Napraattopic 136 - Met geklets

12-09-2020 14:47 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Welkom in napraat 136!

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 .

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0/list_messages/465266#

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik las die OP weer anders. Kind wil iets met dieren doen, moeder maakt zich daar zorgen over want werkgelegenheid en heeft die opleiding gecombineerd met het onder andere begeleiden van verstandelijk gehandicapten gevonden. Die vond dochter “ook wel leuk”, maar is 1,5 uur reizen.

Dochter is dus niet geheel en al zelf op het idee gekomen die opleiding te gaan doen, of lees ik nu heel slecht?
Opleiding is inderdaad breder, maar het “iets met dieren” is bij zo’n opleiding ondergeschikt aan het begeleidende gedeelte en dat lijkt me wel zo handig om te weten voordat je aan die opleiding begint. Niet iedereen is geschikt voor dat werkveld. Scholen zijn bij de voorlichting daar niet altijd even duidelijk of eerlijk in.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees: er is in Nijmegen een opleiding.

Onbekend of en hoe dochter of moeder die gevonden heeft.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vooral vervelend vind, is dat een aantal mensen doet of een MBO-opleiding leidt tot bijstand en andere ellende. Volgens mij is het nog steeds zo dat de meeste Nederlanders mbo opgeleid zijn. Dat kan op het Viva-forum anders zijn maar het betekent niet dat zo’n opleiding tot hel en verdoemenis leidt
bethweeter schreef:
13-09-2020 14:36
Wat ik vooral vervelend vind, is dat een aantal mensen doet of een MBO-opleiding leidt tot bijstand en andere ellende. Volgens mij is het nog steeds zo dat de meeste Nederlanders mbo opgeleid zijn. Dat kan op het Viva-forum anders zijn maar het betekent niet dat zo’n opleiding tot hel en verdoemenis leidt
Precies. En er is nog steeds een grote vraag naar mensen die praktisch opgeleid zijn.
bethweeter schreef:
13-09-2020 14:36
Wat ik vooral vervelend vind, is dat een aantal mensen doet of een MBO-opleiding leidt tot bijstand en andere ellende. Volgens mij is het nog steeds zo dat de meeste Nederlanders mbo opgeleid zijn. Dat kan op het Viva-forum anders zijn maar het betekent niet dat zo’n opleiding tot hel en verdoemenis leidt
Mijn dochter doet MBO-4 en ze heeft nu al werk gevonden in haar werkveld, terwijl ze nog niet eens is afgestudeerd dus. En ze verdient er meer mee dan ik :rofl:

Die opleiding waar die TO het over heeft ziet er trouwens ontzettend leuk uit.
simbalabimba schreef:
13-09-2020 14:08
Ik lees: er is in Nijmegen een opleiding.

Onbekend of en hoe dochter of moeder die gevonden heeft.
Ja, zo lees ik het ook.
Er is in Nijmegen een opleiding. Deze opleiding vindt dochter leuk.

Er staat niet dat moeder die heeft gevonden (of dochter).
Wel dat moeder denkt dat het een opleiding is met baankansen.
Maar het is imo neutraal geschreven.
LaFleurNoire schreef:
13-09-2020 13:35
Ik las die OP weer anders. Kind wil iets met dieren doen, moeder maakt zich daar zorgen over want werkgelegenheid en heeft die opleiding gecombineerd met het onder andere begeleiden van verstandelijk gehandicapten gevonden. Die vond dochter “ook wel leuk”, maar is 1,5 uur reizen.

Dochter is dus niet geheel en al zelf op het idee gekomen die opleiding te gaan doen, of lees ik nu heel slecht?
Opleiding is inderdaad breder, maar het “iets met dieren” is bij zo’n opleiding ondergeschikt aan het begeleidende gedeelte en dat lijkt me wel zo handig om te weten voordat je aan die opleiding begint. Niet iedereen is geschikt voor dat werkveld. Scholen zijn bij de voorlichting daar niet altijd even duidelijk of eerlijk in.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Het is iets heel anders dan bijv. Dierenartsassistente.
Ongeacht welk niveau opleiding is het heel verstandig goed na te denken over de opleiding die je kiest. Maar man, als je nog maar 15 bent, dan is kiezen voor altijd toch bijna onmogelijk.
Betty_Slocombe schreef:
13-09-2020 14:45
Ongeacht welk niveau opleiding is het heel verstandig goed na te denken over de opleiding die je kiest. Maar man, als je nog maar 15 bent, dan is kiezen voor altijd toch bijna onmogelijk.
Gelukkig mag je meerdere mbo opleidingen doen.
Ik doe dezelfde opleiding als de dochter van LV.
LīlyRose schreef:
13-09-2020 14:46
Gelukkig mag je meerdere mbo opleidingen doen.
Ja, dat is een goede zaak.
Betty_Slocombe schreef:
13-09-2020 14:45
Ongeacht welk niveau opleiding is het heel verstandig goed na te denken over de opleiding die je kiest. Maar man, als je nog maar 15 bent, dan is kiezen voor altijd toch bijna onmogelijk.
Ja dat.

En gelukkig is het zeker op het MBO geen wereldramp als je op je 15e verkeerd kiest. Dramatisch gedoe allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2020 14:52
Ja dat.

En gelukkig is het zeker op het MBO geen wereldramp als je op je 15e verkeerd kiest. Dramatisch gedoe allemaal.
Eens. Ik wist op m’n zeventiende ook niet wat ‘ik later wilde worden’ dus ik heb een studie gekozen die ik leuk vond. En ik ben nog redelijk terecht gekomen ook vind ik zelf :)
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2020 14:52
Ja dat.

En gelukkig is het zeker op het MBO geen wereldramp als je op je 15e verkeerd kiest. Dramatisch gedoe allemaal.
Juist op het mbo is er nog de ruimte om te wisselen. Op het hoger onderwijs is het bijna onmogelijk, financieel gezien.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
13-09-2020 14:45
Ongeacht welk niveau opleiding is het heel verstandig goed na te denken over de opleiding die je kiest. Maar man, als je nog maar 15 bent, dan is kiezen voor altijd toch bijna onmogelijk.
Sterker nog: het is onmogelijk. Maar ik pleit er wel voor dat je een opleiding doet die je ook leuk vindt. Alleen kiezen op grond van werkkansen lijkt mij dan weer leiden tot hel en verdoemenis
LīlyRose schreef:
13-09-2020 15:04
Juist op het mbo is er nog de ruimte om te wisselen. Op het hoger onderwijs is het bijna onmogelijk, financieel gezien.
Daarom. Mijn dochter is al twee keer gewisseld, van MZ naar apothekersassistente en weer terug. Op haar vijftiende was ze blijkbaar nog niet toe aan die opleiding en twee jaar later wel.
Alle reacties Link kopieren
Een minozygote motorfiets in Mozambique?

https://www.encyclo.nl/begrip/MZ
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
bethweeter schreef:
13-09-2020 14:36
Wat ik vooral vervelend vind, is dat een aantal mensen doet of een MBO-opleiding leidt tot bijstand en andere ellende. Volgens mij is het nog steeds zo dat de meeste Nederlanders mbo opgeleid zijn. Dat kan op het Viva-forum anders zijn maar het betekent niet dat zo’n opleiding tot hel en verdoemenis leidt
Dat is ook onzin.
*
anoniem_63b29ab9da950 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 00:15
0.00% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2020 15:11
Daarom. Mijn dochter is al twee keer gewisseld, van MZ naar apothekersassistente en weer terug. Op haar vijftiende was ze blijkbaar nog niet toe aan die opleiding en twee jaar later wel.
Wat is mz?
feow schreef:
13-09-2020 15:14
Een minozygote motorfiets in Mozambique?

https://www.encyclo.nl/begrip/MZ
Ja, in Mozambique :D

Maatschappelijke Zorg.

Maar dan zonder het groen. Wat mijn dochter trouwens waarschijnlijk ontzettend leuk had gevonden maar vier jaar geleden bestond zo'n opleiding nog niet (of ze hadden hem voor ons geheim gehouden). En ze zit nu in haar laatste jaar dus om nu nog even te switchen is ook weer zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik gok iets van maatschappelijke zorg

Goed gegokt?
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
13-09-2020 15:04
Sterker nog: het is onmogelijk. Maar ik pleit er wel voor dat je een opleiding doet die je ook leuk vindt. Alleen kiezen op grond van werkkansen lijkt mij dan weer leiden tot hel en verdoemenis
Mijn zoon doet een universitaire studie die ook niet bekend staat om de enorme werkgelegenheid in het werkveld. Maar zijn besluit stond al vanaf groep 1 rotsvast, dus die studie doet hij. Ik heb hem dat nooit uit zijn hoofd proberen te praten, ondoenlijk en ik zag de noodzaak daar ook niet van in. Wie zegt dat hij geen prachtige toekomst in het verschiet heeft?
Die wetenschappelijke basis heeft hij en daar kan hij uiteindelijk meerdere kanten mee op dus ik maak me bij hem niet zoveel zorgen over de toekomst.
Ik denk dat er meestal maar een paar beroepen/werkvelden zijn waar de banen echt voor het oprapen liggen. Nu bijv in de bouw en eletrotechniek. Maar dat wisselt toch weer op een gegeven moment. Dus zekerheid over baankansen is er niet echt voor de meeste opleidingen.
Alle reacties Link kopieren
Laten we eerlijk zijn: niemand weet welke beroepen baangarantie hebben in een post-Corona tijdperk
Al die studenten internationale economie etc? Misschien blijft internationale handel wel veel beschermerder dan voorheen.
Je zou gokken: onderwijs en zorg, maar daar is geen geld voor.
Cultuur, helemaal dood
Enige wat wil is techniek
Maar daar is ook niet iedereen geschikt voor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven