De grens ligt ver van Hilversum

07-04-2021 10:35 167 berichten
Voor veel mensen in de Nederlandse media is de grens (met België of Duitsland) ver weg van huis. Dat viel me afgelopen week op toen Humberto de sluiting van de grens met Duitsland (ook voor klein grensverkeer, dus boodschappen, familiebezoek en tanken) met zijn tafel vol gasten besprak door de volgende vraag te stellen: "Zouden jullie om te tanken de grens overgaan?" En daar lachte iedereen hartelijk om. Melanie Schultz van Haegen, nota bene ooit minister van infrastructuur, wist nog op te merken dat tanken in een dorp goedkoper was dan tanken aan de snelweg. Iedereen vond het een hilarisch idee, de grens over rijden voor benzine.

En het is natuurlijk ook ver, van Hilversum naar Duitsland. Maar het verbaast me telkens hoe zoveel mensen in Nederland denken dat de grens zo ver weg is. Het nieuwsfeit dat Duitsland zijn grenzen gesloten houdt (met vrij grootschalige controles en boetes, heb ik gelezen) is geen nieuwsfeit, terwijl het ingrijpt in de grensstreken van Nederland, die echt gewend zijn aan regelmatige grensovergang.

Wat wil ik met dit topi: ik ben benieuwd. Is de grens echt zo ver weg? Denken mensen dat de grens overrijden heel spannend is?
Mensen vinden boetes en straf heel eng.
Alle reacties Link kopieren
Regionaal nieuws haalt zelden het landelijk nieuws, wat natuurlijk niet zo gek is. Waarom zou heel Nederland zich druk moeten maken om (relatief) een handjevol Nederlandsers dat hier last van heeft?
Alle reacties Link kopieren
De meeste delen van Nederland zijn niet ver van een grens, maar voor degenen die nooit voorbij Utrecht komen is dit iets onvoorstelbaars, denk ik.
quincy2 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 10:41
1.74% gewijzigd
Ik denk dat er niet alleen mensen over de grens zijn gereden die op 5 minuten afstand wonen.
wat scheelt het qua prijs? 10-20 euro per tank ? geen idee maar ik zou voor een bedrag lager dan 35 euro niet langer dan 15 minuten rijden om over de grens te komen. en als je je bedenkt dat mensen ook nog eens urenlang in de file hebben gestaan om eenmalig te tanken... tja, mijn tijd is ook geld waard dus ik vind het op zijn minst bizar dat mensen er zoveel moeite voor doen.
Ik snap je vraag denk ik niet.
Toen ik in de Achterhoek woonde, was de grens over voor boodschappen en tanken heel normaal. Maar nu het aardig wat benzine kost om daar te komen ligt dat weer anders. Het antwoord is dus uiteraard dat het relatief is aan waar je woont.
Ik heb ook geen nieuws gemist over Duitsland die de grenzen gesloten heeft. Ik heb ook het nieuws niet gemist dat hier van alles dicht ging een tijdje geleden. En dat betekent ook niet dat ik het daarvoor heel spannend vond om naar het winkelcentrum te rijden.
Alle reacties Link kopieren
Is de grens echt zo ver weg? Denken mensen dat de grens overrijden heel spannend is?
Nee. Ja.
Honey, you should see me in a crown
Vanaf mij is de grens heel dichtbij.

Voor westerlingen / randstedelingen / Hilversums medialand is alles buiten de eigen directe bubbel ver weg.
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 10:35
Humberto de sluiting van de grens met Duitsland (ook voor klein grensverkeer, dus boodschappen, familiebezoek en tanken) met zijn tafel vol gasten besprak door de volgende vraag te stellen: "Zouden jullie om te tanken de grens overgaan?"

Ik vond ze daar allemaal raar reageren. De wereld houdt voor dat soort menen op bij hun eigen belangrijke stukje Nederland.

Humberto zei ook dat een volle tank in Duitsland zo'n €20 scheelt. Eeeh nee hoor. Slecht voorbereid.
Ik heb vorige week nog in Duitsland getankt. In en rond mijn woonplaats was de benzine toen €1,68 en Over de grens €1,43

Dus €0,25 per liter en een gemiddelde tank is zeg maar 50 liter (kleine autootjes 40) Dus €10 voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd het idee dat dat voornamelijk geldt voor mensen in de randstad. Familie van echtgenoot komt nooit vanuit de randstad naar het noorden, want dat is zo ontzettend ver weg. Voor ons is dat blijkbaar maar een klein stukje want we komen toch zeker dan gewoon daar heen? Als je in Oud-Beyerland woont ben je een boer, zo ver van de stad vandaan.

Echtgenoot rijdt anderhalf uur naar zijn opdracht in de randstad. Hij wordt voor gek verklaard, zo ontzettend ver en lang rijden voor je werk. Zijn projectgenoot in de randstad heeft weliswaar minder kilometers te rijden maar doet er minimaal net zo lang over.
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 10:39
Regionaal nieuws haalt zelden het landelijk nieuws, wat natuurlijk niet zo gek is. Waarom zou heel Nederland zich druk moeten maken om (relatief) een handjevol Nederlandsers dat hier last van heeft?

Heb je de kaart van Nederland wel eens bekeken? Er is héél veel Duitsland tegen ons aan.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
07-04-2021 10:44
Ik vond ze daar allemaal raar reageren. De wereld houdt voor dat soort menen op bij hun eigen belangrijke stukje Nederland.

Humberto zei ook dat een volle tank in Duitsland zo'n €20 scheelt. Eeeh nee hoor. Slecht voorbereid.
Ik heb vorige week nog in Duitsland getankt. In en rond mijn woonplaats was de benzine toen €1,68 en Over de grens €1,43

Dus €0,25 per liter en een gemiddelde tank is zeg maar 50 liter (kleine autootjes 40) Dus €10 voordeel.
Hij heeft vast een proletenbak met een grotere tank :mrgreen:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 10:39
Regionaal nieuws haalt zelden het landelijk nieuws, wat natuurlijk niet zo gek is. Waarom zou heel Nederland zich druk moeten maken om (relatief) een handjevol Nederlandsers dat hier last van heeft?
Limburg alleen al heeft meer dan een miljoen inwoners die allemaal dicht bij de Duitse grens wonen... dan heb je nog Gelderland, Overijssel, Drente en Groningen....
Eurus schreef:
07-04-2021 10:46
Hij heeft vast een proletenbak met een grotere tank :mrgreen:

100 liter tank? Bestaat dat?

En dan nog..slecht voorbereid want de gemiddelde Nederlander heeft dat echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Kwartiertje, dan ben ik in Duitsland. Dus nee, de grens is voor ons niet ver weg. Vorige week inderdaad nog getankt in Duitsland. Benzine was €1,43 terwijl het bij ons in Nederland iets van €1,6x was...
Afgelopen weekend kwam ik ergens prijzen van €1,9x tegen.. shocking!

Morgen naar de keukenboer in Dlnd. Toch weer die grens over...
almdudler wijzigde dit bericht op 07-04-2021 10:53
10.32% gewijzigd
Humberto hoeft ook helemaal niet over de grens om te tanken, dat doet z'n chauffeur wel.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog in Vaals woonde was het tankstation en de supermarkt in Duitsland dichterbij dan in Nederland.

Er zijn rond de grens ook een hoop Nederlanders net over de grens gaan wonen, werken en gaan naar school in Nederland.

Gisteren was er overigens een man op de radio die vertelde dat het hem op een volle tank bijna 25 euro scheelde dus dat dat loont dan zeker.
Nanouk schreef:
07-04-2021 10:53


Gisteren was er overigens een man op de radio die vertelde dat het hem op een volle tank bijna 25 euro scheelde dus dat dat loont dan zeker.

Dat kan dan alleen als hij een tank van 120 liter in zijn auto heeft.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
07-04-2021 10:50
100 liter tank? Bestaat dat?

En dan nog..slecht voorbereid want de gemiddelde Nederlander heeft dat echt niet.
Ja hoor, Audi Q7 en dat soort bakbeesten.

Maar inderdaad, wel een slecht voorbeeld dan, maar verbaast je dat van die RTL clan?
eurus wijzigde dit bericht op 07-04-2021 10:56
15.64% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
07-04-2021 10:44
Ik heb altijd het idee dat dat voornamelijk geldt voor mensen in de randstad. Familie van echtgenoot komt nooit vanuit de randstad naar het noorden, want dat is zo ontzettend ver weg. Voor ons is dat blijkbaar maar een klein stukje want we komen toch zeker dan gewoon daar heen? Als je in Oud-Beyerland woont ben je een boer, zo ver van de stad vandaan.

Echtgenoot rijdt anderhalf uur naar zijn opdracht in de randstad. Hij wordt voor gek verklaard, zo ontzettend ver en lang rijden voor je werk. Zijn projectgenoot in de randstad heeft weliswaar minder kilometers te rijden maar doet er minimaal net zo lang over.
Hey, een herkenbare plaats. Nou ja, ik heb daar gewerkt en op dat kantoor namen ze liever geen mensen aan van over het water, die hadden een andere mentaliteit.

Even on topic: Ik woonde bij de randstad en Duitsland was gewoon ver weg, ongeveer 2,5 uur rijden. Vanuit mijn huidige woonplaats 1,25 uur. Maar voor mijn gevoel is het nog steeds heeeeel ver weg. Dat is nog niet aangepast.
Natuurlijk gaan mensen in de omgeving naar Duitsland om te tanken, maar vooral voor boodschappen. Ik meen dat alcohol en drogisterijspullen daar fors goedkoper zijn. En keukens ed ook. Ik zou het er niet uithalen, maar als je veel meer verbruikt (of een nieuwe keuken wilt) dan wel. De laatste keer dat ik in Duitsland was, heb ik ook gewoon de tank volgegooid. Ik was er nu toch.
dianaf wijzigde dit bericht op 07-04-2021 10:56
1.63% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
07-04-2021 10:45
Heb je de kaart van Nederland wel eens bekeken? Er is héél veel Duitsland tegen ons aan.
Ja hoor, ik weet precies hoe de kaart eruit ziet. Ik ga zelfs wel eens naar Duitsland (en België, en tal van andere verre en minder verre buitenlanden).
Ja, toen ik het typte vond ik het ook een beetje een wiebelige OP. Ik wil ook niet te ver gaan met mijn "in het Westen zijn ze niet in ons geïnteresseerd"-sentiment, maar toch wel een beetje.

Ik had bij die mensen bij Humberto het idee dat een grens overrijden zoiets was als de grens met de DDR overrijden, ofzo. Er zijn hier zoveel plekken waar je alleen aan het plotselinge verslechterde wegdek kunt zien dat je in Duitsland bent.

En eerlijk, ik heb er ook gewoon een beetje last van wanneer de grens dicht is. Niet eens zozeer om benzine en diepvriestaart, maar vooral omdat mijn ruimte nu aan een kant afgesloten is.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
07-04-2021 10:55
Ja hoor, Audi Q7 en dat soort bakbeesten.
Meestal 80.
Een paar maanden geleden scheelde het soms €0,40 per liter maar nu echt niet.
De belasting op brandstof in januari in Duitsland fors gestegen.

€0,20 tot €0,25 is nu realistischer.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
07-04-2021 10:55
Dat kan dan alleen als hij een tank van 120 liter in zijn auto heeft.
Of hij tankt normaal langs de snelweg en gooit 'm vol met Shell V Power ofzo.
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven