag. Er staan een aantal bomen in de wei maar die bieden vooral schaduw in de ochtend.

Ik zou ze voor de zekerheid in een ander deel wei kunnen zetten waar ze meer schaduw hebben, maar die wei is net lekker bij aan t trekken qua grasgroei. Zou het dat zijn?
Alle reacties Link kopieren
Of het dat is weet ik niet. Maar het lijkt me voor een paard met dit weer bijna ondraaglijk om een groot deel van de dag in de hete zon te staan. Afdak lijkt me geen overbodige luxe.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet 'doeken ' ophangen voor meer schaduw?
Alle reacties Link kopieren
Angel64 schreef:
26-08-2019 21:39
Het grootste deel van de dag wel, maar inderdaad niet de gehele dag. Er staan een aantal bomen in de wei maar die bieden vooral schaduw in de ochtend.

Ik zou ze voor de zekerheid in een ander deel wei kunnen zetten waar ze meer schaduw hebben, maar die wei is net lekker bij aan t trekken qua grasgroei. Zou het dat zijn?
Dat lijkt me wel!
Vrij logisch bij 30 graden...
Ik denk ook dat het het gebrek aan schaduw is. Wordt vaker melding van gedaan.
Angel64 schreef:
26-08-2019 21:25
[...]
Waarschijnlijk iemand die langs liep en zag dat de wei kaal was en dacht ze hebben geen voedsel. Denk dat het meer door de onwetendheid van de persoon komt die de melding heeft gedaan. Zolang jij kan aantonen dat jij alles eraan doet om je dieren goed te verzorgen en dat lijkt mij ook zo hier bovenstaande informatie te lezen zou ik dat zo uitleggen aan inspecteur en toch ook voor voldoende schaduw zorgen met deze temperaturen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2019 10:23
Reden: op gequote
40.51% gewijzigd
dubbel.
Als jij van jezelf weet dat de dingen in orde zijn, geen zorgen maken.
Ik vind wél dat dieren de hele dag door een schaduwplek moeten hebben. Weet ook bijna zeker dat hierom de melding is gedaan...
Thnx. Ik ga ze morgenochtend voor de zekerheid verplaatsen.

En dan wacht ik maar even af wat de constatering van de inspecteur is. Die is immers al ter plaatse geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wil je zelf bijna de hele dag in de brandende zon staan met dit weer? Ik kan me voorstellen dat iemand bezorgd is.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
26-08-2019 21:54
Wil je zelf bijna de hele dag in de brandende zon staan met dit weer? Ik kan me voorstellen dat iemand bezorgd is.
Idd
Voor de duidelijkheid; ze staan echt niet de hele dag in de brandende zon. Ze hebben het grootste deel van de dag heerlijk schaduw van de bomen die in en ook naast de wei staan. Maar ga ze morgenochtend inderdaad in een andere wei zetten waar ze zeker de hele dag volop schaduw hebben.
Ik vind het ook niet erg dat iemand bezorgd is hoor. Maar waarom niet gewoon even aanbellen of een briefje in de brievenbus? Waarom moet er dan meteen het LID aan te pas komen...
Alle reacties Link kopieren
Beschutting (schaduw) is verplicht.
https://www.levendehave.nl/nieuws/paard ... len-de-wei

Als je geluk hebt, blijft het bij waarschuwing, maar dat ze schaduw nodig hebben is zo.logisch. Kan zijn dat je direct boete krijgt
Ik vind het goed dat er een melding is gedaan. Voor dieren in het weiland is het verplicht een schuilhok te hebben.
Angel64 schreef:
26-08-2019 22:00
Ik vind het ook niet erg dat iemand bezorgd is hoor. Maar waarom niet gewoon even aanbellen of een briefje in de brievenbus? Waarom moet er dan meteen het LID aan te pas komen...
Wellicht zijn er meerdere meldingen gedaan...
Alle reacties Link kopieren
Angel64 schreef:
26-08-2019 21:59
Voor de duidelijkheid; ze staan echt niet de hele dag in de brandende zon. Ze hebben het grootste deel van de dag heerlijk schaduw van de bomen die in en ook naast de wei staan. Maar ga ze morgenochtend inderdaad in een andere wei zetten waar ze zeker de hele dag volop schaduw hebben.
Maar waarom morgen pas dan? Tis al dagen bloedheet!
lilalinda schreef:
26-08-2019 22:00
Beschutting (schaduw) is verplicht.
https://www.levendehave.nl/nieuws/paard ... len-de-wei

Als je geluk hebt, blijft het bij waarschuwing, maar dat ze schaduw nodig hebben is zo.logisch. Kan zijn dat je direct boete krijgt
Als dat zo is, dan is dat zo. Ik besef me ter dege dat ik verantwoordelijk ben voor het welzijn van onze dieren. Zoals eerder gezegd doe ik daar zeker ook mijn best voor en ik ga ze morgenochtend ook direct verplaatsen zodat ik 100% zeker ben dat ze de hele dag schaduw hebben.

Overigens is er een schuilhut aanwezig waar ze gewoon in kunnen.
Juist als de zon het op zijn hoogst staat en dus het heetst is, geven bomen maar erg weinig schaduw...
roosje1976 schreef:
26-08-2019 22:04
Maar waarom morgen pas dan? Tis al dagen bloedheet!
Omdat ik er simpelweg onvoldoende aan heb gedacht. Mea culpa.
Marigold1986 schreef:
26-08-2019 22:05
Juist als de zon het op zijn hoogst staat en dus het heetst is, geven bomen maar erg weinig schaduw...
Het andere gedeelte staat vol met grote bomen vol blad. Daar hebben ze 100%zekerheid de hele dag schaduw.

En zoals gezegd is er ook een schuilhut aanwezig. Daar konden ze vandaag en ook de afgelopen dagen gewoon in
Alle reacties Link kopieren
Angel64 schreef:
26-08-2019 22:06
Omdat ik er simpelweg onvoldoende aan heb gedacht. Mea culpa.
Dat begrijp ik dus niet. Ik zorg er zelfs voor dat mijn hond extra koel drinkwater heeft staan. Daar hoor je wel aan te denken.
Maar bedankt alvast voor het meedenken. Dit gaat me echt geen 2e keer gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven