Leren fotograferen

25-01-2021 09:21 29 berichten
Ik heb mezelf een camera cadeau gedaan, vanmiddag komt deze binnen. Heel tof om mee te beginnen, maar ik ben me er wel van bewust dat ik dus helemaal niks weet over fotograferen en camera instellingen (gelukkig zit er ook een auto functie op).

Heeft iemand een tip voor een goede bron om de basis wat te leren? Een fotografiecursus/groep zit er nu even niet in met corona + mijn wisselende belastbaarheid. Er is genoeg te vinden, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen.

Iemand een tip voor goede boeken, youtubekanalen, websites etc? Skillshare, Fotograferen voor dummies? Zoiets?

Ik heb overigens een systeemcamera gekocht met basic lens. (Canon EOS M50 met 15-45mm IS STM). Ik wil hier eerst wat mee experimenteren voordat ik andere lenzen ga kopen. Ik vind het vooral leuk foto's te maken van de natuur, landschappen, vogels in de tuin, maar ook dichtbij (insecten, bloemen). Ik dacht dus op een gegeven moment ook een macro lens en misschien een telelens nodig te hebben. Maar eerst hier maar eens mee aan de slag!
Als je zoekt op belichtingsdriehoek kom je wel diverse sites tegen.

Afbeelding

Zoek eens op jouw camera-merk/type op youtube, wellicht hebben mensen filmpjes opgenomen over hoe deze werkt.
Belichtingsdriehoek, check! Daar ga ik naar kijken.
Ik had voor de aanschaf inderdaad al wat youtube filmpjes gekeken maar veel termen waren mij nog onbekend, vandaar het voornemen om me te verdiepen in de basics :)
Alle reacties Link kopieren
https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Deze website heb ik gebruikt om te beginnen. Hij is geloof ik niet zo actueel meer, maar er staat wel ontzettend veel informatie op.
Ik kan je aanraden om ook op zoek te gaan naar een fijn fotografieforum. Zo eentje waar je je foto's kunt plaatsen en waar je dan feedback krijgt. Als je dan zelf ook actief meedoet en reageert op de foto's van anderen leer je ook heel veel. Zelf heb ik dat ook veel gedaan.
Door feedback te formuleren op de foto's van anderen ontwikkel je een eigen blik. Als ik foto's niet mooi vond, dan probeerde ik echt goed onder woorden te brengen waarom. (een dat plaatste ik dan vaak niet, maar het was wel een goede oefening)
Ik heb ook veel gehad (en nog) aan vragen die ik kon stellen aan mensen die bijv. veel beter onderlegd zijn in techniek, ook bijv. als het gaat om photoshop.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Beste tip die ik ooit gekregen heb: koop een boek van Michael Freeman. Ik heb nog geen betere boeken gevonden voor als je wilt leren fotograferen. Er zijn er heel veel, van een focus op de camera, tot aan specifieke onderwerpen.
@Maktub: ga ik naar kijken!
@Dwaler: ook een leuk idee! Als ik een beetje een draai heb gevonden met die camera is dat zeker leuk, voor nu eerst even experimenteren :P Daar kan ik vast ook sparren over wat voor lenzen ik bij moet kopen voor mijn wensen.
@Sombra: Dat is wel een handige afbeelding, die ga ik opslaan. Soort cheatsheet.

Bedankt allemaal!
Veel plezier ermee, fotograferen is zoooo leuk!
Ik vond Vinkacademy.nl in het begin heel prettig.

En dan niet perse die hele cursus, maar wel de artikelen. Al zal de cursus ook vast heel prima zijn.
Ik ben daarna een fysieke cursus bij een stichting in de buurt gaan volgen. Paar verschillende cursussen daar gedaan en toen ik daar zo'n beetje uitgeleerd was ben ik nog naar de Fotovakschool gegaan..
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad vinkacademy, maar ook fotografille en mhilariustutorials. Echt makkelijke beginnerstips. En wat ik zelf echt gemerkt heb, is hoe belangrijk licht is. Dat is zo ongeveer de basis voor een mooie foto. In het begin ging ik altijd midden op de dag foto's maken en het werd nooit mooi. Het maakte een enorm verschil toen ik vroeg in de ochtend of vlak voor zonsondergang ging fotograferen. Dan maak je veel sneller een leuke foto in het begin. En dan blijft het ook leuk. Natuurlijk kan het ook met hard licht midden op de dag, maar dan moet je de instellingen al goed kennen etc.
Dank voor alle sites en tips! Ik heb een mapje aangemaakt in mijn bookmarkbalk ervoor haha. Ik denk dat ik zo al best een eindje kom, die cursus van vinkacademy ziet er ook wel interessant uit.

Ik ben heeeel enthousiast, wil het eigenlijk al een tijdje maar vind het soms lastig zoveel geld aan mezelf uit te geven. Dus ik kan niet wachten tot de camera binnen komt nu ik de knoop heb doorgehakt :D
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt een online cursus niet. Heb er de discipline niet voor en het landt niet.

Ik heb een basiscursus gevolgd bij een fotograaf. Daarna doorgegaan in een fotogroep: eens per 2 maanden een uitlegavond en dan opdrachten mee die je de volgende x moet laten zien. Die bespreek je met elkaar.
Heel gezellig en leerzaam.
Daarnaast zijn er natuurlijk heel veel workshops te volgen.
Mijn ervaring is dat het bij mij het beste werkt als ik het zie. Dus geen online cursus maar gewoon iemand die meekijkt met mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur je een PB!
Alle reacties Link kopieren
En daarnaast: zorg dat je twee dingen leert:
1. hoe werkt jouw specifieke camera (de M50 is heel populair, op Youtube is er veel te vinden
2. hoe werkt de basis van fotografie (de belichtingsdriehoek, wat is het, hoe werkt het, hoe hebben de drie zaken invloed op elkaar en op je eindresultaat). Leer dus over ISO, diafragma (Aperture) en sluitertijd. Google ook eens op termen als scherptediepte (Dept of Field/DOF) en belichtingscompensatie.

Als je durft (en je camera een klein beetje kent) probeer dan niet op de automatische stand te fotograferen, maar begin eens met de AV (aperture) stand. En als je bijvoorbeeld vogeltjes wil fotograferen (maar dat is met jouw beperkte zoom nog wel een uitdaging denk ik) de TV (sluitertijd stand).
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, ik lees even mee.

Ben zelf nu veel natuur aan het fotograferen. Mijn insteek is dat fotografie vaak ook timing is. Vorige week ging het hier sneeuwen en heb ik alles uit mijn handen laten vallen om me warm aan te kleden en naar het natuurgebied te fietsen. Er was geen kip te bekennen en de foto's zijn prachtig geworden.

Leuk Green, deze hobby :-)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik ook een prettige site (fijne manier van uitleggen heeft deze man): https://www.fotografiecor.nl/category/f ... sus-basis/
@haantje: Bij mij werkt het andersom waarschijnlijk niet :) Ik heb nogal wisselende belastbaarheid, dus een cursus op eigen tempo is perfect.

@Moon: Thanks! Ik ben benieuwd hoe snel ik het een beetje onder de knie krijg :)

@Zarah: PB terug! thanks :hug:

Heb nog net wat kunnen uitproberen voordat het echt donker werd, en het is inderdaad een vrij standaard lens - maar ik wil toch eerst weten waar ik precies behoefte aan heb voordat ik andere lenzen of accesoires aan zou schaffen. Ik heb er nog budget voor over dus komt vast goed ;)
Alle reacties Link kopieren
PB terug!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een camera gekocht, zorg dat je gelijk op de M-stand fotografeert om jezelf gelijk te pushen om het beste eruit te halen. Hier wat basistips om je op weg te helpen.

Op je scherm zie je een balkje van -3 naar 0 naar +3. Voor een correcte belichting hoort deze pijl altijd op 0 te staan.

Dit kan je bereiken door het aanpassen van 3 dingen: diafragma (fstop), sluitertijd en ISO.

ISO wil je eigenlijk altijd op 100 hebben. Niet hoger tenzij het echt moet, zoals bij weinig licht. Maar hoe hoger dit getal, hoe meer ruis op de foto.

Sluitertijd wil je minstens op 1/125 om uit de hand te fotograferen. Wanneer dit lager is, heb je teveel beweging en dus een statief nodig. Wanneer je iets fotografeert met snelle beweging, zal je de sluitertijd hoger instellen. Dus 1/2000 bij een voorbij racende auto.

Diafragma zorgt voor de scherpte, of juist onscherpte in de achtergrond. Bij een portretfoto wil je de achtergrond mooi onscherp, dus f1.8. Jouw lens zal misschien maar maximaal f4 kunnen, maar als je genoeg ruimte neemt tussen je model en de achtergrond (dus niet pal voor een muur) kan je ook zeker die onscherpe achtergrond krijgen.
Wil je nou juist buiten een mooie landschapsfoto maken, gebruik dan f11 of f16.

Ik hoop dat dit helpt met een begin maken in de manuele stand. Perfecte omstandigheden zijn er nooit, dus soms moet je de iso hoger zetten dan 100. Of lukt het ook net om uit je hand te fotograferen op 1/60. Maar dan heb je alvast een houvast.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
25-01-2021 20:38
Je hebt een camera gekocht, zorg dat je gelijk op de M-stand fotografeert om jezelf gelijk te pushen om het beste eruit te halen. Hier wat basistips om je op weg te helpen.

Op je scherm zie je een balkje van -3 naar 0 naar +3. Voor een correcte belichting hoort deze pijl altijd op 0 te staan.

Dit kan je bereiken door het aanpassen van 3 dingen: diafragma (fstop), sluitertijd en ISO.

ISO wil je eigenlijk altijd op 100 hebben. Niet hoger tenzij het echt moet, zoals bij weinig licht. Maar hoe hoger dit getal, hoe meer ruis op de foto.

Sluitertijd wil je minstens op 1/125 om uit de hand te fotograferen. Wanneer dit lager is, heb je teveel beweging en dus een statief nodig. Wanneer je iets fotografeert met snelle beweging, zal je de sluitertijd hoger instellen. Dus 1/2000 bij een voorbij racende auto.

Diafragma zorgt voor de scherpte, of juist onscherpte in de achtergrond. Bij een portretfoto wil je de achtergrond mooi onscherp, dus f1.8. Jouw lens zal misschien maar maximaal f4 kunnen, maar als je genoeg ruimte neemt tussen je model en de achtergrond (dus niet pal voor een muur) kan je ook zeker die onscherpe achtergrond krijgen.
Wil je nou juist buiten een mooie landschapsfoto maken, gebruik dan f11 of f16.

Ik hoop dat dit helpt met een begin maken in de manuele stand. Perfecte omstandigheden zijn er nooit, dus soms moet je de iso hoger zetten dan 100. Of lukt het ook net om uit je hand te fotograferen op 1/60. Maar dan heb je alvast een houvast.
Mwah. Niet helemaal met je eens.

Beginnen in M stand kan iemand die nog nooit heeft gefotografeerd ook laten afhaken. Het wordt dan wel erg ingewikkeld. Daarom adviseer ik te beginnen in AV of TV.

De belichtingsmeter hoeft echt niet altijd precies op nul te staan. Soms wil je wel wat over- of onderbelichten om een mooie foto of genoeg detail te krijgen (denk aan een vogel op een takje met tegenlicht, of fotograferen in de sneeuw).

Een ISO van max 100 is echt overdreven. Dit toestel levert ook bij 800 of zelfs 1600 nog mooie foto's. Wel eens dat als het kan, je de ISO zo laag mogelijk moet houden.

Op dit toestel (ik heb 'm zelf ook) kun je echt prima uit de hand fotograferen. Alle EF-M lenzen hebben Image Stabilization en die werkt echt goed. En ze heeft maar 45mm zoom. Ik fotografeer met een 55-200mm (op 200mm) nog uit de hand tot zeker 1/60. De oude regel van een minimale sluitertijd van 1/brandpuntsafstand is echt achterhaald met image stabilization.

F16 is op deze camera ook niet nodig voor voldoende scherptediepte. Het is een cropsensor he? Geen full frame.
F1.8 heeft ze op deze lens niet. Max. F3.5 op 15 mm. En dat is ook echt voldoende voor mooie onscherptediepte.

Zo zie je maar TO, je gaat veel meningen tegenkomen. Vorm vooral je eigen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Zarah, klopt allemaal wat je zegt.

Ik probeerde TO juist een houvast aan instellingen te geven om juist op M te gaan schieten. Het kan op het begin best overweldigend overkomen, daarom dus deze bovenstaande tips om als vertrekpunt aan de slag te gaan.
Haha inderdaad, ieder zijn ding. Essychan, ik wil mezelf niet 'gaan pushen om er het beste uit te halen', ik wil gewoon plezier erin hebben. En ik ken mezelf, dan moet ik het niet meteen te moeilijk gaan maken. Ik ga gewoon wat experimenteren en kijken wat voor mij werkt. Een ander zal het anders aanpakken, maar ik wil er chill ingaan en kijken waar ik beland.

Ik heb overigens nog een foto gemaakt van de kat terwijl het al donker was en volgens mij was de sluitertijd inderdaad een stuk lager dan 125 (om te compenseren voor het gebrek aan licht toch? ik leer het nog wel), en die kwam er prima uit met de beeldstabilisatie!
Alle reacties Link kopieren
TO, je moet zeker doen waar jij jezelf goed bij voelt! Mijn leermethode (ik help een vriend ook met fotografie) is juist om de basis goed te begrijpen (dus de M-stand) waardoor je snel snapt wat de instellingen doen. En dat je daar op een later moment niet "bang" van wordt.

Door die foto te maken van je kat, zie je inderdaad dat er een hoop uitzonderingen zijn op mijn "regels". Maar zo kom je daar dan ook achter. Juist een basis om van te beginnen en te zien wat werkt en niet. Met weinig licht is het altijd de keuze tussen: hogere ISO, langzamere sluitertijd of groot (klein getal) diafragma.

Deze camera kan ook zeker een hogere ISO aan, en je moet zeker met gemak ISO 800 of 1600 (of nog hoger) gebruiken. Maar met genoeg licht (buiten overdag in de zon), hou je deze op 100.

Met een sluitertijd 1/125 was ik ook aan de voorzichtige kant. Je kan best met 1/30 een stilstaand object of persoon uit de hand schieten. Maar liever zeker weten dat je geen bewegingsonscherpte hebt. En juist een kat wil nog wel eens bewegelijk zijn. Zet je sluitertijd dan op 1/800 en zet de ISO hoger. Vaak zie je deze bewegingsonscherpte ook pas op je computer, niet op het kleine LCD scherm.

Dat je er sowieso veel plezier aan beleeft is het belangrijkste, en hoop dat het technische je niet afschrikt. Ik merk dat toch vaak bij mensen die beginnen met een DSLR te kopen en na jaren toch nog op AUTO schieten. Dat vind ik persoonlijk jammer.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
25-01-2021 20:58
Zarah, klopt allemaal wat je zegt.

Ik probeerde TO juist een houvast aan instellingen te geven om juist op M te gaan schieten. Het kan op het begin best overweldigend overkomen, daarom dus deze bovenstaande tips om als vertrekpunt aan de slag te gaan.
Ah, zo. Ja, dan zijn het inderdaad basisuitgangspunten waar je je aan vast kan houden. Zo had ik het niet begrepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven