Binnenkat zielig?

24-01-2021 15:13 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 katten die niet naar buiten gaan. Dit is al zo vanaf ze kittens zijn. Ze hebben drie verdiepingen en we hebben een klimwand en verschillende krabpalen/speeltjes voor ze. We hebben ook de bijkeuken voor ze ingericht, met twee kattenbakken en een waterfonteintje. De reden dat ze niet naar buiten gaan is eigenlijk dat we in een vrij drukke buurt wonen waar hard gereden wordt. Ook zijn het raskatten, dus ze zouden meegenomen kunnen worden (laatst zei de dierenarts overigens dat het wel meevalt hoe vaak dit gebeurt, dus ben ik toch weer aan het twijfelen). Het plan is om in de lente een grote ren te maken in de tuin, maar toch is dat niet hetzelfde als vrij rondlopen, lijkt me.

Ze zitten allebei veel voor het raam vogeltjes te kijken en ik ben bang dat we ze toch te veel beperken door ze binnen te houden. Wat zouden jullie doen, binnen houden of toch de stap zetten om ze af en toe naar buiten te laten?
En je tuin afbakenen?
Alle reacties Link kopieren
Nooit katten naar buiten laten op plekken waar hard wordt gereden. Dan beter ze in een grote ren doen.
...
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook katten die niet buiten mogen door bepaalde ziektes ed. Mijn kat is gevonden met gebroken achterpoten en mag niet hoog springen en niet vechten. Ook heb ik haar gekregen met de instructies dat zij niet buiten mag. Ze heeft het naar haar zin, maar mag van mij wel op het terras. Zij vangt daar ook muizen. Ik woon aan het bos.

Ik zou een ren maken. Door ze niet 100% vrij te laten verleng je ook hun leven. Ze komen niet in aanraking met kattenziektes, verkeer of mensen die ze mee willen nemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ik heb het even aan poezebeest hier gevraagd en die vindt van niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Alleen omdat jij bang bent dat ze worden dood gereden, moeten zij minimaal 15 jaar opgesloten zitten. Dat is niet in het belang van de kat, maar alleen in je eigen belang. Neem dan geen katten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
24-01-2021 15:16
ik heb het even aan poezebeest hier gevraagd en die vindt van niet

Dit! Zeggen mijn katten. :-D
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-01-2021 15:18
Alleen omdat jij bang bent dat ze worden dood gereden, moeten zij minimaal 15 jaar opgesloten zitten. Dat is niet in het belang van de kat, maar alleen in je eigen belang. Neem dan geen katten.
Kan jij eigenlijk wel normaal doen?
...
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
24-01-2021 15:15
En je tuin afbakenen?
We hebben dit gedaan, maar eigenlijk zouden we de tuin moeten opknappen om dit helemaal waterdicht te maken. Hier moeten we nog even voor sparen. De omheining bestaat vooral uit heg, waar ze op verschillende plekken toch doorheen kunnen klimmen. Dit is 1x gebeurd en toen heb ik mijn kater nog net kunnen grijpen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook raskatten, blijven ook binnen, zijn zeker niet zielig. In de zomer lopen ze buiten in de ren, nu in de winter ook elke dag wel even een frisse neus.
Wij willen ook niet het risico lopen dat iemand ze meeneemt of dat ze worden aangereden, maar sta je er ook wel bij stil dat anderen, zoals buren, last kunnen hebben van loslopende katten?
Maar ook vogels en andere dieren?
Nee joh, totaal niet zielig. Ik vind buitenkatten over het algemeen zieliger. Niet weten of je kat door een idioot wordt aangeraakt, natgespoten, weggejaagd, aangereden o.i.d. Die van ons heeft een prima leven als binnenkat. Loopt in de zomer in de tuin (niet afgezet) en gaat niet verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat helemaal niet per sé zielig. Mijn binnenkat is één keertje ontsnapt; ging 5 meter verderop bij de buurvrouw op het bankje buiten zitten en sprintte toen snel weer langs mijn benen weer naar binnen waar ze toch maar liever van achter het raam naar buiten ging zitten kijken ;-D .

Natuurlijk verschilt het per kat, maar met speeltjes, aandacht en fijne lig/speelplekken binnen kan een kat ook heel gelukkig zijn.
Calamitycat schreef:
24-01-2021 15:20
Kan jij eigenlijk wel normaal doen?
Ik ben het eigenlijk roerend met haar eens.
Net als met kinderen. Je kunt ze 18 jaar thuis opsluiten, maar leven betekent risico's nemen.
Voor katten geldt dat ook. Katten willen meestal heel graag naar buiten. En ja, daarmee loop je het risico dat ze aangereden worden of mishandeld door kattenhaters.

Ik heb 3 katten, waarvan er 2 buiten komen. De ander heeft nog weinig interesse en als ze buiten is, doet ze extreem rare dingen (wegens privacy overwegingen kan ik niet precies vertellen wat, maar laten we het erop houden dat ze zich dan in bizarre situaties manoeuvreert waar ze niet zonder assistentie uit kan komen) . Ze mag dus wel, maar voorlopig onder toezicht, alleen heeft ze er nog niet zoveel mee.
Toen ik naar dit huis ging verhuizen kwam de kat mee. Na verloop van tijd mocht ze naar buiten. Ze scharrelde rond in het parkje achter het huis. Ging allemaal prima. Van ouderdom overleden. Volgende kat (roodwitte poes) idem dito. Graag buiten, stond ook een overdekt plekje met water. Kwam hard aanhollen als ik riep.
Kreeg gezelschap van een hond, op het eind van haar leven.
Nu ga ik dus met honden verder.

Maar er zijn nog steeds katten in de buurt. Helaas wordt er erg hard gereden op de weg waar ik woon en ik heb er al diverse zien sneuvelen. Dus ik durf hier geen kat meer te nemen.

Maar een binnenkat is niet zielig, een doodgereden kat wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vnd zo langzamerhand alle opgesloten dieren zielig.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
24-01-2021 15:20
Kan jij eigenlijk wel normaal doen?
Ik heb inmiddels kat nr. 6 en 7, en allemaal mochten ze lekker buiten spelen en rennen. Opsluiten in huis vind ik grenzen aan dierenmishandeling.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
24-01-2021 15:20
We hebben dit gedaan, maar eigenlijk zouden we de tuin moeten opknappen om dit helemaal waterdicht te maken. Hier moeten we nog even voor sparen. De omheining bestaat vooral uit heg, waar ze op verschillende plekken toch doorheen kunnen klimmen. Dit is 1x gebeurd en toen heb ik mijn kater nog net kunnen grijpen.

Dan in het voorjaar lekker die ren voor ze maken en het jaar erop de tuin katproef afsluiten? Ik denk dat je ze al heel veel plezier gaat doen met een grote ren (en een luikje zodat ze zelf in en uit kunnen), lekker in de buitenlucht.

En nee, ik zou ze echt niet buiten de tuin laten. Je gaat je zoveel zorgen maken :-[ .
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-01-2021 15:31
Ik heb inmiddels kat nr. 6 en 7, en allemaal mochten ze lekker buiten spelen en rennen. Opsluiten in huis vind ik grenzen aan dierenmishandeling.
zoals ik al zei, mijn kat voelt zich zeker niet mishandeld.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
24-01-2021 15:24
Ik vind dat helemaal niet per sé zielig. Mijn binnenkat is één keertje ontsnapt; ging 5 meter verderop bij de buurvrouw op het bankje buiten zitten en sprintte toen snel weer langs mijn benen weer naar binnen waar ze toch maar liever van achter het raam naar buiten ging zitten kijken ;-D .

Natuurlijk verschilt het per kat, maar met speeltjes, aandacht en fijne lig/speelplekken binnen kan een kat ook heel gelukkig zijn.

Ja dat denk ik ook. Ze vinden het volgens mij vooral erg fijn dat ik relatief veel thuis ben, ze hangen graag om mij heen, worden veel geknuffeld, er wordt veel gespeeld en de vensterbank is hun favo plek vooral als de zon schijnt.
Buiten vinden ze niet erg interessant. Als ik met mooi weer op mijn speciaal voor hen katvriendelijk ingerichte balkon zit, dan komen ze wel even bij me, maar gaan dan al wel weer vrij snel naar binnen. En kijken me dan vanaf de deurmat smekend aan "wanneer kom je weer naar binnen?".
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Verschilt ook per kat natuurlijk. Wij hebben een kat die prima als binnenkat zou kunnen functioneren en nooit verder komt dan de tuin en zelfs dan eigenlijk alleen om op een zonnig plekje in het gras te liggen. Die zou zeker als ze wel op een terras zou mogen het best redden als binnenkat. Onze andere kat zou er doodongelukkig van worden. Toen we hem kregen moest hij uiteraard de eerste weken binnen blijven en hij was echt enorm onrustig. Toen hij eenmaal naar buiten mocht was het opeens een hele andere kat, de rust zelfde en heel ontspannen. Hij is heel veel buiten en geniet daar duidelijk enorm van.

Zelfs met kittens weet je niet altijd hoe het uitpakt. Mijn vriendin had twee kittens genomen en uiteindelijk heeft ze voor 1 van de 2 een ander huis gezocht omdat deze duidelijk echt meer ruimte nodig had dan zij kon bieden (woont in een vrije drukke buurt dus de katten kunnen daar niet goed naar buiten.)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn raskatten niet naar buiten laten (behalve in een afgesloten ruimte). Mijn buren hebben er eentje en toen die verdwenen was hebben ze hem via Marktplaats terug kunnen vinden.

Mijn kat, die eerst gewend was om buiten te struinen, komt in mijn huidige appartement alleen op het dakterras. Ze heeft 30m2 tot haar beschikking. In de zomer ligt ze lekker in het zonnetje maar nu in de winter gaat ze alleen een paar keer per dag naar buiten om regenwater te drinken.

Een kat die niet gewend is om naar buiten te gaan zou ik zeker lekker binnen houden. Als ze goed verzorgd worden is er niets zieligs aan. Een afgesloten tuin of ren vinden ze wellicht wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt ook aan de soort kat.

Ik heb twee Perzische oude ‘tafelkleedjes’, die steken alleen hun neus buiten in de winter en besluiten dan dat het niet de moeite waard is. Dan heb ik een enorme, jonge, ultra-coole Ragdoll die best een ommetje wil maken, uit de vijver wil drinken en dan weer terugkomt.

Tot zover het gezapige stel.

Dan heb ik nog een kruising abessijn/maine coon en die komt alleen terug uit de (afgezette) tuin als ik hem roep. Regen, kou, sneeuw, boeit hem niet. Hij zit graag onder een stoel onder het afdak naar de eenden te kijken. Hij is ook al twee keer in de sloot gesprongen, met opzet. Hij weet nu dat eenden, kikkers en libelles sneller zijn dan dat hij kan zwemmen. Vangt insecten, ratten en muizen.

Hij vindt het fantastisch. Die zou als binnenkat echt ongelukkig zijn. Hij kan ook ‘heul sielug’ kijken als hij binnen moet blijven omdat hij weer eens een vogeltje probeerde te vangen (mag niet). Hij kijkt ook graag natuurseries op het grote scherm! Echt met aandacht.

De tuin is helemaal kat-proof. Alleen als hij dus besluit te gaan zwemmen kan ik er niks aan doen. Of als de sloot dichtvriest, mag hij ook de tuin niet in zonder toezicht.
Alle reacties Link kopieren
In mijn jeugd hadden we thuis ook katten en die kwamen nooit op straat, De redenen: angst dat ze overreden zouden worden en mijn ouders wilden ook niet dat anderen last hadden van onze katten.
Ze mochten wel in de achtertuin, maar nooit onbewaakt. Als ze niet binnen waren zaten ze in de schuur of in de buitenren die daar aan vast zat.
Ik erger me kapot aan het feit dat andermans katten in mijn tuin schijten.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-01-2021 15:31
Ik heb inmiddels kat nr. 6 en 7, en allemaal mochten ze lekker buiten spelen en rennen. Opsluiten in huis vind ik grenzen aan dierenmishandeling.
Dat is jouw mening. Misschien wil TO wel dat haar katten 20 jaar worden i.p.v. 3 of 4. Het is helemaal niet bewezen dat katten buiten gelukkiger zijn dan binnen. Ook wil TO ze waarschijnlijk in een ren doen, zijn ze toch lekker buiten maar wel veilig.
Katten naar buiten laten op plekken waar hard gereden wordt, dat grenst niet alleen aan dierenmishandeling, dat is het ook.
...
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor meeste raskatten komen nooit buiten. Die van mij ook niet.
In de zomer mag hij onder toezicht op het balkon.


Veel zieliger vind ik trouwens mensen die niet meer mogen sporten , onbeperkt elkaar opzoeken, naar musea sauna en naar hun werkplek gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven