Pas iets nieuws geleerd

20-10-2020 13:56 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een topic "voor de leuk".
Is er iets waar je pas achter kwam, wat je nieuw hebt geleerd, een "hack" die echt bleek te werken ? Deel het dan hier.

Ik trap af : ik ben dol op pompoenensoep, maar vond pompoenen schillen altijd zo'n hels karwei. Nu had ik laatst zo'n Jumbo soeppakket met als kookinstructie: prik de pompoen in en gaar hem enkele minuten voor in de magnetron. Daarna schillen en in blokjes snijden."
Eureka momentje hoor.
De schil kwam er veel makkelijker af en de blokjes waren al voorgegaard, dus mijn soep was ook sneller klaar.

Dat ik daar nooit zelf op gekomen ben :D
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik schil pompoenen nooit 😏
Alle reacties Link kopieren
Alle pompoenschillen zijn eetbaar. Sommige iets minder prettig qua structuur. Maar over het algemeen is schillen inderdaad niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik snijd de pompoen doormidden, haal de rommel eruit en rooster het 20 minuutjes in de oven die toch aanstaat. Dan pak je de schil er zo af en maak ik van de pompoen puree die in de vriezer kan.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen slaat nu aan op de pompoen :)
Maar ik heb het niet in de pijler "eten" gezet, want het kan ook iets anders zijn waar je pas een handig trucje voor hebt gevonden. Het gaat er meer om: waarom wist ik dit niet eerder ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Sinds kort weet ik pas dat je knoflook veel makkelijker kan pellen door de knoflookteen te kneuzen met een mes.

En dat je door de kern uit knoflook te verwijderen de volgende ochtend minder last hebt van een knoflookadem.
Alle reacties Link kopieren
ik heb geen magnetron, dus koop pompoen in blokjes
En een hele, zodat de kinderen er iets uit kunnen snijden voor in de tuin.

Ben wel dol op hacks trouwens. Onze gordijnen lopen weer soepel door een blokje zeep, de kras uit de vloer gewreven door een walnoot
en ik maak werkelijk alles schoon met gebitsreinigingstabletten
Een flespompoen hoef je niet te schillen, dat kook je gewoon mee en daarna de staafmixer erover.
anoniem_63d9239218f04 wijzigde dit bericht op 20-10-2020 14:10
3.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je een ei breekt en er komt een stukje schaal mee, dan haal je die er makkelijk uit met een ander stuk van de schaal. Superhandig!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt het dus echt om een ui en het mes eerst onder de kraan te houden en dan snijden, scheelt zoveel tranen!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt uien snijden zonder huilen door het mijn man de laten doen. Die heeft er geen last van. Hij draagt een bril, scheelt denk ik ook.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
bojoti schreef:
20-10-2020 14:16
Bij mij werkt uien snijden zonder huilen door het mijn man de laten doen. Die heeft er geen last van. Hij draagt een bril, scheelt denk ik ook.
ik heb zachte lenzen (van die grote flappen) en inderdaad ook nergens last van
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
20-10-2020 14:10
Als je een ei breekt en er komt een stukje schaal mee, dan haal je die er makkelijk uit met een ander stuk van de schaal. Superhandig!
Was dat een hack?? Doe ik eigenlijk altijd al...
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2020 14:07
ik heb geen magnetron, dus koop pompoen in blokjes
En een hele, zodat de kinderen er iets uit kunnen snijden voor in de tuin.

Ben wel dol op hacks trouwens. Onze gordijnen lopen weer soepel door een blokje zeep, de kras uit de vloer gewreven door een walnoot
en ik maak werkelijk alles schoon met gebitsreinigingstabletten
Ik gooi weleens zo’n gebitstablet bij de witte was, maar waar gebruik jij ze dan nog meer voor?
-Rosings- schreef:
20-10-2020 14:10
Als je een ei breekt en er komt een stukje schaal mee, dan haal je die er makkelijk uit met een ander stuk van de schaal. Superhandig!

Op de een of andere manier vind ik dit nooit zo'n fris idee. Dan kom je dus met de vieze buitenkant van het ei (waar poep en dergelijke aan zit) in je gerecht. :-[
Het wordt weliswaar verhit nog, maar toch.


Nog één in de kooksfeer: de bovenkant van een paprika kun je zo eruit halen door die naar beneden te drukken. Scheelt een hoop snijwerk en gedoe met zaadjes. Ooit van Jamie Oliver geleerd. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Een banaan open je vele malen makkelijker aan de andere kant dan aan het steeltje...
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2020 14:17
ik heb zachte lenzen (van die grote flappen) en inderdaad ook nergens last van
Haha ik begrijp nu waarom mijn ogen laatst maar bleven tranen met uien snijden. Dacht dat het een ander 'agressiever' soort was, maar ik had gewoon mijn bril op ipv mijn lenzen in.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
20-10-2020 14:18
Ik gooi weleens zo’n gebitstablet bij de witte was, maar waar gebruik jij ze dan nog meer voor?
wc
schoenen (sneakers)
vazen/theepotten

en ik verkruimel ook wel eens een tablet en maak er vlekken op het aanrecht mee schoon
Alle reacties Link kopieren
bojoti schreef:
20-10-2020 14:16
Bij mij werkt uien snijden zonder huilen door het mijn man de laten doen. Die heeft er geen last van. Hij draagt een bril, scheelt denk ik ook.
Dat doe ik met een duikbril.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
20-10-2020 14:13
Bij mij werkt het dus echt om een ui en het mes eerst onder de kraan te houden en dan snijden, scheelt zoveel tranen!
Dat ga ik proberen!
Ik snij nu uien gehurkt (ja echt) omdat mijn ogen dan op hoogte van de ui zijn, dus de dampen niet omhoog in mijn ogen kunnen komen.
Dus een nat mes lijkt me net iets handiger lol
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2020 14:20
wc
schoenen (sneakers)
vazen/theepotten

en ik verkruimel ook wel eens een tablet en maak er vlekken op het aanrecht mee schoon
WC is een goeie, ga ik ook proberen! Thanks!
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
20-10-2020 13:56
De schil kwam er veel makkelijker af en de blokjes waren al voorgegaard, dus mijn soep was ook sneller klaar.
Dit werkt ook goed met aardappels.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
20-10-2020 14:19
Een banaan open je vele malen makkelijker aan de andere kant dan aan het steeltje...
Dat heb ik van de bavianen chimpansees geleerd!

(Ik zag hun in een documentaire bananen eten)
haarklover wijzigde dit bericht op 20-10-2020 14:23
Reden: beter opletten bij biologie
3.82% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Bananen openmaken is ook echt lastig he normaal.... :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
20-10-2020 14:21
Dat ga ik proberen!
Ik snij nu uien gehurkt (ja echt) omdat mijn ogen dan op hoogte van de ui zijn, dus de dampen niet omhoog in mijn ogen kunnen komen.
Dus een nat mes lijkt me net iets handiger lol
je kunt uien ook gesnipperd kopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven