Een woord wat je niet vaak hoort

07-11-2019 22:36 416 berichten
Welke woorden gebruik jij of hoor je wel eens, waarvan iedereen gelijk denkt: wat zegt ze nou? En wat betekent het?

Dit naar aanleiding van een ander topic, waarin we zojuist hebben geleerd wat een garentres is. En ook een fruittest kwam voorbij.
Phineas schreef:
08-11-2019 19:15
Van likmevestje.

Vrij gebruikelijke uitdrukking toch?
iceteapeach schreef:
08-11-2019 18:28
Kokkerd (bijv. grote neus)
Ook wel bekend als een gok.
herfstappeltaart schreef:
08-11-2019 19:23
Vrij gebruikelijke uitdrukking toch?
Voor mij in ieder geval wel. Maar het klinkt zo leuk...
Vulgair is een woord dat ook uitgestorven lijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Daags erna i.p.v. morgen
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
08-11-2019 19:14
Vroeger kon je een pof hebben. Maar die draagt niemand meer, dus dan is het logisch dat je dat woord niet meer hoort.
Wat is een pof? Ik ken wel een mof, zo'n ding waar je je handen in stopt om ze warm te houden - ook een uitgestorven begrip inmiddels natuurlijk (volgens mij ken ik het alleen uit sprookjes ofzo)
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic zeg! Bekant ken en gebruik ik ook. Woon nu in Rotterdam, maar kom uit de provincie Utrecht (familie woont in Utrecht/Gelderland).

Een dooie: iemand die niet al te snugger is
Een zeute: iemand die heel gedwee, zachtaardig is
Een sjappie: een niet al te fris / jofel figuur

Mieters en puik hoor ik ook niet zo heel veel meer (wel in m'n familie, maar we gebruiken wel vaker 'ouderwetse' woorden cq streektaal / accent). M'n oma zei vaak 'vlegel' als iemand iets had gedaan wat niet door de beugel kon.

Laatst moest ik ineens denken aan kinnebakslaag (klap tegen het gezicht). Ik was in een dolle bui en had zin om te muiten en spontaan schoot me dat woord te binnen.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Welk een schitterende lijst van voorbeelden, zoals daar zijn pekelveld, ijlebenen, en labberlottig:

https://www.hpdetijd.nl/2014-12-01/dert ... gebruiken/
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
08-11-2019 20:48
Leuk topic zeg! Bekant ken en gebruik ik ook. Woon nu in Rotterdam, maar kom uit de provincie Utrecht (familie woont in Utrecht/Gelderland).

Een dooie: iemand die niet al te snugger is
Een zeute: iemand die heel gedwee, zachtaardig is
Een sjappie: een niet al te fris / jofel figuur
Die ken ik als "een dooie met een dag verlof" :)
Nothing happens for a reason
Een kennis zegt 'deuzig'. Dat woord gebruik ik zelf nooit.
Wat een leuk topic. Ik vind wat ik je brom ook heel gezellig :P
Ik kwam een keer in een document het woord "gremia" tegen en was ervan overtuigd dat het een typefout was, maar nee:
Gremium = een college van bestuur of anderszins bestuurlijk adviserend orgaan van (meestal verkozen) vertegenwoordigers
ampel (=uitvoerig)
Veldwachter.
Alle reacties Link kopieren
Verlies van decorum.
Oriander schreef:
08-11-2019 21:43
ampel (=uitvoerig)
Na ampel beraad.


Als kind verstond ik: na amper beraad.
Ampel en amper hebben vrijwel tegengestelde betekenissen.
Alle reacties Link kopieren
Step-in

Mijn moeder zegt altijd step-in voor een pantybroekje
belgali schreef:
08-11-2019 11:39
een kenau (een bitch)
Die gebruik ik wel eens om iemand te omschrijven haha
Alle reacties Link kopieren
Laatst had een vriendin van mij Xantippe opgezocht, dat betekend een boosaardig kijfachtige vrouw. Verder kan ik mij niet iets bedenken, waarvan mensen om verduidelijking vragen.
Nehemah schreef:
08-11-2019 18:21
De bietenbrug op kunnen zegt mijn oma altijd :) maar dan meer in de zin van dat iemand het dak op/de boom in kan.
Als iets mis dreigt te gaan en je zit met de gevolgen ervan zegt oma: 'dan kun je het besnieten'. Maar oma heeft sowieso wel hele mooie uitdrukkingen vind ik.

Gribus vind ik een geweldig woord en in een kinderboek uit de jaren '60 kwam ik ooit het scheldwoord 'kaffer' tegen, dat vond ik echt schitterend. Evenals de groet 'tabee'. Abuis (vergissing) vind ik ook een leuk woord.




Jahaa, eens! Maar dat komt ook doordat ik graag naar fc de kampioenen kijk denk ik, vooral die hele oude. Ik versta het ook wel zonder ondertitels...




Eens, net zoals schavuit, en (rare) snuiter :)
Kaffer prachtig? ..het is een racistisch scheldwoord..maar uitkafferen wordt nu nog wel gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
09-11-2019 02:44
Kaffer prachtig? ..het is een racistisch scheldwoord..maar uitkafferen wordt nu nog wel gebruikt.
Heel racistisch. Werd door de Nederlanders in Zuid Afrika voor de zwarte Zuid Afrikanen gebruikt. Dus wat daar nu mooi aan is? 🤭

Tabee is een woord uit voormalig Nederlands Indië en derhalve meegekomen naar Nederland toen de kolonisatie voorbij was.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Gisselle schreef:
09-11-2019 00:36
Step-in

Mijn moeder zegt altijd step-in voor een pantybroekje

Mijn moeder leeft niet meer maar die gebruikte dit woord ook. Volgens mij zaten er aan een step-in van die klemmetje voor het bevestigen van nylonkousen.
Phineas schreef:
08-11-2019 21:08
Een kennis zegt 'deuzig'. Dat woord gebruik ik zelf nooit.
Dat woord gebruik ik ook vaak en betekent hier erg onnozel. In andere streken betekent het duizelig.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
08-11-2019 22:49
Verlies van decorum.
In de zorg wordt dit heel veel gebruikt.

Opschikken. Streektaal voor opschuiven (schik eens een eind op, dan pas ik erbij).
Gebruikte het laatst weer, maar voelde toch wat onwennig.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
09-11-2019 11:08
In de zorg wordt dit heel veel gebruikt.
Ja, weet ik, maar ik moest echt even opzoeken wat het betekende.
En het was niet op mij van toepassing, just saying :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven