Ik wil mij kunnen vervelen

17-10-2020 19:16 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wellicht een hele vreemde titel, maar ik zal mijn best doen het zo logisch mogelijk uit te leggen.

Vriend en ik zitten samen in quarantaine aangezien we mijn zus over de vloer hebben gehad die corona blijkt te hebben.
Vriend is al de hele middag aan het gamen. Helemaal prima, wat mij betreft, alleen weet ik niet wat te doen. Nou ja, eigenlijk weet ik het wel: ik wil niks kunnen doen zonder mij daar rot en doelloos door te voelen. Lekker op de bank zitten en niks doen. Als ik aan het werk ben, tel ik af tot het weekend, dus ik heb er wel echt zin in, maar als het dan zo ver is, dan verveel ik mij en voel ik me opgejaagd alsof ik iets moet doen. Ook als ik doordeweeks eens vrij ben, zorg ik er altijd voor dat ik op pad ga. Schijnbaar kan ik moeilijk thuis zitten. I snap dat dit een luxeprobleem is, maar het voelt echt saai voor mij, terwijl ik er eigenlijk van wil genieten dat ik niks aan mijn hoofd heb.

Ik snap wel als jullie bovenstaande niet zouden snappen, want het klinkt verwarrend, maar voor degene die het wel snappen: hoe gaan jullie ermee om?
Alle reacties Link kopieren
Nou volgens mij zit jij je perfect te vervelen als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Door in je agenda een doelloze tijd af te spreken met jezelf. Gewoon, niets doen.

De mensen kijken je daar niet op aan hoor. Hoe erg vind jij het dat een ander de hele middag niets doet? Waarom zou het voor jou dan wel erg zijn?

Geef jezelf toestemming. Meer heb je niet nodig.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Nee sorry ik herken dit niet. Ik heb de hele middag op de bank gelegen met Netflix en chocoladepepernoten en het was fantastisch. Waarom voel je je rot en doelloos? En wat als je samen met je vriend eens een dag lekker niks doet?
Alle reacties Link kopieren
Download een literair of historisch correct boek en ga dat lezen. Dan ben je nuttig bezig en kun je toch op de bank zitten.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
17-10-2020 19:18
Nou volgens mij zit jij je perfect te vervelen als ik het zo lees.
Haha, ja, ik snap je reactie volkomen.
Ik had het er vanmiddag met mijn vriend over: ik verveel mij nu, maar ik voel me er rot en opgejaagd door en dat wil ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat je bedoelt volgens mij is dat je

Dolce far niente

Wilt kunnen doen. Am i right?
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
17-10-2020 19:22
ik verveel mij nu, maar ik voel me er rot en opgejaagd door en dat wil ik niet.
Wat ik altijd doe op een vrije dag of in het weekend of zo is met mezelf afspreken dat ik eerst iets nuttigs doe en dat kan variëren van de was aanzetten en ophangen, strijken, sporten noem maar op. Dat doe ik dan meestal in de ochtend en dan mag en kan ik in de middag en avond lummelen/ lezen/netflixen.
En ik doe nu een meditatiechallenge en moet nu verplicht elke dag een kwartier niks doen en alleen maar een kwartier zitten te ademhalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet vantevoren bedenken wat ik ga doen, dan doe ik iets nuttigs of leuks. Als ik dat niet doe, verdoe ik mijn tijd met forummen of Facebook ofzo, dan heb ik het idee dat ik niets nuttigs gedaan heb.

Klussen, tuin onderhouden, schilderen/figuurzagen/naaien/breien, boek lezen, puzzelen, huis opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Is gewoon wennen. Je moet je er een paar keer aan toegeven en dan leer je er van te genieten.

Maar doe je dan helemaal niets? Zit je voor je uit op de bank te kijken of wil je netflixen of lezen of zo?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je altijd iets nuttigs doen, wolkewitje?

TO, lijkt me rot, als je nooit van jezelf niets mag doen en lanterfanten.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 17-10-2020 19:41
3.15% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
17-10-2020 19:28
Wat ik altijd doe op een vrije dag of in het weekend of zo is met mezelf afspreken dat ik eerst iets nuttigs doe en dat kan variëren van de was aanzetten en ophangen, strijken, sporten noem maar op. Dat doe ik dan meestal in de ochtend en dan mag en kan ik in de middag en avond lummelen/ lezen/netflixen.
En ik doe nu een meditatiechallenge en moet nu verplicht elke dag een kwartier niks doen en alleen maar een kwartier zitten te ademhalen.

En dan heb je je nuttige ding voor die dag ook weer gedaan en mag je ongegeneerd bankhangen :biggrin:
Ik heb altijd wat te doen, en daarnaast ook regelmatig van dingen-te-doen-ontwijkend-gedrag. Dan kan ik ineens binge watchen en de mooiste sculpturen maken van klei, stom voor me uit staren of op de bank hangen met oude tijdschriften.

Gewoon (niets) doen dus.
Kijk maar wat er gebeurt en hoe het voelt. Na veel oefenen word je er vanzelf beter in.

Of ga duimendraaien, hopen dat jullie geen corona hebben opgelopen. En een volgende keer toch maar ruime afstand aanhouden. Wist ze dat ze klachten had toen ze bij jullie was? Dan kun je je tijd ook verdrijven en verspillen met een goeie boze brief aan haar, die je natuurlijk nooit verstuurd maar waarmee je wel even je irritatie kwijt kunt.
Alle reacties Link kopieren
Helpt het als je weet dat niksen heel goed voor je is?
Want volgens mij wil je kunnen niksen. Je verveelt je juist.
https://www.google.com/amp/s/www.rtlnie ... zine%3famp
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook graag bezig een heel weekend niks doen, vind ik vreselijk
Een pyjamadag vind ik de hel.

Niks doen is voor mij: sporten, wat huishouden (een was, stofzuigen,keuken opruimen) , eind lopen, beetje lezen, klein dutje of Netflix en dan om 5 uur een borrel drinken
Zoals vandaag
lilalinda wijzigde dit bericht op 17-10-2020 20:11
0.35% gewijzigd
Westerpaviljoen schreef:
17-10-2020 19:18
Nou volgens mij zit jij je perfect te vervelen als ik het zo lees.
Dit. Je verveelt je en je zou juist willen genieten van niks doen.

Het is een state op mind TO. Ik herken het wel enigszins, ben zelf ook een bezige bij.
Zoek iets dat je boeit: een leuk boek of een spannende serie. Of zoek wat yoga-instructiefilmpjes op ;-D
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
17-10-2020 19:18
Nou volgens mij zit jij je perfect te vervelen als ik het zo lees.
Echt vervelen die je zonder opgejaagd gevoel.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
17-10-2020 19:39
En dan heb je je nuttige ding voor die dag ook weer gedaan en mag je ongegeneerd bankhangen :biggrin:
Ja, dat is de pest van het moderne niksen, hygge of you name it in welke taal dan ook. Het gaat compleet voorbij de betekenis.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-10-2020 19:59
Ik ben ook graag bezig een heel weekend niks dien, vind ik vreselijk
Een pyjamadag vind ik de hel.

Niks doen is voor mij: sporten, wat huishouden (een was, stofzuigen,keuken opruimen) , eind lopen, beetje lezen, klein dutje of Netflix en dan om 5 uur een borrel drinken
Zoals vandaag
Behalve dat eind lopen doe ik allemaal in pyjama :-D (of eigenlijk: oncharmant huispak)
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend kan ook niet niksdoen en heeft de innerlijke overtuiging dat alles wat hij doet, nut moet hebben. Als ik zeg dat op de bank hangen nut heeft voor je geestelijke welbevinden, lacht hij me uit.
Soms doen we wel eens een zaterdag niets, en dan gaat hij werken of een zinvol werkgerelateerd boek lezen.
Ik vind het stom, maar ja, wat doe je eraan? Zelf kan ik net iets te goed niets doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor; snap ik goed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maar wat valt onder niks doen?
Netflixen, internetten, een boek lezen, in bad liggen? Of letterlijk niks doen?
Alle reacties Link kopieren
En om die reden zou je eigenlijk een plan de campagne moeten hebben voor het onverwachtse scenario dat je in quarantaine moet.

Hier staan de potten met verf al klaar. Zodra we in quarantaine zouden moeten, gaan we meteen twee slaapkamers onder handen nemen. En als we dat gedaan hebben, dan moet er nog een tafeltje gemaakt worden en zijn er nog genoeg andere klussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie vervelen juist dat het lamlendig voelt. Dus volgens mijn definitie ben je je goed aan het vervelen! Vervelen voelt niet fijn.

Een dagje "niksen" is wat anders. Filmpje kijken, boekje lezen, achter het forum hangen en het een prima dag vinden is denk ik wat je wilt, dus juist niet vervelen?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik kan heel doelloos genieten van niks-doen, maar dan verveel ik me totaal niet.
het varieert tussen mijmeren, over leuke dingen die ik heb meegemaakt, mooie herinneringen, of complete gedachte-storm.

ik kan dan uren naar buiten zitten te staren, maar maken m'n gedachten overuren.
Dan fantaseer ik erop los, ontwerp bij wijze van spreken complete huizen, tuinen, of ik maak mooie kunstwerken in gedachten, ik verzin mooie muziek, ik verzin dingen die ik wil maken, ik doe dan inspiratie op.
en als ik dan genoeg energie heb, en ik ben uitgedacht, voer ik soms uit waar ik eerder op heb zitten broeden, en soms doe ik er helemaal niets mee, maar het voelt wel heerlijk ontspannen.

Ik zou zeggen begin met fantaseren, begin ergens, misschien een mooie herinnering, of iets dat je al heel lang wil, en voor je het weet ben je uren verder, en fantaseer je erop los, ik wel tenminste. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven