De stad of het dorp.

11-09-2019 09:09 37 berichten
Moest er ineens aan denken; ik woonde vroeger in een middelgrote stad en als we naar het centrum gingen om bv te winkelen zeiden we; ik ga even het dorp in.

Nu woon ik in een andere stad, een hoofdstad nota bene, en als ik zeg dat ik de stad in ga denken mensen dat ik de stad in een naastgelegen provincie bedoel. Dat vinden ze 'de stad'. We hebben hier geen mega groot centrum, maar toch zeg ik 'ik ga naar de stad'.


Wordt het bij jullie ook anders dan anders genoemd?
Alle reacties Link kopieren
Nou nee, als ik de stad inga, ga ik naar het centrum ( Amsterdam).
nouschi wijzigde dit bericht op 11-09-2019 09:13
0.76% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Waar ik vroeger woonde, zei iedereen altijd "het stadje". En waar ik nu woon ook, terwijl het heel ergens anders in Nederland is. Met "de stad" bedoelen we de dichtstbijzijnde grote stad.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 11-09-2019 09:19
39.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar bedoel je Groningen in jouw voorbeeld? Je woont in Assen en gaat naar de stad Groningen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zeg 'ik ga even het dorp in' als ik overdag wat ga kopen. 'Ik ga de stad in' is voor uitgaan in de avond met vriendinnen. Terwijl het dezelfde stad is :nut: .
Alle reacties Link kopieren
In Groningen ga je inderdaad in heel de provincie naar 'Stad'.
Ik heb altijd in de stad gewoon, en zeg het dus ook zo. Alleen op vakantie ga ik het dorp in :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Nouschi schreef:
11-09-2019 09:13
Maar bedoel je Groningen in jouw voorbeeld? Je woont in Assen en gaat naar de stad Groningen?
Ja klopt haha.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-09-2019 09:14
In Groningen ga je inderdaad in heel de provincie naar 'Stad'.
Ik heb altijd in de stad gewoon, en zeg het dus ook zo. Alleen op vakantie ga ik het dorp in :)
Assen ligt dan weer niet in de provincie Groningen :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
11-09-2019 09:14
Ja klopt haha.
Maar, zelfs als je in Limburg bent als Grunniger, en iemand vraagt ja daar waar je woont zeg je nog 'ik kom uut staad' :D
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Hier wordt met ''de stad " het winkelcentrum bedoeld. Stelt overigens niks voor hier, maar we blijven het toch de stad noemen :-D (kleine provinciestad)
Als wij naar een echte stad gaan, wordt de naam erbij genoemd (Gent, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon net aan de rand van het centrum (van een stad), en zeg:
- Ik loop even de stad in
of
- ik loop even het centrum in
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
11-09-2019 09:16
Assen ligt dan weer niet in de provincie Groningen :mrgreen:
Dan sijpelt het dus tot zover door. Ik ga naar "staad' (groningen stad). En niet Assen - centrum O_O
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
11-09-2019 09:18
Dan sijpelt het dus tot zover door. Ik ga naar "staad' (groningen stad). En niet Assen - centrum O_O
Ik werk samen met veel Groningers overigens. De reactie 'bedoel je Groningen' komt uiteraard daar vandaan. Collega's uit Assen weten dat ik Assen bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
11-09-2019 09:21
Ik werk samen met veel Groningers overigens. De reactie 'bedoel je Groningen' komt uiteraard daar vandaan. Collega's uit Assen weten dat ik Assen bedoel.
Dat krijg je als je zowel de provincie als de hoofdstad hetzelfde noemt ;)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik woon aan de rand van het centrum van een stad Stad.
Ik zeg nog wel "ik ga even de Stad in". :-]
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Ik woon in Amsterdam maar ik denk dat ik het centrum van nu af aan 'het dorp' ga noemen. Gewoon omdat het kan en het klinkt zo leuk XD
Doreia* schreef:
11-09-2019 09:22
Dat krijg je als je zowel de provincie als de hoofdstad hetzelfde noemt ;)
Zou dat het zijn? Utrechtenaren in de zaal?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een dorp en ik ga het dorp in.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ga statten.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
11-09-2019 09:29
Zou dat het zijn? Utrechtenaren in de zaal?
Ik kom oorspronkelijk uit provincie Utrecht maar als wij het over Utrecht hadden dan bedoelden we altijd de stad.
Dus ik zei 'naar de stad' of 'naar Utrecht'. En anders ging ik 'het dorp in'

Nu woon ik in een andere stad maar buiten het centrum en ga ik ook 'de stad in'.
Dus als ik al in de stad/het dorp woon en naar het centrum ga dan is het 'de stad/het dorp in' en als ik naar een andere plaats ga dan is het 'naar de stad'
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-09-2019 09:27
Ik woon in Amsterdam maar ik denk dat ik het centrum van nu af aan 'het dorp' ga noemen. Gewoon omdat het kan en het klinkt zo leuk XD
Ik doe mee! :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gebruiken veel mensen hier de naam van de winkelstraat, afgekort.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Dit topic doet me ineens denken aan dat tv programma " jouw stad, mijn dorp" ,
Vond ik leuk. Zou dat nog eens terugkomen?
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
11-09-2019 09:13
Maar bedoel je Groningen in jouw voorbeeld? Je woont in Assen en gaat naar de stad Groningen?
jaren geleden kochten we eens iets voor mijn vader bij C en A in Assen. Bij de kassa vraagt mijn moeder: mag ik het eventueel in de stad ruilen? Antwoord: maar u bent toch in de stad?

Mijn hele leven in Drenthe gewoond en als we het over stad hebben dan bedoelen we dus Groningen, en niet Assen.
Alle reacties Link kopieren
Naar het dorp is het centrum van mijn woonplaats, de stad in of 'statten' is naar Rotterdam centrum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven