NaNoWriMo (2020)

04-10-2020 20:52 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over een kleine maand staat de National Novel Writing Month (NaNoWriMo) weer voor de deur. Mensen over de hele wereld gaan het weer proberen; een "novel" van minstens 50.000 woorden schrijven in 1 maand tijd. De afgelopen jaren is er steeds een topic met een klein clubje deelnemers geweest waarin we elkaar voorzien van support. Oktober wordt vaak gebruikt ter voorbereiding op deze gekte, dus bij deze alvast een nieuw topic.

Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2020 om 00.00

Eind: 30 november 2020 om 23.59

Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.

Wie schrijft ook mee? Wellicht de nieuwe (post)apocalyptische bestseller? :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Geven jullie je dan ook op/meld je je aan bij iets of doe je dit voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren Quote
chocolol schreef:
04-10-2020 20:59
Geven jullie je dan ook op/meld je je aan bij iets of doe je dit voor jezelf?
Ik heb een account op de site (nanowrimo.org), zodat ik ook de statistieken en grafieken heb. En ik zit ook wel eens op de fora. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaaa leuk! Neem het me al twee jaar voor maar vorig jaar begon ik toen nét met een nieuwe baan. Nieuw jaar, nieuwe kansen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik! Ik heb me toevallig net vandaag aangemeld op de website en even rondgekeken op het forum daar, maar daar was nog niet heel veel gaande (op het Nederlandse deel).
Ik wil dit jaar voor het eerst meedoen! Ik kende het al wel langer maar nooit écht overwogen om mee te doen...ik schrijf eigenlijk ook helemaal niet veel, alleen dagboeken... Maar, ik maak wel al een hele tijd notities voor een ooit-te-schrijven-boek, én ik heb door omstandigheden heeeeel veel tijd in november en het leek me leuk om een projectje te hebben. Geen idee of ik echt die 50.000 ga halen maar ik ga gewoon een poging wagen! Ben vast begonnen met de structuur een beetje uitdenken.
Lijkt me leuk om hier met elkaar te kletsen en te ondersteunen. En eventueel misschien ook een keer ergens gezamenlijk schrijven in een koffietentje ofzo... ik zag dat dat soort dingen nu niet georganiseerd worden ivm corona, maar iets kleins informeels kan misschien wel?
Ik ben er weer bij!
Vorig jaar voor het eerst gehaald! Goede hoop voor dit jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
DizzyMissLizzy schreef:
04-10-2020 21:21
Lijkt me leuk om hier met elkaar te kletsen en te ondersteunen. En eventueel misschien ook een keer ergens gezamenlijk schrijven in een koffietentje ofzo... ik zag dat dat soort dingen nu niet georganiseerd worden ivm corona, maar iets kleins informeels kan misschien wel?
Leuk dat je de uitdaging aangaat dit jaar. :cheer:

Andere jaren deed ik de write-in in mijn stad/regio, maar ik ga het dit jaar niet doen, ook al is het altijd kleinschalig. Het blijft altijd leuk om met anderen in contact te komen over NaNo en over schrijven natuurlijk. Misschien is er wel iemand bij jou in de buurt die samen ergens wil schrijven. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
@montblanc: nieuwe ronde, nieuwe kansen! Nieuwe baan is ook wel heftig om met NaNo te combineren, dus ik snap dat je vorig jaar afhaakte. :) Ik heb overigens voor mijn eerste NaNo ook een paar jaar voornemens gehad om mee te doen, haha.

@captain_hindsight: :hello: Leuk dat je weer meedoet!
Hier nog iemand! Ik heb me ook al aangemeld op het NaNoWriMo-forum. Ik hoop dat ik door met mensen die er ook mee bezig zijn erover te schrijven/kletsen ik een extra stok achter de deur heb om ook echt door te zetten, want de voornemens om dít keer toch écht mee te doen zijn er al een aantal jaar :A:

Ben ook al druk bezig met het preppen! Andere mensen hier die dat ook doen of kijken jullie vanaf 1 november wat er uit je pen/toetsenbord komt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Elf_ schreef:
05-10-2020 13:21
Ben ook al druk bezig met het preppen! Andere mensen hier die dat ook doen of kijken jullie vanaf 1 november wat er uit je pen/toetsenbord komt?
Ik ben meer een pantser (iemand die improviseert) dan een planner, maar ik wil dit jaar het liefst wel een idee in mijn hoofd hebben van mijn verhaallijn.
Liadan schreef:
06-10-2020 13:59
Ik ben meer een pantser (iemand die improviseert) dan een planner, maar ik wil dit jaar het liefst wel een idee in mijn hoofd hebben van mijn verhaallijn.
Ook wel fijn om nog niet alles helemaal vast te hebben staan lijkt me! Ik zou mezelf een plantser noemen denk ik haha, net er tussen in. Vind het wel fijn om per hoofdstuk een beetje te weten hoe en wat maar vooral 'dit moet ongeveer op dat punt van het verhaal gebeuren', en niet op detail-niveau. Altijd leuk om te zien waar een verhaal zichzelf ook naartoe werkt!
Present. Alleen 4 jaar geleden is het mij gelukt. Toch ga ik het weer doen.
Ik ben weer een rebel. Ik schrijf geen roman, maar blogs. Ik heb er zin in. :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil hier heel graag aan mee doen! Moet het eigenlijk per se een novel zijn of mag het ook non-fictie zijn? Ik heb eigenlijk een stok achter de deur nodig om een non-fictie boek te schrijven, haha.
Mag alles zijn. Je valt dan onder een rebel. Zoals ik. Haha
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fientje zegt. Ik ken ook mensen die de maand gebruikt hebben voor andere hobby's en zich daarvoor een doel stelden. Dat is wel heel extreem rebelleren by the way. :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zoals gewoonlijk weer niks voorbereid. :facepalm: Heb alleen een heeeeeel vaag idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jooooooehooooee! Ik had het nieuwe topic nog helemaal niet gezien!
Ik twijfel stiekem nog steeds, maar laten we eerlijk zijn...Ik ga het waarschijnlijk toch gewoon doen xD

Ik ga weer rebelleren :)
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Liadan schreef:
28-10-2020 23:55
Ik heb zoals gewoonlijk weer niks voorbereid. :facepalm: Heb alleen een heeeeeel vaag idee.
Ik weet net zoals vorig jaar wie het gedaan heeft en waarom en dat is het ;-D
Agari schreef:
27-10-2020 20:41
Ik wil hier heel graag aan mee doen! Moet het eigenlijk per se een novel zijn of mag het ook non-fictie zijn? Ik heb eigenlijk een stok achter de deur nodig om een non-fictie boek te schrijven, haha.
Ik ken ook zat mensen die het gebruikt hebben als extra stok achter de deur voor blogposts etc., zolang je die 50k maar schrijft toch :biggrin:

Heb er helemaal zin in, ik ben ook een rebel want ik ben stiekem al wel aan mijn verhaal begonnen... maar ik mik uiteindelijk op 80k, dus als ik daar 50k van doe in november vind ik het helemaal goed :hyper:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb slechts een vaag idee, ga een detective schrijven maar ik weet zelf nog niet wie het gedaan heeft :sherlock:

Schrijven jullie gewoon in Word of ergens anders?
Klinkt leuk montblanc, een detective! Hou ik wel van!

Ik schrijf altijd in Google Docs, via mijn Drive. Ik schrijf vaak op allerlei verschillende plekken (thuis, tussendoor op werk, of onderweg) dus ik vind het wel heel handig dat ik dan altijd een up-to-date document heb. Ik heb wel per hoofdstuk dan een nieuw document, anders wordt Google super traag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn om te horen dat het ook non-fictie mag zijn!

Misschien is het leuk om met elkaar te delen wat ons idee ongeveer is. Of precies, haha. Ik heb zelf al de flaptekst geschreven die ik tijdens het schrijfproces in mijn achterhoofd wil houden. Ik zal deze even delen:

De 15-jarige Emma wordt met spoed opgenomen op de intensive care na een aantal weken de anticonceptiepil geslikt te hebben. Diagnose: trombose en longembolie. Het zorgeloze leven wordt verruilt voor angst, onbegrip en eenzaamheid. In een klap moet ze volwassen worden. Hoe gaat zij om met de geforceerde volwassenheid?

Het wordt een autobiografisch verhaal. De bedoeling is dat ik het boek schrijf voor lotgenoten die hetzelfde hebben meegemaakt op jonge leeftijd en zoekende zijn naar steun/inspiratie e.d. Ik wil het boek schrijven wat ik zelf heb gemist tijdens mijn revalidatie destijds.
Jeetje Agari, dat klinkt alsof je behoorlijk wat heftige dingen hebt meegemaakt. Ik vind het stoer dat je je verhaal op papier gaat zetten, ik kan me heel goed voorstellen dat het enorm fijn zou zijn voor lotgenoten om te lezen en zeker voor degenen die nog heel zoekende zijn in hun eigen situatie. Knap van je!

Mijn verhaal gaat in hele grote lijnen over een meisje van 18, wiens oudere broer plotseling op mysterieuze wijze verdwenen is, en ze besluit om zelf naar hem op zoek te gaan. Het verhaal volgt haar in deze zoektocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog grofweg 50 minuten en ik ben er qua stemming totaal niet klaar voor. Dit wordt een raar NaNo-jaar. @(
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou willen dat ik wist wat mijn idee was, haha. ;-D

Klinkt heftig wat je hebt meegemaakt, Agari. Wel een mooi uitgangspunt voor je boek, dat je het voor lotgenoten schrijft.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven