Onderwerpen om je (kort) in te verdiepen

20-09-2020 21:27 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij leuk om me eens per week in een bepaald onderwerp te gaan verdiepen.Ik denk bijvoorbeeld aan zinkgaten, de rondreis van Jonas de walvis, verlaten steden dat soort dingen.
Nu kom ik soms bij toeval een onderwerp tegen en er zal nog zoveel nieuws zijn om over te lezen/leren en ik sta voor heel veel onderwerpen open.

Kan op allerlei vlakken zijn natuur, wetenschap, geschiedenis, religie, het sterrenstelsel, taal, medisch, biologie, de natuur, sporten, dieren, ICT, eten, drinken en alles wat ik niet benoemd heb.
Ik ben erg benieuwd welke onderwerpen jullie allemaal kunnen bedenken!

Afbeelding
ibiopviva wijzigde dit bericht op 20-09-2020 21:38
Reden: duidelijker gemaakt
3.75% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Het butterflyeffect is weerlegt.


Raar, ik werd er vorige week mee geconfronteerd en nu kan ik er niets over vinden.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 21:38
57.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je nu van ons? Creatieve ideeen of onderwerpen?
Zinkgaten zíjn overigens ook echt fascinerend! Net als monstergolven!
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-09-2020 21:36
Wat wil je nu van ons? Creatieve ideeen of onderwerpen?
Zinkgaten zíjn overigens ook echt fascinerend! Net als monstergolven!
Onderwerpen, creatieve ideeën te over dat komt wel goed. :-D
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 25-06-2021 23:53
99.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wil je bijvoorbeeld suggesties mbt interessante non-fictie boeken? Met natuurlijk toelichting waarom je dit boek moet lezen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
20-09-2020 21:39
Wil je bijvoorbeeld suggesties mbt interessante non-fictie boeken? Met natuurlijk toelichting waarom je dit boek moet lezen?
Ik bedoel meer een concreet onderwerp waar ik online (of in de bieb ofzo) meer over kan lezen en me meer in te verdiepen.
Krijg het volgens mij niet helemaal duidelijk neergezet helaas.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
20-09-2020 21:41
Ik bedoel meer een concreet onderwerp waar ik online (of in de bieb ofzo) meer over kan lezen en me meer in te verdiepen.
Krijg het volgens mij niet helemaal duidelijk neergezet helaas.

Ik denk dat ik je wel begrijp. Anders corrigeer me?
Je zou eigenlijk elke week hier een onderwerp willen kiezen en dat informatie daarover wordt verzameld in dit topic? En het wordt nabesproken?
Bijv. deze week is het thema 'zinkgaten' en volgende week is het 't kleinste Europese land?
En na een week door met een volgend onderwerp?

Klinkt wel leuk zo in elk geval. :)
Alle reacties Link kopieren
De walvis heette niet Jonas... Jonas was de man in de walvis... 😁 Volgens mij is de naam van de walvis nooit bekend gemaakt... (maar dat zou je eens op kunnen zoeken...)

Wat een leuk idee zeg!
Ik ga eens nadenken over een onderwerp...
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 25-06-2021 23:54
99.69% gewijzigd
Fall foliage, daar is een hele leaf-peeping cultuur omheen in Noord Amerika waar men berekent waar je de beste herfstkleuren krijgt en op welk moment. En welk weer de meest intenste kleuren oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap hem wel hoor! Je vraagt onderwerpen om je algemene kennis te verbreden. Ik zal eens een poging doen:
- Paaseiland
- gelijkenissen tussen mens en aap
- het noorderlicht
- de Bermudadriehoek
- kleurenblindheid
Alle reacties Link kopieren
Stokkie schreef:
20-09-2020 21:48
De walvis heette niet Jonas... Jonas was de man in de walvis... 😁 Volgens mij is de naam van de walvis nooit bekend gemaakt... (maar dat zou je eens op kunnen zoeken...)
http://in.beeldengeluid.nl/kanaal/3397- ... -de-walvis

Ze bedoelde deze Jonas de walvis, niet de Jonas uit het Oude Testament ;)
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
20-09-2020 21:47
Ik denk dat ik je wel begrijp. Anders corrigeer me?
Je zou eigenlijk elke week hier een onderwerp willen kiezen en dat informatie daarover wordt verzameld in dit topic? En het wordt nabesproken?
Bijv. deze week is het thema 'zinkgaten' en volgende week is het 't kleinste Europese land?
En na een week door met een volgend onderwerp?

Klinkt wel leuk zo in elk geval. :)
Dat is een leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
Onderwerp: de piramiden van zuid-amerika. Zoiets bedoel je? Of dan nog concreter? (je kunt bijv kijken naar bouwwijze / architectuur, rol vd piramide, relatie tussen de piramides, etc etc)
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
20-09-2020 21:41
Ik bedoel meer een concreet onderwerp waar ik online (of in de bieb ofzo) meer over kan lezen en me meer in te verdiepen.
Krijg het volgens mij niet helemaal duidelijk neergezet helaas.
Nou ja, wij zijn gewoon heel creatief hier. ;-)

Ik las laatst in een boek over de cycli van technologiën (De wil van technologie). Daarbij ging het ook over dat bepaalde uitvinden/ontdekkingen/theorieën op verschillende plaatsen door verschillende mensen ontdekt/bedacht/ontwikkeld worden. Dat heet een gelijktijdige uitvinding. Soms is de wereld blijkbaar gewoon rijp voor een bepaalde uitvinding/idee/ontdekking. Welke het meest succesvol is, hangt van diverse zaken af zoals commerciële waarde, marketing, hoe makkelijk te produceren. De gloeilamp kende vele varianten. Meer recent videobanden (VHS vs Betamax).

Of laatst las ik iets over bepaalde belangrijke evenementen die in dezelfde periode plaatsvonden, maar dat je dan niet zou denken. BV het Ottomaanse Rijk begon te vallen in hetzelfde jaar dat Ford zijn Model T presenteerde (1908). De eerste toch mbt de Oregon trail (niet het spel) vond plaats in 1843, hetzelfde jaar dat de fax gepatenteerd werd...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik weet er ook nog wel een stel:
Vulkanen.
Het Britse koningshuis. Bij zowat elk kostuumdrama blijf ik er over opzoeken hoe het zat.
Dinosaurussen.
Ontdekkingsreizigers.
Azteken en andere oude beschavingen.
Champollion en de steen van Rosetta
Gewoon tips voor fascinerende onderwerpen dus, net zoals hier topics zijn met tips voor series, podcasts of films.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
20-09-2020 21:47
Ik denk dat ik je wel begrijp. Anders corrigeer me?
Je zou eigenlijk elke week hier een onderwerp willen kiezen en dat informatie daarover wordt verzameld in dit topic? En het wordt nabesproken?
Bijv. deze week is het thema 'zinkgaten' en volgende week is het 't kleinste Europese land?
En na een week door met een volgend onderwerp?

Klinkt wel leuk zo in elk geval. :)
Dit vind ik een leuker idee dan die van mij :yes:
Als meerdere mensen het een leuk idee vinden kunnen we dit wel uitwerken toch?

Ik bedoelde meer dit
Sch0rpioen schreef:
20-09-2020 21:52
Ik snap hem wel hoor! Je vraagt onderwerpen om je algemene kennis te verbreden. Ik zal eens een poging doen:
- Paaseiland
- gelijkenissen tussen mens en aap
- het noorderlicht
- de Bermudadriehoek
- kleurenblindheid
Bedankt voor de reacties al! Zie er nu al leuke links/onderwerpen bijstaan, fijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Zwarte gaten
Beginselen filosofie
Specifieke religie
Masai
Komodovaraan
Bijenvolken
Toetanchamon

Er is zoveel leuks te verzinnen om meer over te weten.
Alle reacties Link kopieren
Aah veel meer reacties nu wat leuk!

Als het zo door gaat dan kan ik wel een jaar aan de slag iedere week. Zie nu al dingen waarvan ik denk: ja! Das interessant.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Je bent toch geen week bezig om iets uit te zoeken? Wat ik zelf recent heb bekeken: schelpen hebben een linker en een rechterhelft. Hoe valt dat te herkennen? Een hazelworm lijkt op een slang, maar is een hagedis zonder pootjes. Wat is het verschil? De kubus van Rubik draaien ze tegenwoordig in 3 seconden goed, hoe is dat mogelijk?

3 vragen waarvan je gelijk ook wat andere zaken opsteekt over algoritmes of over stromingsrichting en wat er aanspoelt.
Toetanchaton
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeaardbei schreef:
20-09-2020 21:53
http://in.beeldengeluid.nl/kanaal/3397- ... -de-walvis

Ze bedoelde deze Jonas de walvis, niet de Jonas uit het Oude Testament ;)
Haha ja deze bedoelde ik! Neemt niet weg dat Jonas uit de bijbel ook interessant kan zijn hoor als onderwerp.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven