Halfbloedjes maar in de ogen van anderen toch buitenlanders.

07-09-2019 21:46 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het moet toch eens een keer gezegd worden, ik weet dat velen zich beledigd zullen voelen maar ik beschrijf dit topic uit mijn eigen ervaringen.

Ik ben in Nederland geboren, ik heb een Nederlandse vader en ik draag ook zijn Nederlandse achternaam.
Mijn moeder komt uit het buitenland, uit Latijns-Amerika, ik wil niet zeggen uit welk land precies ivm privacy.

Al mijn hele leven wordt ik door Nederlanders gezien als een buitenlandse vrouw, zelfs door mijn Nederlandse vrienden.
Die zeggen dan bijvoorbeeld tegen mij : 'wat een rotweer vandaag zeg, koud en regen, waar jij vandaan komt is het altijd mooi weer, waarom ga je niet terug?'
Dan denk ik bij mezelf : 'terug'? Hoe kan ik nou ergens heen terug gaan als ik er nooit eerder gewoond heb?

Ik krijg met zulke opmerkingen direct het gevoel dat ik buiten de groep geplaatst wordt en als iemand die eigenlijk niet hier in Nederland thuis hoort.

En zo is het altijd zo geweest, altijd mij het gevoel geven dat ik niet hier vandaan kom.
Mijn Nederlandse vader, mijn familienaam en het feit dat ik hier geboren en getogen ben wordt volledig achterwege gelaten.

Zal het komen door mijn uiterlijk? Ik ben niet blond en ik heb ook geen blauwe ogen, wel ben ik ontzettend wit qua huidskleur.
Ik heb niet echt een heel opvallend buitenlands uiterlijk, maar absoluut geen typisch Nederlands uiterlijk, vaak genoeg denken mensen wel dat ik volledig Nederlands ben van afkomst maar als ze eenmaal weten dat mijn moeder uit het buitenland komt dan ben ik ook een buitenlander.

En de hele grap is namelijk, dat mijn moeder qua huidskleur nog witter dan mijn vader is en altijd verbrand onder de zon en mijn vader juist bruin wordt.
Ook heeft mijn moeder een lichte kleur ogen, lichter dan mijn vader.
Verder heeft ze wel zwart haar en is het wel echt een typisch latina vrouwtje.

Voor mijn broertje is het anders gesteld, die ziet er heel donker uit.
Tijdens sollicitaties heeft ie al vaker te horen gekregen : bent jij (en dan noemen ze zijn naam+achternaam) ik had een heel iemand anders verwacht.
Opvallend genoeg werd ie meestal uitgenodigd, maar na de ontmoeting meestal afgewezen.
Gelukkig heeft hij nu een vaste baan.

Ik zie vaker bij halfbloedjes waaronder ook mijn broertje, dat ze zich meer verbonden voelen met het andere land dan met Nederland...
Ra Ra Ra hoe zou dat nou toch komen...

Ik heb een keer meegemaakt op een verjaardag dat ik helemaal als buitenlandse werd benaderd en dat er een volbloed Portugese meid naast me zat en aan de andere kant een half Nederlandse/Italiaanse jongeman die als autochtonen werden behandeld aangezien ze toevallig blond waren met blauwe ogen.

Ik denk persoonlijk ook dat onze koningin Maxima zo goed in de smaak valt bij het volk omdat ze blank is, blond is en lang is.
Als het nou zo een Argentijnse indianen type of meer typische Zuid-Amerikaanse latina typetje was geweest was ze wel minder in de smaak gevallen, dat weet ik zeker.
Maar niet te spreken over de prinsessen, die worden ondanks dat het halfbloedjes zijn niet als buitenlanders beschouwd zoals ik, dankzij hun hoogblonde haren en zeer lichte voorkoming.

Wie heeft er nog meer één ouder afkomstig uit het buitenland en herkent zich in mijn ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder. Nee, ik heb die ervaring helemaal niet terwijl ik er totaal niet 'Nederlands' (wat dat ook mag zijn dan) uitzie. Ik heb dan ook nog eens een buitenlandse achternaam die men nooit kan plaatsen.

Voel jij je een 'buitenlander' dan? Heb jij er last van?
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je het over halfbloedjes? Ik vind dat een nogal denigrerende omschrijving. (Het doet me een beetje denken aan de Harry Potterboeken.)

Wees trots op wie je bent en maak het allemaal niet zo zwaar. Ik denk dat je jezelf echt tekort doet!

Er zijn overigens heel wat autochtone Nederlanders met donker haar en bruine ogen. Het is niet zo dat alle Nederlanders blond haar en blauwe ogen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
07-09-2019 21:50
Wat bijzonder. Nee, ik heb die ervaring helemaal niet terwijl ik er totaal niet 'Nederlands' (wat dat ook mag zijn dan) uitzie. Ik heb dan ook nog eens een buitenlandse achternaam die men nooit kan plaatsen.

Voel jij je een 'buitenlander' dan? Heb jij er last van?
Ik voel me niet buitenlands maar autochtone Nederlanders geven mij altijd het gevoel dat ik dat wel ben.
En daar heb ik wel last van, vooral omdat 50% van mijn roots gewoon hier vandaan komen en ik dusdanig ook echt een band met Nederland heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel raar om tegen mensen die in NL geboren zijn te zeggen 'over waar zij vandaan komen' refererend naar het andere land. Dat zegt meer over hun dan over jou. Mensen die anderen veroordelen op afkomst, zegt ook meer over hun dan over jou. Dat je broertje weleens is afgewezen bij een baan, hoort bij het leven. Dat jij dat afdoet als racisme, dat zou kunnen, maar is wel invulling van jou en dat zegt misschien iets over jou.

Besef dat mensen heel vaak niet door hebben hoe het zit, maar dat ze het niet altijd kwaad bedoelen. Ook zullen er altijd mensen met vooroordelen zijn, ik zou proberen om niet hun voorbeeld te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Jezelf als uniek zien, zoals iedereen uniek is, laat je uit de hokjes stappen. Waarom hokje "buitenlander", "halfbloedje" enz? Je bent wie je bent, en je mag van anderen verwachten dat ze met jou omgaan om wie jij bent, niet om wat ze denken aan de buitenkant te kunnen zien. Gaan mensen zonder oprechte interesse daarop een mening vormen, dan is het aan jou of je met zo i iemand in gesprek wilt gaan of niet.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
07-09-2019 21:51
Waarom heb je het over halfbloedjes? Ik vind dat een nogal denigrerende omschrijving. (Het doet me een beetje denken aan de Harry Potterboeken.)

Wees trots op wie je bent en maak het allemaal niet zo zwaar. Ik denk dat je jezelf echt tekort doet!

Er zijn overigens heel wat autochtone Nederlanders met donker haar en bruine ogen. Het is niet zo dat alle Nederlanders blond haar en blauwe ogen hebben.
Hoe moet ik het dan benoemen? Mixjes?

En ja zoals ik al beschreef is me vader donkerder dan me moeder terwijl hij juist de Nederlander is.
Ook iets wat mensen nooit geloven als ik dat vertel.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
07-09-2019 21:56
Ik vind het heel raar om tegen mensen die in NL geboren zijn te zeggen 'over waar zij vandaan komen' refererend naar het andere land. Dat zegt meer over hun dan over jou. Mensen die anderen veroordelen op afkomst, zegt ook meer over hun dan over jou. Dat je broertje weleens is afgewezen bij een baan, hoort bij het leven. Dat jij dat afdoet als racisme, dat zou kunnen, maar is wel invulling van jou en dat zegt misschien iets over jou.

Besef dat mensen heel vaak niet door hebben hoe het zit, maar dat ze het niet altijd kwaad bedoelen. Ook zullen er altijd mensen met vooroordelen zijn, ik zou proberen om niet hun voorbeeld te volgen.
Wat mijn broertje betreft is dat iets wat hij zelf verteld heeft.
Bovendien als er verbaasd gezegd wordt dat ze met zo een Nederlandse naam een heel ander persoon hadden verwacht dan zegt dat ook meer dan genoeg.

Voor de rest heb je wel gelijk.
Wat vreemd.

Ik heb een hoop 'halfbloedjes' in mijn vrienden- en kennissenkring. Nog nooit, en ik ken ze allemaal toch al heel wat jaren, is er iets vreemds gezegd of zijn er discriminerende opmerkingen gemaakt.

Een keer heb ik aan een vriendin gevraagd wat haar culturele achtergrond eigenlijk is. Gewoon een Hollandse meid met een Hollandse naam, maar exotisch uiterlijk en een hoop familie over de hele wereld. Haar achtergrond was inderdaad nogal divers en ze had van vier continenten bloed gekregen. Nou mooi, wisten we dat ook weer. (toen ik dit vroeg kende ik haar al dertig jaar. Het was gewoon nieuwsgierigheid)

Zelf ben ik een Hollandse met boerennamen en een donkerder dan doorsnee oud-Hollands uiterlijk. Ik krijg wel eens vragen waar ik nou precies vandaan kom en vind het eerlijk gezegd altijd wel grappig. Mijn moeder was een Francaise en zo wordt er wel eens lollig gezegd dat Sjaantje de Nederlandse stokbroden niet blieft, maar daar kan ik me niet druk over maken. Mijn oma van mijn vaders kant was Slavisch en ook dat zie je terug als je goed kijkt. Er worden wel eens grappen over gemaakt, maar ik kan er niet mee zitten.

Vaak is het gewoon interesse. Het wordt anders als je zelf zegt dat je bijvoorbeeld Braziliaans bent en daar prat op gaat, maar intussen je Nederlandse achtergrond vergeet. Dat kan voor wat irritatie zorgen.
ladyboy schreef:
07-09-2019 22:00
Wat mijn broertje betreft is dat iets wat hij zelf verteld heeft.
Bovendien als er verbaasd gezegd wordt dat ze met zo een Nederlandse naam een heel ander persoon hadden verwacht dan zegt dat ook meer dan genoeg.

Voor de rest heb je wel gelijk.

Och wel nee. Ik heb een hele Nederlandse naam (zeg Marieke de Vries) en ik heb ook wel eens te horen gekregen dat ze een blonder iemand hadden verwacht en niet een mediterraans scharminkel. Snap ik wel.

Ik heb ooit een hele grote Surinamer ontmoet en verwachtte een Rodney of iets, maar hij heette zoiets als Piet Jansen. En eerlijk? Ik schoot in de lach. Hij vond het ook wel grappig toen ik hem uitlegde dat ik een heel andere naam had verwacht en sindsdien noem ik hem Rodney. Hij mij weer Chantal en die naam komt niet eens in de buurt van mijn melkboerenhondennaam. (waar ik overigens erg blij mee ben)
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
07-09-2019 22:02
Wat vreemd.

Ik heb een hoop 'halfbloedjes' in mijn vrienden- en kennissenkring. Nog nooit, en ik ken ze allemaal toch al heel wat jaren, is er iets vreemds gezegd of zijn er discriminerende opmerkingen gemaakt.

Een keer heb ik aan een vriendin gevraagd wat haar culturele achtergrond eigenlijk is. Gewoon een Hollandse meid met een Hollandse naam, maar exotisch uiterlijk en een hoop familie over de hele wereld. Haar achtergrond was inderdaad nogal divers en ze had van vier continenten bloed gekregen. Nou mooi, wisten we dat ook weer. (toen ik dit vroeg kende ik haar al dertig jaar. Het was gewoon nieuwsgierigheid)

Zelf ben ik een Hollandse met boerennamen en een donkerder dan doorsnee oud-Hollands uiterlijk. Ik krijg wel eens vragen waar ik nou precies vandaan kom en vind het eerlijk gezegd altijd wel grappig. Mijn moeder was een Francaise en zo wordt er wel eens lollig gezegd dat Sjaantje de Nederlandse stokbroden niet blieft, maar daar kan ik me niet druk over maken. Mijn oma van mijn vaders kant was Slavisch en ook dat zie je terug als je goed kijkt. Er worden wel eens grappen over gemaakt, maar ik kan er niet mee zitten.

Vaak is het gewoon interesse. Het wordt anders als je zelf zegt dat je bijvoorbeeld Braziliaans bent en daar prat op gaat, maar intussen je Nederlandse achtergrond vergeet. Dat kan voor wat irritatie zorgen.
Haha wel leuk!
Tja waar ik me gewoon aan irriteer is dat er vaak wordt gezegd dat waar ik vandaan kom het mooi weer is, dat waar ik vandaan kom de zon altijd schijnt, etc etc.
Waarom ik niet daar ga wonen, waarom ik hier blijf.
Niet dat het vaak gebeurd, maar wel vaak genoeg.
Dan denk ik wel van en hoe zit het met mijn andere Nederlandse helft? Telt dat niet mee?
Als ik naar moeders land ga en weer terug kom is iedereen altijd verbaasd dat ik even wit ben terug gekomen.
Ten eerste hou ik niet eens van zonnen en strand en ten tweede kan ik er ook niet goed tegen en ten derde, vergeten mensen altijd dat ik er heen ga voor familie bezoek en niet om daar in een hotel resort aan het zwembad of dergelijke te liggen.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk krijg ik wel eens vragen over mijn afkomst maar ik heb nooit het gevoel dat dat is omdat men mij als 'allochtoon' ziet. Ik zie het meer als interesse. Verder zie ik mijzelf ook als Nederlandse ondanks dat ik pas op mijn 18e de Nederlandse nationaliteit heb gekregen.

Zelf heb ik nooit het idee gehad dat mijn uiterlijk of mijn naam me in de weg heeft gezeten in het leven. Ik houd me er verder ook niet zo mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken voor een deel wat je zegt, TO. Het is niet anders, al vind ik het ook heus wel eens irritant.
Alle reacties Link kopieren
En als je zegt 'terug, je bedoelt terug naar Alkmaar, waar ik vandaan kom?' - wat zeggen ze dan?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
07-09-2019 22:10
Tuurlijk krijg ik wel eens vragen over mijn afkomst maar ik heb nooit het gevoel dat dat is omdat men mij als 'allochtoon' ziet. Ik zie het meer als interesse. Verder zie ik mijzelf ook als Nederlandse ondanks dat ik pas op mijn 18e de Nederlandse nationaliteit heb gekregen.

Zelf heb ik nooit het idee gehad dat mijn uiterlijk of mijn naam me in de weg heeft gezeten in het leven. Ik houd me er verder ook niet zo mee bezig.
Ja maar bij jou is dat anders, ik vind het ook niet erg als er naar gevraagd wordt en zie dat ook als interesse het is alleen meer dat die Nederlandse helft van mij dan ineens niet meer telt, dat er over mij wordt gezegd die zuid Amerikaanse en dat is waar het mij om gaat, die verdeling maken en mij het gevoel geven hier niet thuis te horen.
Ik herken maar al te goed.
Hoewel mijn overgrootvader bruin was en al zijn nazaten tot nu toe allemaal gemixed zijn, worden we nog steeds als allochtonen gezien en benaderd en als het maar even kan buiten de groep geplaatst met hele dagelijkse en wonderlijk gekozen opmerkingen.
Zelfs mijn zoon wordt als allochtoon gezien en daar zit al bijna helemaal geen bruin meer in.
Tja, als we maar in een typisch Nederlands hokje passen, anders voelt men zich ongemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
07-09-2019 22:16
En als je zegt 'terug, je bedoelt terug naar Alkmaar, waar ik vandaan kom?' - wat zeggen ze dan?
Hahaha dat is nooit in me opgekomen, maar even onthouden voor een volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
07-09-2019 22:10

Zelf heb ik nooit het idee gehad dat mijn uiterlijk of mijn naam me in de weg heeft gezeten in het leven. Ik houd me er verder ook niet zo mee bezig.
Dit idee heb ik ook niet trouwens. Maar ik herken wel wat TO bedoelt.

Ik besteed zelf weinig aandacht aan het niet-Nederlandse deel van mijn afkomst, ik ben Nederlandse, geboren en getogen. Maar in de ogen van anderen is dat op het eerste gezicht blijkbaar niet evident, inclusief verwachtingen die mensen hebben op basis van mijn uiterlijk; dat ik de taal spreek, de culturele gewoonten heb, de gerechten kan koken, in dat land ben geboren of er regelmatig op vakantie ga, etcetera.

Geen ramp, wel regelmatig dezelfde gesprekken waarin dit aan bod komt. "Moeten" uitleggen hoe het zit.
ladyboy schreef:
07-09-2019 22:00
Wat mijn broertje betreft is dat iets wat hij zelf verteld heeft.
Bovendien als er verbaasd gezegd wordt dat ze met zo een Nederlandse naam een heel ander persoon hadden verwacht dan zegt dat ook meer dan genoeg.
.
Wat dan? Ik zou ook verbaasd zijn als Annie Jansen een zwarte vrouw met dreadlocks blijkt te zijn en ik ben dan niet zo diplomatiek dat ik dat helemaal kn verbergen. Volgens mij vul jij zelf een heleboel negatief in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen en ik spreken thuis nooit over “halfbloedjes”.
Mijn kinderen zijn volbloedjes ondanks het kleurtje dat ik heb en mijn overleden vriend een lichte huidskleur had.
Wij accepteren elkaar volledig en denken niet in wit of bruin.
Wij zijn mens en ik heb mijn kinderen geleerd, als iemand vraagt waar zij vandaan komen om te vragen wat diegene bedoeld.
Je mag best een ander erop te wijzen dat zijn opmerking kwetsend is en niet in de goede aarde valt.
Huidskleur moet niet uitmaken, als je “mee doet, op school of op het werk of in de maatschappij, de Nederlandse taal uitstekend spreekt, waarom is het dan nodig om een ander kwetsend aan te spreken.
Alleen de term “halfbloedjes” vreselijk.
Je mag daar best wat van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik dus ook compleet Nederlands opgevoed, ik identificeer me totaal niet met het land en de cultuur/afkomst van mijn vader.
liadan wijzigde dit bericht op 07-09-2019 22:22
Reden: Aanvulling
8.80% gewijzigd
Ik ben ook van gemengde afkomst en heb een enorme hekel aan het woord 'halfbloed' dus zal dat nooit gebruiken.
Het impliceert dat er maar 1 helft telt of meer waard is en dat vind ik naar.
Het is inderdaad zo dat veel mensen van allerlei rassen het enorm boeiend vinden om anderen te kunnen plaatsen bij een afkomst.
Ik heb de meest bezopen toestanden meegemaakt en maak ze nog steeds mee wat dat betreft.
Het raarst vind ik een bepaald slag witte mannen die het nodig vinden om ieder buitenlands woord te scanderen als zijnde een gesprek, ik ken een man die maar blijft doorwauwelen over bloemkool met ananas en random surinaams/antilliaans/Turkse/ Marokkaanse termen begint uit te kramen, zodra ik in beeld kom, alsof hij ter plekke een beroerte krijgt ofzo.
Meestal vind ik het een soort van belangstelling of een poging om je te plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Kan het ook afhangen van waar je woont? Dat je in een grote stad hier minder last van hebt dan op het platteland van Oost-Groningen bij wijze van spreken?

Zelf ben ik soms wel geïnteresseerd in iemands roots (is dat ook een vervelend woord?) omdat het leuk is om te horen. Bij sommigen zie je duidelijk dat ze geen witte Hollanders zijn maar soms zie je niet goed of iemand nou half Surinaams is of half Indonesisch of half Zuid-Amerikaans. Maar dat is niet bedoeld als discriminatie, eerder interesse in iemands verhaal.

Heb je zelf iets meegenomen uit de cultuur van je moeder? Taal, dans, oid?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
07-09-2019 22:21
.
Wat dan? Ik zou ook verbaasd zijn als Annie Jansen een zwarte vrouw met dreadlocks blijkt te zijn en ik ben dan niet zo diplomatiek dat ik dat helemaal kn verbergen. Volgens mij vul jij zelf een heleboel negatief in.
Het negatieve ervan is is dat ie bij dat soort situaties nooit is aangenomen.
Of zou dat toeval geweest zijn?
Het is geen geheim hier in Nederland dat als je met een Hollandse en een buitenlandse naam je CV opstuurt de eerste meer kans maakt dan de tweede.
Mijn blanke kant is niet ter zake doende en als men mij vraagt waar ik vandaan kom en vertel dat mijn familie tot de 16de eeuw terug te vinden is in zuid Holland, dan wordt wel tien keer herhaald dat dat niet bedoeld wordt en dan vertel ik maar waar ik het laatst ben geweest, ik kom van huis of uit de stad of van de Aldi of waar dan ook vandaan. Ik heb ook al lang geleden besloten dat zolang er geen interesse is voor mijn blanke kant ik ook niets vertel over mijn bruine kant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven