Ergernissen in de bibliotheek of boekhandel

20-09-2020 17:18 110 berichten
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 25-06-2021 23:51
98.91% gewijzigd
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 25-06-2021 23:51
99.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een boekhandel gewerkt, waar het zoontje van de notaris nog wel eens werd neergezet bij de stripboeken: ga jij hier maar even boekjes lezen Roderick, dan gaat mammie even boodschappen doen bij de Hema.

Opzouten, we zijn geen bibliotheek én geen kinderoppas.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Boeken die altijd uitgeleend zijn, waarom nou niet meer van deze boeken?
Voor iedereen een groene tuin
Bij onze bieb is de uitleentermijn 4 weken. De verlengtermijn ook.
Als je pech hebt moet je dus bijna 2 maanden wachten op een boek dat je reserveert.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is boeken lenen nog maar bijzaak in onze bieb.
Onze bibliotheek is zo klein en zo weinig open op tijden dat werkende mensen eventueel ook zouden kunnen komen, dat ik er nooit kom.
Boekhandel is ook tamelijk ver weg (12 km) dus ik doe alles online. Geen ergernissen hier, slechts acceptatie.
Alle reacties Link kopieren
Andere mensen. Dit zijn plekken waar je bij uitstek alleen en in stilte zou moeten zijn.
Braose schreef:
20-09-2020 17:33
Bij onze bieb is de uitleentermijn 4 weken. De verlengtermijn ook.
Als je pech hebt moet je dus bijna 2 maanden wachten op een boek dat je reserveert.
Dat kon bij ons niet, want gereserveerde boeken mochten niet verlengd worden.
Nu hebben ze bij ons de boetes afgeschaft, dus wanneer je een boek thuis hebt dat iemand anders reserveert, krijg je een mail met het verzoek het boek zo snel mogelijk in te leveren. Dat is een relatief begrip, want 7 weken later is dat voor sommige mensen ook.

Vieze boeken in de bieb. Mensen die heel hard praten.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-09-2020 17:42
Andere mensen. Dit zijn plekken waar je bij uitstek alleen en in stilte zou moeten zijn.
Bij ons is er een druk café waar mensen ook sollicitatiegesprekken en bijles deden, vlak naast de kinderboeken waar altijd wel een of andere expat playgroup met gillende kinderen was.

Toen ik klein was kwam er meteen een bibliothecaresse ssttt sissen als je eens te hard fluisterde.
Alle reacties Link kopieren
Al die boeken. Ongelofelijk.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ouders met kinderen die de bibliotheek gebruiken als speeltuin en er een zooitje van maken. Rennen en schreeuwen. Rot op en ga dat in je eigen huis doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier zitten best wel veel bibliotheken. Ik ging eerst altijd naar een vestiging waar ook een soort café in zit (letterlijk ín de bieb) en aan de andere kant is ook in de bieb de wachtruimte voor een dependance van de gemeente.
Het is daar altijd een herrie, vreselijk.
Ik ga nu naar een andere vestiging. Het hoeft niet muisstil te zijn, maar gewoon een beetje normale rust verwacht ik wel in een bieb.

Ook irritant: als er bijna geen kip in de bieb is en je staat voor een rek met een bepaalde categorie rustig te kijken en dan komt er zo iemand half achter je staan in de hoop dat je weggaat.
Alle reacties Link kopieren
Wel positief: hier kun je online ook verlengen. Ik dacht dat ik te laat was, logde in en zag dat ik online nog 5 weken kan verlengen. Heb het direct gedaan. Handig!
jammer dat je soms lang moet wachten op een populair boek
dan koop ik weer :-D
Ik ergerde me vooral aan het feit dat ik al die mooie boeken niet mocht houden :'(
Alle reacties Link kopieren
Dat er nooit iets is. Ze hebben hier van de zelfstandige boekhandel een ketenzaak gemaakt, die dus alleen maar de AKO top 10 en andere populaire boeken verkoopt. Bij de bibliotheek hebben ze vooral veel streekromans. Dat heeft ongetwijfeld met de populatie van de woonplaats te maken, maar vervelend is het wel. Ik heb ooit eens voor de boekenlijst van mijn dochter tien boeken gezocht, was diezelfde dag nodig, en ze hadden er geen. Gewoon de normale literatuurlijst Nederlands.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik behandeld word als een crimineel-in-de-dop bij de bib.

Aan de ingang en uitgang van die piepende poortjes en een rugzak de tent in slepen om je boeken, cd's en dvd's in te steken is verboden en moet in een kluisje. Waar je dan weer muntjes voor moet mee hebben (waarbij ze elk half jaar à jaar weer eens omschakelen van een halve euro naar 1 euro, terug naar een halve euro, dan weer naar 2 euro, ...).


Ik koop tegenwoordig maar weer gewoon boeken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik houd van de bieb!
Online verlengen.
Online reserveren.
Enorm aanbod.
Gratis reserveren uit de hele provincie.
Best wel weer ruime openingstijden na de coronasluiting.
Tijdens die sluiting geweldige afhaalmogelijkheden met op genre samengestelde boekentasjes.
Vriendelijk en deskundig personeel.
Meestal best rustig, ik heb gelukkig de mogelijkheid om op rustige tijden te gaan.
Ik wil mijn bieb eigenlijk niet missen.
KamilleT schreef:
20-09-2020 18:07
Ik heb ooit eens voor de boekenlijst van mijn dochter tien boeken gezocht, was diezelfde dag nodig, en ze hadden er geen. Gewoon de normale literatuurlijst Nederlands.
Daar kunnen de bieb en de boekhandel natuurlijk niks aan doen, dat je dochter blijkbaar wacht tot het laatste moment.
Alle reacties Link kopieren
het enige waar ik me al jaren aan erger is dat de boeken niet op schrijver zijn gezet, maar onderverdeeld in categorieën. Dus de schrijver waarvan jij denkt dat het fantasy is, hebben ze bij historische romans staan, maar misschien heeft die zelfde schrijver ook nog een boek waarvan ze vinden dat het toch fantasy is dus toch in de fantasykast, en oeps die schrijver heeft voor boek nummer 3 een literatuurprijs gekregen, dus dat boek moet je echt bij de literaire boeken gaan zoeken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben onze bieb opnieuw ingericht, nu kunnen we niks meer vinden.

Verder is het leuke aanbod is altijd uitgeleend en het (online) reserveringssysteem een ramp. Als ik zoek op ‘de vijf’ voor mijn dochter verwacht ik toch meer keuze te krijgen dan 2 boekjes uit 1980...

Ik kom graag in onze boekhandel, de sfeer is goed, het assortiment oke of zo besteld. En je kan er een kop lekkere koffie drinken.
Dat dat nog bestaat in dit tijdperk van e-books.
In 'n bibliotheek kwam ik alleen tijdens mijn kindertijd. De verplichte boekenlijst tijdens 't middelbaar heeft een tijdje mijn leeslust verpest, maar daarna las ik de thrillers/detectives van mijn ouders en kocht ik ook af en toe 'n boek. Inmiddels heb ik al jaren 'n e-reader en geen fysieke boeken meer gekocht.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
20-09-2020 18:07
Ik heb ooit eens voor de boekenlijst van mijn dochter tien boeken gezocht, was diezelfde dag nodig, en ze hadden er geen. Gewoon de normale literatuurlijst Nederlands.
Dat is niet zo gek natuurlijk. Waarschijnlijk heeft heel 3-havo of 4-vmbo die boeken tegelijk nodig.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-09-2020 18:37
Dat dat nog bestaat in dit tijdperk van e-books.
In 'n bibliotheek kwam ik alleen tijdens mijn kindertijd. De verplichte boekenlijst tijdens 't middelbaar heeft een tijdje mijn leeslust verpest, maar daarna las ik de thrillers/detectives van mijn ouders en kocht ik ook af en toe 'n boek. Inmiddels heb ik al jaren 'n e-reader en geen fysieke boeken meer gekocht.
Natuurlijk bestaat het nog.
Het is heerlijk om rond te struinen in een bieb en boeken te lenen die leuk zijn, maar die je niet wilt kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven