Wie is er een ramptoerist?

30-06-2020 18:46 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk?

In mijn woonplaats in afgelopen week een klein kind geschept door een auto en de traumahelikopter moest eraan te pas komen. Op onze Facebook woonplaats site stond er een foto van de lokale krant en daarop zag je veel mensen staan die kwamen kijken. Sommige stonden zelfs met hun telefoon te filmen hoe de helikopter opsteeg. Volgens de tekst van de krant stond dat er echt heel veel publiek was en er veel tranen vloeiden want het kind was er erg heftig aan toe.

Ik kan hier zelf serieus niet met mijn hoofd bij waarom je naar zoiets gaat kijken en denkt joh ik ga even een filmpje plaatsen van de traumahelikopter incl een glimp van een aantal huilende toeschouwers want dat is leuk voor op mijn insta stories... Dat je er toevallig langs fietst en een blik werpt oké want nieuwsgierig zijn dat is iets natuurlijks. Maar waarom zou je op je gemakje gaan kijken? Ik ben hier serieus benieuwd naar wat iemands reden is.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
30-06-2020 19:28
Je kunt ook gewoon gezellig thuis Brandweerman Sam gaan kijken met ze.
Doen we ook. En Paw Patrol. En al die andere zooi.

Maar TO vroeg wat mensen bezielde om te gaan kijken, dus ik dacht, laat ik eens gewoon een eerlijk antwoord geven.
prada schreef:
30-06-2020 19:28
Vreselijk die mensen die staan te filmen. Wat te denken van de filmpjes die dan op Facebook gedeeld worden en dat de ouders/familieleden/naasten de auto of ander element herkennen en het via die weg moeten vernemen dat er iets ergs gebeurd is.

Dat de krant filmt en foto's maakt snap ik wel maar die houden zich over het algemeen aan de mediacode dat eerst de familie e.d. ingelicht wordt.
Van mij mogen ze dat strafbaar stellen..
anoniem_396531 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:33
0.89% gewijzigd
Nemain• schreef:
30-06-2020 19:29
Hebben ze van die brandweer en politiedagen voor.
Ook dat ja.

Vuilnisauto's zijn trouwens ook heel erg cool voor kinderen van die leeftijd. En een filmpje van een berg vuilnis die in een grote auto verdwijnt kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
.
cookielover wijzigde dit bericht op 09-07-2020 23:18
98.93% gewijzigd
lovechild schreef:
30-06-2020 19:21
Yes dat doen mijn ouders ook in het dorp. En dan zien ze het adres en dan zeggen ze oh dat is piet van jan van kees.
Dat doe ik ook. Alhoewel ik in een grote stad woon dus niet weer wie waar woont maar dan denk ik altijd “Oh dat is bij de bibliotheek naast” of “oh dat is in het park”. Of ik het nou op het nieuws lees of het zelf op zoek. Zie het verschil niet zo.
Ab_Normaal schreef:
30-06-2020 19:32
Van mij mogen ze dat strafbaar stellen..
Van mij ook. Staat me iets bij dat dat in Duitsland tegenwoordig beboet wordt als mensen staan te filmen bij zoiets.
IBIopviva schreef:
30-06-2020 19:21
Toen we net verhuisd waren moest mijn man uit huis getakeld worden. Ik weet nog dat ik vanuit de logeerkamer naar buiten keek. Buren keken naar boven maar negeerde mijn blikken. Ik hoorde ze in de telefoon zeggen: Ja joh de nieuwe buurman, jonge knul nog wordt volgens mij uit huis getakeld. Echt bizar joh.
Ik zag mensen filmen en ik zag een klein jongetje in de brandweerwagen stappen en ik weet nog dat ik dacht: "wat een leuk uitje voor dat kindje die zal dat nog jaren herinneren".
Mijn man is uiteindelijk overleden. Heb nooit gekeken op youtube ofzo en heb die behoefte ook echt niet.

Ik had liever gehad dat iemand ons sterkte had gewenst, gezwaaid hadden, gevraagd hadden of ze de hond moesten uitlaten of wat dan ook. Het enige wat gesproken werd was met elkaar en hun telefoon. Ik vond het pijnlijk en heb het mijn man nooit verteld.

Nee ik ben geen ramptoerist en als ik in het verleden die behoefte wel had heb ik dat nu wel afgeleerd.
Wat verdrietig, lijkt me nog iets extra naars om mee te maken. Dat je je pas later realiseert hoe bizar dat eigenlijk was.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
30-06-2020 19:33
Ook dat ja.

Vuilnisauto's zijn trouwens ook heel erg cool voor kinderen van die leeftijd. En een filmpje van een berg vuilnis die in een grote auto verdwijnt kan geen kwaad.
Klopt, wij zijn vaste klant op straat als het vuilnis word opgehaald. Zoon was een tijdje geleden helemaal van slag, want er was een nieuwe vuilnisman. Gelukkig was zijn favoriet de week erna weer terug.
Maartje2016 schreef:
30-06-2020 19:35
Klopt, wij zijn vaste klant op straat als het vuilnis word opgehaald. Zoon was een tijdje geleden helemaal van slag, want er was een nieuwe vuilnisman. Gelukkig was zijn favoriet de week erna weer terug.
Wij hadden ook een vaste vuilnisman. Soms mocht zoon hem 'helpen', dan was ie (zoon dus) niet meer te hanteren van geluk :D
prada schreef:
30-06-2020 19:35
Van mij ook. Staat me iets bij dat dat in Duitsland tegenwoordig beboet wordt als mensen staan te filmen bij zoiets.
Bij het filmen zelf al?
Beetje dubbel, ik vind het te debiel voor woorden dat je bedenkt, laat ik dat eens filmen. Maar ik kan we ook voorstellen dat die film als bewijsmateriaal heel waardevol kan zijn in sommige zaken. Al zal de filmer dat niet om die reden filmen
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
30-06-2020 19:37
Wij hadden ook een vaste vuilnisman. Soms mocht zoon hem 'helpen', dan was ie (zoon dus) niet meer te hanteren van geluk :D
Mooi is dat :love:
Ab_Normaal schreef:
30-06-2020 19:37
Bij het filmen zelf al?
Beetje dubbel, ik vind het te debiel voor woorden dat je bedenkt, laat ik dat eens filmen. Maar ik kan we ook voorstellen dat die film als bewijsmateriaal heel waardevol kan zijn in sommige zaken. Al zal de filmer dat niet om die reden filmen
Even opgezocht. In Duitsland wordt er al sinds 2004 beboet.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wo ... -1.1526100

Edit; Het Reformatorisch Dagblad is niet mijn referentiekader maar het was de eerste link. Zag ik later pas :proud:
anoniem_36795 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:41
10.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
cookielover wijzigde dit bericht op 09-07-2020 23:18
99.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
cookielover wijzigde dit bericht op 09-07-2020 23:18
97.56% gewijzigd
Verbazend toch hoe het viva forum nou niet bepaald een afspiegeling van de echte maatschappij is :D
Volgens dit forum werken alle moeders, hebben ze tijd voor bakken en versieren, tuinen en ook nog eens een perfect huis en huishouden :rofl: Ook geen ramptoeristen of gewoon nieuwsgierige mensen hier. Vraag me af wie er dan toch allemaal wel staan te kijken :D

Krijg zo'n reclame spotje in mijn hoofd.. doet ik anders nooooit hoor :D
Maartje2016 schreef:
30-06-2020 19:35
Klopt, wij zijn vaste klant op straat als het vuilnis word opgehaald. Zoon was een tijdje geleden helemaal van slag, want er was een nieuwe vuilnisman. Gelukkig was zijn favoriet de week erna weer terug.
Ik ging na school altijd naar een bepaalde bouwplaats met kind, dan sta je daar met wat oude mannetjes (Italianen hebben er zelfs een woord voor, oude mannetjes die naar bouwplaatsen kijken) een beetje te kijken naar een graafmachine ofzo.
Er kwam een bekende langs dus we raakten aan de praat.
'waarom staan we hier eigenlijk' vroeg ze na een tijdje.
Dus ik leg uit dat we daar stonden te kijken naar de graafmachines enz.
Diegene ging echt een beetje verward weg :rofl:.
Alle reacties Link kopieren
2 week terug zat ik op het terras, en zag ik in mijn straat eerst 2 politieauto's voor een huis stoppen, niet veel later 2 'onherkenbare' politieauto's waaruit overduidelijk rechercheurs in burger uit stapten. Niet veel later kwamen er nog meer politieauto's bij, vervolgens een busje van de forensische opsporingsdienst, een politiekoelwagen oplegger en als laatste een vrachtauto met een oplegger met een container waar iets van mobiele forensische opsporingsdienst op stond.

Toen ben er ik wel even heen gelopen om te gaan kijken. Niet persé als ramptoerist, maar vond het zeer interessant om te zien hoe alles zich ontwikkelde en hoe snel dat allemaal ging. Ik heb ook een foto gemaakt van al die politievoertuigen en naar mijn ouders gestuurd. Het zag er allemaal zo fascinerend uit!

Op dat zelfde moment maakte iemand van de politie een foto vanaf de andere kant van de straat en plaatste deze foto op Twitter, met het bericht dat er een stoffelijk overschot gevonden was, en dat de doodsoorzaak nog niet bekend was.

Stond ik dus mooi als ramptoerist al foto-makend op Twitter. Vond ik iets minder leuk.

Edit, ik stond niet super herkenbaar op de foto hoor, maar de mensen die me kennen konden het zien.
-bladora- wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:49
4.52% gewijzigd
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Hier in het dorp gebeurt gelukkig zelden iets. Er komt wel met enige regelmaat een ambulance door de straat met gillende sirenes maar een stuk verder staat het rusthuis dus daar kijkt ook niemand meer van op.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit midden in de supermarkt flauwgevallen en kreeg daarna een aantal epileptische aanvallen. Ik denk dat er toen wel 20+ man om me heen stond toen ik medische hulp kreeg (mijn partner was bij me). Ik heb dat toen ook heel vervelend gevonden, maar had niet de kracht om er wat van te zeggen. Op dat moment was ook mijn partner te geshockeerd om er wat van te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden was er een grote brand in een opslag loods hier vlakbij.
Er is toen zelfs een alarmering uitgegaan dat mensen ramen en deuren moesten sluiten ivm mogelijk schadelijke stoffen die vrijkwamen.

'S avonds op het regionale nieuws filmbeelden van een enorme groep mensen die kwamen kijken, met kinderwagens/kleine kinderen en al.

Zie het al voor me dat ze eerst thuis braaf de ramen en deuren te sluiten om vervolgens met kind op de arm direct voor het brandende gebouw gaan staan.

Nieuwschierigheid is blijkbaar sterker dan gezond verstand
strings-attached schreef:
30-06-2020 19:42
Verbazend toch hoe het viva forum nou niet bepaald een afspiegeling van de echte maatschappij is :D
Volgens dit forum werken alle moeders, hebben ze tijd voor bakken en versieren, tuinen en ook nog eens een perfect huis en huishouden :rofl: Ook geen ramptoeristen of gewoon nieuwsgierige mensen hier. Vraag me af wie er dan toch allemaal wel staan te kijken :D

Krijg zo'n reclame spotje in mijn hoofd.. doet ik anders nooooit hoor :D
Zo zijn de meeste mensen hoor. Gewoon normale mensen met redelijk leuk gedrag.

Alleen een deel niet en daar gaat het hier over.
Ik kan wel raden bij welk deel jij hoort. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Voor de deur van mijn werk werd na een evenement een kind geschept. Toen ik had gecheckt of er de juiste medische hulp was (twee van onze EHBO’ers waren meteen ter plaatse) heb ik samen met een collega iedereen weggestuurd. Echt, niet normaal hoeveel mensen het nodig vonden om te blijven kijken en inderdaad te filmen en foto’s te maken. Te bizar gewoon. Overigens was de politie er echt snel en die wisten ook niet hoe snel ze iedereen weg moesten jagen, zeker toen bleek dat de traumaheli midden op de weg moest gaan landen. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen niet snappen dat ze bij een ongeval niets te zoeken hebben én dat ze hulpverleners gigantisch in de weg staan.

Ik blijf ver uit de buurt als ik zie dat ergens al de juiste (eerste) hulp wordt geboden. Dat deed ik al, maar na dit heftige incident ben ik daar nog strenger in, zowel voor mezelf als voor onze kinderen.
Nemain• schreef:
30-06-2020 18:58
De pers heeft nog een soort ethische code voor dit soort situaties, zoals niet herkenbaar in beeld, wachten met publiceren (van j/m/leeftijd etc) tot de familie op de hoogte is gesteld. Al die sensatiezoekers willen gewoon zo snel mogelijk een filmpje waar veel hits op komen online hebben. Hoe meer je ziet, hoe meer hits.
nou de kranten die hebben de online versie vaak al snel staan, incl bv nummerborden van auto's. Dat is toch wel heel herkenbaar voor familie en vrienden.
Lady*Voldemort schreef:
30-06-2020 19:33
Ook dat ja.

Vuilnisauto's zijn trouwens ook heel erg cool voor kinderen van die leeftijd. En een filmpje van een berg vuilnis die in een grote auto verdwijnt kan geen kwaad.
Mijn kind vond de glascontainerleegdienst fascinerend.

Wij hadden mensen in de voortuin toen een van onze gezinsleden in een ambulance weggevoerd moest worden. Teleurgesteld dat er geen bloed was. Een paar jaar geleden ben ik bijna aangereden door een vader+kind die met een noodvaart richting de traumahelikopter reden omdat ze hoopten iets spannends te zien.

Het schijnt een natuurlijke drang tot nieuwsgierigheid te zijn, gecombineerd met een soort blijheid dat het jouzelf niet betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben best nieuwsgierig en kijk ook wel eens op P2000 als ik een hoop sirenes hoor om te kijken wat er aan de hand is.

Maar erheen gaan, doe ik absoluut niet. Ik rij/loop nog liever om - indien mogelijk - dan me aan andermans leed te vergapen. Laat staan dat ik het zou filmen!

Uitzondering geldt wat mij betreft alleen als er echt iets voor je ogen gebeurt. Dan bied je hulp, informeer je de hulpdiensten en ga je niet weg voordat je jouw gegevens als getuige achter hebt kunnen laten. En als er een strafbaar feit wordt gepleegd (bijv bestuurder wil na ongeval vertrekken) dan kan ik me ook nog voorstellen dat je snel een foto of filmpje maakt (van de nummerplaten en de asociale bestuurder, in dit voorbeeld).

Ergens op af gaan om de sensatie, en zelfs je kinderen daaraan bloot stellen, dat vind ik echt te absurd voor woorden. Als je die neiging hebt, dan is het misschien goed om eens een middagje naar de verhalen van een hulpverlener te luisteren. Als je hoort wat zij allemaal op hun netvlies gebrand hebben staan, dan snap je misschien beter waarom je dat een heel slecht idee is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven