Halloween vieren?

09-10-2019 13:05 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Halloween komt er weer aan en is stiekem in NL toch ook een groter gebeuren aan het worden.
Ik heb er een aantal jaren met toenmalige partner heel veel aan gedaan toen het ingevoerd werd in het dorp. Hij was verlichtings- en geluidstechnicus dus het was een fluitje van een cent -nou ja, wel uren werk- om het hele huis om te toveren in een sprookjes spookhuis, haha.
Ik schreef een script, verzorgde de outfits, hij deed dan alle geluidseffecten, speakers, lampen, rookmachine enz.
Altijd een succes en zó leuk om te doen!

Toen kwam ik hier. Gingen ze voor het eerst ook Halloween doen. Dus ik verkleed, geschinkt, scriptje. Best anders in je uppie!
Ouders vonden het geweldig, de kinderen stonden als zoutzakken te kijken. Zegt er één "Waarom geeft u niet gewoon snoep? Dat doen de anderen ook."
Nou, fijn dan! Even een heel ander publiek dan wat ik gewend was.
Daarna nooit meer meegedaan, maar ik hoor nu wel meer gillen en roepen enz. dus nu zijn er meer mensen die wél wat doen zoals ik/wij destijds.
Maar ik heb er geen zin meer in.

Doe jij er aan mee? Ofwel aan huis met snoep/fruit of lopen met de kids? Wordt er waar je woont wat aan gedaan?
Ik vind het leuk, maar leeft hier niet echt. Ze mogen dan wel verkleed naar school. De meisjes zijn 3 en 5 en daarmee knutsel en bak ik wat met ze en dan een Supermonster film kijken op Netflix. Heel gezellig :heart:
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter houdt weer een Halloween feest en daarbij wordt ook dit keer gelogeerd.

Mijn man en ik hebben een hotelletje geboekt in een leuke stad. We komen pas terug als de crime scene is opgeruimd.
Toen we in het buitenland woonden, vierden de kinderen op hun (katholieke) school wel allerzielen, maar dat is niet echt vergelijkbaar met Halloween.

Ik heb weinig met Halloween en gelukkig wordt het op (christelijke) scholen van mijn kinderen ook niet gevierd. Ik vind het echt weer zo'n ons door de commercie aangesmeerde traditie. Hier ook geen Sint Maarten, dus een lekkere rustige herfst (voordat Sint/kerst weer los barst).

Zelf zijn wij niet gelovig trouwens.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 13:58
4.23% gewijzigd
Ja, maar niet langs de huizen, maar gewoon thuis een feest :heart:
Ik vind Halloween verder niet stom, al kom ik regelmatig in een kerk. Maar ik vind Sint Maarten als langs-de-deuren-feest momenteel gewoon leuker.
Ik ben echt heel snel bang, dat helpt ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Grappig de reacties van "importfeest" want het is juist een Europees feest van oudsher wat vanuit Europa naar Amerika is meegenomen.
Het is Keltisch, en heet "Samhain", wordt door Pagans nog altijd gevierd.
Het is zowel het dodenfeest als het Keltisch nieuwjaar.

De kerk heeft dit verboden, zoals alle Keltische/paganfeesten, en heeft hetzelfde gebeuren "Allerheiligen" genoemd.

Ook is door hen volgens mij het verhaal verspreid dat men bang was voor geesten,wat niet zo was. De Kelten hadden zoals alle oude volkeren een gezondere kijk op 'de dood' dan wij. Overledenen konden dan doorkomen om juist voorspoed e.d. te brengen.

Van importfeest is dus geen sprake, het is terug naar onze eigen roots die door de kerk verloochend zijn geraakt.

Dat ff ter info.
Sint Maarten vierden mijn kinderen vroeger met een lampionoptocht met Sint Maarten te paard of pony. Die lampionnen knutselde je dan met je kind op de kleuterschool. Een enorm werk was dat altijd en ik kan mij niet anders herinneren dan dat het vreselijk slecht weer was met weggewaaide en kapotte lampionnen en huilende kinderen. Verder vonden ze het wel heel leuk (ik ken alle Sint Maarten liedjes nog uit mijn hoofd 😄).
lilalinda schreef:
09-10-2019 13:45
Mijn tieners gaan naar horrorfilms/fright nights
Of organiseren zelf een avondje horror kijken
(vreselijk)

ik lever daar een pompoen bij, die rare slungels vinden hem uithollen, gezichtje, kaarsje nog steeds leuk (O)

Hier ook standaard, het liefst met zoveel mogelijk vrienden en dan allemaal een pompoen mee naar huis.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
09-10-2019 13:52
Ik vind het leuk, maar leeft hier niet echt. Ze mogen dan wel verkleed naar school. De meisjes zijn 3 en 5 en daarmee knutsel en bak ik wat met ze en dan een Supermonster film kijken op Netflix. Heel gezellig :heart:
Leuk!
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
09-10-2019 13:56
Onze dochter houdt weer een Halloween feest en daarbij wordt ook dit keer gelogeerd.

Mijn man en ik hebben een hotelletje geboekt in een leuke stad. We komen pas terug als de crime scene is opgeruimd.
Hahaha, geen zin in CSI spelen? Heerlijke humor!
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-10-2019 14:05
Hier ook standaard, het liefst met zoveel mogelijk vrienden en dan allemaal een pompoen mee naar huis.
Wow, gezellig!! Krijg ook zin in zoiets, haha.
In 2017 heb ik het in Tennessee meegemaakt. Echt ook alles wat er omheen georganiseerd wordt: haunted house, cornmazes, farmersmarkets, hayrides. En mijn gastvrouw had een adult only halloween feest georganiseerd. Op de 31e zelf zaten wij als heksen op de veranda met de mistmachine aan terwijl er wat buurtkinderen snoep kwamen halen. Denk de enige keer in mijn leven dat ik uitkeek naar de komst van kinderen ;-D
Ik vind het ook wel leuk en gezellig dat Halloween. Ik heb de pompoen en spoken al voor het raam hangen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-10-2019 14:05
Hier ook standaard, het liefst met zoveel mogelijk vrienden en dan allemaal een pompoen mee naar huis.
en over 4 weken een half rottende pompoen uit je tuin vissen
dat is dan een natte drap geworden (met een waxinelichtje in het midden)
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
09-10-2019 14:05
Sint Maarten vierden mijn kinderen vroeger met een lampionoptocht met Sint Maarten te paard of pony. Die lampionnen knutselde je dan met je kind op de kleuterschool. Een enorm werk was dat altijd en ik kan mij niet anders herinneren dan dat het vreselijk slecht weer was met weggewaaide en kapotte lampionnen en huilende kinderen. Verder vonden ze het wel heel leuk (ik ken alle Sint Maarten liedjes nog uit mijn hoofd 😄).
Leuk en opvallend dat zo velen St Maarten kennen.
Waar ik woonde vroeger bestond dat niet. Wij vierden Drie Koningen, en dan dus met lampion en verkleed langs de deuren.

St Maarten kwam ik pas tegen toen ik in Gereformeerd gebied ging wonen. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik vond het wel leuk, maar omdat ik het niet ken van kind af aan zegt het toch minder.
Het eerste jaar dat ik daar woonde met mijn man waren we beiden ook overrompeld toen er continu aangebeld werd. Wij wisten geen van beiden ervan, hihi. Wij waren nog kinderloos toen, aan het verbouwen en snoep was er ook niet.
Gelukkig gingen ze later zo doen dat als er een lichtje voor het raam stond men aanbelde, anders niet. Dat was iets leuker. Wij deden wel altijd mee overigens, nadat we het wisten :)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-10-2019 14:09
Denk de enige keer in mijn leven dat ik uitkeek naar de komst van kinderen ;-D
:HA:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-10-2019 14:09
In 2017 heb ik het in Tennessee meegemaakt. Echt ook alles wat er omheen georganiseerd wordt: haunted house, cornmazes, farmersmarkets, hayrides. En mijn gastvrouw had een adult only halloween feest georganiseerd. Op de 31e zelf zaten wij als heksen op de veranda met de mistmachine aan terwijl er wat buurtkinderen snoep kwamen halen. Denk de enige keer in mijn leven dat ik uitkeek naar de komst van kinderen ;-D
Geweldig!! Ik zie je al zitten :)
En ja, ze gaan daar iets uitgebreider aan de slag, he, hahaha. Hele graftombes in de tuinen en spoken en Joost mag weten wat. Als je daar foto's van ziet, phew!
Toen mijn dochter in Amerika woonde is ze ook een keer naar zo'n speciale Halloween toestand geweest. Vond ze wel leuk, terwijl ze op zich niet om Halloween gaf.
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
09-10-2019 14:10
Ik vind het ook wel leuk en gezellig dat Halloween. Ik heb de pompoen en spoken al voor het raam hangen.
Leuk! Ik heb wat aardewerk pompoen t-lichthouders die ik altijd doe. Al dit praten er over nu, krijg er ineens mega zin in! Toch maar eens naar boven gaan zo.
Ik heb 1x een paar echte pompoenen uitgehold en zo, in de voortuin met theelicht. Maar ja, die waaien elke keer uit :'( In winderig ZEeland niet zo handig.
Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als TO.
Ook geen zin meer om flink uit te pakken, maar wellicht verandert dat komende jaren.

Dit jaar houden we een klein feestje binnenshuis.
Met alleen cartoonachtige griezeldingen om het leuk te houden voor de kleintjes.
redbulletje schreef:
09-10-2019 14:09
In 2017 heb ik het in Tennessee meegemaakt. Echt ook alles wat er omheen georganiseerd wordt: haunted house, cornmazes, farmersmarkets, hayrides. En mijn gastvrouw had een adult only halloween feest georganiseerd. Op de 31e zelf zaten wij als heksen op de veranda met de mistmachine aan terwijl er wat buurtkinderen snoep kwamen halen. Denk de enige keer in mijn leven dat ik uitkeek naar de komst van kinderen ;-D

Gaaf!
Misschien ben ik een zeikerd maar ik vind dat om snoep langs de deuren ga zo schooierig. Ik heb er een hekel aan. Nu leeft het hier gelukkig niet echt. Ik weet niet wat ik zo doen als de kinderen hier in de buurt halloween zouden vieren. Ik denk dat mijn kinderen dan wel mee zouden mogen doen.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
09-10-2019 14:20
Misschien ben ik een zeikerd maar ik vind dat om snoep langs de deuren ga zo schooierig. Ik heb er een hekel aan. Nu leeft het hier gelukkig niet echt. Ik weet niet wat ik zo doen als de kinderen hier in de buurt halloween zouden vieren. Ik denk dat mijn kinderen dan wel mee zouden mogen doen.
Als het echt gevierd wordt, en niet zoals hier het eerste jaar dus waar kinderen niet wisten waar het om gaat, is het niet om snoep schooien. Het is om vreugde, plezier, saamhorigheid, delen.
Het creëert echt een enorme leuke vibe en verbondenheid in een wijk of woonplaats. Niets met hebberigheid of schooien van doen.
Bij wat ik met mijn ex deed zou het ze niet eens een lor gescheeld hebben of ze uiteindelijk snoep kregen. Ze vonden het zó leuk!
Normaal leeft iedereen veel in zijn hokje, dan is er ineens 'samen genieten'.
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
09-10-2019 13:45
Meteen veroordelen wat men niet kent.
Jammer dat je niet weet dat halloween een feest is met eeuwenoude ketische én christelijke invloeden.
St. Maarten is trouwens nog steeds een christelijk feest!
Als je pleit gelovig te zijn, zou het fijn zijn als je ook weet waar je het over hebt.

Bovendien: halloween komt niet uit amerika!
Daar hebben ze het feest wel groot gemaakt, maar het is echt van groot-brittanië.
Hier is het beter bekend als allerheiligen/allerzielen.
Oout door een paus naar 1 november verplaatst.

Bij ons in de buurt doen we er al jaren aan. Iedereen geniet er van!
Onze kerk is tegen Halloween. Denk niet dat er veel PKN (protestant) kerken zijn die halloween aanmoedigen. Los daarvan ben ik er zelf vooral op tegen omdat ik niks heb met afgehakte benen en bloed dit en doodskoppen etc. Snap gewoon niet dat kinderen hier ook in mee 'moeten gaan. Zijn er nooit kinderen die er nachtmerries door krijgen? Ik laat ze toch ook geen horrorfilms zien (allebei onder de 10). Dus ik zie het niet als iets veroordelen wat ik niet ken. Ik geef toe dat ik de achtergrond niet precies ken, maar hetgeen ik zie over bloed en dood etc, dat spreekt mij niet aan. En mijn man ook niet. Dus wij doen er niks aan. Dat is ook niet moeilijk omdat er hier in de omgeving dus sowieso niets aan gedaan wordt.

Dat het uit Amerika komt of niet heb ik niet gezegd.

Kerstboom en versiering heeft bijna iedereen vd PKN hoor. PKN is verder helemaal niet streng qua regels/beperkingen. Reformatorische mensen hebben vaak geen kerstboom inderdaad.

Dat st. Maarten een christelijk feest is kan best. PKN doet er niks aan en ik ken het ook niet vanuit mijn dorp/omliggende dorpen. Vandaar dat ik aangeef dat ik het feest niet ken (persoonlijk, uit eigen ervaring dus).
tulpje21 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 14:38
33.86% gewijzigd
Het snoep is voor mijn kinderen toch wel een belangrijk onderdeel. Maar het bijzondere voor ze is toch vooral dat ze met hun vrienden door de wijk mogen zwerven in het donker terwijl ze verkleed zijn als heks/geraamte/spook :)
De wijk ziet er ook spookachtig uit. Hier wonen veel expats en bij sommigen lijkt het wel alsof je een spookhuis binnenkomt, die maken er echt een hoop werk van, inclusief spinnenwebben en mistmachines.
tulpje21 schreef:
09-10-2019 14:27
En ik ben er vooral op tegen omdat ik niks heb met afgehakte benen en bloed dit en doodskoppen etc. Snap gewoon niet dat kinderen hier ook in mee 'moeten gaan.

Echt nog nooit (nep)bloed of afgehakte benen gezien tijdens Halloween. Volgens mij heb jij er een verkeerd beeld van.

Je kunt beter zelf een oordeel vormen dan je te laten indoctrineren door een kerk :lightbulb:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven