Betrouwbare auto

13-11-2019 20:06 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Het blijkt toch wel erg onhandig met een dreumes in huis om alleen een motor te hebben. Dus ik wil graag een auto kopen. Een occasion, ik heb absoluut de financiële middelen niet om een nieuwe auto aan te schaffen.

Afhankelijk van of ik mijn motor ga verkopen of niet (die keuze heb ik nog niet gemaakt en is ook afhankelijk van de aan te schaffen auto) heb ik of +- €2.000 of +- €4.500 budget. Ik heb weinig verstand van auto's en weet dus niet welke merken betrouwbaar zijn. Ik wil een zo betrouwbaar mogelijke auto. Geen auto die elke maand naar de garage moet of elk jaar honderden euro's aan reparaties nodig heeft voordat de APK goedgekeurd wordt. Ik snap dat dat op voorhand nooit met zekerheid te zeggen is, maar het ene automerk is wel betrouwbaarder dan het andere automerk, dacht ik.

Wat is jullie advies? Ik heb verder weinig tot geen eisen/wensen, behalve een 4/5-deurs i.v.m. de autostoel op de achterbank. In de lagere prijscategorie zie ik veelal de kleinere auto's voorbij komen (Peugeot 106, Toyota Aygo, etc.). Maar waar moet ik naar kijken? Leeftijd, km-stand, aantal vorige eigenaars, verbruik, gewicht? En kan ik uit met een budget van €2.000? Of ben ik op de lange termijn veel beter uit met een duurdere occasion, richting die €4.500?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Mitsubishi colt komt als meest betrouwbare uit de tests.
Hyundai ook, net als veel andere merken uit Aziatische landen
Alle reacties Link kopieren
Mitsubishi, Toyota, Suzuki, Hyundai zijn de merken die als tweedehands auto’s al jaren het hoogst scoren op betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
Alle reacties Link kopieren
Een Aziatische auto. Kan weinig aan kapot.
Toyota, Suzuki, Mazda, Hyundai enz.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Hoe jonger en hoe minder kilometers hoe meer kans dat ie het lang volhoudt. Alleen dan gaat de prijs ook omhoog.
Ik heb een aantal.jaren een oud gebakkie (peugeot 106 uit 2001) gehad waar ik nauwelijks kosten aan heb gehad, alleen de gebruikelijke banden, remmen en een keer de uitlaat. Daar heb ik bijna 2 ton op gereden en deze auto rijdt nog steeds rond. Maar daarvoor een redelijk nieuwe auto (bij aankoop 4 jaar oud en nog geen 50.000 op de teller) en daar alleen maar ellende en dure reparaties aan gehad.
Ik rij nu 2 jaar erg tevreden in een VW Polo van 2014. Alleen een kleine beurt laten doen, geen kosten verder gehad.
mariska1974 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 20:13
Reden: Spelfout
0.08% gewijzigd
Ik heb sinds kort een Getz. Was voorheen erg van de luxe bakken, maar man wat heb ik een lol met dat dingetje. Hij rijdt echt als een tierelier. We hebben de luxe van twee auto's, maar pak eigenlijk altijd deze. Ook omdat hij 1 op 20 haalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg blij met mijn Skoda citigo uit 2012. Kocht hem ca. 2,5 jaar geleden met ruim 120.000 km op de teller. Inmiddels staat er 150.000 op en moest een keer 2 nieuwe banden en apk voor €250 aan onderhoud bij de officiële dealer. Dat vind ik reuze meevallen. Brengt mij elke dag van a naar b en ik vind hem prettiger rijden dan de auto’s van vriendinnen. Hebben allemaal kleine koekblikjes zoals citroen C1 , Toyota aygo , fiat panda dat soort modelletjes maar ik vind mijne veruit het stabielste op de weg liggen. Wel ligt de aanschaf van een Skoda wat hoger, tussen de 4 a 5 duizend euro heb je een leuk autootje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man raadt altijd Toyota aan.
Alle reacties Link kopieren
Toyota Yaris
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik weet niet of je nog een kinderwagen meesjouwt maar dan is een 107, C1, Aygo aan de krappe kant vind ik persoonlijk.
Succes!
Hoeveel verwacht je ermee te gaan rijden? En is het een stadsauto of wil je er ook andere dingen mee gaan doen?

Ik rij een Ford Mondeo station en ik ben daar tevreden over. Ik zou ook geen kleine auto willen. Ford is een betrouwbaar merk.

Zoveel mensen, zoveel meningen. De ene rijdt al 20 jaar in een fiat panda zonder problemen, een ander heeft er alleen maar ellende mee. Het is niet te zeggen.

Maar, als ik nu een andere auto zou moeten kopen, dan zou ik wederom voor een ford mondeo station gaan. (of een Ford Kuga, al ligt die boven mijn budget)
Alle reacties Link kopieren
Met een hoger budget heb je meer keuze en worden de auto’s jonger met minder kilometers.
Ga voor iets Aziatisch. Japans of Koreaans. Die zijn het meest betrouwbaar en het goedkoopst in onderhoud. De genoemde Mitsubishi Colt, de al door jezelf aangehaalde Toyota Aygo (of de technisch identieke Peugeot 108 of Citroën C1) of iets als een Kia Picanto of zo.

Doe je huiswerk. Ga op Marktplaats kijken en probeer een beeld te krijgen wat je gemiddeld krijgt voor je geld. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat ook vaak zo.

Vriendin van me heeft laatst een enorme kat in de zak gekocht. Helaas was ik er niet bij, dan was dat niet gebeurt. Ik zag in 3 minuten dat het een barrel was. Maar toen had ze hem al particulier gekocht en was de verkoper niet meer bereikbaar. Schadeauto met slecht opgelapte schade. Was een Picanto van 3 jaar oud.

Belangrijk: onderhoudsgegevens. Boekje ingevuld, auto moet er netjes uit zien.
Klopt de staat met de kilometerstand? Ziet de auto er afgeleefd uit met een lage stand? Wegwezen!
Ga rijden en probeer alles aan de auto. Toeter, wissers, sproeier, elektrische ramen, de ventilator, de regelknop waar de lucht heen moet, de airco moet ijskoude lucht blazen.
Neem een zaklamp mee. Maak de motorkap open en schijn met de zaklamp naar de linker en rechter zijkant en dan helemaal naar voren. Daar zitten balken die in de langsrichting lopen en die verkreukelen bij een botsing. Die moeten recht zijn en aansluiten aan het front. Die zitten wat diep.
Bij de auto van mijn vriendin was er een gekreukeld aan het einde.

Let ook op de naadjes tussen de verschillende panelen. Die moeten netjes zijn en niet ineens wijder of nauwer worden.

Kijk onder de auto. Die moet droog zijn aan de onderkant, geen druppels olie.
Kijk ook naar alle vloeistoffen. Olie peilen, koelvloeistof, remvloeistof. Die kunnen net voor de bezichtiging op peil zijn gebracht, maar als ze dat niet zijn, zegt dat iets over gebrek aan onderhoud.

Rijden:
Er moeten geen geluiden optreden die niet horen.
Als je op snelheid bent, zeg 80, stuur dan (als de wegsituatie het toelaat) van links naar rechts. Niet bruusk, maar dat het gewicht duidelijk van de ene naar de andere kant gaat. Luister dan goed. Hoor je een brommend geluid dat afneemt als het gewicht van die kant af gaat, is er een wiellager kapot.

Bij een echt oudere auto: zorg dat je op een parkeerterrein of zo de ruimte hebt. Zet de auto stil met motor aan. Draai het stuur helemaal naar een kant. Trek rustig op. Doe dat twee kanten op. Hoor je een hard knakkend geluid, is een aandrijfas versleten.

Laatste tip: als je in de regio Rotterdam shopt, vermijd dan onder alle omstandigheden de firma [...] in Rotterdam Zuid!
Even googelen zegt genoeg.

Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-11-2019 22:13
Reden: laster/smaad
0.23% gewijzigd
When in doubt, the auditor is always right!
Suzuki.
Betrouwbaar en eenvoudige techniek die redelijk makkelijk te repareren is. Arbeidsloon/onderdelen kosten niet het meest in vergelijk met andere merken.
En als je onder de auto kijkt, let dan ook op roest.
Ook goed bij de dorpels kijken.
Andersom schreef:
13-11-2019 20:37
Suzuki.
Betrouwbaar en eenvoudige techniek die redelijk makkelijk te repareren is. Arbeidsloon/onderdelen kosten niet het meest in vergelijk met andere merken.
Klopt en vaak is er een soort van imitatie te verkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-11-2019 20:37
Suzuki.
Betrouwbaar en eenvoudige techniek die redelijk makkelijk te repareren is. Arbeidsloon/onderdelen kosten niet het meest in vergelijk met andere merken.
Ik werk incidenteel voor Suzuki.
Om een of andere reden zijn Suzuki-dealers allemaal ontzettend aardige en betrouwbare mensen.
Prima merk.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Doe lekker die motor weg, daar heb je nu toch niks meer aan.
Een kind veilig vervoeren lijkt mij een stuk belangrijker. En voor 4500 kun je een veel betere en veiligere auto kopen.
Als je even googelt kun je zo een lijstje vinden van betrouwbare auto's.
Bijvoorbeeld:

https://www.viabovag.nl/blog/top-10-bet ... zO1akIPkEQ

https://autorai.nl/betrouwbaarste-auto- ... bond-2017/
Auditor schreef:
13-11-2019 20:34
Met een hoger budget heb je meer keuze en worden de auto’s jonger met minder kilometers.
Ga voor iets Aziatisch. Japans of Koreaans. Die zijn het meest betrouwbaar en het goedkoopst in onderhoud. De genoemde Mitsubishi Colt, de al door jezelf aangehaalde Toyota Aygo (of de technisch identieke Peugeot 108 of Citroën C1) of iets als een Kia Picanto of zo.

Doe je huiswerk. Ga op Marktplaats kijken en probeer een beeld te krijgen wat je gemiddeld krijgt voor je geld. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat ook vaak zo.

Vriendin van me heeft laatst een enorme kat in de zak gekocht. Helaas was ik er niet bij, dan was dat niet gebeurt. Ik zag in 3 minuten dat het een barrel was. Maar toen had ze hem al particulier gekocht en was de verkoper niet meer bereikbaar. Schadeauto met slecht opgelapte schade. Was een Picanto van 3 jaar oud.

Belangrijk: onderhoudsgegevens. Boekje ingevuld, auto moet er netjes uit zien.
Klopt de staat met de kilometerstand? Ziet de auto er afgeleefd uit met een lage stand? Wegwezen!
Ga rijden en probeer alles aan de auto. Toeter, wissers, sproeier, elektrische ramen, de ventilator, de regelknop waar de lucht heen moet, de airco moet ijskoude lucht blazen.
Neem een zaklamp mee. Maak de motorkap open en schijn met de zaklamp naar de linker en rechter zijkant en dan helemaal naar voren. Daar zitten balken die in de langsrichting lopen en die verkreukelen bij een botsing. Die moeten recht zijn en aansluiten aan het front. Die zitten wat diep.
Bij de auto van mijn vriendin was er een gekreukeld aan het einde.

Let ook op de naadjes tussen de verschillende panelen. Die moeten netjes zijn en niet ineens wijder of nauwer worden.

Kijk onder de auto. Die moet droog zijn aan de onderkant, geen druppels olie.
Kijk ook naar alle vloeistoffen. Olie peilen, koelvloeistof, remvloeistof. Die kunnen net voor de bezichtiging op peil zijn gebracht, maar als ze dat niet zijn, zegt dat iets over gebrek aan onderhoud.

Rijden:
Er moeten geen geluiden optreden die niet horen.
Als je op snelheid bent, zeg 80, stuur dan (als de wegsituatie het toelaat) van links naar rechts. Niet bruusk, maar dat het gewicht duidelijk van de ene naar de andere kant gaat. Luister dan goed. Hoor je een brommend geluid dat afneemt als het gewicht van die kant af gaat, is er een wiellager kapot.

Bij een echt oudere auto: zorg dat je op een parkeerterrein of zo de ruimte hebt. Zet de auto stil met motor aan. Draai het stuur helemaal naar een kant. Trek rustig op. Doe dat twee kanten op. Hoor je een hard knakkend geluid, is een aandrijfas versleten.

Laatste tip: als je in de regio Rotterdam shopt, vermijd dan onder alle omstandigheden de firma [...] in Rotterdam Zuid!
Even googelen zegt genoeg.

Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Wat een schitterende, complete post!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-11-2019 22:14
Reden: laster/smaad in quote
0.22% gewijzigd
Hoe is een Dacia? Bevallen die een beetje?
Alle reacties Link kopieren
We hebben 2 Hyundais. Mijn auto is een i30 (grotere auto dan jij zoekt). Daarmee maken we de meeste kms. Auto is inmiddels al 12 jaar oud en nooit veel onderhoudskosten.
Tweede auto is een i10 (Dat is een kleine auto, denk wat jij zoekt). Tweedehands gekocht. Goede auto voor kleine stukken. Ik vind deze auto minder prettig op de snelweg (minder kracht), maar wel handiger met parkeren 😉
Alle reacties Link kopieren
Consumentenbond heeft net weer de auto-betrouwbaarheid-enquete gehouden.
Resultaten staan hier:
https://www.consumentenbond.nl/binaries ... n_2019.pdf
Opel en Volkswagen staan onder Renault, dat was toch nooit zo.
Krabbeltje123 schreef:
13-11-2019 20:44
Klopt en vaak is er een soort van imitatie te verkrijgen.

Ik heb er twee in mijn bezit nét niet hun 20e verjaardag zien vieren. De eerste werd afgekeurd. Bij de tweede waren de reparatiekosten (deur/slot mechaniek) hoger dan de dagwaarde. Ingeruild en nog 200 voor gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Volvo natuurlijk! ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven