Schijn woningnood

22-11-2020 12:52 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds de eerste ILD wandel ik door mijn stad en zie overal mogelijkheden. In een bedrijvenpark staat meer dan de helft van de kolossale panden leeg .
In de winkelstraten staat steeds meer leeg.
V&D en Hudson’s Bay , de Kijkshop etc sloegen grote gaten in de stadsharten. Hoe kan het dat de woningnood zo hoog is in een land met zoveel plek?
Welkom in de tropen
Omdat de panden die jij noemt geen woonpanden zijn maar bedrijfspanden.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook het iq van een Tomos?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat TO bedoeld dat er meer dan genoeg ruimte is om woningen uit de grond te kunnen stampen.
En daar heeft ze gelijk in, alleen moeten die verdomde huizenprijzen gewoon omlaag.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Tsja, winkelstraten en bedrijventerreinen zijn niet per definitie ook geschikte woonlocaties. Daar horen namelijk een hele rits aan voorzieningen, een bepaalde infrastructuur en weet ik wat nog meer bij.

En daar hoort dan weer besluitvorming en financiering bij. Kortom, jouw idee om mensen te huisvesten in oude v&d-panden klinkt goedkoop, simpel en snel maar is duur, ingewikkeld en tijdrovend.
Theamuts schreef:
22-11-2020 12:54
Omdat de panden die jij noemt geen woonpanden zijn maar bedrijfspanden.

Maar van die bedrijfspanden kunnen dus woningen worden gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
22-11-2020 12:55
Heb je ook het iq van een Tomos?
Deze reactie zegt meer over U dan over mijn TO ...
Welkom in de tropen
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
22-11-2020 12:59
Maar van die bedrijfspanden kunnen dus woningen worden gemaakt.
Niet per definitie in bouwtechnische zin, laat staan kostendekkend. En zoals Marelyse al aangaf: er komt véél meer bij kijken dan een verbouwing.
Alle reacties Link kopieren
Omdat het lucratiever is om ze leeg te laten staan dan om er woningen van te maken. Door alle regeltjes en zaken waar je een vergunning voor moet hebben en alle voorschriften is het veel te duur om er woontuimte van te maken.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
ñuca schreef:
22-11-2020 12:59
Maar van die bedrijfspanden kunnen dus woningen worden gemaakt.
Vaak staan die panden zoals de hudson bay midden in grote steden, met een zeer hoge m2 prijs (lees tot wel 5500 per m2).

Wil je daar dus een beetje leuke appartementen van maken, met een oppervlakte van 100 m2, zit je al aan een waarde van zn 5.5 ton.

Dat kan de gewone sterveling die nu om een huis verlegen zit, simpelweg niet betalen.

En bedrijfsterreinen, zou jij daar willen wonen? Ik niet...
Het Ministerie van Volkshuisvesting is in 2010 opgeheven. Volkshuisvesting is een sluitpost. Klimaat, natuur, immigratie gaan voor.
ñuca schreef:
22-11-2020 12:59
Maar van die bedrijfspanden kunnen dus woningen worden gemaakt.
En die mensen die daar dan gaan wonen, die willen graag ook gezondheidszorg, tuintjes, openbaar groen, veilige verkeerssituaties, fietspaden, speeltuintjes, parkjes, supermarkten, sportaccommodaties, gezondheidszorg, scholen en kinderopvang, parkeerplekken en noem het allemaal maar op in hun nieuwe wijk. Is er allemaal niet op een bedrijventerrein hoor.
Alle reacties Link kopieren
Een bedrijfspand ombouwen naar woonfunctie is erg kostbaar. Nog goedkoper is het dan om te slopen en er een nieuw gebouw op te zetten. Maar ik wil niet op een industrieterrein wonen, jij wel?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
De woningnood is helemaal geen schijn.
Bedrijfspanden op A-locaties gaan echt niet omgebouwd worden tot woningen, die worden onbetaalbaar.

Kantoorpanden die nu leeg staan voldoen vaak niet eens aan de huidige (woning) eisen. Daarom verhuizen bedrijven ook liever naar een nieuw(er) pand dan een pand weer up to date te maken. Dat kost best veel geld, is vaak niet rendabel en er moet een partij zijn die dat pand dan wil gaan kopen en verbouwen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt wordt een oude basisschoon omgebouwd in huurwoningen. Daar zijn ze al een tijdje mee bezig, want een klaslokaal verbouw je niet zomaar in een goede woning. Er moet een badkamer in, een keuken, gas/elektra aanleggen, isoleren, ze hebben het dak volgelegd met zonnepanelen. Het worden wel mooie woningen (niet goedkoop), maar dit is wel een investering voor op lang termijn.

Ik heb zelf in de vastgoedbranche gewoond, en zelf voor anti-kraak heb je minimale voorzieningen nodig. Iemand moet toch kunnen koken en douchen, en echt niet elk kantoor heeft een douche.

Het zou leuk zijn als het zou kunnen, maar het ombouwen is een flinke investering. En je moet ook nog een vergunning krijgen en het bestemmingsplan moet gewijzigd worden enz.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dat kan alleen als de eigenaren van dat soort panden aan liefdadigheid zouden doen, want de prijs per m2 voor dat soort panden is niet te vergelijken met woningen. Dan zouden ze er geld op toe moeten leggen, dan is het beter om het pand aan te houden tot er een commerciële partij voor is.

Het is bovendien ontzettend duur om bedrijfspanden om te vormen naar woningen.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 22-11-2020 13:19
12.12% gewijzigd
Een bedrijfspand ombouwen naar woningen lijkt eenvoudig maar dat is het niet. Denk alleen al aan geluidsisolatie. Je wil echt niet wonen hoor in zo'n blok met een doorlopende betonnen vloer. Als dat überhaupt al mag tegenwoordig.
https://www.tubantia.nl/hengelo/verbouw ... ~a19f5f79/

Kijk to wel leuke projecten zijn dit maar "jan met de pet" heeft er weinig aan.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
22-11-2020 13:10
Een bedrijfspand ombouwen naar woonfunctie is erg kostbaar. Nog goedkoper is het dan om te slopen en er een nieuw gebouw op te zetten. Maar ik wil niet op een industrieterrein wonen, jij wel?
Heel eerlijk gezegd denk ik dat een vriendin van mij, die al 10+ jaar wacht op een sociale huurwoning, het geen klap uitmaakt of ze op een industrieterrein komt te wonen zolang je maar eindelijk een eigen plek hebt. Dat zal vast voor meer mensen gelden (al is het alles behalve ideaal).
Ja, mocht morgen een deel van het land overstromen en mensen hebben acuut een dak boven hun hoofd nodig, dan is het een ander verhaal. Maar voor reguliere woningzoekenden zijn bedrijfspanden geen oplossing.
https://www.architectuur.nl/kennis/prod ... echt-idee/
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
22-11-2020 13:09
En die mensen die daar dan gaan wonen, die willen graag ook gezondheidszorg, tuintjes, openbaar groen, veilige verkeerssituaties, fietspaden, speeltuintjes, parkjes, supermarkten, sportaccommodaties, gezondheidszorg, scholen en kinderopvang, parkeerplekken en noem het allemaal maar op in hun nieuwe wijk. Is er allemaal niet op een bedrijventerrein hoor.
Of je zou moeten zeggen: "He, je woont hier behoorlijk ruk zonder voorzieningen in de buurt, daarom zijn de huren lekker laag." Maar dat zal financieel wel niet haalbaar zijn.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Vol=vol
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
22-11-2020 13:13

Het zou leuk zijn als het zou kunnen, maar het ombouwen is een flinke investering. En je moet ook nog een vergunning krijgen en het bestemmingsplan moet gewijzigd worden enz.
Dit.

Vrienden van ons hebben een tijdje in een woning bij een bedrijfspand op een industrieterrein gewoond. Paar maanden was lang genoeg. Echt niet leuk hoor.
Het zou voor studenten wel een optie zijn denk ik. Units erin, paar bedrijfspanden bij elkaar en je hebt een kleine campus. Dan is er vast wel een supermarkt die er brood in ziet om een kleine vestiging onderin te plaatsen.

Voor reguliere bewoning lijkt het me lastiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven