Rouwdienst in moskee

05-12-2019 17:15 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring is laatst iemand overleden die een moslim-achtergrond had en werd begraven vanuit een moskee. Ik ben zelf christen en dit ging allemaal zo anders dan wat ik ken. Misschien zitten hier moslims op het forum die een beetje uitleg kunnen geven.

Ten eerste ging het allemaal heel snel. Dag 1 was ze overleden, dag 2 was de begrafenis. Ik dacht dat er een wet was waardoor er minimaal 36 uur tussen moest zitten. Dit was nog geen 24u. Ik denk dat veel mensen nog niet eens wisten dat ze was overleden.

Ten tweede was de ‘dienst’ zo vreemd! Het was sowieso onduidelijk wat er ging gebeuren, veel mensen waren nog nooit in een moskee geweest. We hoorden dat we met de vrouwen in een andere ruimte moesten gaan zitten. Daar zaten we op de grond ( natuurlijk schoenen uit gedaan, over hoofdbedekking werd niets gezegd, dus dat hebben we niet gedaan). Ze gingen bidden zoals je op tv ziet. Buigen, knielen, alles in t arabisch. Ik heb de naam van de overledene niet gehoord, ik heb überhaupt geen Nederlands gehoord. Dit was zo anders dan de rouwdiensten die ik ken: waarin wordt gezongen, gebeden, gelezen en wat verteld over degene die overleden is.

Misschien kan iemand me vertelllen: waarom moet alles zo snel ( gelijk de volgende dag), waarom is alles in het Arabisch? Er was niet echt een rouwdienst, wordt dat op een ander moment gedaan? Is het erg respectloos dat ik achterin ben gaan zitten, zonder hoofdbedekking en verder alleen heb geobserveerd? Het was overigens erg overweldigend voor me. Een hele vreemde ervaring.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
05-12-2019 21:12
Ik heb het toch eens nagevraagd aan mijn Marokkaanse collega.
Hadden de vrouwen in de moskee gewild dat je je haren bedekte hadden ze dat zeker op zachte toon kenbaar gemaakt.
Juist fantastisch dat je gegaan bent, ook al ben je volkomen vreemd in een moskee, volgens mijn collega.
Ook zij zou in de moskee niet verwachten dat een Nederlandse vrouw haar haar bedekt.
Dat stelt me gerust. Bedankt voor t navragen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook moskeeen waar nederlands wordt gesproken.
De gebeden zijn dan wel altijd in het arabisch maar vooraf wordt er dan een onderwerp besproken in het nederlands.
Deze moskeeen zijn populair onder jongeren, dus zal me niks verbazen als ze toenemen maar voor de eerste generatie immigranten was het natuurlijk wel zo makkelijk om hun eigen taal te spreken.
Overigens worden katholieken normaliter ook snel begraven in katholieke landen? En tot nog niet zo lang geleden was een hoofdbedekking ook verplicht in een katholieke kerk.
Nu is het een keuze, maar wordt het zeker aangeraden.
Ik draag ook altijd een sjaaltje in de kerk.

Het dodengebed kun je vergelijken met bijvoorbeeld dopen.
Dan wordt toch ook het kind in het latijns gedoopt (iniedergeval zover ik heb meegemaakt).
Ik vind het islamitisch dodengebed wel mooi om te zien eigenlijk hoe ze als 1 groep tot bijna in perfectie synchroom ter ere van de dode bidden. Die eenheid heeft wel wat vind ik.

Denk ook dat ze niet om de hoofddoek vragen om een confrontatie te vermijden.
Je hebt altijd wel mensen er tussen zitten die dan zoiets terug zeggen als: "bepaalf ik zelf wel" ... ik zou denken dat ze daar gewoon even geen zin in hebben op zo'n moment.
cranberryjuice schreef:
05-12-2019 18:44
Moslims geloven dat de spirit/geest uit het lichaam gaat en de 3 vragen in het graf beginnen na de 40ste stap weglopen van t begraafplaats en hoe eerder dat gebeurd hoe beter. Dus als een persoon begraven word op de begraafplaats en de laatste persoon die wegstapt van het graf wij geloven dan dat dat t moment is dat twee engelen komen om die persoon te ondervragen. Dus daarom zo snel.

Huh? Dit snap ik niet? Welke 3 vragen moet je stellen na 40 stappen? Nog nooit van gehoord...
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
05-12-2019 20:33
Heel bijzonder.
Ik ben katholiek, maar heb in heel mijn leven nog nooit een mis in het Latijn meegemaakt.
Wellicht was dit op verzoek?

Er zijn wel eens missen met Gregoriaans gezang, maar dan is de mis zelf gewoon in het Nederlands.
Ik heb zelfs een 90% Latijnse bruiloft meegemaakt. Ook met knielen etc. Was geen touw aan vast te knopen. De korte preek in het Nederlands was ook hel en verdoemenis, dus werd je ook niet echt vrolijk van.

Ja het bestaat echt nog.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
LAgirl82 schreef:
06-12-2019 08:04
Huh? Dit snap ik niet? Welke 3 vragen moet je stellen na 40 stappen? Nog nooit van gehoord...
De engelen stellen vragen aan de dode over zijn of haar leven. In het graf.
Bruintjedebeer schreef:
06-12-2019 09:04
De engelen stellen vragen aan de dode over zijn of haar leven. In het graf.

Oke, na het een paar keer gelezen te hebben snap ik de zin inderdaad.
Welke 3 vragen zijn dat dan? En is je geest dan zolang in het graf? Hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
05-12-2019 17:53
Nee hoor, is helemaal niet uitzonderlijk. Iedere katholieke kerk houdt geregeld missen in het Latijn en bij begrafenissen is het ook niet ongebruikelijk.
Nog nooit gehoord en ik ben al vaak in een katholieke kerk geweest. Wel soms een lied in het latijn, maar nooit hele diensten.
Alle reacties Link kopieren
Zonnestraaltje92 schreef:
05-12-2019 22:27
Je hebt ook moskeeen waar nederlands wordt gesproken.
De gebeden zijn dan wel altijd in het arabisch maar vooraf wordt er dan een onderwerp besproken in het nederlands.
Deze moskeeen zijn populair onder jongeren, dus zal me niks verbazen als ze toenemen maar voor de eerste generatie immigranten was het natuurlijk wel zo makkelijk om hun eigen taal te spreken.
Overigens worden katholieken normaliter ook snel begraven in katholieke landen? En tot nog niet zo lang geleden was een hoofdbedekking ook verplicht in een katholieke kerk.
Nu is het een keuze, maar wordt het zeker aangeraden.
Ik draag ook altijd een sjaaltje in de kerk.

Het dodengebed kun je vergelijken met bijvoorbeeld dopen.
Dan wordt toch ook het kind in het latijns gedoopt (iniedergeval zover ik heb meegemaakt).
Ik vind het islamitisch dodengebed wel mooi om te zien eigenlijk hoe ze als 1 groep tot bijna in perfectie synchroom ter ere van de dode bidden. Die eenheid heeft wel wat vind ik.

Denk ook dat ze niet om de hoofddoek vragen om een confrontatie te vermijden.
Je hebt altijd wel mensen er tussen zitten die dan zoiets terug zeggen als: "bepaalf ik zelf wel" ... ik zou denken dat ze daar gewoon even geen zin in hebben op zo'n moment.
Ik heb nog nooit een doop in Latijn meegemaakt. Wel gewoon in t Nederlands ( en in t buitenland gewoon in de lokale taal van daar). Maar goed, wat er dan gezegd wordt is ook niet zo spannend: “Ik doop u in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest.”

Wat er nu precies gebeden is in de Moskee. Geen idee.
minnimouse schreef:
06-12-2019 10:18
Nog nooit gehoord en ik ben al vaak in een katholieke kerk geweest. Wel soms een lied in het latijn, maar nooit hele diensten.

Ligt misschien aan de parochie ofzo. Zoals ik al zei, hier nog 1x per week en geregeld bij een begrafenis van vooral oudere mensen.
LAgirl82 schreef:
06-12-2019 10:01
Oke, na het een paar keer gelezen te hebben snap ik de zin inderdaad.
Welke 3 vragen zijn dat dan? En is je geest dan zolang in het graf? Hoe dan?

Tja.. Dat weet ik ook niet allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
05-12-2019 21:12
In het christelijk geloof wordt bij de meeste stromingen geen betekenis gegeven aan het dragen van hoofdbedekking, en dus maakt het niet uit of je wel of geen hoofdbedekking draagt. In een moskee (maar bijvoorbeeld ook in een synagoge) wordt er wel betekenis aan gegeven en dus pas je je gedrag daar uit respect voor de ander op aan als je daar te gast bent.
Die collega van me is echt zeer orthodox Moslima, en haar kleding droeg dat ook duidelijk uit. Ik bedoel, het ging niet alleen om een fleurig hoofddoekje wat ze droeg. Toch was ze zonder commentaar gewoon welkom bij die christelijke kerkdienst in een christelijke kerk. Niemand die haar vroeg haar kleding aan te passen. Dan zeg ik: open staan voor ELKAAR betekent twee richtingen uit. Dus als een christelijke of niet-gelovige buurvrouw graag de uitvaart van een moslim-kennis wil bij wonen, waarom zou die zich dan opeens wél aan kledingeisen moeten houden om de moskee in te mogen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven