Hoe mag je jezelf eigenlijk wel verdedigen? Wapen vraag

17-02-2020 21:54 57 berichten
Ik loop al langer met deze vraag en ik weet niet goed waar ik een antwoord kan vinden. Ja, misschien bij de politie maar dat vind ik ook weer zo wat. Dus ik denk, misschien zijn er hier mensen die er iets vanaf weten.

Ik ben voor een vrouw redelijk groot en sterk, echter door lichamelijke klachten ben ik niet meer zo mobiel als vroeger. Rennen, hurken en knielen gaat bijvoorbeeld niet op dit moment.

Uiteraard is lichamelijk beweging belangrijk en dus probeer ik zoveel mogelijk te wandelen en te fietsen, het liefst ontspannen in de natuur zoals het bos of de heide. Helaas hoor je nogal wat nare verhalen de laatste tijd en het gebeurd ook regelmatig dat iemand zomaar vermoord wordt.

Met andere woorden, ik wil mezelf graag verdedigen indien nodig en ik ben oprecht bang dat als ik iemand een knietje probeer te geven mijn eigen knieschijf gelanceerd word.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen agressief persoon, integendeel. Ik wil me enkel indien nodig kunnen verdedigen indien nodig zonder dat dat negatieve consequenties voor mezelf heeft (strafblad etc) .

Maar wat mag? Een mes mag niet, heeft ook mijn voorkeur niet want iemand neersteken zou ik niet durven en ik vind het te dodelijk. Pepperspray mag ook niet en het is lastig ivm windrichting en zo. Nu zat ik dus te denken aan een uitschuifbare wapenstok, dan kan ik iemand bijvoorbeeld een mep tegen zijn knieën geven en hem zo uitschakelen. Maar, verrassend, dat mag ook niet.

Wat mag dan eigenlijk wel in Nederland? Kijk, een kantoorpikkie (sorry voor het veroordelende) kan ik nog wel aan, maar iemand die fysiek veel sterker is dan ik natuurlijk niet.

Zou ik in de problemen komen als ik iemand die mij wil aanvallen uit zou schakelen met een wapenstok?

Zijn er nog andere manieren die ik over het hoofd zie?
Pepperspray mag niet ... maar eens nagaan of deo wel mag?

Meppen met een stevige handtas of een bos sleutels in iemand's gezicht?
Alle reacties Link kopieren
Ga op zelfverdediging. Volgens mij mag een wapen nooit. Je mag ook alleen uit noodweer zoveel kracht gebruiken als nodig is. Duwt iemand jou dan mag je niet terug slaan.
...
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik het vraag; maar heb je toevallig een angststoornis?

De kans dat je door een vreemde vermoord wordt is namelijk zo ontzettend klein.

Een uitschuifbare wapenstok mag trouwens eveneens niet.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond was al jaren overleden maar als ik in het donker over straat moest nam ik gewoon de hondenriem mee. Een lederen handvat met ijzeren ketting. Beetje mee zwaaien en af en toe even roepen naar "Fikkie".
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Grote nadeel van wapens, is dat ze tegen je gebruikt kunnen worden
Een sterke vent trekt het uit je handen en is daarna een gewapende sterke vent
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hoogst zelden iemand vermoord. Een wapen bij je dragen is in Nederland niet proportioneel.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
17-02-2020 21:59
Ga op zelfverdediging. Volgens mij mag een wapen nooit. Je mag ook alleen uit noodweer zoveel kracht gebruiken als nodig is. Duwt iemand jou dan mag je niet terug slaan.
Dat.

Daar heb je veel meer aan.

Ik vind het eerlijk gezegd hopeloos naïef om te denken dat je iemand die jij fysiek niet aankunt zou kunnen uitschakelen met een knuppel oid. Wat denk je dat er gebeurt? Je aanvaller trekt je dat wapen uit je hand en mept met een beetje pech jóú ermee het ziekenhuis in, ipv andersom.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Statistisch loop je het grootste risico dat iemand je wat aan wilt doen dat dit door een bekende is. Daarnaast gaan er meer mensen dood of raken ze gewond door ongelukjes in huis.

Dus waarom focussen op een wapen?

Je moet trouwens alleen een wapen bij je dragen wanneer je bereid bent om deze te gebruiken en de consequenties te nemen van dit gebruik. Je bent namelijk geen rechter.
hamerhaai wijzigde dit bericht op 17-02-2020 22:05
28.43% gewijzigd
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Een flinke trap in het kruis wil nog weleens werken. Niet altijd, maar meestal wel.
Pandax schreef:
17-02-2020 22:03
Er wordt hoogst zelden iemand vermoord. Een wapen bij je dragen is in Nederland niet proportioneel.
Ik zou dat ding anders niet alleen willen mee hebben om niet vermoord te worden.

Er gebeuren genoeg aanrandingen en verkrachtingen op donkere plaatsen waar weinig mensen passeren.
AeonOfWinter schreef:
17-02-2020 21:59
Sorry dat ik het vraag; maar heb je toevallig een angststoornis?

De kans dat je door een vreemde vermoord wordt is namelijk zo ontzettend klein.

Een uitschuifbare wapenstok mag trouwens eveneens niet.
Ja, maar op een heel ander vlak dan dit. Dat heeft hier niets mee te maken eigenlijk.
Wel heb ik vroeger te maken gehad met stalking, misschien dat dat mijn beeld wat meer kleurt. Dat, in combinatie met lichamelijke klachten waardoor ik niet zomaar kan wegrennen of iemand een rotschop kan verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Een ploertendoder mag je wel in bezit hebben maar niet meenemen op straat.
Pepperspray is illegaal, mag niet worden gebruikt maar een X-marker weer wel.

Een sleutel kan ook helpen, als je naar je auto of voordeur loopt om dan een sleutel paraat te hebben waarmee je je belager in het gezicht kan steken. Met uiteraard snel daarna een knietje.
.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
17-02-2020 22:05
Ik zou dat ding anders niet alleen willen mee hebben om niet vermoord te worden.

Er gebeuren genoeg aanrandingen en verkrachtingen op donkere plaatsen waar weinig mensen passeren.

Nee, er gebeuren genoeg aanrandingen in het openbaar en genoeg verkrachtingen door bekenden. Niet op donkere plaatsen waar weinig mensen passeren.
Krav Maga. En dan niet een paar weken maar echt wel een paar maanden waarbij ze ook bepaalde situaties spelen en met je oefenen. Had ik het maar eerder gedaan.


En je sleutels tussen je vinger met punten naar voren houden als je onraad ruikt.
Daar kan je iemand goed mee verwonden.

En je mag wel altijd een zaklamp op zak hebben.

Ik had vroeger toen ik elke dag in de avond door het bos en duin moest een Maglicht in mijn tas. Nadat ik een keer ben lastig gevallen fietste ik met dat ding in mijn hand. Daar kan je prima iemand heel hard mee meppen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 22:11
15.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien met iemand samen fietsen of lopen? Volgens mij worden twee mensen minder snel lastig gevallen dan een mens en een mens al 'niet snel' lastig gevallen.
Pandax schreef:
17-02-2020 22:07
Nee, er gebeuren genoeg aanrandingen in het openbaar en genoeg verkrachtingen door bekenden. Niet op donkere plaatsen waar weinig mensen passeren.
Ze gebeuren beiden helaas best vaak. Dat altijd maar doen alsof vrouwen buiten op straat amper kans hebben op iets naars.... omdat ze thuis en door bekenden nog veel meer kans hebben op iets naars, is gewoon onnodig.
Alle reacties Link kopieren
Good old haiespray will do
sambal in de ogen van je aanvaller gooien
Vroeger, toen ik nog regelmatig s nachts in de stad was met de fiets, had ik mijn kettingslot binnen handbereik. Geen idee of ik daarmee iets / iemand had kunnen afweren trouwens. Het is in elk geval geen officieel wapen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
17-02-2020 22:10
Ze gebeuren beiden helaas best vaak. Dat altijd maar doen alsof vrouwen buiten op straat amper kans hebben op iets naars.... omdat ze thuis en door bekenden nog veel meer kans hebben op iets naars, is gewoon onnodig.
Maar de kans dat je buiten iets gebeurd, als je van A naar B fietst/wandelt, is echt totaal verwaarloosbaar
Pas als je mensen opzoekt (cafe/kantine/vrienden) loopt de kans snel op
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een man in de kracht van zijn leven (nou ja, bijna 50) en bij mij in de buurt niet bang.

Maar de beste bescherming lijkt mij:
- een hond (geen agressief beest, wel groot)
- uw telefoon
(Desnoods doe je maar alsof je iemand aan de lijn hebt, als je zegt "wacht even Bep, ik zie hier een man op het pad en ik weet niet wat hij wil" geef je al een waarschuwing.)

Oja, bij gebrek aan hond: een honderiem. Alleen als iemand u een kilometer volgt, zal die wel door krijgen dat u geen hond heeft.

Oja, nog beter (het is al genoemd): cursussen zelfverdediging.
Maar dat moet u volgens mij minstens een jaar doen eer het begint te werken.
haarklover wijzigde dit bericht op 17-02-2020 22:16
Reden: toegevoegd: en cursussen
27.29% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
lilalinda schreef:
17-02-2020 22:12
Maar de kans dat je buiten iets gebeurd, als je van A naar B fietst/wandelt, is echt totaal verwaarloosbaar
Pas als je mensen opzoekt (cafe/kantine/vrienden) loopt de kans snel op

Ik ben al meerdere keren lastig gevallen en 1x echt van de fiets getrokken en aangerand. Gelukkig niet verkracht. Omdat ik me kapot heb gegild en gemept, tenminste dat hoop ik dan maar dat dat heeft geholpen.

En ik ken heel veel dames die op weg van kroeg/werk/uitje naar huis zijn lastig gevallen, achtervolgt en aangerand.

Gewoon buiten onderweg. (En ja dat gebeurt ook door bekenden en in drukke gebieden. Dat is inderdaad nog heel veel vaker. Helaas.)
Maar het is helemaal niet verwaarloosbaar. :roll:

En als TO zich onveilig voelt en bijvoorbeeld op Krav Maga gaat en een zaklamp in haar tas stopt en ze voelt zich veiliger. Prima.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 22:18
15.68% gewijzigd
Vul je zakken met zand en smijt dat in de ogen. Pak je sleutelbos en ram die tegen het gezicht. Trap tussen de benen en dan nog eentje onder de kaak.

Geen idee hoor, ik fantaseer maar wat.

Als je een 'wapen' op zak neemt, zorg er dan wel voor dat je er controle over hebt en het niet tegen je gebruikt kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
17-02-2020 22:08
Krav Maga. En dan niet een paar weken maar echt wel een paar maanden waarbij ze ook bepaalde situaties spelen en met je oefenen. Had ik het maar eerder gedaan.


En je sleutels tussen je vinger met punten naar voren houden als je onraad ruikt.
Daar kan je iemand goed mee verwonden.

En je mag wel altijd een zaklamp op zak hebben.

Ik had vroeger toen ik elke dag in de avond door het bos en duin moest een Maglicht in mijn tas. Nadat ik een keer ben lastig gevallen fietste ik met dat ding in mijn hand. Daar kan je prima iemand heel hard mee meppen.
"Had ik het maar eerder gedaan" klinkt alsof u veel nare situaties meegemaakt heeft.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven