Schijn woningnood

22-11-2020 12:52 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds de eerste ILD wandel ik door mijn stad en zie overal mogelijkheden. In een bedrijvenpark staat meer dan de helft van de kolossale panden leeg .
In de winkelstraten staat steeds meer leeg.
V&D en Hudson’s Bay , de Kijkshop etc sloegen grote gaten in de stadsharten. Hoe kan het dat de woningnood zo hoog is in een land met zoveel plek?
Welkom in de tropen
Henk-en-Roelie schreef:
22-11-2020 14:44
Wat is schijnarmoe, te weinig geld om van te eten maar teveel om eraan dood te kunnen gaan?
Nee, dat er genoeg te eten is als al het voedsel maar anders verdeelt zou worden. Dat er genoeg spullen en kennis is. Als dat maar anders inegzet zou worden.

Dat wat TO wil met huizen/panden en grond en daarom schijnwoningnood noemt.


Helaas werkt het niet zo ;-)
Luci_Mster2 schreef:
22-11-2020 14:47
Nee, dat er genoeg te eten is als al het voedsel maar anders verdeelt zou worden. Dat er genoeg spullen en kennis is. Als dat maar anders inegzet zou worden.

Dat wat TO wil met huizen/panden en grond en daarom schijnwoningnood noemt.


Helaas werkt het niet zo ;-)

O op die manier. Daar is maar 1 oplossing voor, een ander politiek stelsel, wereldwijd.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
22-11-2020 13:59
Hoe dan ook, die panden zijn in bezit van vastgoedondernemers, die doen dingen als ze rendabel zijn. Dat is het dus blijkbaar niet.
Dat is niet het enige probleem. Er zijn stedenbouwkundige plannen waarin functies (wonen, industrie, groen, ondernemen...) ingetekend zijn.
In Amsterdam Zuidoost is een gigantisch project gestart waarbij wonen, werken, studeren... gemixt wordt. Het Masterplan is indrukwekkend met o.a. de bouw van 40.000 woningen en de kantooroppervlakte gaat naar + miljoen vierkante meter. Op plekken waar kantoortorens (die niet meer voldoen) stonden komen woningen want de 'functies' moeten gemixt worden is het plan.
Probleem is dat dit Masterplan startte rond 2010 toen er door de crisis een gigantische leegstand ontstond in kantoorpanden. Op dit moment is het echter bijna onmogelijk om nog kantoorruimte te vinden. Linksom of rechtsom loop je achter de feiten aan omdat de golven in de economie elkaar steeds sneller opvolgen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
22-11-2020 14:46
Zo ongeveer alles wat potentieel woningen kan opleveren wordt (veelal door gemeenten) verkocht aan projectontwikkelaars.
Die maken er vaak idd wel wat moois van, maar vragen daar de hoofdprijs voor.
Als je veel geld hebt kunt je best woonruimte vinden, helaas heeft dat wel als gevolg dat veel jonge mensen die in zo'n stad geboren en getogen zijn de stad uit moeten omdat ze er het geld niet voor hebben.
Nah, er worden aan die projectontwikkelaars vanuit de overheid eisen gesteld in de percentages van sociale huur, middensegment huur, koop onder x... die er moeten gebouwd worden. Niet alles is de schuld van 'de projectontwikkelaars'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Dan stoppen we de woningzoekers toch lekker in de bedrijfspanden. Toch heerlijk simpel gedacht.

( wat dacht je wat het ombouwen tot acceptabele appartementen kost?)
Hier staan ook veel panden leeg of half leeg. Er zijn ook panden die nooit helemaal vol zijn geweest omdat ze toch te groot bleken. Heb je een pand met 7 of meer verdiepingen en dan heb je voor je bedrijf niet eens de helft nodig. Er worden wel eens panden opgesplitst zodat er meer bedrijven in kunnen maar dat gaat ook niet overal denk ik. Is wel raar om te zien. Dan weet je dat een pand leeg staat en dan zijn ze pal daarnaast weer iets nieuws aan het bouwen.
Oudblond schreef:
22-11-2020 14:53
Nah, er worden aan die projectontwikkelaars vanuit de overheid eisen gesteld in de percentages van sociale huur, middensegment huur, koop onder x... die er moeten gebouwd worden. Niet alles is de schuld van 'de projectontwikkelaars'.
Die houden zich niet (altijd) aan de afspraken:
https://www.duic.nl/algemeen/ontwikkela ... p-stappen/

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/190832 ... elaar.html
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 15:08
11.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat gebeurt toch ook al? Ik kan me alleen voorstellen dat niet elk gebouw hiervoor geschikt is.

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1004 ... m-te-wonen
Ik heb een keer een filmpje gezien ergens van een expat die in een omgebouwd bedrijvenpand woonde in Amsterdam. Piepkleine woonkamer, wc, keukentje met 2 pits fornuis/mini koelkast, in de badkamer kon je je kont amper keren en in de slaapkamer past net een 2 persoonsbed. Ze woonde daar met haar vriend. Kosten 1600 euro per maand. En dat vonden ze nog heel goedkoop ook want thuis (geen idee of ze nou uit Amerika of Australië kwamen) betaalden ze veel meer. Ik dacht echt joh dat is voor sommigen nog meer dan een maandsalaris en jij vind het goedkoop?!

Volgens mij worden er ook veel panden omgebouwd tot studio's speciaal voor expats of internationale studenten. Je komt er dan als Nederlander niet in als je dat al zou willen. Zo zag ik een keer een leuk appartement maar kwam niet in aanmerking want geen expat en geen (internationale) student. Nouja dan niet. Was dichtbij het centrum en niet afgelegen. Bushalte voor de deur, station op loopafstand.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 15:17
1.75% gewijzigd
Oudblond schreef:
22-11-2020 14:53
Nah, er worden aan die projectontwikkelaars vanuit de overheid eisen gesteld in de percentages van sociale huur, middensegment huur, koop onder x... die er moeten gebouwd worden. Niet alles is de schuld van 'de projectontwikkelaars'.
Ja, en projectontwikkelaars die daar geen zin in hebben houden het gewoon aan als bedrijfspand en wachten tot de economie aantrekt.
Theamuts schreef:
22-11-2020 14:46
Zo ongeveer alles wat potentieel woningen kan opleveren wordt (veelal door gemeenten) verkocht aan projectontwikkelaars.
Die maken er vaak idd wel wat moois van, maar vragen daar de hoofdprijs voor.
Als je veel geld hebt kunt je best woonruimte vinden, helaas heeft dat wel als gevolg dat veel jonge mensen die in zo'n stad geboren en getogen zijn de stad uit moeten omdat ze er het geld niet voor hebben.

Dit inderdaad, de gemeente kondigt hier grootscheeps aan dat ze in allerlei nieuwbouwplannen ook voor jongeren gaan bouwen. Verkoopprijzen rond de 300.000 of huren boven de 750. Als alleenstaande jongere met een startsalaris kun je dat allebei niet betalen.
Oudblond schreef:
22-11-2020 14:53
Nah, er worden aan die projectontwikkelaars vanuit de overheid eisen gesteld in de percentages van sociale huur, middensegment huur, koop onder x... die er moeten gebouwd worden. Niet alles is de schuld van 'de projectontwikkelaars'.

Jammer alleen dat die percentages niet matchen met de vraag die er is. Hier in ons dorp komen allemaal mensen van buiten voor de woningen van 500.000 of meer, de jongeren kunnen geen kant op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever heeft 3 grote panden, maar nu thuiswerken de norm blijft, gaan ze per januari al 1 groot pand afstoten, en wellicht rond de zomer het 2e pand, ik kan me voorstellen dat meer werkgevers gebouwen gaan afstoten nu we niet meer 5 dagen op kantoor gaan werken.
Dus misschien moeten kantoorpanden gewoon gesloopt worden, en daarvoor in de plaats gewoon betaalbare appartementen, en de ervaring leert dat voorzieningen vanzelf wel komen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Andersom schreef:
22-11-2020 15:36
Jammer alleen dat die percentages niet matchen met de vraag die er is. Hier in ons dorp komen allemaal mensen van buiten voor de woningen van 500.000 of meer, de jongeren kunnen geen kant op.

Die mensen 'van buiten' die komen naar jouw dorp omdat die hun eigen stad waarschijnlijk niet meer kunnen betalen.
Zo zijn ook wij (en vele gezinnen die ik ken) uit onze dure woonomgeving naar goedkopere steden en dorpen gedreven.

Het is een domino-effect. De woningnood is Echt.
Ik denk ook dat er een groot probleem is tussen de plekken waar nog best gebouwd zou kúnnen worden en de plekken waar mensen naartoe willen, werkgelegenheid is. Hier zijn gebieden waar in geen 20 jaar meer gebouwd is en omdat het demografische cijfer negatief is zal dat ook niet gebeuren/is dat niet nodig. Omdat de werkgelegenheid ook niet best is trekken veel meer mensen weg dan dat er komen en maakt het de plek voor toekomstig werkgevers ook minder aantrekkelijk om in te investeren. Maar de ruimte voor bebouwing is er op zich wel. En zou in sommige gevallen zelfs goed/wenselijk zijn om weer wat nieuwe, jongere mensen aan te trekken. Ik denk dus dat in plaats van de randstad nóg voller te bouwen ook gekeken moet worden om werkgelegenheid te creëren binnen dunner bevolkte gebieden, zodat daar uiteindelijk ook meer mensen blijven (en vooral komen) wonen.
Miskotto schreef:
22-11-2020 16:31
Mijn werkgever heeft 3 grote panden, maar nu thuiswerken de norm blijft, gaan ze per januari al 1 groot pand afstoten, en wellicht rond de zomer het 2e pand, ik kan me voorstellen dat meer werkgevers gebouwen gaan afstoten nu we niet meer 5 dagen op kantoor gaan werken.
Dus misschien moeten kantoorpanden gewoon gesloopt worden, en daarvoor in de plaats gewoon betaalbare appartementen, en de ervaring leert dat voorzieningen vanzelf wel komen.
Voor de crisis had mijn werkgever ook plannen om het kantoor uit te breiden. Het pand naast ons stond en staat leeg. Wij zullen het nu niet meer erbij gaan nemen. Maar slopen voor woningen? Hoe dan? De hele straat bestaat uit kantoren en het hele gebied is daarop ingericht.

En natuurlijk komen voorzieningen nergens vanzelf. Die moeten gepland, ontwikkeld en gefinancierd worden. Het realiseren van een fatsoenlijke supermarkt is in de gemiddelde nieuwbouwwijk al een tigjarenplan.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat alleen mensen die zelf ergens goed zitten zeggen dat er 'schijn woningnood' is :roll:
Bellyflop schreef:
22-11-2020 16:40
Die mensen 'van buiten' die komen naar jouw dorp omdat die hun eigen stad waarschijnlijk niet meer kunnen betalen.
Zo zijn ook wij (en vele gezinnen die ik ken) uit onze dure woonomgeving naar goedkopere steden en dorpen gedreven.

Het is een domino-effect. De woningnood is Echt.

Dat besef ik ook. Maar hier in een dorp in de Randstad is het drama voor de jeugd.
Marelyse schreef:
22-11-2020 16:57
Voor de crisis had mijn werkgever ook plannen om het kantoor uit te breiden. Het pand naast ons stond en staat leeg. Wij zullen het nu niet meer erbij gaan nemen. Maar slopen voor woningen? Hoe dan? De hele straat bestaat uit kantoren en het hele gebied is daarop ingericht.

En natuurlijk komen voorzieningen nergens vanzelf. Die moeten gepland, ontwikkeld en gefinancierd worden. Het realiseren van een fatsoenlijke supermarkt is in de gemiddelde nieuwbouwwijk al een tigjarenplan.

Jongeren hier zouden al heel blij zijn zonder voorzieningen op loopafstand, zolang er maar plek is voor de auto. Dus liever een bedrijventerrein dan een winkelstraat.
Het klinkt een beetje als: ik zie daar en daar nog een weiland en hier een heel groot bos - hoezo woningnood??

(tussen de meeste dorpen en steden liggen nog hele stukken 'niets' waar nog prima op gebouwd kan worden, trouwens! Alleen, precies. Dat kost tijd en geld, stikstof etc. En gemeenten vragen tegenwoordig zo veel geld voor bouwgrond en de eisen voor nieuwbouw zijn zo duur, dat nieuwbouwwoningen peperduur zijn.)
Andersom schreef:
22-11-2020 17:03
Dat besef ik ook. Maar hier in een dorp in de Randstad is het drama voor de jeugd.
Bestaat er bij jullie geen voorrang voor mensen met kernbinding?
Hier kunnen jonge mensen met weinig inkomen niet in de stad aan woonruimte komen, maar ook niet in de dorpen in de nabije omgeving omdat mensen met kernbinding daar dus voorrang hebben.
Marelyse schreef:
22-11-2020 16:57
Voor de crisis had mijn werkgever ook plannen om het kantoor uit te breiden. Het pand naast ons stond en staat leeg. Wij zullen het nu niet meer erbij gaan nemen. Maar slopen voor woningen? Hoe dan? De hele straat bestaat uit kantoren en het hele gebied is daarop ingericht.

En natuurlijk komen voorzieningen nergens vanzelf. Die moeten gepland, ontwikkeld en gefinancierd worden. Het realiseren van een fatsoenlijke supermarkt is in de gemiddelde nieuwbouwwijk al een tigjarenplan.

In mijn vorige stad staan complete bedrijventerreinen leeg. Daar kun je zo een complete wijk bouwen met honderden woningen. Vele honderden als je er flats van maakt.

Voorzieningen zijn er al in de buurt (drie winkelcentra en twee treinstations op enkele bushaltes afstand), dus daar heb je geen werk aan.

Dus ja, ik snap het punt van TO wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-11-2020 16:51
Ik denk ook dat er een groot probleem is tussen de plekken waar nog best gebouwd zou kúnnen worden en de plekken waar mensen naartoe willen, werkgelegenheid is. Hier zijn gebieden waar in geen 20 jaar meer gebouwd is en omdat het demografische cijfer negatief is zal dat ook niet gebeuren/is dat niet nodig. Omdat de werkgelegenheid ook niet best is trekken veel meer mensen weg dan dat er komen en maakt het de plek voor toekomstig werkgevers ook minder aantrekkelijk om in te investeren. Maar de ruimte voor bebouwing is er op zich wel. En zou in sommige gevallen zelfs goed/wenselijk zijn om weer wat nieuwe, jongere mensen aan te trekken. Ik denk dus dat in plaats van de randstad nóg voller te bouwen ook gekeken moet worden om werkgelegenheid te creëren binnen dunner bevolkte gebieden, zodat daar uiteindelijk ook meer mensen blijven (en vooral komen) wonen.
Nu thuiswerken bijna de norm is voor mensen met een kantoorbaan zou je prima voltijd kunnen werken vanuit je huis naast een hunebed in Drenthe.
Mijn werkgever gaat ook een pand sluiten per 1 januari , naast Schiphol dus niet geschikt voor bewoning
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
22-11-2020 14:53
Nah, er worden aan die projectontwikkelaars vanuit de overheid eisen gesteld in de percentages van sociale huur, middensegment huur, koop onder x... die er moeten gebouwd worden. Niet alles is de schuld van 'de projectontwikkelaars'.
Eens.
In mijn geboortedorp was jaren geleden een bijeenkomst, de gemeente had een plan bedacht voor nieuwe woningen. Een hele sporthal vol met geïnteresseerden want de woningnood is/was hoog, met name voor starters en jongeren. De gemeente kwam met een geweldig plan: een terrein met recreatiewoningen, veel dure villa's en een aantal landgoederen, o ja, en 12 (of zo) starterswoningen. Ja, zo weinig starterswoningen, want die brachten veel te weinig op. En ze wilden vooral hoogopgeleiden naar het dorp halen (terwijl al die hoogopgeleide jongeren met hart voor het dorp, juist het dorp uit moesten om onderdag te vinden.) Dit was denk ik in 2010, toen de huizenmarkt voor de duurdere woningen en recreatiewoningen op zijn gat lag.
Het plan is nooit uit gevoerd. Er zijn wel hier en daar nieuwe woningen gebouwd, jeweetwel 450k vrij op naam. Terwijl er nog altijd een schreeuwend tekort is aan starterswoningen.

Gemeenten denken soms ook niet na over wat de burgers nodig hebben, het was echt een prestige project...

De markt is gewoon heel rot op het moment en omdat men meer wil betalen, wordt er meer gevraags. Wij zijn eens wezen kijken naar een kleinschalig nieuwbouwproject. De markt trok toen net aan. Bij de vraag hoe de toewijzing ging, was het antwoord loten of wie het meeste bood! Want als het leek dat iemand het goed kon betalen, dan kreeg diegene het. :facepalm:

Ik kan mij voorstellen dat een student het niet erg vindt om een paar jaar in bv zo'n container te wonen. Maar op een gegeven moment willen zij ook door naar iets anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
chocolol schreef:
22-11-2020 17:01
Denk dat alleen mensen die zelf ergens goed zitten zeggen dat er 'schijn woningnood' is :roll:
Ik zit prima en ik heb het niet over schijnwoningnood. Ik zie om me heen heel goed hoe hoog de nood is. Mijn bff is net gescheiden en moet nu maandelijks 1650 euro ophoesten voor een simpel huurwoninkje, dat nog niet heel lang geleden ook sociale huur was. De oplossing zit niet in het ombouwen van winkel- en kantoorpanden. De oplossing zit in bijbouwen en veel flexibeler en creatiever beleid.

Bijvoorbeeld. Mijn moeder houdt in haar eentje een ruime sociale huurwoning bezet. Er zou makkelijk een gezin in kunnen wonen. Ze wil best verhuizen naar een kleiner huis, meer geschikt voor haar als alleenstaande oudere, maar de wvb heeft haar alleen iets kleiners te bieden voor veel meer geld. Mijn vader heeft een koophuis in de aanbieding, een betaalbare eengezinswoning, zeer geschikt voor jonge starters. Ondanks een inschrijftijd van meer dan tien jaar is er geen seniorenwoning voor hem beschikbaar. En dat zijn dan maar twee voorbeelden waarom doorstroom niet opschiet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven