Vaatwasser maakt theebekers niet schoon.

14-02-2020 20:56 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel raar, niks is er veranderd, vaatwasser lijkt het ook prima te doen maar de theebekers (geglazuurd) komen er ineens met theeaanslag uit.

Wat ik heb gedaan:

Filter eruit en gesopt (doe dit al regelmatig)
Sproeiarmen gecheckt op verstopping
Heet programma met vaatwasreiniger gedraaid

Ik gebruik vaatwastabletten van Lidl al jaren. Theebekers van twee verschillende winkels, beide hebben het probleem.

Iemand een idee?
Nieuwe thee in gebruik?
Een reinigingstablet voor kunstgebit maakt trouwens elke theekop, koffiekan en wc-pot weer als nieuw :idee:
Je thee is niet meer goed
Alle reacties Link kopieren
Dan was je ze toch gewoon met de hand af?
Alle reacties Link kopieren
zout al bijgevuld?
Alle reacties Link kopieren
Hadden hetzelfde verhaal hier, alles geprobeerd. Werd alleen maar erger en steeds meer werd niet schoon. Nu nieuwe vaatwasser.
BeaTea schreef:
14-02-2020 21:04
Een reinigingstablet voor kunstgebit maakt trouwens elke theekop, koffiekan en wc-pot weer als nieuw :idee:
Veel milieuvriendelijker: citroensap werkt even goed...
(Niet in je wc pot: daarvoor is azijn goed tegen de kalk waar de aanslag aan hecht- nachtje laten inwerken en het is makkelijk weg te schrobben).
Alle reacties Link kopieren
roxy89 schreef:
14-02-2020 21:09
Je thee is niet meer goed
😁
Alle reacties Link kopieren
Zijn dan je bekers niet een beetje versleten, waardoor het glazuuroppervlak niet meer glad en 'afglijdend' is, maar een beetje grover wordt, waardoor de aanslag lekkerder blijft plakken?
In ieder geval: even met een schuursponsje erdoor.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
14-02-2020 21:11
Dan was je ze toch gewoon met de hand af?

Ik zocht eigenlijk naar de reden waarom dit ineens het geval is.
Alle reacties Link kopieren
may_ka schreef:
14-02-2020 21:20
Zijn dan je bekers niet een beetje versleten, waardoor het glazuuroppervlak niet meer glad en 'afglijdend' is, maar een beetje grover wordt, waardoor de aanslag lekkerder blijft plakken?
In ieder geval: even met een schuursponsje erdoor.
Het zijn glazen (bekers) van Ikea en Blokker. Lijkt me stug dat ze ineens allemaal versleten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Flappie55 schreef:
14-02-2020 21:15
Hadden hetzelfde verhaal hier, alles geprobeerd. Werd alleen maar erger en steeds meer werd niet schoon. Nu nieuwe vaatwasser.
Hmmm.
Alle reacties Link kopieren
Dan stem ik op Mayka’s reden. Glazuur wordt mettertijd poreus, dan gaat aanslag er minder makkelijk af. Daar doe je niet echt iets aan, behalve het met de hand doen (want dan kun je meer kracht uitoefenen).
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
14-02-2020 21:11
Dan was je ze toch gewoon met de hand af?
Dit dus. Thee-aanslag is heel hardnekkig, zeker als je je theebeker voor meerdere koppen thee gebruikt, er een zakje in laat hangen, enz. Nou, dan pak je even een afwasborstel en was je die bekers met de hand af, 5 minuten en klaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Oh het is glas. Dat corrodeert. Dat werkt ongeveer hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Hoe het kan, weet ik niet.
Maar als je ze schoon wilt krijgen: een wondersponsje doet wonderen. :)
Zo’n grijs schuimblokje (bijv. bij Action). Zonder veel moeite is het er zo af.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet op zich hoe ik bekers op de hand kan afwassen👍 Maar bedankt voor de tips.
Ik zocht meer naar een reden waarom ineens alle theebekers van verschillende winkels en in meerdere jaren gekocht dit hebben.

Nogmaals, ik weet hoe ik kan afwassen.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
14-02-2020 21:37
Ik weet op zich hoe ik bekers op de hand kan afwassen👍 Maar bedankt voor de tips.
Ik zocht meer naar een reden waarom ineens alle theebekers van verschillende winkels en in meerdere jaren gekocht dit hebben.

Nogmaals, ik weet hoe ik kan afwassen.
Dat heeft vrijwel niks met die bekers te maken, maar met het feit dat thee-aanslag gewoon hardnekkig is. Zeker als je een beker meerdere keren achter elkaar gebruikt zonder tussendoor afgewassen te zijn. Op de zaak hebben we een verdomd goeie vaatwasmachine, maar ook collega's die om 10 uur in de ochtend een theezakje in een beker hangen en dezelfde beker uren lang gebruiken. Die worden ook niet goed schoon, omdat de aanslag zich dan zo vast heeft gezet dat die alleen met een schuursponsje of afwasborstel weg te poetsen is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Thee aanslag krijg je heel makkelijk weg met een klein beetje citroenzuur uit zo'n geel flesje. Binnen een paar seconden weg.
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
Alle reacties Link kopieren
smekkie schreef:
14-02-2020 21:44
Thee aanslag krijg je heel makkelijk weg met een klein beetje citroenzuur uit zo'n geel flesje. Binnen een paar seconden weg.
Gewoon warm afwaswater met afwasmiddel en een sponsje of afwasborstel is al genoeg. Hoef je echt geen speciale dingen voor te doen verder.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:42
Dat heeft vrijwel niks met die bekers te maken, maar met het feit dat thee-aanslag gewoon hardnekkig is. Zeker als je een beker meerdere keren achter elkaar gebruikt zonder tussendoor afgewassen te zijn. Op de zaak hebben we een verdomd goeie vaatwasmachine, maar ook collega's die om 10 uur in de ochtend een theezakje in een beker hangen en dezelfde beker uren lang gebruiken. Die worden ook niet goed schoon, omdat de aanslag zich dan zo vast heeft gezet dat die alleen met een schuursponsje of afwasborstel weg te poetsen is.

Heb jij dan een verklaring waarom vorige week de bekers er wel schoon uitkwamen? En de week daarvoor en daarvoor? Jaar in jaar uit, al zo’n 20jr dat ik een vaatwasser heb? (En nee, de vaatwasser is geen 20jr oud)
En nee, gadver ik doe geen hele dag met dezelfde beker.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
14-02-2020 21:52
Heb jij dan een verklaring waarom vorige week de bekers er wel schoon uitkwamen? En de week daarvoor en daarvoor? Jaar in jaar uit, al zo’n 20jr dat ik een vaatwasser heb? (En nee, de vaatwasser is geen 20jr oud)
En nee, gadver ik doe geen hele dag met dezelfde beker.
Nou als er verder niks veranderd is, dan is de waskracht van je vaatwasser waarschijnlijk verminderd. Het water wordt minder warm, of je gebruikt andere vaatwastabletten, of hij staat per ongeluk op een verkeerd programma. Meer verklaringen zijn er niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 22:01
Nou als er verder niks veranderd is
Stond op zich al in de OP👍

Maar bedankt voor de moeite.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het zout wel bijgevuld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven