Op vakantie buiten schoolvakanties

13-01-2020 18:06 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
In april wordt mijn man 50 en zijn we 20 jaar getrouwd, reden genoeg om een luxe vakantie te boeken (normaal kamperen we). Komende meivakantie hebben we dus een vakantie geboekt naar Turkije (kinderen gaan dan voor het eerst vliegen) en nu zien we dus dat de oudste een week later pas meivakantie heeft. :facepalm:

Ondanks dat onze kinderen op verschiilende scholen zitten lopen de meivakanties al jaren gelijk, dus ik durfde het wel aan om te boeken, maar deze zag ik niet aankomen. Het gaat om 2 dagen voor de vakantie. Oudste is 15 en zit op speciaal onderwijs (waar veel kinderen dus wel vaker een dag niet naar school gaan omdat ze het even niet trekken), hij staat er verder goed voor.

Wat is nu wijsheid, open kaart spelen met risico dat ze bijzonder verlof afwijzen (en wat dan ??? ziekmelden met risico op boete) of gewoon ziekmelden ?
Heb er totaal geen ervaring mee !
Spotty schreef:
14-01-2020 13:37


Nu ben je bijna overgeleverd aan willekeur want de ene school vindt het geen probleem, de andere school is hier strenger in. Waarom niet 2 dagen per schooljaar snipperdagen (behalve in combi met zomervakantie want dan is de klas leeg op de vrijdag voor zomervakantie of tijdens toetsweken) zodat ouders die in kunnen zetten als het HUN uitkomt. Klassen zitten toch al overvol. Dan kan je als ouder ook eens een weekend weg boeken gedurende het schooljaar en ben je niet altijd afhankelijk van dure hoogseizoen.
Daarvoor zijn nu juist de Sterrenscholen opgericht, met een veel en veel soepeler beleid ten aanzien van verlof en vakantie dan de strenge, starre school van Rascalles
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals ik heb het netjes aangevraagd en ik verwacht geen problemen en als het afgewezen wordt accepteer ik de boete, dat is even niet aan de orde. Maar in het groter geheel denk ik toch echt dat er iets meer soepeler, van deze tijd beleid in het onderwijs thuishoort.
Voor mijn ouders 40 jaars huwelijk jubileum hadden wij aangeven dat we graag de donderdag en vrijdag vrij wilden. Dit was 2 weken voor de reguliere schoolvakantie. De rapporten waren al binnen.
Dit kon volgens de directrice niet. Mocht niet.
Wij hebben dus 1 dag vrij gevraagd (gekregen, stond nog duidelijk op conform jubileum )en de donderdagmiddag zelf vrij genomen. Ging dus om iets meer dan 2 uur.
Nu zijn de kinderen hier vrij weinig afwezig en niet vaak ziek.
We hebben er niets meer van gehoord. Heb gewoon gezegd tegen de juf x en y zijn er niet vanmiddag. Ze wenste ons nog veel plezier ook.

Ik las dat bij kinderen van 5 - 16 jaar die meer dan 16 uren in een periode van 4 aaneengesloten weken dat de school het dan moeten melden.
Zie hieronder voor info.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... fd-verzuim

Dus maak je eigen keuze. Het viel ons op dat er wel vaak dezelfde kinderen wel vrij kunnen zijn naast schoolvakanties. En wij vragen er 1 keer om in 6 jaar basisschool en het word geweigerd.
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
14-01-2020 13:45
Voor mijn ouders 40 jaars huwelijk jubileum hadden wij aangeven dat we graag de donderdag en vrijdag vrij wilden. Dit was 2 weken voor de reguliere schoolvakantie. De rapporten waren al binnen.
Dit kon volgens de directrice niet. Mocht niet.
Wij hebben dus 1 dag vrij gevraagd (gekregen, stond nog duidelijk op conform jubileum )en de donderdagmiddag zelf vrij genomen. Ging dus om iets meer dan 2 uur.
Nu zijn de kinderen hier vrij weinig afwezig en niet vaak ziek.
We hebben er niets meer van gehoord. Heb gewoon gezegd tegen de juf x en y zijn er niet vanmiddag. Ze wenste ons nog veel plezier ook.

-- Ik las dat bij kinderen van 5 - 16 jaar die meer dan 16 uren in een periode van 4 aaneengesloten weken dat ze dan moeten melden.
Zie hieronder voor info.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... fd-verzuim

Dus maak je eigen keuze. Het viel ons op dat er wel vaak dezelfde kinderen wel vrij kunnen zijn naast schoolvakanties. En wij vragen er 1 keer om in 6 jaar basisschool en het word geweigerd.
Oudste is bijna 16, misschien speelt dat ook een rol. Op de basisschool werd er nooit toestemming gegeven voor bijzonder verlof.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
13-01-2020 18:11
Ik was altijd heel braaf maar sinds er om de haverklap lessen uitvallen maak ik me niet meer druk om een extra vrije dag. Ik zou hem gewoon ziek melden.
Dit hebben wij ook zo een keer gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Het is goedgekeurd dus geen probleem gelukkig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven