Wie is er een ramptoerist?

30-06-2020 18:46 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk?

In mijn woonplaats in afgelopen week een klein kind geschept door een auto en de traumahelikopter moest eraan te pas komen. Op onze Facebook woonplaats site stond er een foto van de lokale krant en daarop zag je veel mensen staan die kwamen kijken. Sommige stonden zelfs met hun telefoon te filmen hoe de helikopter opsteeg. Volgens de tekst van de krant stond dat er echt heel veel publiek was en er veel tranen vloeiden want het kind was er erg heftig aan toe.

Ik kan hier zelf serieus niet met mijn hoofd bij waarom je naar zoiets gaat kijken en denkt joh ik ga even een filmpje plaatsen van de traumahelikopter incl een glimp van een aantal huilende toeschouwers want dat is leuk voor op mijn insta stories... Dat je er toevallig langs fietst en een blik werpt oké want nieuwsgierig zijn dat is iets natuurlijks. Maar waarom zou je op je gemakje gaan kijken? Ik ben hier serieus benieuwd naar wat iemands reden is.
Alle reacties Link kopieren
De foto van de krant was inderdaad een ‘degelijke’ foto. Van de helikopter die in een weiland staat met een groep toeschouwers aan de zijkant.
Alle reacties Link kopieren
Ik was laatst getuige van een ongeluk (waar veel andere auto's en fietsers bij waren) ik heb de auto geparkeerd en er snel heen gerend om te vragen of ik iets kon doen. Maar er waren al genoeg mensen ter plekke die de man konden helpen dus toen ben ik weer gegaan. Ik denk dat mensen ook wel kijken uit medeleven.

Dat filmen vind ik dan wel weer wat van. Stel dat iets helemaal verkeerd afloopt en dan staat alles op social media, fijn voor de nabestaanden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wat hoopt die groep mensen dan te zien? Dat je even kijkt wat er is kan ik me voorstellen, maar dat je blijft staan kijken? Waarom?
Maartje2016 schreef:
30-06-2020 19:08
Als het hier in de buurt is ga ik met mijn peuters vaak even kijken naar de ambulance, politieauto, brandweerauto of traumaheli.

Dus ja, ik loop er voor om. Maar nee, niet om de slachtoffers te zien maar de hulpvoertuigen, op gepaste afstand.
Anderhalve meter?
Het verschilt een beetje. Als iemand wordt aangehouden met de politie en ik rij langs met de auto dan kijk ik even vluchtig. Maar in andere gevallen loop ik er juist van weg. Tijdje geleden was er een brandweerauto in een straat achter mij, ik loop er dan juist van weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf met spoed door ambulance opgehaald, op het moment zelf was ik te beroerd om mij met de omgeving bezig te houden maar ik heb later wel gevraagd aan partner of er toch alsjeblieft geen buren stonden te kijken, he. Want erg naar als je zelf iets heftigs meemaakt en mensen gaan beetje nieuwsgierig staan koekeloeren alsof ze naar een spannende episode kijken. Daarom zou ik dus ook nooit bij anderen staan kijken, laat staan het filmen.

Heel klein beetje vergelijkbaar: jij ligt half op bed, half met je hoofd in een kotsemmer je beroerd te voelen omdat je flinke griep te pakken heb en een paar buurtjes komen staan kijken vanaf de gang. (bak popcorn mee en maar met elkaar 'och wat erg he')
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
30-06-2020 19:10
Anderhalve meter?
Haha :rofl:

Maar zonder dollen: zo'n voertuig kan je vanaf de overkant van de straat ook prima bekijken, en dan hoef je niet eens mensen voor de voeten te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Nee niet kijken en niet filmen. Helpen als dat nodig blijkt anders door lopen/rijden.
Ik heb echt een schurfthekel aan dat nieuwsgierig gedrag. En zou ik iemand zien filmen ga ik daar zeker wat van zeggen echt zo achterlijk hoe halen ze het in zijn hoofd.
Ik ben zelf vorig jaar met een ambulance afgevoerd maar het interesseerde mij vrij weinig of mensen daarbij hebben gekeken en de ramptoerist hebben uitgehangen. Kan het me oprecht niet eens herinneren. Was wel mijn laatste zorg op dat moment. Zolang ik maar hulp kreeg vond ik “alles” ok op dat moment.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:22
1.16% gewijzigd
Nemain• schreef:
30-06-2020 18:58
De pers heeft nog een soort ethische code voor dit soort situaties, zoals niet herkenbaar in beeld, wachten met publiceren (van j/m/leeftijd etc) tot de familie op de hoogte is gesteld. Al die sensatiezoekers willen gewoon zo snel mogelijk een filmpje waar veel hits op komen online hebben. Hoe meer je ziet, hoe meer hits.
Juist. Wij hebben op fb in een groep van ons stadsdeel een zelfverklaard reporter van rampen.
Al doende leert hij.
Zag je in het begin de bloedspetters en kleding, na een aantal klachten houdt hij zich ook aan deze codes.
Het kind van mijn vriendin had een ongeluk gehad en ik wist dat dus direct door deze foto's, het zag er heel heftig uit dus naast dat ze stress had moest ze ook de halve buurt en school te woord staan.
Die foto's waren snel weer weg na een emotioneel berichtje van haar en de man heeft wel excuses aangeboden
Maar het is op mijn werk echt, als er ergens iets is gebeurd worden er direct de meest afgrijselijke beelden gedeeld onder de jeugd.
Zo was er voor het gebouw van mijn werk iemand van een flat gesprongen.
Ik zat in een andere hoek van het gebouw, een student zegt ineens :hey, dat is hier!
En we horen de sirenes en hij laat een filmpje zien wat er van het lijk is gemaakt uit een flat vlakbij, zo'n spijt dat ik heb gekeken.
Toen wij naar een raam waren gelopen was er al wit doek omheen.
Ik vind dat echt bizar en heel naar voor nabestaanden.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
30-06-2020 19:10
Anderhalve meter?

:HA:
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
watdachtjehiervan schreef:
30-06-2020 18:57
Je wil zoiets toch niet zien?!!!!!
Hier was een keer brand. Een bekende van mij ging kijken met zijn dochter van 10. Bleek het bij een vriendinnetje van dat dochtertje te zijn. Toen zag dochter haar vriendin op een brancard naar buiten komen. Gelukkig liep het redelijk goed af maar dochter was helemaal overstuur.

Ik ken ook iemand die op internet gaat kijken waar de ambulance naar toe gaat als ze die hoort. Ik wist niet eens dat dat kon.
Dat is van alle tijden. Vroeger had je mensen die een scanner hadden waarmee ze alarmberichten afluisterden.
Sommigen waren eerder ter plekke dan de hulpdiensten
Applausje voor jezelf.
Filmen doe ik niet.
Hulpverleners hinderen doe ik niet.
Naar gewonden gaan staan kijken doe ik niet.
De straat blokkeren doe ik niet.

Maar toen in mijn straat een doorgedraaid iemand zijn meubilair naar buiten aan het gooien was, en de politie de deur ging rammen, heb ik wel op 20 meter afstand een tijdje staan kijken. Nieuwsgierig naar wat er gaande was en welke actie er ondernomen zou worden.
Alle reacties Link kopieren
Toen we net verhuisd waren moest mijn man uit huis getakeld worden. Ik weet nog dat ik vanuit de logeerkamer naar buiten keek. Buren keken naar boven maar negeerde mijn blikken. Ik hoorde ze in de telefoon zeggen: Ja joh de nieuwe buurman, jonge knul nog wordt volgens mij uit huis getakeld. Echt bizar joh.
Ik zag mensen filmen en ik zag een klein jongetje in de brandweerwagen stappen en ik weet nog dat ik dacht: "wat een leuk uitje voor dat kindje die zal dat nog jaren herinneren".
Mijn man is uiteindelijk overleden. Heb nooit gekeken op youtube ofzo en heb die behoefte ook echt niet.

Ik had liever gehad dat iemand ons sterkte had gewenst, gezwaaid hadden, gevraagd hadden of ze de hond moesten uitlaten of wat dan ook. Het enige wat gesproken werd was met elkaar en hun telefoon. Ik vond het pijnlijk en heb het mijn man nooit verteld.

Nee ik ben geen ramptoerist en als ik in het verleden die behoefte wel had heb ik dat nu wel afgeleerd.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Als jong meisje vond ik het altijd al ongepast- en ook heel gênant eigenlijk ook dat mensen zo nieuwsgierig zijn, dat ze bij een ongeval gaan staan kijken wat er aan de hand is.

Ik heb later ook wel eens een ongeval gehad met de auto of werd opgehaald door de ambulance, heel erg opgelaten voel je je als er mensen om je heen staan te kijken.

Er was laatst hier in de wijk wat gebeurd, ik liep met de honden en er stond politie. Ik liep gewoon door, totdat ik door 1 van de politie agenten werd geroepen. Bleek een bekende van mij te zijn. Hij vond het wel opvallend en grappig dat ik er geen aandacht aan gaf en gewoon door liep.

Het interesseert me gewoon niet. Als er politie/ ambulance bij is, dan weet ik dat ze in goede handen zijn en ik realiseer me dat de persoon die hulp nodig heeft zich opgelaten voelt, dus.... loop ik verder.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
30-06-2020 19:08
Als het hier in de buurt is ga ik met mijn peuters vaak even kijken naar de ambulance, politieauto, brandweerauto of traumaheli.

Dus ja, ik loop er voor om. Maar nee, niet om de slachtoffers te zien maar de hulpvoertuigen, op gepaste afstand.
Maar stel je komt daar aan en het slachtoffer ligt nog in het zicht. Of familieleden staan erbij te huilen of er is een vechtpartij gaande. Dat wil je je kinderen toch niet laten zien?

Ik haal mijn kinderen juist weg. 1x is hier in de straat een bejaarde dame met de fiets gevallen. Overal bloed (hallo bloedverdunners). Op dat moment was mijn kind ook buiten aan het spelen en ik wist zeker dat hij er naar toe zou gaan want die is gek van de voertuigen van hulpdiensten. Ik was hem net voor en heb hem even naar binnen gehaald. Een paar vriendjes stonden wel te kijken en dat was natuurlijk vreselijk stoer. Tot ik de week erna hoorde dat er een de hele week niet wilde slapen want het had toch wel indruk gemaakt. Plus als ik die vrouw was zou ik een stel kinderen ook niet om me heen willen hebben dansen op dat moment.
.
anoniem_397948 wijzigde dit bericht op 17-08-2020 22:42
99.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[quote=Gisselle post_id=31588186 time=1593537661 user_id=74881]

Dubbel
VGM1980 schreef:
30-06-2020 19:10
Ik ben zelf met spoed door ambulance opgehaald, op het moment zelf was ik te beroerd om mij met de omgeving bezig te houden maar ik heb later wel gevraagd aan partner of er toch alsjeblieft geen buren stonden te kijken, he. Want erg naar als je zelf iets heftigs meemaakt en mensen gaan beetje nieuwsgierig staan koekeloeren alsof ze naar een spannende episode kijken. Daarom zou ik dus ook nooit bij anderen staan kijken, laat staan het filmen.

Heel klein beetje vergelijkbaar: jij ligt half op bed, half met je hoofd in een kotsemmer je beroerd te voelen omdat je flinke griep te pakken heb en een paar buurtjes komen staan kijken vanaf de gang. (bak popcorn mee en maar met elkaar 'och wat erg he')
Mijn ene kind heeft je hier een keer van beschuldigd, ik kom niet meer hij van je laatste opmerking.
'je komt alleen maar kijken uit sensatie en om op te scheppen tegen de andere moeders'..
Ze doet altijd het liefst alsof er niks aan de hand is.
Ik heb foto's van haar als dreumes dat ze in vol ornaat prinsessen outfit, met een boos koortsig hoofd rondloopt.
Dit is echt haar nachtmerrie.
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf schreef:
30-06-2020 19:21
Maar stel je komt daar aan en het slachtoffer ligt nog in het zicht. Of familieleden staan erbij te huilen of er is een vechtpartij gaande. Dat wil je je kinderen toch niet laten zien?

Ik haal mijn kinderen juist weg. 1x is hier in de straat een bejaarde dame met de fiets gevallen. Overal bloed (hallo bloedverdunners). Op dat moment was mijn kind ook buiten aan het spelen en ik wist zeker dat hij er naar toe zou gaan want die is gek van de voertuigen van hulpdiensten. Ik was hem net voor en heb hem even naar binnen gehaald. Een paar vriendjes stonden wel te kijken en dat was natuurlijk vreselijk stoer. Tot ik de week erna hoorde dat er een de hele week niet wilde slapen want het had toch wel indruk gemaakt. Plus als ik die vrouw was zou ik een stel kinderen ook niet om me heen willen hebben dansen op dat moment.
Als je vanaf een afstand aan komt lopen zie je aan de rest van het publiek wel waar het slachtoffer ligt of hoe de situatie is, dan kan je altijd ter plekke nog bepalen om weer om te keren en weg te lopen of om door te lopen.
En net wat ik zeg, wij komen voor de voertuigen, dus gaan ook niet aan de kant staan waar de hulpverleners aan het werk zijn.
Na 2 minuten zijn peuters blij dat ze een auto hebben gezien, en lopen we weer verder. Ik ga echt niet met ze staan wachten tot ze zien hoe iemand in de ambu gerold wordt.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:28
1.52% gewijzigd
Maartje2016 schreef:
30-06-2020 19:26
Als je vanaf een afstand aan komt lopen zie je aan de rest van het publiek wel waar het slachtoffer ligt, dan kan je altijd ter plekke nog bepalen om weer om te keren en weg te lopen of om door te lopen.
En net wat ik zeg, wij komen voor de voertuigen, dus gaan ook niet aan de kant staan waar de hulpverleners aan het werk zijn.
Na 2 minuten zijn peuters blij dat ze een auto hebben gezien, en lopen we weer verder. Ik ga echt niet met ze staan wachten tot ze zien hoe iemand in de ambu gerold wordt.
Je kunt ook gewoon gezellig thuis Brandweerman Sam gaan kijken met ze.
Vreselijk die mensen die staan te filmen. Wat te denken van de filmpjes die dan op Facebook gedeeld worden en dat de ouders/familieleden/naasten de auto of ander element herkennen en het via die weg moeten vernemen dat er iets ergs gebeurd is.

Dat de krant filmt en foto's maakt snap ik wel maar die houden zich over het algemeen aan de mediacode dat eerst de familie e.d. ingelicht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
30-06-2020 19:28
Je kunt ook gewoon gezellig thuis Brandweerman Sam gaan kijken met ze.
De live-versie vinden de meeste peuter-kleuters toch écht leuker.

Zolang ze geen bloed zien.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
30-06-2020 19:28
De live-versie vinden de meeste peuter-kleuters toch écht leuker.

Zolang ze geen bloed zien.
Hebben ze van die brandweer en politiedagen voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven