Verhuizen buitenland

24-01-2021 19:37 53 berichten
Hoi,

Ik woon momenteel in het buitenland (sinds 2,5 jaar) met mijn vrouw en kindje van 3 in een kleine plaats in Spanje. Wij hebben het hier enorm naar ons zin. Mooie villa, buitenleven, zon, echt een mooi leven. Ons voornemen was om terug naar NL te gaan als hij 5 is. Echter denken wij dat wij niet gelukkig zullen zijn in Nederland. Wij willen opzich blijven, maar er zijn een paar dingen die ons niet zinnen: cultuur/mensen (ligt ons niet) en educatie is niet heel goed. Vooral kijkend naar onze kleine is dit een obstakel voor ons. Daarnaast heerst er in enige mate discriminatie (we zijn een multicultureel gezin) wat ons als ouder niet uitmaakt, maar wel hoe ons kind zich zal voelen hier als-ie hier opgroeit.

Naar Nederland is een optie voor onze kleine, maar wij denken zelf hier minder gelukkig van te worden, alhoewel wij alles er voor over hebben voor ons kindje. Ook kunnen we naar Suriname gaan, waar wel Nederlands wordt gesproken, waar de prive educatie goed is en waar we qua cultuur/mensen meer mee hebben. Nou lijkt dit natuurlijk de beste keuze. Maar de keuze moet wel halverwege dit jaar gemaakt worden.


Wat vinden/adviseren jullie? <3
anoniem_63d173fe78207 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 09:03
22.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Taal leren, dan kun je ook contact leggen met lokale mensen. Ik vind het altijd zeer vreemd dat je erg gaat wonen en de taal niet spreekt. Als je kind groter is, zul je ook mensen via je kind leren kennen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Onbegrijpelijk dat je ergens gaat wonen waar je de taal niet eens wilt leren spreken en de cultuur je niet aanstaat.

Wat een armoe.

Mijn tip is ga maar ergens wonen waar je je niet hoeft aan te passen want dan kun je blijkbaar niet.
Eens. Je woont er al twee jaar. Dan zou je best een aardig woordje Spaans moeten kunnen spreken. Al snap ik dat met corona de dingen wat moeilijker waren.
Wat voor bedrijf hebben jullie? Is een andere locatie in Spanje geen optie? De scholen zijn echt niet in heel Spanje slecht, integendeel.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
24-01-2021 19:47
Taal leren, dan kun je ook contact leggen met lokale mensen. Ik vind het altijd zeer vreemd dat je erg gaat wonen en de taal niet spreekt. Als je kind groter is, zul je ook mensen via je kind leren kennen.
Dit dus. Vind het best vreemd dat je ergens al bijna 3 jaar woont, en dan nog steeds stelt dat je de taal niet beheerst. En OK, dat je die niet perfect beheerst na 3 jaar, dat je nog fouten maakt, dat je kennis vooralsnog niet verder gaat dan een eenvoudig gesprek met de buren, helemaal begrijpelijk, maar helemaal NIKS van de taal afweten na jaren in een bepaald land te hebben gewoond, vind ik luiheid.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Los van de taal (wat wij zeker moeten leren), vinden wij de mensen & cultuur niet leuk. Daarom willen we ook hier weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso Spaans gaan leren, dat is niet zo'n moeilijke taal om te leren. Grote kans dat discriminatie ook afneemt als mensen je leren kennen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe kun je de mensen goed kennen als je niet met ze kunt praten (behalve in gebrekkig engels neem ik aan)?

Anders maar terug naar Nederland tot je weer financiële zekerheid hebt en dan eventueel naar Suriname?
aviendha wijzigde dit bericht op 24-01-2021 19:59
0.70% gewijzigd
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 19:56
Los van de taal (wat wij zeker moeten leren), vinden wij de mensen & cultuur niet leuk. Daarom willen we ook hier weg.
Dan moet je weggaan.

Ik snap ook werkelijk niet waarom jullie er zijn gaan wonen. Toch niet alleen voor de zon?
Alle reacties Link kopieren
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 19:56
Los van de taal (wat wij zeker moeten leren), vinden wij de mensen & cultuur niet leuk. Daarom willen we ook hier weg.
Waarom ben je dan ergens gaan wonen waar je de taal niet spreekt, de mensen onaardig vindt en de cultuur niet fijn vindt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dan verhuis je toch naar ergens waar de taal en cultuur jullie wel aanstaan.

Maar ik zou daarvoor eerst stevig onderzoek doen voor je weer je boeltje oppakt en er na 2 jaar op uitkomt dat het weer je ding niet is.
Je wil je kind niet aandoen om zo nog 7 keer te moeten verhuizen.

En voor kind zou ik een internationale school overwegen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
In de OP schrijf je dat jullie het enorm naar je zin hebben en even later schrijf je dat jullie de cultuur niet leuk vinden en de taal niet spreken.
Daarna lees ik dat jullie niet willen blijven, maar ook niet naar NL willen.
Alleen Suriname vinden jullie ok.
Ga daar dan mogelijkheden voor zoeken om daar naartoe te gaan.
Cum non tum age
pejeka schreef:
24-01-2021 19:59
Waarom ben je dan ergens gaan wonen waar je de taal niet spreekt, de mensen onaardig vindt en de cultuur niet fijn vindt?
Omdat we op een wereldreis waren en uiteindelijk zijn gebleven. Het leven en het gebied is mooi. Ene dag wandeling in de natuur, in een typisch oud dorp en dan weer naar mooie stranden. Los van de cultuur en de mensen, is het hier fantastisch, nog steeds!
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen jullie in een grote(re) plaats in Spanje wonen waar er meer diversiteit is op alle gebieden? Suriname is ook niet alles.
noa schreef:
24-01-2021 20:04
In de OP schrijf je dat jullie het enorm naar je zin hebben en even later schrijf je dat jullie de cultuur niet leuk vinden en de taal niet spreken.
Daarna lees ik dat jullie niet willen blijven, maar ook niet naar NL willen.
Alleen Suriname vinden jullie ok.
Ga daar dan mogelijkheden voor zoeken om daar naartoe te gaan.
Klopt, het is goed hier, maar voor dit moment. Op de lange termijn zie ik dat niet zo. Bedankt voor je tip.
Alle reacties Link kopieren
Weet trouwens wel dat je in gelijk welk land moeite zal moeten doen om te integreren. Jij bent de nieuwkomer.
Al helemaal als je een zaak wil opstarten en klanten wil krijgen.

De taal is misschien gelijkaardig, maar ook in Suriname zal je dat tegenkomen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Poekie28 schreef:
24-01-2021 19:59
Dan moet je weggaan.

Ik snap ook werkelijk niet waarom jullie er zijn gaan wonen. Toch niet alleen voor de zon?
Als we geen kind hadden, dan waren we gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zo te lezen twee redenen waarom je weg wil uit Spanje. Je voelt je er zelf niet thuis en je hebt het gevoel dat je er geen goede toekomst hebt voor je kind. Ik kan me dat laatste wel voorstellen, vooral aangezien je ook nog eens aangeeft dat je in een bepaalde mate last hebt van discriminatie. Onder jongeren in Spanje heerst veel werkloosheid dus als je echt naar de verre toekomst kijkt snap ik het ook.

Wat ik niet helemaal snap is je keuze voor Suriname. Ik heb zelf een tijdje stage gelopen in Suriname in het onderwijs en het is echt heel anders dan in Nederland. De kwaliteit ligt er een stuk minder hoog, er is een gedeelte van de bevolking (ik geloof zelfs een vijfde) dat niet naar school gaat en een groot gedeelte van de leerkrachten is niet gecertificeerd. Verkijk je niet alleen op de taal, de cultuur is behoorlijk anders. Verder is het land natuurlijk wel erg mooi. Uit welk land komen jullie zelf, waar liggen je roots?
madamecannibale wijzigde dit bericht op 24-01-2021 20:13
0.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 20:09
Als we geen kind hadden, dan waren we gebleven.
Als als..

Je hebt een kind en jij denkt dat jouw kind er niet kan aarden.
Ik denk eerder dat jullie niet kunnen aarden, de taal niet spreken en de mensen niet aardig vinden, en jullie zoon prima kan aarden als hij gewoon naar school gaat.
madamecannibale schreef:
24-01-2021 20:12
Er zijn zo te lezen twee redenen waarom je weg wil uit Spanje. Je voelt je er zelf niet thuis en je hebt het gevoel dat je er geen goede toekomst hebt voor je kind. Ik kan me dat laatste wel voorstellen, vooral aangezien je ook nog eens aangeeft dat je in een bepaalde mate last hebt van discriminatie. Onder jongeren in Spanje heerst veel werkloosheid dus als je echt naar de verre toekomst kijkt snap ik het ook.

Wat ik niet helemaal snap is je keuze voor Suriname. Ik heb zelf een tijdje stage gelopen in Suriname in het onderwijs en het is echt heel anders dan in Nederland. De kwaliteit ligt er een stuk minder hoog, er is een gedeelte van de bevolking (ik geloof zelfs een vijfde) dat niet naar school gaat en een groot gedeelte van de leerkrachten is niet gecertificeerd. Verkijk je niet alleen op de taal, de cultuur is behoorlijk anders. Verder is het land natuurlijk wel erg mooi. Uit welk land komen jullie zelf, waar liggen je roots?
Klopt, het gaat vooral om de toekomst van ons kind. Als we geen kind hadden, waren we hier wel gebleven.

Leuk dat je daar bent geweest. In Suriname kiezen we voor particulier onderwijs, wat gelinkt is aan het Nederlands Onderwijssysteem en wat ook hieronder valt. Vandaar de keuze. Mijn ouders komen zelf uit Suriname, maar ik ben er nog nooit geweest.
Alle reacties Link kopieren
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 19:56
Los van de taal (wat wij zeker moeten leren), vinden wij de mensen & cultuur niet leuk. Daarom willen we ook hier weg.
Hoe weet je dat als je niet met ze kunt communiceren? Je komt inflexibel over en als dat zo is dan gaat het in elk land moeilijk worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel hoor dat je een land heel mooi kan vinden en dat het in principe een prima land is, maar dat je je er toch niet thuis voelt.
Ik vind het ook goed dat jullie er goed over nadenken.
Is t een idee om anders tijdelijk terug naar NL te gaan?
Cum non tum age
Waarom beheersen jullie de taal nog niet dan?
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 19:56
Los van de taal (wat wij zeker moeten leren), vinden wij de mensen & cultuur niet leuk. Daarom willen we ook hier weg.
:rofl:
Waarom wonen jullie er dan?
LīlyRose schreef:
24-01-2021 20:22
Waarom beheersen jullie de taal nog niet dan?
-
anoniem_63d173fe78207 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 09:05
50.71% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven