Geloof je in meer tussen hemel en aarde?

06-02-2021 19:48 1704 berichten
Zoals de titel zegt: geloof je dat er meer bestaat tussen hemel en aarde? Waarom wel of niet? Laat je het eerder in het midden?

Deel hier wat je erover kwijt wil. Niet op de man, kritiek in zijn algemeenheid mag natuurlijk wel.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 06-02-2021 19:50
1.53% gewijzigd
Ik geloof er zeker in. :biggrin:
Dat zal geen verrassing zijn.
Ik ben in eerste instantie geneigd om "nee" te antwoorden.
Ik ben nogal nuchter en wil overal eerst graag bewijs van zien.
Maar ja...zeker weet niemand het.
Nee. Na de dood is er niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat er meer is. Want die hoop heb ik niet voor hier op aarde.

Daarentegen, want zal het een drukke bende zijn daar tussen hemel en aarde. Al die dode mensen en dieren die daar zijn... Mijn opa zou ik graag nog eens zien, maar zou ik daar mijn oma (van de andere kant) kunnen ontwijken? Die zou mijn manier van leven niet waarderen. Been there, done that, geen zin om dat overnieuw te doen.

Wat zou trouwens het nut zijn van iets na het leven hier?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Ik baseer het trouwens op eigen ervaringen. Van horen zeggen ben ik ook niet zo van.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Ik zie er het nut niet van in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een interessant onderwerp.
Ik heb wel twijfels. Luister graag naar verhalen hierover maar het meeste overtuigd mij niet.
In mijn pubertijd was het hip om glaasje te draaien en toen ben ik een periode heel erg bang geweest. In die tijd gebeurde er in mijn ogen wel eens vreemde dingen. Nu ik er helemaal niet meer bang voor ben gebeurd er nooit iets raars. Dus ik denk dat veel tussen de oren zit.
Het is natuurlijk een beetje een vage vraag, maar; nee, ik geloof niet dat er een leven is na de dood, of enig bewustzijn na de dood.
Waarom niet? Bij mij is eerder de vraag waarom wél, aangezien er geen enkel bewijs is en alles wijst op een einde. Zaken die de mensheid vroeger toeschreef aan een hogere macht of iets paranormaals zijn tegenwoordig vaak prima wetenschappelijk te verklaren.
Er zijn nu natuurlijk ook fenomenen die we vast nog niet (helemaal) kunnen verklaren, maar ik verwacht dat die zaken uiteindelijk ook volgens de regels van het universum zullen werken. We kennen alle regels gewoon niet.

We hebben absurd grote frontale kwabben gecreeërd, en daarmee uiteindelijk een zelfbewustzijn waardoor we dit soort vragen stellen. Maar uiteindelijk zijn wij ook dieren die op het gebied van intelligentie veel verder zijn dan andere dieren. Andere dieren hebben een zwermgeest. Of zintuigen die veel sterker zijn dan de onze. Ik vind mensen dan ook niet belangrijker of ontwikkelder dan andere dieren - in het algemeen.

Als de hersenen dood zijn, is ons zelfbewustzijn ook dood. Uiteindelijk zijn het signalen die bizar ver doorgevolueerd zijn om onze overlevingskansen als soort te vergroten. Er zit geen functie in het bewust zijn na de dood, en er is ook niks om dat bewustzijn te bevatten.
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Wat ik erg grappig vind is dat door veel mensen wordt veronderstelt dat het zeer ingewikkelde organisme dat we zijn allemaal in stand wordt gehouden door spruitjes , blinde vinken en vla toe.
Ja, daar zit een dampkring.
Daar kunnen we geen antwoord op geven, want je vraag is onduidelijk.

(Of je moet inderdaad doelen op de dampkring, maar dat had je dan vast wel even opgezocht op Wikipedia)
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik geloof zeker dat er meer is tussen hemel en aarde.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Er is zeker meer.
De natuur is te mooi, er komen teveel “toevalligheden” en wonderen voor om te verklaren, en het feit dat wij mensen zoveel emoties kunnen hebben en voelen zegt voor mij genoeg....
Alle reacties Link kopieren
WholeLottaLove schreef:
06-02-2021 20:11
Ja. Er is zeker meer.
De natuur is te mooi, er komen teveel “toevalligheden” en wonderen voor om te verklaren, en het feit dat wij mensen zoveel emoties kunnen hebben en voelen zegt voor mij genoeg....
Mooie korte samenvatting, ik ben het met je eens.
WholeLottaLove schreef:
06-02-2021 20:11
Ja. Er is zeker meer.
De natuur is te mooi, er komen teveel “toevalligheden” en wonderen voor om te verklaren, en het feit dat wij mensen zoveel emoties kunnen hebben en voelen zegt voor mij genoeg....
Dat verklaart toch helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
ik geloof in leven vóór de dood.
Alles wat daarna komt is bonus
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee.
En ik geloof zeker niet in een soort hemel/hel situatie na de dood. Dood is dood en het maakt geen bal uit of je een goed of slecht mens bent geweest.
Wat ik ook zo onvoorstelbaar vind is dat het gedachtegoed van Immanuel Kant zo diep is ingebed in het Nederlandse collectieve (onder)bewustzijn dat ik vrees dat er nog weinig te redden valt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik hoop wel dat er iéts is. Ik zou niet weten wat, maar dat het hierna helemaal ophoudt vind ik een te beangstigend idee.
apppie schreef:
06-02-2021 20:20
Ja, ik hoop wel dat er iéts is. Ik zou niet weten wat, maar dat het hierna helemaal ophoudt vind ik een te beangstigend idee.
Juist heerlijk rustige gedachte.
Alle reacties Link kopieren
mafalda schreef:
06-02-2021 19:57
Ik vind het een interessant onderwerp.
Ik heb wel twijfels. Luister graag naar verhalen hierover maar het meeste overtuigd mij niet.
In mijn pubertijd was het hip om glaasje te draaien en toen ben ik een periode heel erg bang geweest. In die tijd gebeurde er in mijn ogen wel eens vreemde dingen. Nu ik er helemaal niet meer bang voor ben gebeurd er nooit iets raars. Dus ik denk dat veel tussen de oren zit.
Wat waren die vreemde dingen dan?
Er is zeker meer. En dat kunnen we straks ook verklaren. Wij beschouwen het nu nog misschien als iets magisch / goddelijks, maar als we straks weten hoe het wetenschappelijk zit is het opeens normaal. Maar dat maakt het niet minder magisch denk ik. (Snapt iemand mij?).

We zijn er nog niet achter hoe we zijn ontstaan. Dat is iets magisch om over na te denken. Straks wordt het misschien bewezen. Dat maakt het niet minder bijzonder.

God is slechts een woord. Het kan ontelbaar verschillende invullingen hebben. Het hoeft geen man op een wolkje te zijn.

Ik hoop dat ik dierbaren terug kan zien in een hemel.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil echt niet weer tot leven komen oid, dus ik hoop echt dat er niks is na de dood. Ik geloof wel in meer dan hemel en aarde, maar laat mij alsjeblieft gewoon verdwijnen.

Ik ben niet depressief ofzo, maar 1 x leven op aarde vind ik wel genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven