Schijn woningnood

22-11-2020 12:52 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds de eerste ILD wandel ik door mijn stad en zie overal mogelijkheden. In een bedrijvenpark staat meer dan de helft van de kolossale panden leeg .
In de winkelstraten staat steeds meer leeg.
V&D en Hudson’s Bay , de Kijkshop etc sloegen grote gaten in de stadsharten. Hoe kan het dat de woningnood zo hoog is in een land met zoveel plek?
Welkom in de tropen
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
22-11-2020 17:23
Ik zit prima en ik heb het niet over schijnwoningnood. Ik zie om me heen heel goed hoe hoog de nood is. Mijn bff is net gescheiden en moet nu maandelijks 1650 euro ophoesten voor een simpel huurwoninkje, dat nog niet heel lang geleden ook sociale huur was. De oplossing zit niet in het ombouwen van winkel- en kantoorpanden. De oplossing zit in bijbouwen en veel flexibeler en creatiever beleid.

Bijvoorbeeld. Mijn moeder houdt in haar eentje een ruime sociale huurwoning bezet. Er zou makkelijk een gezin in kunnen wonen. Ze wil best verhuizen naar een kleiner huis, meer geschikt voor haar als alleenstaande oudere, maar de wvb heeft haar alleen iets kleiners te bieden voor veel meer geld. Mijn vader heeft een koophuis in de aanbieding, een betaalbare eengezinswoning, zeer geschikt voor jonge starters. Ondanks een inschrijftijd van meer dan tien jaar is er geen seniorenwoning voor hem beschikbaar. En dat zijn dan maar twee voorbeelden waarom doorstroom niet opschiet.
Eens.
Mijn ouders wilden op een gegeven moment ook misschien wel gelijkvloers gaan wonen. En er werden nieuwe seniorenwoningen gebouwd, nou ja, echt huisjes voor een stel/alleenstaande zonder al te veel spullen. Want naast de huiskamer/keuken was er een grote slaapkamer en een klein kamertje. Een heel stuk kleiner dan dat ze nu hebben, maar wel net aan de grens van sociale huur, dus 150 euro meer dan ze nu betalen.
Nu zijn zij nog met zijn tweeën, maar in die wijk zijn in het verleden veel gescheiden vrouwen gaan wonen (met kinderen van mijn leeftijd), die wonen vaak nu in hun eentje in een ruime eengezinswoning. Ze willen wel kleiner gaan wonen, maar niets beschikbaar en veel duurder... Ik geef ze dan ook geen ongelijk dat ze niet weggaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat wordt eigenlijk bedoeld met woningnood? Naar mijn idee kan je overal binnen redelijk termijn een woning vinden, op de randstad na. Maar ik vind het logisch dat op de meest populaire plek van NL het lastig is om wat te vinden. Dat is niet iets wat “de overheid” maar even kan veranderen, want stel, er worden nieuwe huizen gebouwd, dan zijn die binnen no time ook bezet. En dan kan je eeuwig doorgaan. De verhalen dat jongeren tot hun 30e gedwongen bij hun ouders moeten wonen heb je in mijn omgeving ook niet. Je kan hier sowieso wel een kamer of studio krijgen. Dus ik vind eigenlijk niet dat er sprake is van “nood”. Er zijn woningen beschikbaar, maar mensen willen niet in een gat in Friesland wonen. Daar kunnen ze prima hun redenen voor hebben, maar nood noem ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
22-11-2020 17:23
Ik zit prima en ik heb het niet over schijnwoningnood.

Ik zei niet dat alle mensen die er goed bij zitten zeggen dat er schijn woningnood is, maar dat mensen die zeggen dat er schijn woning nood is, zelf goed zitten. Dat betekent nogal wat anders.
Dat zijn er echt heel veel ouderen die best kleiner willen wonen of naar een senioren woning willen maar er is gewoon geen plek. Ik kende meerdere ouderen die naar specifiek een bepaald verzorgingshuis met aanleunwoningen wilden. Pleintje met winkels en een bushalte voor de deur, meerdere vrienden en kennissen woonden daar al. Wachttijd: Minimaal 3-4 jaar. En volgens mij was het ook zo dat je je toen maar op een plek kon inschrijven anders verviel je wachttijd. Ik kwam wel eens bij een vrouw die heel graag daar heen wilde want ze verpieterde echt in dat grote huis maar iedere keer als ze bijna aan de beurt was kwam er iemand met urgentie die voorrang kreeg.

En een oudere man heeft mij wel eens verteld dat hij echt weg wilde uit dat grote huis maar het gewoon niet kon betalen. Hij betaalde nu 400 euro per maand en de seniorenwoningen waar hij heel graag wilde wonen waren 750 euro per maand en daar kwam dan nog van alles bij. Tja hoe ga je als oudere met een klein pensioentje enzo dat gat van 350 per maand opvullen? Ja zijn huis bracht natuurlijk wel wat op bij verkoop maar het was zijn ouderlijk huis en hij wilde een leuk zakcentje aan de (klein)kinderen meegeven in plaats van zelf dat huis helemaal 'op te eten'.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
22-11-2020 17:42
Wat wordt eigenlijk bedoeld met woningnood? Naar mijn idee kan je overal binnen redelijk termijn een woning vinden, op de randstad na. Maar ik vind het logisch dat op de meest populaire plek van NL het lastig is om wat te vinden. Dat is niet iets wat “de overheid” maar even kan veranderen, want stel, er worden nieuwe huizen gebouwd, dan zijn die binnen no time ook bezet. En dan kan je eeuwig doorgaan. De verhalen dat jongeren tot hun 30e gedwongen bij hun ouders moeten wonen heb je in mijn omgeving ook niet. Je kan hier sowieso wel een kamer of studio krijgen. Dus ik vind eigenlijk niet dat er sprake is van “nood”. Er zijn woningen beschikbaar, maar mensen willen niet in een gat in Friesland wonen. Daar kunnen ze prima hun redenen voor hebben, maar nood noem ik het niet.
Bwoah.
Ik woon niet in de Randstad maar in een boerendorp waar naarstig bij wordt gebouwd: 80% koopwoningen die man en ik van zijn langzalzeleven niet kunnen betalen. Voor ons jaren 50 arbeiderswoninkje hebben we bijna 10 jaar ingeschreven gestaan (9 jaar geleden ongeveer) en nog mazzel gehad dat de eerste 4 gegadigden het afwezen.
En de jongeren die tot eind 20 uit lieverlee maar thuis blijven zitten zie je hier zeker ook, particulier huren kan hier amper of voor een prijs waar je ook een hypotheek van kan krijgen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
22-11-2020 17:42
Wat wordt eigenlijk bedoeld met woningnood? Naar mijn idee kan je overal binnen redelijk termijn een woning vinden, op de randstad na. Maar ik vind het logisch dat op de meest populaire plek van NL het lastig is om wat te vinden. Dat is niet iets wat “de overheid” maar even kan veranderen, want stel, er worden nieuwe huizen gebouwd, dan zijn die binnen no time ook bezet. En dan kan je eeuwig doorgaan. De verhalen dat jongeren tot hun 30e gedwongen bij hun ouders moeten wonen heb je in mijn omgeving ook niet. Je kan hier sowieso wel een kamer of studio krijgen. Dus ik vind eigenlijk niet dat er sprake is van “nood”. Er zijn woningen beschikbaar, maar mensen willen niet in een gat in Friesland wonen. Daar kunnen ze prima hun redenen voor hebben, maar nood noem ik het niet.
Ik zal een huis in een gat in Friesland prima kunnen betalen, alleen dan ben ik elke dag meer dan een uur enkele reis kwijt om naar mijn werk te gaan. Daarnaast heeft een gat is Friesland waarschijnlijk niet de voorzieningen die ik graag zie (in ieder geval een zwembad en een klein winkelcentrum). Ook is mijn sociale leven hier en verder richting het westen. Iemand met een gezin zal ook graag goede scholen in de buurt willen hebben.
De woningnood is zeker niet overal even acuut, maar op veel plaatsen gewoon wel aanwezig. De meesten mensen willen graag in de buurt van het werk, familie, vrienden en voorzieningen wonen. Zou dat niet zo zijn, dan zou er inderdaad geen woningnood zijn.

De overheid kan dat inderdaad niet op zeer kort termijn oplossen. Op lang termijn is zij juist degene die daar voor moet zorgen. Want je mag alleen ergens bouwen als de overheid daar toestemming voor geeft. Deze geeft ook aan wat ze willen zien qua woningen. In sommige gebieden gaat de overheid vaak voor duurdere woningen om zo hoogopgeleiden met een goed inkomen binnen te halen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het gebeurd toch echt wel hoor:

https://myprivacy.dpgmedia.nl/consent/? ... fa83a%252f

https://www.rijnmond.nl/nieuws/184650/J ... antoorpand
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-11-2020 17:55
Dat zijn er echt heel veel ouderen die best kleiner willen wonen of naar een senioren woning willen maar er is gewoon geen plek. Ik kende meerdere ouderen die naar specifiek een bepaald verzorgingshuis met aanleunwoningen wilden. Pleintje met winkels en een bushalte voor de deur, meerdere vrienden en kennissen woonden daar al. Wachttijd: Minimaal 3-4 jaar. En volgens mij was het ook zo dat je je toen maar op een plek kon inschrijven anders verviel je wachttijd. Ik kwam wel eens bij een vrouw die heel graag daar heen wilde want ze verpieterde echt in dat grote huis maar iedere keer als ze bijna aan de beurt was kwam er iemand met urgentie die voorrang kreeg.

En een oudere man heeft mij wel eens verteld dat hij echt weg wilde uit dat grote huis maar het gewoon niet kon betalen. Hij betaalde nu 400 euro per maand en de seniorenwoningen waar hij heel graag wilde wonen waren 750 euro per maand en daar kwam dan nog van alles bij. Tja hoe ga je als oudere met een klein pensioentje enzo dat gat van 350 per maand opvullen? Ja zijn huis bracht natuurlijk wel wat op bij verkoop maar het was zijn ouderlijk huis en hij wilde een leuk zakcentje aan de (klein)kinderen meegeven in plaats van zelf dat huis helemaal 'op te eten'.
Ja, ik begrijp het sentiment, maar blijkbaar kan hij zo'n ander huis wel betalen. Je moet geen geld weggeven dat je zelf blijkbaar hard nodig hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Laatst was er nog een artikel op nu.nl dat een gemiddelde koopwoning nu 350.000 kost, Als dat zo doorgaat kan ik dus nooit een koophuis kopen met een normaal inkomen. Tenzij ik een relatie krijg of met een vriendin ofzo ga samenwonen. Nog even en je hebt minimaal een half miljoen nodig. Als ik er alleen al aan denk joh...
dianaf schreef:
22-11-2020 18:03
Ja, ik begrijp het sentiment, maar blijkbaar kan hij zo'n ander huis wel betalen. Je moet geen geld weggeven dat je zelf blijkbaar hard nodig hebt.
Ja dat is ook zo natuurlijk maar ik snapte die gedachtegang van meneer ook zo goed. Nu had hij een heel huis met boven 3 slaapkamers, een zolder en een mooie tuin (hij hield van tuinieren zo goed als het nog ging) en die woning die hij op het oog had, had een klein balkonnetje, 1 slaapkamer, badkamer en een woonkamer met keukentje. En dat voor minimaal 350 euro extra.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-11-2020 18:05
Laatst was er nog een artikel op nu.nl dat een gemiddelde koopwoning nu 350.000 kost, Als dat zo doorgaat kan ik dus nooit een koophuis kopen met een normaal inkomen. Tenzij ik een relatie krijg of met een vriendin ofzo ga samenwonen. Nog even en je hebt minimaal een half miljoen nodig. Als ik er alleen al aan denk joh...
Ooit stort de markt in.

Want zelfs met 2 personen is een lening aangaan voor een huis van pakweg 4 à 500.000 euro gekkenwerk.

En kan alleen nog de écht rijke happy few dat betalen.



No way dat ik ooit het risico zou nemen om een hypo van die omvang - met bijhorend maandbedrag - aan te gaan.
Veel te veel risico als er 1 inkomen (gedeeltelijk) door langdurige ziekte, werkloosheid, minder werken, ... wegvalt.
wissewis wijzigde dit bericht op 22-11-2020 18:12
0.68% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
TsumTsum schreef:
22-11-2020 18:05
Laatst was er nog een artikel op nu.nl dat een gemiddelde koopwoning nu 350.000 kost, Als dat zo doorgaat kan ik dus nooit een koophuis kopen met een normaal inkomen. Tenzij ik een relatie krijg of met een vriendin ofzo ga samenwonen. Nog even en je hebt minimaal een half miljoen nodig. Als ik er alleen al aan denk joh...

Dat geldt voor huurwoningen (in de vrije sector) dus hetzelfde. Met z'n tweeën heb je zo een woning, ben je alleen dan is het bijna onmogelijk om in aanmerking te komen. Alleenstaanden en starters zijn in de huidige woningmarkt echt de klos.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-11-2020 18:11
Dat geldt voor huurwoningen (in de vrije sector) dus hetzelfde. Met z'n tweeën heb je zo een woning, ben je alleen dan is het bijna onmogelijk om in aanmerking te komen. Alleenstaanden en starters zijn in de huidige woningmarkt echt de klos.
Nou, zeg dat wel.
Mijn jongere sibling kon pas uit huis toen er een vaste relatie was met samenwoon plannen, sibling was toen eind 20. Ik weet nog wat ze maandelijks aan particuliere huur kwijt waren. Ruim dubbel zoveel als mijn sociale huur huisje, ze hadden een klein appartementje met wat hele onlogische zaken waar niets aan gedaan mocht worden. Wederom, dit betrof niet de randstad.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
22-11-2020 17:42
Wat wordt eigenlijk bedoeld met woningnood? Naar mijn idee kan je overal binnen redelijk termijn een woning vinden, op de randstad na. Maar ik vind het logisch dat op de meest populaire plek van NL het lastig is om wat te vinden.
Ik weet niet waar je woont maar op heel veel plekken is het erg lastig om aan een huis te kopen. Ik woon niet in de randstad maar hier is toch behoorlijke woningnood. Ik zie vooral dat vrijgezelle vrienden en vriendinnen lastig iets kunnen vinden.

De wachttijd voor een sociale huurwoning is in mijn woonplaats (en de dorpen eromheen) gemiddeld tussen de 6 en 8 jaar. Als je modaal verdient kan je op dit moment ongeveer 173.000 lenen (volgens de site van de ING). In mijn woonplaats kan je daarvoor 6 huizen kopen waarvan 4 nieuwbouw, daar moet je dan nog zelf een vloer en keuken in zetten. Al deze appartementen zijn rond de 40m, ook niet iets waar je 10 jaar in wil wonen meestal. Particuliere huur is lastig, vaak hoge inkomenseisen waardoor je met een modaal inkomen niet in aanmerking komt.
Doggo schreef:
22-11-2020 17:42
Wat wordt eigenlijk bedoeld met woningnood? Naar mijn idee kan je overal binnen redelijk termijn een woning vinden, op de randstad na. Maar ik vind het logisch dat op de meest populaire plek van NL het lastig is om wat te vinden. Dat is niet iets wat “de overheid” maar even kan veranderen, want stel, er worden nieuwe huizen gebouwd, dan zijn die binnen no time ook bezet. En dan kan je eeuwig doorgaan. De verhalen dat jongeren tot hun 30e gedwongen bij hun ouders moeten wonen heb je in mijn omgeving ook niet. Je kan hier sowieso wel een kamer of studio krijgen. Dus ik vind eigenlijk niet dat er sprake is van “nood”. Er zijn woningen beschikbaar, maar mensen willen niet in een gat in Friesland wonen. Daar kunnen ze prima hun redenen voor hebben, maar nood noem ik het niet.

Recht lullen wat krom is!

Mijn dochter, baan op Schiphol, wil in theorie best in Friesland wonen maar dan heeft ze dat wel een baan nodig om dat huis te kunnen betalen. Zonder baan lukt dat niet, met deze baan, zoekt ze hier woonruimte.

Verder is de Randstad lastig want op kamers lukt ook bijna niet voor werkenden. Bijna alle kamers vallen onder studentenhuisvesting en dan moet je ingeschreven staan bij een onderwijsinstelling. Op kamers die daar niet onder vallen, en die nog betaalbaar zijn reageren minstens 100 gegadigden.

Verder gaan ze hier in de buurt nu bedrijfspanden ombouwen tot woningen. Voor arbeidsmigranten, dus ook daar kom je niet tussen als jongere met baan. (Wil je misschien ook niet hoor, is toch anders dan met jongeren een huis delen)
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-11-2020 18:09
Ja dat is ook zo natuurlijk maar ik snapte die gedachtegang van meneer ook zo goed. Nu had hij een heel huis met boven 3 slaapkamers, een zolder en een mooie tuin (hij hield van tuinieren zo goed als het nog ging) en die woning die hij op het oog had, had een klein balkonnetje, 1 slaapkamer, badkamer en een woonkamer met keukentje. En dat voor minimaal 350 euro extra.
Nou sorry, nee, ik snap dit sentiment echt niet. Hier is dat geld juist voor. Hou op zeg, ga je nu ongemakkelijk leven om je nageslacht in weelde te laten nagenieten. En ook nog klagen ondertussen. Het is het een of het ander natuurlijk: moneys voor de kleinkinderen als je ze eigenlijk niet over hebt die zijn er dus niet. Of wel maar dan nu ook niet janken aub.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-11-2020 18:09
Ja dat is ook zo natuurlijk maar ik snapte die gedachtegang van meneer ook zo goed. Nu had hij een heel huis met boven 3 slaapkamers, een zolder en een mooie tuin (hij hield van tuinieren zo goed als het nog ging) en die woning die hij op het oog had, had een klein balkonnetje, 1 slaapkamer, badkamer en een woonkamer met keukentje. En dat voor minimaal 350 euro extra.
Maar dát is dan weer iets anders. Ik snap ook wel dat het zuur is om meer te betalen voor minder. Aan de andere kant als je ergens niet meer kunt wonen én wel het geld hebt, dan moet je op een gegeven moment die drempel over. Mijn ouders hoeven nog niet gelijkvloers te wonen, want ze komen die trappen nog prima op. Maar als het niet meer zo is, dan is het niet anders, dan gaan ze echt wel én dat betalen ze sowieso meer voor dat comfort.
En de beste man haalt waarschijnlijk een leuk bedrag nog uit zijn woning, waardoor het wel betaalbaar gaat worden. Lief dat hij aan zijn kinderen denkt, maar hij zal toch eerst aan zichzelf moeten denken. Het lijkt mij dat je daar voor gewerkt hebt, dat je zelf een fijne oude dag hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Andersom schreef:
22-11-2020 18:22
Op kamers die daar niet onder vallen, en die nog betaalbaar zijn reageren minstens 100 gegadigden.

Kamers is ook een drama inderdaad. Er is zoveel vraag naar. In mijn familie een hoop introverten (en soms wat ASS) en die komen gewoon echt niet voorbij de hospiteeravonden (want uit 100 kandidaten kies je natuurlijk de gezelligste). Dus dan kun je een kamer wel vergeten en mag je tot je 25e thuis wonen. En dan maar hopen dat je in die tijd een goede baan hebt gevonden want anders kun je nog geen kant op.
Voor mijn vader geldt ook dat hij nu minimale woonlasten heeft en als hij naar seniorenwoning zou gaan, dan mag hij 1000 euro per maand betalen. En dan heeft hij niks bijzonders.

Hij kan het zich permitteren. Maar hoe mensen die van een aow’tje en minipensioentje moeten leven aan een seniorenwoning moeten komen, ik heb werkelijk geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
22-11-2020 18:54
Voor mijn vader geldt ook dat hij nu minimale woonlasten heeft en als hij naar seniorenwoning zou gaan, dan mag hij 1000 euro per maand betalen. En dan heeft hij niks bijzonders.

Hij kan het zich permitteren. Maar hoe mensen die van een aow’tje en minipensioentje moeten leven aan een seniorenwoning moeten komen, ik heb werkelijk geen idee.
Mijn oom een tante zitten in zo’n soort situatie. Beiden allebei altijd gewerkt, mijn oom fulltime en mijn tante parttime. Maar ze zijn beiden nooit ver boven het minimumloon uitgekomen. Vandaar dat ze nog altijd in hun sociale huurwoning wonen. Ze zouden graag gelijkvloers willen wonen nu ze beiden een beetje beginnen te kwakkelen met hun gezondheid. Maar waar ze nu 400 euro betalen gaan ze dan richting de 700. Ze leven verder erg sober. Zijn al jaren niet op vakantie geweest. Kopen weinig dingen die niet hard nodig zijn. 300 euro bezuinigen is bijna niet te doen, en ze hebben geen mogelijkheid hun inkomen te vergroten. Zij zitten vast. Zouden graag hun tussenwoning willen verruilen voor een appartement of bungalow, maar het zit er voorlopig niet in.
madamecannibale schreef:
22-11-2020 19:18
Mijn oom een tante zitten in zo’n soort situatie. Beiden allebei altijd gewerkt, mijn oom fulltime en mijn tante parttime. Maar ze zijn beiden nooit ver boven het minimumloon uitgekomen. Vandaar dat ze nog altijd in hun sociale huurwoning wonen. Ze zouden graag gelijkvloers willen wonen nu ze beiden een beetje beginnen te kwakkelen met hun gezondheid. Maar waar ze nu 400 euro betalen gaan ze dan richting de 700. Ze leven verder erg sober. Zijn al jaren niet op vakantie geweest. Kopen weinig dingen die niet hard nodig zijn. 300 euro bezuinigen is bijna niet te doen, en ze hebben geen mogelijkheid hun inkomen te vergroten. Zij zitten vast. Zouden graag hun tussenwoning willen verruilen voor een appartement of bungalow, maar het zit er voorlopig niet in.

Toch eens navragen bij de woningbouw. Mijn schoonouders hebben nu een dure seniorenwoning maar hebben hun goedkope huurprijs behouden. Speciale regeling voor senioren om de doorstroom te bevorderen. Wordt gekeken naar draagkracht, huurtoeslag en oude huur. Helemaal precies weet ik het niet maar ze zitten nu nauwelijks duurder dan ze zaten.
Doggo schreef:
22-11-2020 17:42
Wat wordt eigenlijk bedoeld met woningnood? Naar mijn idee kan je overal binnen redelijk termijn een woning vinden, op de randstad na. Maar ik vind het logisch dat op de meest populaire plek van NL het lastig is om wat te vinden. Dat is niet iets wat “de overheid” maar even kan veranderen, want stel, er worden nieuwe huizen gebouwd, dan zijn die binnen no time ook bezet. En dan kan je eeuwig doorgaan. De verhalen dat jongeren tot hun 30e gedwongen bij hun ouders moeten wonen heb je in mijn omgeving ook niet. Je kan hier sowieso wel een kamer of studio krijgen. Dus ik vind eigenlijk niet dat er sprake is van “nood”. Er zijn woningen beschikbaar, maar mensen willen niet in een gat in Friesland wonen. Daar kunnen ze prima hun redenen voor hebben, maar nood noem ik het niet.


Jij noemt het geen nood?

Blijkbaar woon jij in een gat in Friesland. Prima, stel in jouw gat zijn de huizen op. Weg. Veel en veel te duur, minimaal 1200,- per maand huur of hypotheek. (Dat is de situatie in een groot deel van Nederland (ook buiten de randstad, in de plaats ver (!) buiten de randstad waar mijn ouders wonen is het net zo)).

Ga jij dan in je eentje van Friesland naar een kamer in een gat in Limburg verhuizen? Zo'n plattelandsdorp waar ze dialect spreken, je niemand kent. En oh ja, je werk is in Heerenveen en je vriend woont in Sneek. En die wil niet in Limburg op een kamer met z'n tweeën.

Ben benieuwd of jij het dan nog geen nood noemt. Dat is de realiteit voor veel mensen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-11-2020 18:11
Dat geldt voor huurwoningen (in de vrije sector) dus hetzelfde. Met z'n tweeën heb je zo een woning, ben je alleen dan is het bijna onmogelijk om in aanmerking te komen. Alleenstaanden en starters zijn in de huidige woningmarkt echt de klos.
Met z'n tweeen is het ook niet gemakkelijk aan een woning. Wij betalen ruim 1000 euro huur in de maand voor een appartement in een stad in Brabant. We zijn nu op zoek naar een woonhuis of een appartement met 3 slaapkamers zodat we allebei fatsoenlijk thuis kunnen werken (samen in 1 werkkamer is onhandig met ons werk). Alleen dan zit je dus in de 350000 regio en hoewel we dat prima op kunnen brengen krijgen we het niet omdat ze het beginbedrag van mijn studieschuld mee moeten rekenen en niet het bedrag wat nu nog open staat (scheelt 12k). Regeltje van de overheid...

Ow ja, en dan moeten we dat huis nog vinden, want huizen in deze prijscategorie gaan over de kop van de hand.

Eigenlijk heb je op dit moment gewoon altijd een probleem. Tenzij je 500k kan lenen of een flinke zak eigen geld meebrengt.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
23-11-2020 06:56
Met z'n tweeen is het ook niet gemakkelijk aan een woning. Wij betalen ruim 1000 euro huur in de maand voor een appartement in een stad in Brabant. We zijn nu op zoek naar een woonhuis of een appartement met 3 slaapkamers zodat we allebei fatsoenlijk thuis kunnen werken (samen in 1 werkkamer is onhandig met ons werk). Alleen dan zit je dus in de 350000 regio en hoewel we dat prima op kunnen brengen krijgen we het niet omdat ze het beginbedrag van mijn studieschuld mee moeten rekenen en niet het bedrag wat nu nog open staat (scheelt 12k). Regeltje van de overheid...

Ow ja, en dan moeten we dat huis nog vinden, want huizen in deze prijscategorie gaan over de kop van de hand.

Eigenlijk heb je op dit moment gewoon altijd een probleem. Tenzij je 500k kan lenen of een flinke zak eigen geld meebrengt.

Dat 'slechts' 500 pp. Een alleenstaande jongere heeft slechts dat zelfde bedrag te besteden maar vindt niks ruim onder de 1000.

650 voor 22m2 met gedeelde badkamer is het goedkoopste dat dochter op de particuliere markt is tegengekomen. Helaas nog 55 geïnteresseerden. Woningbouw nog jaren wachten.
V1k1ng schreef:
23-11-2020 06:56

Eigenlijk heb je op dit moment gewoon altijd een probleem. Tenzij je 500k kan lenen of een flinke zak eigen geld meebrengt.
Precies. En dat heet dus echt woningnood. Geen doorstroom want geen huis te vinden of niet te betalen of allebei.

Ik begrijp het voorbeeld van het gat in Friesland niet. Daar is ook maar voor een handjevol mensen plek. Bij lange na niet genoeg om de woningnood elders op te lossen.

Nog los van het feit dat ik niet zou weten wat ik een gat in Friesland zou moeten doen qua werk en studie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven