Vriend noemt moeder geen moeder

10-10-2019 12:21 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd

Hoe spreek jij je ouders aan?

Totaal aantal stemmen: 198

Mam/pap/variatie hierop (87%)
Met voornaam (10%)
Anders, licht toe in comment (4%)
anoniem_390517 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 01:25
97.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik noem mijn ouders bij de voornaam
("truus wil je een kopje thee")

en zou het bizar vinden mijn schoonmoeder 'mama' te noemen
Alle reacties Link kopieren
Huh, dus hij noemt jouw moeder mam, maar zijn eigen moeder niet? Andersom lijkt me gebruikelijker. Ik denk dat mijn ouders heel gek op hun neus zouden kijken als mijn man ze opeens met pap en mam zou aanspreken.

En nee, in mijn omgeving is het niet gebruikelijk om te stoppen met mam en pap, ik heb wel mensen meegemaakt die hun ouders bij de voornaam aanspraken, maar die deden dat altijd al.

Maar goed, dit lijkt me iets tussen zijn moeder en hem, ik zou me daar verder niet mee bemoeien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Jezus waar bemoei jij je mee, laat je vriend.
Ik vind het vreemder dat hij jouw moeder mam noemt dan dat hij zijn eigen moeder bij haar voornaam noemt.
Alle reacties Link kopieren
Al sinds de middelste 3 is noemen onze kinderen ons bij de voornaam..... En we vinden het prima!

Mijn schoonouders zijn mijn ouders niet, dus noem ik ze bij hun voornaam, en omgekeerd precies hetzelfde.
Mijn man noemt zowel z'n vader als z'n moeder bij voornaam. Ik denk dat dat komt omdat er in dat gezin heel veel dingen fout zijn gegaan en hij niet een hechte band heeft. Is dat bij jouw vriend ook zo?
Ondanks dat ik ook niet echt een uit hecht gezin kom, noemde ik mijn moeder altijd 'mam.'
Alle reacties Link kopieren
Dat je partner zijn ouders bij de voornaam noemt vind ik volkomen normaal, maar dat hij jouw moeder 'mam' noemt en jij je bemoeit met hoe hij zijn ouders moet aanspreken vind ik heel raar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en zijn broer noemen hun ouders bij hun voornaam. Broer heeft nooit anders gedaan. Ik noem mijn schoonouders bij hun voornaam.
Ik noem mijn moeder "mem", Fries voor moeder. Is ooit als grapje begonnen, maar mijn zusje doet het ook, mijn zwager ook. Man noemt haar bij haar voornaam.
Onze kinderen noemen ons mam en pap, ook oudste die het huis al uit is. Schoondochters noemen ons bij onze voornaam.
Mij maakt het niets uit, ze mogen me noemen hoe ze willen.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 10-10-2019 12:30
5.06% gewijzigd
Doodgewoon om mama of juist voornaam te noemen. Maar jouw moeder noemt ie wel mam, en zijn moeder vindt het niet leuk dat hij haar bij haar voornaam noemt? Vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Als er sprake is van een normal/goede band met de ouders, vind ik het altijd heel vreemd klinken als mensen hun ouders bij de voornaam noemen, vooral als het nog kinderen zijn,klinkt voor mij heel afstandelijk.
Ik noem mijn schoonmoeder bij haar voornaam en zal ook nooit mam/mama worden, omdat het gewoon mijn moeder niet is.
Daarbij komt ook dat mijn eigen moeder jong is overleden, dus 'mama' is voor mij ook beladen.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-10-2019 12:26
Mijn man noemt zowel z'n vader als z'n moeder bij voornaam. Ik denk dat dat komt omdat er in dat gezin heel veel dingen fout zijn gegaan en hij niet een hechte band heeft. Is dat bij jouw vriend ook zo?
zo, spring jij even snel naar een conclusie
Ik ken echt veel volwassenen (en kinderen) die ouders bij hun voornaam noemen, en die zijn niet allemaal ongehecht opgegroeid hoor

Het is zelfs een tijdje erg In geweest (jaren 70), dat ouders wilden dat ze bij hun voornaam genoemd werdem
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-10-2019 12:26
Mijn man noemt zowel z'n vader als z'n moeder bij voornaam. Ik denk dat dat komt omdat er in dat gezin heel veel dingen fout zijn gegaan en hij niet een hechte band heeft. Is dat bij jouw vriend ook zo?
Ondanks dat ik ook niet echt een uit hecht gezin kom, noemde ik mijn moeder altijd 'mam.'
Dat begin ik me nu ook af te vragen. .

Jaren terug heb ik wel gevraagd waarom dat zo was, maar toen kenden we elkaar nog niet zo goed en kreeg ik geen diepgaand antwoord. Niet dat dat er per se hoeft te zijn, maar nu ik zijn familie langer ken begin ik wel te denken dat het zoiets moet zijn.

Ik vraag het hem vanavond als hij uit werk is nog eens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex echtgenoot noemde zijn ouders ook bij de naam, hij wist niet beter, zo opgegroeid omdat zijn ouders geen 'papa' en 'mama' genoemd wilden worden.
Het zijn dingen waar jij niets aan kunt veranderen. Je vriend zal zeker een reden hebben waarom hij er mee is gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen slechte band met mijn kinderen hoor, dus dat ze me bij de voornaam noemen omdat de band minder zou zijn vind ik een flauwekul.... Mijn kinderen vonden dat er genoeg mama's op straat liepen....... Al die kinderen riepen mama... en dat was niet origineel genoeg!
Mijn ouders wilden juist dat de schoonkinderen hun pa en ma gingen noemen. Mijn man weigert het pertinent en terecht in mijn optiek, het zijn immers niet zijn ouders. Mijn schoonzus zegt dus al vanaf de eerste dag mama en papa tegen mijn ouders. Ik blijf het maar vreemd vinden.

We noemen onze eigen ouders gewoon pap en mam of iets in die strekking en de schoonouders bij de voornaam. Al roep ik nog weleens pa of ma naar mijn schoonouders als ze niet luisteren naar hun voornaam.
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 12:33
5.36% gewijzigd
Ik snap het niet helemaal, hij noemt zijn moeder bij de voornaam en dat vind je apart, maar jij doet hetzelfde bij zijn moeder en dat vind je niet gek? Of mis ik nu iets?

Volwassenen die praten over 'mijn mama', ik kan er maar niet aan wennen.
Alle reacties Link kopieren
maar je noemt iemand die je moeder niet is, toch geen mama
echt bizar hoor

zodra 1 van mijn (aanstaande) schoonzoons me Mama gaat noemen, maak ik (namens dochter) de verkering uit
Ik geloof dat het een tijdje 'hip' is geweest om je ouders bij de voornaam te noemen. Toen mijn zoon die nu 26 is op de basisschool zat zaten er een stuk of 3 kinderen in zijn klas die hun ouders bij de voornaam noemden. Ik heb daar in die tijd op een ander forum nog eens een topic over geopend omdat ik het wel raar vond. Toen ik kind was zei ik pappa en mama en dat is over gegaan op pa en ma. Mijn schoonouders heb ik altijd bij hun voornaam genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik noem mijn ouders mam en pap (en soms "bekt" mama en papa beter, ligt dus aan de situatie, onderaan de trap komt mamáaaaa nou eenmaal verder naar boven dan mam :biggrin: ). Ik noem ze nooit bij hun voornaam. Mijn zus werkt bij hetzelfde bedrijf als mijn moeder, zij noemt haar daar wel bij haar voornaam. Thuis om en om, net wat er als eerste op de tong ligt denk ik.

Ik noem mijn schoonouders soms ma en pa, en soms bij hun voornaam. Maar zij zijn aanzienlijk ouder dan mijn ouders, ik vond bij de voornaam noemen op de één of andere manier niet zo gepast, maar soms ligt het beter in het verhaal om wel de voornaam te gebruiken. Het maakt hun in ieder geval niet uit. M'n man heeft het hun wel eens gevraagd, hoe ze het vonden dat ik wel eens pa en ma zei, maar ze vonden dat alleen maar een teken van "thuis voelen" :)

Oh, en soms noem ik m'n vader "papsie", maar dan weet ie dat ik meestal iets van 'm wil :biggrin:
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 10-10-2019 12:38
5.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lotus1990 schreef:
10-10-2019 12:32
Dat begin ik me nu ook af te vragen. .

Jaren terug heb ik wel gevraagd waarom dat zo was, maar toen kenden we elkaar nog niet zo goed en kreeg ik geen diepgaand antwoord. Niet dat dat er per se hoeft te zijn, maar nu ik zijn familie langer ken begin ik wel te denken dat het zoiets moet zijn.

Ik vraag het hem vanavond als hij uit werk is nog eens.
Bemoei me hier gewoon niet mee? Dit maakt voor jou toch echt helemaal niets uit?

Ik noem mijn ouders trouwens bij hun voornaam en wij hebben een hele warme band. Dat zegt dus geen fluit.
apppie wijzigde dit bericht op 10-10-2019 12:36
9.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
10-10-2019 12:25
Ik vind het vreemder dat hij jouw moeder mam noemt dan dat hij zijn eigen moeder bij haar voornaam noemt.
Dit. Waarom is dat?

Zelf zeg ik pap en mam. Mijn broer en zus zeggen pa en ma, maar dat vind ik zo stom klinken. In onze familie heeft mijn vader een soort van bijnaam, die gebruik ik ook regelmatig.
lilalinda schreef:
10-10-2019 12:33
maar je noemt iemand die je moeder niet is, toch geen mama
echt bizar hoor

zodra 1 van mijn (aanstaande) schoonzoons me Mama gaat noemen, maak ik (namens dochter) de verkering uit

Groot gelijk
Mijn eigen vader en moeder noem ik pap en mam. Mijn schoonmoeder noem ik 'ma'. Toch een soort scheiding ofzo. Raar, want ik ben echt vele malen gekker op mijn schoonmoeder (al is ze dementerende) dan ik op mijn eigen ouders ben. Het feit dat ze Alzheimer heeft doet me dan ook zeer alsof het mijn eigen moeder betreft. Het is een verschrikkelijk lief, warm mens. Ienimienie klein en ze was extreem intelligent en had gestudeerd. Nu raakt ze steeds meer kwijt. Ik vind het gruwelijk. Sterker nog, ik had liever dat het mijn eigen moeder was geweest dan mijn schoonmoeder. Ik weet dat ik niet zo mag denken want je gunt het niemand. maar als ik MOEST kiezen.....

Nu 'ma' langzamerhand steeds meer achteruit gaat noem ik haar ook vaak wel eens 'moedertje' oid.

Schoonma zie ik ook zeker drie keer per week, mijn eigen ouders alleen als het noodzakelijk is. Ik zie ze een keer of 3 hooguit 4 per jaar en bel ze misschien eens per maand ofzo kort.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 12:39
23.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die zich aanvragen waarom ik me ermee bemoei:

Ik heb er een keer iets van gezegd omdat ik niet wist of vriend doorhad dat zijn moeder het niet fijn vond. Daarna heb ik het gewoon laten rusten en er eigenlijk ook niet meer echt aan gedacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven