Zelf betalen voor schade aan andere auto

26-03-2020 10:25 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gisteravond toen ik van mijn werk terugkwam ben ik per ongeluk met parkeren tegen de auto naast mij aangekomen. Heel stom.. ik wist dat ik de draai niet ging halen en wou in de achteruit gaan maar ik rolde iets naar voren 😓. Ik weet niet van wie de auto is, ik woon namelijk in een grote flat dus heb een briefje achtergelaten met mijn gegevens. Tot nu toe nog niets gehoord dus waarschijnlijk hebben ze het nog niet gezien. Ik ben natuurlijk verzekerd maar zou het liefste de schade zelf betalen omdat ik pas 1 schadevrij jaar heb opgebouwd. Ik heb de auto geraakt met mijn rechter voorkant tegen zijn linker zijachterkant. Er is lakschade (schaaf van 10-15cm) en deze loopt zo’n 2cm door op een zwarte ronding boven de wielen.. (geen idee hoe dit ding heet, nog iets van de bumper? 🙃) Verder niets. Het is een opel corsa van rond 2004 schat ik. Is er hier iemand die misschien ongeveer weet hoeveel mij dit gaat kosten?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
26-03-2020 11:45
Was al een flink aantal jaren terug. Nu heb ik een nog veel oudere auto. Hopelijk ramt niemand deze tot ik hem zelf helemaal opgereden heb. ;-)
Ik maakte het omgekeerde mee: had een oudere auto gekocht voor 500 €. Paar maanden later reed iemand de zijkant aan flarden. ik kreeg de dagwaarde van 1100 €.
Was wel schrikken, en er stond echt heel toevallig een politieagent, die alles zag gebeuren.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
PoesinBoots schreef:
26-03-2020 10:52
Schade repareren kost gewoon een X bedrag. Waarom zou iemand met een auto op 2004 het minder erg vinden om met een gehavende bak te rijden dan iemand met een nieuwere auto?
Daar zijn nou verzekeringen voor hoor.
Als schadeherstel duurder is dan de dagwaarde van de auto, dan betaalt de verzekering de dagwaarde. Een taxateur komt dan een schatting maken. Stelt hij de dagwaarde bijvoorbeeld op 200 euro dan krijg je 200 euro en niet de bijvoorbeeld 800 euro die de reparatie zou kosten.
Oblio schreef:
26-03-2020 11:12
Meeste ouders hebben toch een WA verzekering voor dat soort gevallen?

verder:
als je een oude auto hebt, en je krijgt schade door toedoen van anderen, maar de schade overstijgt de dagwaarde van de auto, dan krijg je de dagwaarde uitgekeerd en wordt je auto totall loss verklaard.
Dan ben je mooi de pineut, want voor dat geld kun je geen andere gelijkwaardige auto kopen en je mag niet meer in de oude auto rijden.
Nee, hoor. Ik heb dit pas aan de hand gehad. Vrijwel dezelfde situatie als TO beschrijft. Heb gewoon de dagwaarde van mijn oude auto uitgekeerd gekregen van de verzekering en rijd er nog gewoon, legaal, in rond.
Als de schade geen invloed heeft op hoe je auto rijdt, dan wordt je auto uitsluitend financieel total loss verklaard. Dan mag je er gewoon in blijven rijden. Alleen als de auto materieel total loss wordt verklaard mag dat niet, dat is als hij door de schade niet meer veilig is. Maar dat gebeurt niet voor wat krassen en een deukje.
floddertjezoveel schreef:
26-03-2020 13:50
Als de schade geen invloed heeft op hoe je auto rijdt, dan wordt je auto uitsluitend financieel total loss verklaard. Dan mag je er gewoon in blijven rijden. Alleen als de auto materieel total loss wordt verklaard mag dat niet, dat is als hij door de schade niet meer veilig is. Maar dat gebeurt niet voor wat krassen en een deukje.
Yup.
Alle reacties Link kopieren
Bij een schuld schade die je via de verzekering laat lopen, ga je altijd vijf schadevrije jaren achteruit. Je zou nu dus op -4 uitkomen en flink meer premie gaan betalen. Laat door je verzekeraar uitrekenen hoeveel premie dit gaat zijn over vijf jaar. Dan weet je ook of je de schade dus beter zelf kunt betalen of niet. Dit kun je gewoon overleggen met je verzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe nog steeds niets gehoord, straks maar eens even kijken of het briefje nog wel op de auto zit..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven