ongerust: poes doodgebeten door hond buren?

15-02-2020 02:37 70 berichten
Ik heb me vannacht nodeloos ongerust gemaakt: onze kater stond zonet aan de deur!
Veel dank voor de reacties vannacht!
Ter verduidelijking:

Ik was niet van plan aanvallend te doen tegen buren hoor, gewoon voorzichtig vragen. Ik zou geen burenruzie riskeren hiervoor. Zelfs al had hun hond onze kater doodgebeten: een hond heeft nu eenmaal een jachtindtinct en deze hond loopt enkel los op eigen terrein.


Naar de toekomst: binnenhouden vind ik zielig... Afzetten is geen optie, tuin is eigenlijk weiland en zou 300 meter afsluiting vergen.

Ik dacht nu aan een soort gps-tracker voor katten, Maar wil de beestjes niet opzadelen met iets wat oncomfortabel is. Veiliigheid is volgens de fabrikanten geen probleem.

Een halsband die een schokje geeft als ze et terrein verlaten is misschien een optie. Terrein is halve ha, dus op zich groot genoeg. Maar hoe dier(on) vriendelijk is dat?
Ga nu een beetje slapen ... met een brede glimlach op mijn gezicht :-)
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 15-02-2020 13:25
80.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat vreselijk die onzekerheid! Ik hoop voor jullie dat hij gewoon buiten op avontuur is. :daisy:
En dat is een van de redenen waarom mijn katten binnen blijven. Poes kan ook in een sloot liggen, gif gegeten hebben of in het prikkeldraad hangen. Hoop voor jou dat ie gewoon de hort op is. Maar als je deze onrust en bezorgdheid niet wil, houd ze dan gewoon binnen.
Is hij geholpen?
Het seizoen van krolsheid is hier begonnen. Wellicht is hij zijn hormonen achterna. Zeer grote kans hierop
Een (jonge) kat is sneller dan een hond.
strings-attached schreef:
15-02-2020 03:05
En dat is een van de redenen waarom mijn katten binnen blijven. Poes kan ook in een sloot liggen, gif gegeten hebben of in het prikkeldraad hangen. Hoop voor jou dat ie gewoon de hort op is. Maar als je deze onrust en bezorgdheid niet wil, houd ze dan gewoon binnen.
er zijn geen sloten of prikkeldraad in de buurt...

Ik heb er ook lang over gedaan om ze buiten te durven laten maar ze vinden het zo heerlijk...
geen hoondenkenners die me enigszins kunnne gerisuststellen?
is het normaal dat de hond zelf ook zou janken...?
ja, hij is al heel jong gecastreerd.

dank voor het meedenken, ik ben mezelf helemaal gek aan het maken. Ik wéét dat katten nachten en dagen weg kunnen blijven. Maar de mijne komen altijd even kijken als ik roep.

Het is zo'n geweldig lief beestje, ik moet er gewoon niet aan denken dat we hem kwijt zouden zijn.?


ik zou niet zo in paniek zijn als ik die hond niet had gehoord. Het is een terrier, dat zijn jachthonden toch?
ik voel me zo verschrikkelijk... kan nu niet gaan kijken natuurlijk... ik kan van hieruit ook niet in hun tuin kijken, hun tuin ligt een stuk hoger dab de onze, met een steile helling tussen.

Zou ik tot 9 u wachten om te gaan aanbellen (omdat het zaterdag is) of kan halfnegen ook al..?

en zou er iets aan de hond te zien zijn (aangezien hij zo jankte)

Ik hoop maar dat ze eerlijk zijn als ze zelf iets gehzien of gevonden hebben..

Ik kan het niet geloven, we zijn zo stapeldiol op dat diertje...

heb buikkrampen van ellende... vooral als ik aan mijn dochter denk... haar katten zijn alles voor haar
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 15-02-2020 08:10
2.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De kat is nog jong, eens moet de eerste keer zijn dat hij langer de hort op gaat.

Niet elke terriër doet zoiets hoor.

Honden maken soms gewoon rare geluiden. Ook uit blijdschap als ze iemand zien, aandacht vragen.

Ik denk dat de kans groter is dat de kat gewoon wat langer op stap is.
creed schreef:
15-02-2020 04:13
De kat is nog jong, eens moet de eerste keer zijn dat hij langer de hort op gaat.

Niet elke terriër doet zoiets hoor.

Honden maken soms gewoon rare geluiden. Ook uit blijdschap als ze iemand zien, aandacht vragen.

Ik denk dat de kans groter is dat de kat gewoon wat langer op stap is.
ik hoop zo dat je gelijk hebt!
weggehaald wegens herkenbaarheid
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 15-02-2020 07:46
Reden: herkenbaarhied
87.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe vervelend ook: Als je de keuze maakt je huisdier buiten vrij te laten rondlopen, loopt het nu eenmaal risico en dan kun je nu wel zo over je toeren zijn, ook dat hoort er dan bij. Wil je dat niet dan hou je ze binnen of scherm je je tuin af.

De meeste honden zijn overigens te langzaam voor katten, dat een hond een kat doodbijt is geen dagelijkse kost. Straks tegen negenen naar de buren gaan en gewoon vragen of ze je kat gezien hebben. Zou niet meteen de aanname neerleggen dat hun hond iets gedaan moet hebben zoals je hier doet, dat gaat niet in goede aarde vallen.
Alle reacties Link kopieren
Om wat voor terriër gaat het? Het is nogal een groot verschil tussen een bull terriër of een jack Rusell terriër. Blaffen en janken deden mijn honden vooral als ze ergens niet bij konden komen (balletje vast onder iets bijvoorbeeld, of een brutale duif op het dak van de schuur).

Mijn terriër jaagt niet op katten omdat hij:
A samenwoont met een kat, met katten is opgegroeid
B een kat gewoon veel te groot is. Ik zou vrezen voor loslopende hamsters, cavia’s, muizen en ratten. Maar die wandelen doorgaans niet in onze tuin rond.

De huis- tuin- en keukenhond ‘jaagt’ misschien katten op in de eigen tuin. En ze willen er ook wel eens graag naar blaffen. Maar ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een hond een kat wist te vangen (te langzaam en niet zo’n aanleg voor klimmen en springen) en ook nog te verminken of erger.

Ik hoop voor je dat hij over een paar uur gewoon staat te miauwen aan de deur alsof er niets gebeurd is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dat is het risico van los laten buiten. Dan weet je dat zo iets kan gebeuren. Honden worden toch meestal vroeg uitgelaten?

Voor de toekomst tuin afzetten.
Alle reacties Link kopieren
Dat janken kan toch juist komen omdat kat hem misschien nog heeft geklauwd?
Alle reacties Link kopieren
Wat een aanname zeg ik heb een jachthond maar die zou nooit een kat dood bijten hoor!!
where ever you go, go with your heart
Ik begrijp niet dit dat dit het eerste is dat in je opkomt. Een jonge kat die verdwaalt vind ik logischer eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Een terriër die katten dood bijt, een boswachter die zijn hond konijntjes laat dood bijten? Wat een aannames zeg... Ik zou ook eerder aannemen dat je kater lekker de hort op is. Op het moment dat je jouw katten die vrijheid geeft, moet je ook accepteren dat ze die vrijheid gebruiken. Ze zullen steeds een stukje verder gaan.
Wil je dit niet? Dan zorg je voor een buitenren of dat ze binnen blijven.

Nb: mijn hond zat pas vast met zijn poot, en die maakte ook een enorm geluid.
Alle reacties Link kopieren
"Dag buurman
Ik ben mijn kat kwijt en jouw hond maakte zo'n raar grommend en jankend geluid dus hij heeft mijn kat dood gebeten"
Denk even na voordat je bij de buren aanbelt met je vreemde aannames anders heb je kans dat de buurman bijt ipv zijn hond
Alle reacties Link kopieren
Een jachthond kan vreselijk kabaal maken wanneer hij alleen al een prooi ziet (of ruikt). Juist op het moment van 'the kill' is hij te druk met zijn taak en zul je hem niet horen.
Dat gezegd hebbende, niet elke jachthond gilt bij het zien van een prooi, sommige staan in alle stilte in uiterste concentratie hun kansen te calculeren.

Dat katten te snel zouden zijn voor honden is natuurlijk onzin. Jachthonden vangen o.a. hazen, konijnen, ratten, muizen en die zijn net zo snel als katten.

Wat er in het geval van jouw kat is gebeurd weet niemand vanachter het beeldscherm.
Ohhh ik snap je angst , zou precies hetzelfde hebben met mijn katten..
Heb je hem al gelokt met eten? En natvoer? Dat ruikt sterker
Hou ons op de hoogte!
anoniem_6473baf717bab wijzigde dit bericht op 15-02-2020 07:43
4.67% gewijzigd
Zet je tuin af, dan hebben je buurtbewoners ook geen overlast van jouw katten. En hoef je niet bang te zijn dat ze worden doodgebeten of platgereden.
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
15-02-2020 05:29
Wat een aanname zeg ik heb een jachthond maar die zou nooit een kat dood bijten hoor!!
Die van ons is dus wel doodgebeten door een jachthond dus ik vind de vrees niet zo raar. Die klotejager was er nog bij ook en had de hond niet aan de lijn en dus blijkbaar ook niet onder controle. Paar meter van ons huis net langs de kant van het zandweggetje naast ons bij het water. Maar goed, het gebeurd niet zo heel vaak TO dus ik zou er niet meteen van uit gaan al begrijp ik je angst.

Deze kan net zo goed de hort op zijn. Katers kunnen best ver lopen, ook 200 meter verkeer verderop is niets qua afstand. Katers zwerven vaak veel meer dan poezen en gaan op ontdekkingstocht. 2 katten van ons gingen gerust 800m verderop zitten terwijl ze echt enorme tuinen en weilanden tot hun beschikking hadden (de rest bleef gelukkig wle op eigen erf) . Hij kan ook rustig afgedwaald zijn en misschien niet weten hoe hij terug moet komen.

Zometeen even bij de buren aanbellen of je de tuin kan checken en anders wat verderop dan normaal met brokjes roepen als hij nog steeds niet in je tuin zit. Check ook de weg van het verkeer van die 200 meter verderop.

Tevens zou ik sowieso je tuin gaan afzetten als ik jou was, zeker als je een jachthond naast je hebt wonen. Of in ieder geval een gedeelte voor de katten maken als je erg ruim woont. De tuin van mijn ouders valt niet af te zetten want die wonen op het platteland en is enorm, maar ze hebben wel een kattenren aan het huis vast gemaakt.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 15-02-2020 07:43
1.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werd vannacht wakker door verschrikkelijk kattengejank. Het is dus ‘de tijd’ en hopelijk is hij op jacht naar een kattin. Is hij al thuis?
Maar wat ik hier lees over honden (vooral terriërs) die niet snel genoeg zijn of kunnen springen... mijn terriër ving al een paar hazen in het veld en kan heel hoog springen.
Buurtkatten steken onze tuin vaak over en dat blaf/jankgeluid maakt ze wanneer ze verse kattensporen ruikt als ze buiten gaat.
De mijne heeft samen geleefd met onze kat maar vreemde katten mochten onze tuin echt niet in komen hoor.

TO hopelijk komt hij gauw terug thuis.
Vraag aan de buren of ze jouw kater soms hebben gezien en hij niet opgesloten zit in een schuur of zo maar ik zou hun hond van niets beschuldigen.
De kans is toch het grootst dat hij gewoon op avontuur is.
Hou je ons op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
15-02-2020 07:09
Een jachthond kan vreselijk kabaal maken wanneer hij alleen al een prooi ziet (of ruikt). Juist op het moment van 'the kill' is hij te druk met zijn taak en zul je hem niet horen.
Dat gezegd hebbende, niet elke jachthond gilt bij het zien van een prooi, sommige staan in alle stilte in uiterste concentratie hun kansen te calculeren.

Dat katten te snel zouden zijn voor honden is natuurlijk onzin. Jachthonden vangen o.a. hazen, konijnen, ratten, muizen en die zijn net zo snel als katten.

Wat er in het geval van jouw kat is gebeurd weet niemand vanachter het beeldscherm.
Oh dat klopt, wanneer ze jaagt blaft ze niet, kost te veel energie of zo? Enkel bij het beschermen van haar territorium.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven