Wie is er een ramptoerist?

30-06-2020 18:46 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk?

In mijn woonplaats in afgelopen week een klein kind geschept door een auto en de traumahelikopter moest eraan te pas komen. Op onze Facebook woonplaats site stond er een foto van de lokale krant en daarop zag je veel mensen staan die kwamen kijken. Sommige stonden zelfs met hun telefoon te filmen hoe de helikopter opsteeg. Volgens de tekst van de krant stond dat er echt heel veel publiek was en er veel tranen vloeiden want het kind was er erg heftig aan toe.

Ik kan hier zelf serieus niet met mijn hoofd bij waarom je naar zoiets gaat kijken en denkt joh ik ga even een filmpje plaatsen van de traumahelikopter incl een glimp van een aantal huilende toeschouwers want dat is leuk voor op mijn insta stories... Dat je er toevallig langs fietst en een blik werpt oké want nieuwsgierig zijn dat is iets natuurlijks. Maar waarom zou je op je gemakje gaan kijken? Ik ben hier serieus benieuwd naar wat iemands reden is.
Sensatiezucht denk ik. Stuitend.
Alle reacties Link kopieren
Wil je nu een sticker?
...
Net als die mensen die uit de auto hangen om te filmen als ze langs een ongeluk rijden. Tjiftjaf hoor.
Alle reacties Link kopieren
De krant stond er blijkbaar toch ook?

Zijn zij dan ook ramp-toerist?


Ik kan er mijn slaap niet voor laten.
Ze doen maar.


En jep, als het voor mijn deur zou gebeuren ga ik misschien ook kijken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Dat je op afstand kijkt vind ik al 1 ding, maar het filmen vind ik echt bizar. Dat je kan filmen houdt niet in dat je alles moet filmen. Echt, heb je dan echt geen fatsoen?
Wissewis schreef:
30-06-2020 18:51
De krant stond er blijkbaar toch ook?

Zijn zij dan ook ramp-toerist?


Ik kan er mijn slaap niet voor laten.
Ze doen maar.


En jep, als het voor mijn deur zou gebeuren ga ik misschien ook kijken.

De pers is er om nieuws te verslaan (mag wat mij betreft overigens soms ook wel een tandje minder).
Pas is hier iemand voor de deur overleden door een vallende boom. En ja, toen ben ik ook even gaan kijken. Op grote afstand. Toen ik witte tenten zag wist ik genoeg. Filmen doe ik niet aan.

Tja, hoe noem je het? Nieuwsgierigheid? Geen idee. Als kind ging ik altijd achter de sirenes fietsen en P2000 afspeuren. Het zit er dus blijkbaar van kinds af aan al in.
Geen idee....nog nooit iets ergs gezien. Geen idee hoe ik zou reageren.
Je wil zoiets toch niet zien?!!!!!
Hier was een keer brand. Een bekende van mij ging kijken met zijn dochter van 10. Bleek het bij een vriendinnetje van dat dochtertje te zijn. Toen zag dochter haar vriendin op een brancard naar buiten komen. Gelukkig liep het redelijk goed af maar dochter was helemaal overstuur.

Ik ken ook iemand die op internet gaat kijken waar de ambulance naar toe gaat als ze die hoort. Ik wist niet eens dat dat kon.
Treurniet12 schreef:
30-06-2020 18:53
Pas is hier iemand voor de deur overleden door een vallende boom. En ja, toen ben ik ook even gaan kijken. Op grote afstand. Toen ik witte tenten zag wist ik genoeg. Filmen doe ik niet aan.

Hier in de buurt is een moord gepleegd wat op dat moment landelijk nieuws was. Bij het uitlaten van de hond ben ik er even (op grote afstand inderdaad) langs gelopen. Bizar om iets in het echt te zien wat je net op het nieuws had gezien. Sensatiezucht heb ik volgens mij niet, ik kijk nooit naar ongelukken, maar het was meer het besef dat nieuws wat normaal gesproken erg ver van mijn bed is, nu opeens heel dichtbij was.
herfstappeltaart schreef:
30-06-2020 18:52
De pers is er om nieuws te verslaan (mag wat mij betreft overigens soms ook wel een tandje minder).
De pers heeft nog een soort ethische code voor dit soort situaties, zoals niet herkenbaar in beeld, wachten met publiceren (van j/m/leeftijd etc) tot de familie op de hoogte is gesteld. Al die sensatiezoekers willen gewoon zo snel mogelijk een filmpje waar veel hits op komen online hebben. Hoe meer je ziet, hoe meer hits.
Rooss4.0 schreef:
30-06-2020 18:48
Wil je nu een sticker?
Nee, een pak slaag voor die types.
Nemain• schreef:
30-06-2020 18:58
De pers heeft nog een soort ethische code voor dit soort situaties, zoals niet herkenbaar in beeld, wachten met publiceren (van j/m/leeftijd etc) tot de familie op de hoogte is gesteld. Al die sensatiezoekers willen gewoon zo snel mogelijk een filmpje waar veel hits op komen online hebben. Hoe meer je ziet, hoe meer hits.

Precies.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
30-06-2020 18:59
Nee, een pak slaag voor die types.
Dat heet mishandeling en da's naar 't schijnt verboden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
30-06-2020 18:48
Wil je nu een sticker?
Echt weer een kijk mij eens grappig zijn reactie :yawnee:
Wissewis schreef:
30-06-2020 19:01
Dat heet mishandeling en da's naar 't schijnt verboden.

Joh.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
30-06-2020 19:02
Joh.
Je wil ook weer niet dat de pers én een horde buurtbewoners voor je deur staat omdat je iemand ineen aan 't meppen bent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
En even zonder hinder gaan kijken is een ding. Is sensatiezucht of nieuwsgierigheid. Kan.

Hinder veroorzaken is weer wat anders, die files en opstoppingen als er wat is.. :-|

En dingen gaan filmen of foto's gaan maken nog een tandje of 200 erger. En die dan ook overal gaan posten-dan ben je echt kutvolk. :hamer:
nerdopviva schreef:
30-06-2020 18:58
Hier in de buurt is een moord gepleegd wat op dat moment landelijk nieuws was. Bij het uitlaten van de hond ben ik er even (op grote afstand inderdaad) langs gelopen. Bizar om iets in het echt te zien wat je net op het nieuws had gezien. Sensatiezucht heb ik volgens mij niet, ik kijk nooit naar ongelukken, maar het was meer het besef dat nieuws wat normaal gesproken erg ver van mijn bed is, nu opeens heel dichtbij was.
Eens. Soms kun je gewoon niet geloven dat iets ernstigs zoals een moord of dodelijk ongeluk in jouw straat is gebeurd. Zoals ik hier boven al aan haalde bij het ongeluk met een gevallen boom in mijn straat, dan ga wel kijken. Ik ga er geen 10 minuten staan maar loop wel een rondje op grote afstand er langs. En dan realiseer ik me eigenlijk pas hoe heftig zoiets is en dat die persoon daar ook ikzelf had kunnen zijn. Misschien dat dat het is. Ik zou nooit filmen of er met mijn neus bovenop gaan staan oid.

Oh en P2000 bekijk ik ook als ik dichtbij sirenes hoor. Geen idee waarom. Valt bij mij onder hetzelfde als nieuws lezen.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:05
2.50% gewijzigd
Wissewis schreef:
30-06-2020 19:01
Dat heet mishandeling en da's naar 't schijnt verboden.
Ik film het wel hoor.
Wissewis schreef:
30-06-2020 19:02
Je wil ook weer niet dat de pers én een horde buurtbewoners voor je deur staat omdat je iemand ineen aan 't meppen bent.
Niet?

Als jij gaat filmen of foto's gaat maken van gewonden of overleden personen, dan neem ik die horde mensen voor lief dan.
Ik mep je telefoon echt uit je hand.
Luci_Morgenster schreef:
30-06-2020 19:04
Niet?

Als jij gaat filmen of foto's gaat maken van gewonden of overleden personen, dan neem ik die horde mensen voor lief dan.
Ik mep je telefoon echt uit je hand.

Aaaah mag ik helpen?
Mijn zoon is ooit afgevoerd met een traumaheli, en later vonden we op een heuse (lokale) nieuws-site een filmpje van die heuglijke gebeurtenis, gemaakt met een telefoon door een paar dames die zich luid en duidelijk enorm amuseerden, getuige hun gegierlach.

De nieuws-site had dus blijkbaar dat amateurfilmpje gekocht of zo. Op dat moment was ik behoorlijk boos op zowel de giechelwijven als de uitbaters van de betreffende site, maar eigenlijk zijn ze die boosheid niet eens waard. Het is tenslotte best sneu als je als journalist niet eens in staat bent je eigen filmpjes te maken, en het is ook behoorlijk sneu als je je geld of eigenwaarde moet halen uit het doorverkopen van zelfgemaakte hilarische rampenfilmpjes.

Zoon vond het zelf trouwens heel cool, dat filmpje :proud:
Alle reacties Link kopieren
Als het hier in de buurt is ga ik met mijn peuters vaak even kijken naar de ambulance, politieauto, brandweerauto of traumaheli.

Dus ja, ik loop er voor om. Maar nee, niet om de slachtoffers te zien maar de hulpvoertuigen, op gepaste afstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven