Gejudged door de huisarts?

18-11-2019 18:20 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik was laatst bij de huisarts omdat ik de anticonceptiepil wilde hebben. Nu ging ik daar wel weg met een minder fijn gevoel. Ik zal uitleggen waarom. Nadat de huisarts mij vanalles vroeg over of bepaalde aandoeningen voorkwamen in mijn familie, kwamen we op het punt dat hij vroeg 'waarom wilt u de pil? 'Oh ik zie het al, u menstrueert onregelmatig' (dit is wat ik aan de telefoon had doorgegeven bij het maken van een afspraak). Daarna zei de huisarts 'het is dus niet omdat u seksueel actief bent?', waarop ik antwoordde 'wel'. Toen vroeg hij tot mijn verbazing 'Oh u bent getrouwd?', waarop mijn antwoord was 'nee'. Toen keek hij ontzettend verbaasd, alsof ik echt iets raars had gezegd en zei hij 'heeft u een vriend?', waarop ik ja antwoordde.

Ik vond het toen eigenlijk al raar dat hij dit allemaal vroeg, want het zou toch niet uit moeten maken of ik getrouwd ben, een vriend heb, of casual seks met alle mannen op aarde wil. Of ben ik nou gek? Ik had het misschien nog logisch gevonden als hij daarna iets zou hebben gezegd in de trant van 'de pil beschermt niet tegen soa's he' ofzoiets. Maar dit gebeurde niet (hij zei overigens helemaal niks over soa's). Ik voelde me gewoon een beetje gejudged.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik een hoofddoek draag en over het algemeen hoor je weinig over vrouwen met een hoofddoek (die dus vaak, MAAR NIET ALTIJD, gelovig zijn) dat ze seks hebben voor het huwelijk. Dus misschien dat dit meespeelt, ook al is dat wel heel stom. Daarnaast ging het om een man met migratieachtergrond en hoewel ik dus hoop dat dit niet meespeelt, want hij is per slot van rekening huisarts en zou wat hij eventueel zelf denkt door bijv. geloof/opvoeding voor zich moet houden. Dit is ook niet mijn eigen huisarts, die van mij heeft zwangerschapsverlof ofzo.

Ik bedoel, ik hoef me toch niet schuldig te voelen dat ik niet getrouwd ben en wel geslachtsgemeenschap heb? Ik kreeg gewoon een naar gevoel van de vragen en van zijn verbaasde reactie alsof ik iets heel raars had gezegd.

Ik dacht eerst van stel ik me nou aan/is dit een normale vraag en normale reactie die iedereen krijgt. Dus vandaar dat ik het hier vraag. Wat vind jij?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat hij je judgede, maar wel gewoon verbaasd was. Wellicht inderdaad door jouw geloofsuiting. Ik kan me indenken dat dat niet prettig voelt, maar ik denk dat hij hetzelfde had gehad bij iemand van een streng reformatorische achtergrond. Ook al hebben de meesten inderdaad gewoon, al dan niet stiekem, seks.
Alle reacties Link kopieren
Nee je stelt je niet aan.

Jij mag ook gewoon lekker wippen met wie je wilt.

Ga terug naar die huisarts en vertelt hoe het overkwam.

En gejudged klinkt best....vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik judge jou nu ook omdat je gejudged in je titel hebt geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
18-11-2019 18:23
Nee je stelt je niet aan.

Jij mag ook gewoon lekker wippen met wie je wilt.

Ga terug naar die huisarts en vertelt hoe het overkwam.

En gejudged klinkt best....vreemd.

Eens.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
18-11-2019 18:24
Ik judge jou nu ook omdat je gejudged in je titel hebt geschreven.
En dat.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
18-11-2019 18:24
Ik judge jou nu ook omdat je gejudged in je titel hebt geschreven.
Ik ook. Ik struggle er echt mee. A little beetje but hoor.
Je bent niet gelovig maar draagt wel een hoofddoek?
Bel de huisarts op en vertel hem dat jij je gejudged voelt.
Wat hebben wij aan dit verhaal?
Wat is gejudged?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook verbaasd zijn en je kan je mimiek niet altijd onder controle hebben. Tja. Zou er niet teveel bij stil staan hoor. Ik ben ook weleens met een rotgevoel van de huisarts weggekomen, ze keek echt vies toen ik bevestigend had geantwoord op de vraag of ik orale seks had gehad. Heel apart, ze kleurde zelfs rood. Sindsdien denk ik trouwens dat huisartsen niet aan orale feestjes doen. :-D
Waarom heb je d’r niet opgewacht dan?
nee dat is geen normale vraag
Alle reacties Link kopieren
Waarom draag je een hoofddoek?
Alle reacties Link kopieren
De vraag of dat je seksueel actief bent, wordt eigenlijk altijd gevraagd. Omdat je soms ook met een lichtere of andere pil kunt voorschrijven voor vrouwen die niet seksueel actief zijn.

Is de patient een vrouw met hoofddoek of andere zwaar gelovige vrouw, dan is de vraag "bent u getrouwd" een logischer keuze dan "heeft u een vriend".

De vraag "heb jij een vriend" moet je ook niet stellen aan een zwaar gereformeerd meisje in Barneveld. Dat wordt niet op prijs gesteld.

Jij doet wel heel erg moeilijk en bent waarschijnlijk erg gevoelig op dit onderwerp. En de huisarts had het gezicht beter in de plooi moeten houden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Sudrì schreef:
18-11-2019 18:33
Waarom heb je d’r niet opgewacht dan?
:-D
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral dat je veel invult en interpreteert
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt er inderdaad op dat hij deze vragen stelde vanuit vooroordelen. Dat is niet netjes. Hopen dat je hem van dat vooroordeel hebt afgeholpen!
ik zeg altijd gejudge
Hey judge me niet man
het is echt een hele bekende term. zelfs de beatles hebben er een liedje over gemaakt: hey judge
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
18-11-2019 18:34
De vraag of dat je seksueel actief bent, wordt eigenlijk altijd gevraagd. Omdat je soms ook met een lichtere of andere pil kunt voorschrijven voor vrouwen die niet seksueel actief zijn.

Is de patient een vrouw met hoofddoek of andere zwaar gelovige vrouw, dan is de vraag "bent u getrouwd" een logischer keuze dan "heeft u een vriend".

De vraag "heb jij een vriend" moet je ook niet stellen aan een zwaar gereformeerd meisje in Barneveld. Dat wordt niet op prijs gesteld.

Jij doet wel heel erg moeilijk en bent waarschijnlijk erg gevoelig op dit onderwerp. En de huisarts had het gezicht beter in de plooi moeten houden.
Ik snap de vraag 'bent u seksueel actief?' Het gaat om de vragen die erna komen. Mijns inziens heeft hij na die eerste vraag al genoeg info om te bepalen welke pil ik nodig heb, ofniet?

Ik doe moeilijk, want?? Een beetje vragen naar meningen op een forum is toch niet moeilijk doen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-11-2019 18:37
het is echt een hele bekende term. zelfs de beatles hebben er een liedje over gemaakt: hey judge
:HA:
anoniempjexxx3 schreef:
18-11-2019 18:39
Ik snap de vraag 'bent u seksueel actief?' Het gaat om de vragen die erna komen. Mijns inziens heeft hij na die eerste vraag al genoeg info om te bepalen welke pil ik nodig heb, ofniet?

Ik doe moeilijk, want?? Een beetje vragen naar meningen op een forum is toch niet moeilijk doen?
Misschien dacht ze dat haar administratie niet klopte. Wat een gezemel joh.
Bee_Kind schreef:
18-11-2019 18:22
Ik denk niet dat hij je judgede, maar wel gewoon verbaasd was. Wellicht inderdaad door jouw geloofsuiting. Ik kan me indenken dat dat niet prettig voelt, maar ik denk dat hij hetzelfde had gehad bij iemand van een streng reformatorische achtergrond. Ook al hebben de meesten inderdaad gewoon, al dan niet stiekem, seks.
Dit idd. Een hoofddoek staat over het algemeen toch voor streng aan culturele/religieuze gewoontes houden, dus een westers persoon zal er dan makkelijk vanuit gaan dat je ofwel geen seks hebt of getrouwd bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven