Halloween vieren?

09-10-2019 13:05 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Halloween komt er weer aan en is stiekem in NL toch ook een groter gebeuren aan het worden.
Ik heb er een aantal jaren met toenmalige partner heel veel aan gedaan toen het ingevoerd werd in het dorp. Hij was verlichtings- en geluidstechnicus dus het was een fluitje van een cent -nou ja, wel uren werk- om het hele huis om te toveren in een sprookjes spookhuis, haha.
Ik schreef een script, verzorgde de outfits, hij deed dan alle geluidseffecten, speakers, lampen, rookmachine enz.
Altijd een succes en zó leuk om te doen!

Toen kwam ik hier. Gingen ze voor het eerst ook Halloween doen. Dus ik verkleed, geschinkt, scriptje. Best anders in je uppie!
Ouders vonden het geweldig, de kinderen stonden als zoutzakken te kijken. Zegt er één "Waarom geeft u niet gewoon snoep? Dat doen de anderen ook."
Nou, fijn dan! Even een heel ander publiek dan wat ik gewend was.
Daarna nooit meer meegedaan, maar ik hoor nu wel meer gillen en roepen enz. dus nu zijn er meer mensen die wél wat doen zoals ik/wij destijds.
Maar ik heb er geen zin meer in.

Doe jij er aan mee? Ofwel aan huis met snoep/fruit of lopen met de kids? Wordt er waar je woont wat aan gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan ook groepen kinderen krijsend langs de deuren. Het hele jaar worden we geterroriseerd door die larven en dan zouden we ineens snoep moeten verstrekken? Dacht het niet. Deurbel af, lamellen dicht en de tv aan.
Op zich vind ik het wel een interessante traditie maar verder 'doen' we er niks aan. Ik zou het erg leuk vinden als het er hier ook zo aan toe kon gaan als FlowerSpirit beschrijft. Ik zou dan wel flink meedoen en uitpakken.
tulpje21 schreef:
09-10-2019 14:27
Onze kerk is tegen Halloween. Denk niet dat er veel PKN (protestant) kerken zijn die halloween aanmoedigen. Los daarvan ben ik er zelf vooral op tegen omdat ik niks heb met afgehakte benen en bloed dit en doodskoppen etc. Snap gewoon niet dat kinderen hier ook in mee 'moeten gaan. Zijn er nooit kinderen die er nachtmerries door krijgen? Ik laat ze toch ook geen horrorfilms zien (allebei onder de 10).

Dat het uit Amerika komt of niet heb ik niet gezegd.

Kerstboom en versiering heeft bijna iedereen vd PKN hoor. PKN is verder helemaal niet streng qua regels/beperkingen. Reformatorische mensen hebben vaak geen kerstboom inderdaad.

Dat st. Maarten een christelijk feest is kan best. PKN doet er niks aan en ik ken het ook niet vanuit mijn dorp/omliggende dorpen. Vandaar dat ik aangeef dat ik het feest niet ken (persoonlijk, uit eigen ervaring dus).

Je kerk is tegen dus jij bent tegen? Klinkt overigens juist wel streng, ergens tegen zijn.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
09-10-2019 14:27
Onze kerk is tegen Halloween. Denk niet dat er veel PKN (protestant) kerken zijn die halloween aanmoedigen.
noem het Allerheiligen en het is ineens een normaal Hollandsch feescht
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
09-10-2019 13:30
Vreselijk, Halloween. Ik snap niet hoe dit geschikt kan zijn voor kinderen. Bebloede hoofden, doodskoppen etc. Echt zo'n raar feest. Gelukkig wordt er hier in het dorp en op school niks aan gedaan. Er is al zoveel moord en doodslag en ellende in de wereld. Waarom zoiets als Halloween?
Goed, ik ben christelijk (PKN) en vanuit de kerk is men ook erg tegen dit feest. Dus vandaar dat ik misschien extra fel erop tegen ben. Ieder moet weten wat ie viert, maar ik doe er niet aan mee en kan me ook niet voorstellen dat mijn (jonge) kinderen er vrolijk van worden.
St. Maarten ken ik niet echt, maar lijkt me een stuk leuker.
Apart. Want all hallows eve is een verchristende versie van samhain. door christenen aangepast dus :D Door de kerk in de achtste eeuw ge-initialiseert. Hoe kan de kerk daar dan tegen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-10-2019 14:35
Echt nog nooit (nep)bloed of afgehakte benen gezien tijdens Halloween. Volgens mij heb jij er een verkeerd beeld van.

Je kunt beter zelf een oordeel vormen dan je te laten indoctrineren door een kerk :lightbulb:
Goed ik begrijp dat je het ook wat 'milder/rustiger' kan vieren, maar kijk bijv naar pretpark Walibi (toch?) Met Halloween. Word ik niet vrolijk van die reclames. Kijk, dat een kind als een spookje verkleed gaat, prima, of pompoenen en lichtjes, leuk, maar heb op tv ook echt wel andere versieringen en verkleedpartijen en mensen laten schrikken-acties gezien.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 13:33
Ik geloof niet en ik hou van enge dingen.

Maar ik vind het gewoon raar dat we feestjes blijven importeren en dan er steeds meer tijd en geld tegen aan moeten smijten.
Voor bijna alle feestjes vind ik dat onzin, geen enkele behoefte aan nog zo'n feest overgewaaid en aangesmeerd vanuit Amerika.
:D Grappig. Het is van oorsprong een Europees feest, Keltisch, niet Amerikaans :D
aloha66 schreef:
09-10-2019 14:42
Apart. Want all hallows eve is een verchristende versie van samhain. door christenen aangepast dus :D Door de kerk in de achtste eeuw ge-initialiseert. Hoe kan de kerk daar dan tegen zijn.

https://www.irishtimes.com/news/social- ... -1.2849590
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-10-2019 14:37
Je kerk is tegen dus jij bent tegen? Klinkt overigens juist wel streng, ergens tegen zijn.
Hoe moet ik het dan zeggen? Ik vind het niks. Ik sta er niet achter. Puur voor mij persoonlijk. Heb er geen last van dat anderen het vieren. Mijn kerk is er ook tegen/staat er niet achter/viert het niet/moedigt het niet aan.

Verder is de PKN niet streng nee.

En ik heb al uitgelegd dat het niet is: de kerk is tegen DUS ik ben tegen. Verder dus maar in EN. Ik vind het zelf niks. Dat kan toch? Ben de enige niet hoor. Ik vind het gewoon geen vrolijk feest met bloed en enge maskers en donker etc.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 14:48
22.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
09-10-2019 13:45
Meteen veroordelen wat men niet kent.
Jammer dat je niet weet dat halloween een feest is met eeuwenoude ketische én christelijke invloeden.
St. Maarten is trouwens nog steeds een christelijk feest!
Als je pleit gelovig te zijn, zou het fijn zijn als je ook weet waar je het over hebt.

Bovendien: halloween komt niet uit amerika!
Daar hebben ze het feest wel groot gemaakt, maar het is echt van groot-brittanië.
Hier is het beter bekend als allerheiligen/allerzielen.
Oout door een paus naar 1 november verplaatst.

Bij ons in de buurt doen we er al jaren aan. Iedereen geniet er van!
:cheer: Ik had even door moeten lezen :D Gelukkig nog iemand die het enigszins weet :D
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 14:10
Leuk en opvallend dat zo velen St Maarten kennen.
Waar ik woonde vroeger bestond dat niet. Wij vierden Drie Koningen, en dan dus met lampion en verkleed langs de deuren.

St Maarten kwam ik pas tegen toen ik in Gereformeerd gebied ging wonen. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik vond het wel leuk, maar omdat ik het niet ken van kind af aan zegt het toch minder.
Het eerste jaar dat ik daar woonde met mijn man waren we beiden ook overrompeld toen er continu aangebeld werd. Wij wisten geen van beiden ervan, hihi. Wij waren nog kinderloos toen, aan het verbouwen en snoep was er ook niet.
Gelukkig gingen ze later zo doen dat als er een lichtje voor het raam stond men aanbelde, anders niet. Dat was iets leuker. Wij deden wel altijd mee overigens, nadat we het wisten :)
Langs de deuren met gedichtjes en snoep (en inzegening voor het huis) was bij ons met driekoningen (dat kende ik totaal niet, ik stond de eerste keer voor lul en ik heb maar wat geld gedoneerd, dat mocht ook). Maar goed, dit was niet in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-10-2019 14:35
Echt nog nooit (nep)bloed of afgehakte benen gezien tijdens Halloween. Volgens mij heb jij er een verkeerd beeld van.

Je kunt beter zelf een oordeel vormen dan je te laten indoctrineren door een kerk :lightbulb:
Hier wel hoor. Als hulpmoeder op de basisschool heb ik ontelbaar veel kinderen voorzien van open wonden.
tulpje21 schreef:
09-10-2019 14:45
Hoe moet ik het dan zeggen? Ik vind het niks. Ik sta er niet achter. Puur voor mij persoonlijk. Heb er geen last van dat anderen het vieren. Mijn kerk is er ook tegen/staat er niet achter/viert het niet/moedigt het niet aan.

Verder is de PKN niet streng nee.

Ja jij vindt het niks, prima. Waarom je kerk benoemen dan?
tulpje21 schreef:
09-10-2019 14:43
Goed ik begrijp dat je het ook wat 'milder/rustiger' kan vieren, maar kijk bijv naar pretpark Walibi (toch?) Met Halloween. Word ik niet vrolijk van die reclames. Kijk, dat een kind als een spookje verkleed gaat, prima, of pompoenen en lichtjes, leuk, maar heb op tv ook echt wel andere versieringen en verkleedpartijen en mensen laten schrikken-acties gezien.

Ik ken het als een gezellig buurtevenement voor basisschoolkinderen. Pubers vullen het ongetwijfeld weer heel anders in ;-D
tulpje21 schreef:
09-10-2019 14:27
Onze kerk is tegen Halloween. Denk niet dat er veel PKN (protestant) kerken zijn die halloween aanmoedigen. (......)

Kerstboom en versiering heeft bijna iedereen vd PKN hoor. PKN is verder helemaal niet streng qua regels/beperkingen. Reformatorische mensen hebben vaak geen kerstboom inderdaad.

Dat st. Maarten een christelijk feest is kan best. PKN doet er niks aan en ik ken het ook niet vanuit mijn dorp/omliggende dorpen. Vandaar dat ik aangeef dat ik het feest niet ken (persoonlijk, uit eigen ervaring dus).
Tsja. Dat de PKN zelf geen Sint Maarten-optocht organiseert klopt helemaal. Maar ook als lid van een PKN-kerk mag je gewoon zelf bedenken of je een feest wilt vieren of niet.
Ik ben zelf lid van een PKN-gemeente die het wat zal of ik 16 pompoenen voor mijn deur zet en die zullen er vast meer zijn. Dat de PKN niet streng is, waag ik ook te betwijfelen: van Gereformeerde Bond tot de goddeloze vrijzinnigen waar ik bij hoor, ze zitten allemaal in de PKN


Dat Sint Maarten oorspronkelijk katholiek is, is in veel protestante regio's verder geen enkel probleem, vergelijk hier ook Sinterklaas.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 14:49
6.99% gewijzigd
yette schreef:
09-10-2019 14:46
Hier wel hoor. Als hulpmoeder op de basisschool heb ik ontelbaar veel kinderen voorzien van open wonden.

O, ja, dat is ook zo, hier ook wel. Maar ik had andere andere associaties bij bloed en afgehakte ledematen.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
09-10-2019 14:46
Hier wel hoor. Als hulpmoeder op de basisschool heb ik ontelbaar veel kinderen voorzien van open wonden.
Nou ja dat dus. Los van het hele kerk-verhaal snap ik gewoon niet goed wat daar leuk aan is. Ik weet wel leukere feestjes te verzinnen dan met al dat bloed en enge maskers.
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 14:04
Grappig de reacties van "importfeest" want het is juist een Europees feest van oudsher wat vanuit Europa naar Amerika is meegenomen.
Het is Keltisch, en heet "Samhain", wordt door Pagans nog altijd gevierd.
Het is zowel het dodenfeest als het Keltisch nieuwjaar.

De kerk heeft dit verboden, zoals alle Keltische/paganfeesten, en heeft hetzelfde gebeuren "Allerheiligen" genoemd.

Ook is door hen volgens mij het verhaal verspreid dat men bang was voor geesten,wat niet zo was. De Kelten hadden zoals alle oude volkeren een gezondere kijk op 'de dood' dan wij. Overledenen konden dan doorkomen om juist voorspoed e.d. te brengen.

Van importfeest is dus geen sprake, het is terug naar onze eigen roots die door de kerk verloochend zijn geraakt.

Dat ff ter info.
Het woord Halloween komt al via het Amerikaans Engels naar ons toe en de huidige vorm is ook Amerikaans. Het feest mag dan wel door Ieren naar de VS zijn gebracht, het is net als het Sinterklaasfeest dat door de Nederlanders naar de VS is gebracht totaal veramerikaanst. Zo krijgen wij Sinterklaas nu weer terug als het Coca-Cola mannetje genaamd Santa Claus.
Met het echte heidense feest heeft Halloween niks te maken.

Verder is wat nu Nederland is eerder Germaans dan Keltisch. Het christendom is hier trouwens wel door Kelten uit Ierland, via Angelsaksisch Germaanse missionarissen, naar hier gebracht.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
09-10-2019 14:27
Onze kerk is tegen Halloween. Denk niet dat er veel PKN (protestant) kerken zijn die halloween aanmoedigen. Los daarvan ben ik er zelf vooral op tegen omdat ik niks heb met afgehakte benen en bloed dit en doodskoppen etc. Snap gewoon niet dat kinderen hier ook in mee 'moeten gaan. Zijn er nooit kinderen die er nachtmerries door krijgen? Ik laat ze toch ook geen horrorfilms zien (allebei onder de 10). Dus ik zie het niet als iets veroordelen wat ik niet ken. Ik geef toe dat ik de achtergrond niet precies ken, maar hetgeen ik zie over bloed en dood etc, dat spreekt mij niet aan. En mijn man ook niet. Dus wij doen er niks aan. Dat is ook niet moeilijk omdat er hier in de omgeving dus sowieso niets aan gedaan wordt.

Dat het uit Amerika komt of niet heb ik niet gezegd.

Kerstboom en versiering heeft bijna iedereen vd PKN hoor. PKN is verder helemaal niet streng qua regels/beperkingen. Reformatorische mensen hebben vaak geen kerstboom inderdaad.

Dat st. Maarten een christelijk feest is kan best. PKN doet er niks aan en ik ken het ook niet vanuit mijn dorp/omliggende dorpen. Vandaar dat ik aangeef dat ik het feest niet ken (persoonlijk, uit eigen ervaring dus).
Maar wel de bijbel lezen zeker? Want dat is niet gruwelijk en bloederig natuurlijk
Even ter herinnering.
(Psalmen 89:24) Maar Ik zal zijn wederpartijders verpletteren voor zijn aangezicht, en die hem haten, zal Ik plagen.
(Richteren 4:21) Daarna nam Jael, de huisvrouw van Heber, een nagel der tent, en greep een hamer in haar hand, en ging stilletjes tot hem in, en dreef den nagel in den slaap zijns hoofds, dat hij in de aarde vast werd; hij nu was met een diepen slaap bevangen en vermoeid, en stierf.
(Psalmen 3:8) Sta op, HEERE, verlos mij, mijn God; want Gij hebt al mijn vijanden op het kinnebakken geslagen; de tanden der goddelozen hebt Gij verbroken.
(2 Koningen 9:32-33) En hij hief zijn aangezicht op naar het venster, en zeide: Wie is met mij? Wie? Toen zagen op hem twee, drie kamerlingen. En hij zeide: Stoot ze van boven neder. En zij stieten haar van boven neder, zodat van haar bloed aan den wand en aan de paarden gesprengd werd; en hij vertrad haar.
(1 Samuel 15:33) Maar Samuel zeide: Gelijk als uw zwaard de vrouwen van haar kinderen beroofd heeft, alzo zal uw moeder van haar kinderen beroofd worden onder de vrouwen. Toen hieuw Samuel Agag in stukken, voor het aangezicht des HEEREN te Gilgal.
(Jeremia 51:22) En door u zal Ik in stukken slaan den man en de vrouw; en door u zal Ik in stukken slaan den oude en den jonge; en door u zal Ik in stukken slaan den jongeling en de jonkvrouw.
(Richteren 19:25-29) Maar de mannen wilden naar hem niet horen. Toen greep de man zijn bijwijf, en bracht haar uit tot hen daarbuiten; en zij bekenden haar, en waren met haar bezig den ganse nacht tot aan den morgen, en lieten haar gaan, als de dageraad oprees. 26 En deze vrouw kwam tegen het aanbreken van den morgenstond, en viel neder voor de deur van het huis des mans, waarin haar heer was, totdat het licht werd. 27 Als nu haar heer des morgens opstond en de deuren van het huis opendeed, en uitging om zijns weegs te gaan, ziet, zo lag de vrouw, zijn bijwijf, aan de deur van het huis, en haar handen op den dorpel. 28 En hij zeide tot haar: Sta op, en laat ons trekken; maar niemand antwoordde. Toen nam hij haar op den ezel, en de man maakte zich op, en toog naar zijn plaats. 29 Als hij nu in zijn huis kwam, zo nam hij een mes, en greep zijn bijwijf, en deelde haar met haar beenderen in twaalf stukken; en hij zond ze in alle landpalen van Israel.
(Psalmen 18:41) En Gij gaaft mij den nek mijner vijanden, en mijn haters, die vernielde ik.
(Richteren 7:25) En zij vingen twee vorsten der Midianieten, Oreb en Zeeb, en doodden Oreb op den rotssteen Oreb, en Zeeb doodden zij in de perskuip van Zeeb, en vervolgden de Midianieten; en zij brachten de hoofden van Oreb en Zeeb tot Gideon, over de Jordaan.
(Psalmen 72:9) De ingezetenen van dorre plaatsen zullen voor zijn aangezicht knielen, en zijn vijanden zullen het stof lekken.
(2 Koningen 10:7) Het geschiedde dan, als die brief tot hen kwam, dat zij de zonen des konings namen, en zeventig mannen sloegen; en zij leiden hun hoofden in korven, die zij tot hem zonden naar Jizreel.
(Psalmen 68:22) Voorzeker zal God den kop Zijner vijanden verslaan, den harigen schedel desgenen, die in zijn schulden wandelt.
(Numeri 25:8) En hij ging den Israelietischen man na in de hoerenwinkel, en doorstak hen beiden, den Israelietischen man en de vrouw, door hun buik. Toen werd de plaag van over de kinderen Israels opgehouden.
(Richteren 9:54) Toen riep hij haastelijk, den jongen, die zijn wapenen droeg, en zeide tot hem: Trek uw zwaard uit, en dood mij, opdat zij niet van mij zeggen: Een vrouw heeft hem gedood. En zijn jongen doorstak hem, dat hij stierf.
(Psalmen 68:24) Opdat gij uw voet, ja, de tong uwer honden, moogt steken in het bloed van de vijanden, van een iegelijk van hen.

Ook het doden van kinderen en zwangere vrouwen is een geliefd onderwerp in het bijbelse gruwel kabinet.
(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
(Jesaja 13:18) Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.
(2 Koningen 15:16) Toen sloeg Menahem Tifsah, met allen, die daarin waren, ook haar landpalen van Thirza af; omdat men niet voor hem had opengedaan, zo sloeg hij hen; al haar bevruchte vrouwen hieuw hij in stukken.
(2 Koningen 8:12) Toen zeide Hazael: Waarom weent mijn heer? En hij zeide: omdat ik weet, wat kwaad gij den kinderen Israels doen zult; gij zult hun sterkten in het vuur zetten, en hun jonge manschap met het zwaard doden, en hun jonge kinderen verpletteren, en hun zwangere vrouwen opensnijden.
(Jesaja 13:16) Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.
(Jeremia 13:15) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.
(Ezechiel 9:6) Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe;

De schrijvers van het NT dreigen met eeuwige martelingen en zelfs Jezus kan zijn boodschap niet helemaal uitdragen zonder af en toe te dreigen met geweld.


(Lukas 19:27) Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
(Mattheüs 3:10) En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen..............Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.
(Mattheüs 13:30) Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.
(Mattheüs 13:42) En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
(Mattheüs 22:13) Toen zeide de koning tot de dienaars: Bindt zijn handen en voeten, neemt hem weg, en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal zijn wening en knersing der tanden.
(Openbaring 2:18) Dit zegt de Zoon van God, Die Zijn ogen heeft als een vlam vuurs, en Zijn voeten zijn blinkend koper gelijk............En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen; en al de Gemeenten zullen weten, dat Ik het ben, Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal ulieden geven een iegelijk naar uw werken.
Oh leuk, bijbelcitaten!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
09-10-2019 14:48
Tsja. Dat de PKN zelf geen Sint Maarten-optocht organiseert klopt helemaal. Maar ook als lid van een PKN-kerk mag je gewoon zelf bedenken of je een feest wilt vieren of niet.
Ik ben zelf lid van een PKN-gemeente die het wat zal of ik 16 pompoenen voor mijn deur zet en die zullen er vast meer zijn. Dat de PKN niet streng is, waag ik ook te betwijfelen: van Gereformeerde Bond tot de goddeloze vrijzinnigen waar ik bij hoor, ze zitten allemaal in de PKN


Dat Sint Maarten oorspronkelijk katholiek is, is in veel protestante regio's verder geen enkel probleem, vergelijk hier ook Sinterklaas.
Tja wat vind jij streng. Ik vergelijk met gereformeerde gemeente waar ik veel van zie. Al die regels kent men hier niet. Geen tv, rokken dragen, hoeden naar de kerk, op zondag niks doen, geen kerstversieringen, geen popmuziek etc. Dat zie ik in mijn PKN niet terug.
Tuurlijk zijn er bepaalde zaken die je niet doet als je christelijk bent, maar ik vind het qua 'regels ' nogal meevallen bij ons. Of het zijn dingen die ik zelf gewoon logisch vindt om (niet) te doen (10 geboden).

De kerk vindt het ook heus niet erg als ik 10 pompoenen voor mn deur zet hoor;) heb er ook gewoon in mn tuin.
Maar het echte Halloween met bloed en enge dingen en dood etc moedigen ze niet aan nee.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
09-10-2019 14:42
Apart. Want all hallows eve is een verchristende versie van samhain. door christenen aangepast dus :D Door de kerk in de achtste eeuw ge-initialiseert. Hoe kan de kerk daar dan tegen zijn.
Allerheiligen, Sint Maarten en Sinterklaas zijn vooral katholiek. De protestanten zien dat als “paapse stoutigheden
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-10-2019 14:48
O, ja, dat is ook zo, hier ook wel. Maar ik had andere andere associaties bij bloed en afgehakte ledematen.
Zag ik bij hart van Nederland ofzo. Er zijn echt wel mensen die zich met Halloween op die manier verkleden. Op een basisschool zal dat vast wel meevallen. Maar goed ik ken het dus vooral van tv en dat is dan mijn beeld erbij
oudebaas schreef:
09-10-2019 14:56
Allerheiligen, Sint Maarten en Sinterklaas zijn vooral katholiek. De protestanten zien dat als “paapse stoutigheden
Tegenwoordig vieren refo's gewoon Sinterklaas. Een kerstboom, dat is echt een brug te ver. Allerheiligen is inderdaad occult in hun beleving.
Alle reacties Link kopieren
Oh bah Aloha @(

Leuk om uit te printen en met het Halloweenfeest hier thuis op de binnenkant van de pleedeur te hangen :)
tulpje21 schreef:
09-10-2019 14:58
Zag ik bij hart van Nederland ofzo. Er zijn echt wel mensen die zich met Halloween op die manier verkleden. Op een basisschool zal dat vast wel meevallen. Maar goed ik ken het dus vooral van tv en dat is dan mijn beeld erbij

Dat snap ik.
Maar tv geeft vaak een verwrongen/uitvergroot beeld van de werkelijkheid.

En ik moet toch zeggen dat ik het echt heel erg raar vind dat een PKN-kerk zich uitspreekt tegen Halloween. Ik zit mij af te vragen wat er onchristelijk is aan dat feest. Dergelijke voorschriften associeer ik zelf meer met de refo’s, die ook Harry Potter en mandala’s inkleuren afkeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven