De grens ligt ver van Hilversum

07-04-2021 10:35 167 berichten
Voor veel mensen in de Nederlandse media is de grens (met België of Duitsland) ver weg van huis. Dat viel me afgelopen week op toen Humberto de sluiting van de grens met Duitsland (ook voor klein grensverkeer, dus boodschappen, familiebezoek en tanken) met zijn tafel vol gasten besprak door de volgende vraag te stellen: "Zouden jullie om te tanken de grens overgaan?" En daar lachte iedereen hartelijk om. Melanie Schultz van Haegen, nota bene ooit minister van infrastructuur, wist nog op te merken dat tanken in een dorp goedkoper was dan tanken aan de snelweg. Iedereen vond het een hilarisch idee, de grens over rijden voor benzine.

En het is natuurlijk ook ver, van Hilversum naar Duitsland. Maar het verbaast me telkens hoe zoveel mensen in Nederland denken dat de grens zo ver weg is. Het nieuwsfeit dat Duitsland zijn grenzen gesloten houdt (met vrij grootschalige controles en boetes, heb ik gelezen) is geen nieuwsfeit, terwijl het ingrijpt in de grensstreken van Nederland, die echt gewend zijn aan regelmatige grensovergang.

Wat wil ik met dit topi: ik ben benieuwd. Is de grens echt zo ver weg? Denken mensen dat de grens overrijden heel spannend is?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 10:56
Meestal 80.
Dat weet ik, maar ze zijn er ook met grotere tank. En dat was de vraag, of het bestond. Ja dus en nog wel groter ook. Die Amerikaanse bakbeesten hebben nog wel een grotere tank.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Humberto wordt in Amsterdam opgenomen, nog verder weg van de grens.

Maar als je in de randstad woont, ga je toch niet naar Duitsland om te tanken? Zo gek is dat toch niet? Woon je vlakbij de grens kan het nog wel de moeite zijn.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 10:56
Ik had bij die mensen bij Humberto het idee dat een grens overrijden zoiets was als de grens met de DDR overrijden, ofzo.

Als ze bij Humberto aan tafel bespreken dat de boot naar Texel uit de vaart is, en mensen aan tafel maken zich daar kennelijk niet al te druk over, krijg je dan ook diezelfde associaties? Of denk je dan “logisch dat je er geen last van hebt als het niet van invloed is op je dagelijks leven”.

Het punt is nu eenmaal dat het alleen loont om over de grens te tanken als je dicht bij die grens woont. Voor iedereen die verder dan pak ‘m beet een half uurtje van de grens woont, kost het meer aan benzine dan het op zou leveren. En dat geldt voor boodschappen net zo. Je moet wel heel veel boodschappen halen, wil je de benzinekosten eruit halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de randstad en ik vind Duitsland en België ver weg. Ik ga alleen de grens over als ik op vakantie ga en dat is vrijwel nooit, want ik vlieg vrijwel altijd. Mijn ene opa en oma hadden ooit op weg naar het oostens des lands een afslagje gemist en kwamen toen per ongeluk in Duitsland uit, nou dat was toch wel het verhaal van de eeuw op verjaardagen.

Dus ja en ja denk ik haha.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in Drenthe en ongeveer 15 km vanaf de grens
En ja wij tanken altijd in Duitsland, is nu eenmaal goedkoper
Wat betreft boodschappen, die kan ik hier prima in Nederland halen
Maar die benzine gaat er wel in tikken nu
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een psychologisch iets hoor, zo’n grens. Ik heb jaren in Rotterdam gewerkt, en als ik een afspraak in Brussel had, vroegen mensen of ik deze week nog op kantoor kwam. Terwijl als ik een afspraak in Groningen had, ze vroegen of ik op tijd terug was voor de lunch. Terwijl Groningen echt veel verder is, en me 2,5 keer zo veel tijd kostte om te komen.
De collega’s die dit vroegen woonden zelf nota bene in Brabant, dus nog dichter bij Belgie. Maar een ander land klinkt gewoon ver.
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 11:02
Als ze bij Humberto aan tafel bespreken dat de boot naar Texel uit de vaart is, en mensen aan tafel maken zich daar kennelijk niet al te druk over, krijg je dan ook diezelfde associaties? Of denk je dan “logisch dat je er geen last van hebt als het niet van invloed is op je dagelijks leven”.

Het punt is nu eenmaal dat het alleen loont om over de grens te tanken als je dicht bij die grens woont. Voor iedereen die verder dan pak ‘m beet een half uurtje van de grens woont, kost het meer aan benzine dan het op zou leveren. En dat geldt voor boodschappen net zo. Je moet wel heel veel boodschappen halen, wil je de benzinekosten eruit halen.
Het was denk ik vooral het lacherige element. En dat zou ik bij een veerboot net zo hebben. Dat je zelf niet de grens overgaat als je er niet bij in de buurt woont, dat is niet gek, dat begrijp ik. Maar dat je zegt "hahahaha, wie rijdt er nou een grens over!" dat is net zo mal als "hahaha, wie woont er nou op een eiland."
Het was meer, maar dat kan ook gevoed door provinciaals minderwaardigheisgevoel, de verbazing over het feit dat je de grens over kunt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens begrijp ik best dat het voor mensen in grensstreken lastig is. Daarom denk ik ook dat ‘gewoon gaan voor geen besmettingen, grenzen dichtgooien, Nieuw Zeelands model’ niet werkbaar is in Nederland. Er zijn hordes mensen die dagelijks onze grenzen over moeten, niet alleen voor benzine, maar ook voor werk en school. Dat probleem heeft Nieuw Zeeland natuurlijk niet, dus is het daar iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat er afgelopen maandag wachttijden van een half uur voor de tankstations in Dlnd stonden spreekt eigenlijk voor zich. Vanaf afgelopen dinsdag moet je een negatieve coronatest kunnen overhandigen in Dlnd dus iedereen wilde nog even goedkoop tanken. En dat deden de Nederlanders dus massaal!
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 10:56
Ja, toen ik het typte vond ik het ook een beetje een wiebelige OP. Ik wil ook niet te ver gaan met mijn "in het Westen zijn ze niet in ons geïnteresseerd"-sentiment, maar toch wel een beetje.

Ik had bij die mensen bij Humberto het idee dat een grens overrijden zoiets was als de grens met de DDR overrijden, ofzo. Er zijn hier zoveel plekken waar je alleen aan het plotselinge verslechterde wegdek kunt zien dat je in Duitsland bent.

En eerlijk, ik heb er ook gewoon een beetje last van wanneer de grens dicht is. Niet eens zozeer om benzine en diepvriestaart, maar vooral omdat mijn ruimte nu aan een kant afgesloten is.
Het interesseert mij geen reet of men in het westen al dan niet geïnteresseerd is in zaken buiten hun eigen bubbel, ik vind het alleen wel erg kortzichtig en ook een beetje dom. Alsof de wereld ophoudt na de stadsgrens van je randstad-stad en je daarna de eeuwigheid in pleurt of zo.

Wij hebben jaren vlakbij de Duitse grens gewoond en gingen wekelijks daar de grote bulk aan boodschappen doen, en inderdaad ook tanken.
Echtgenoot heeft zelfs twee jaar in Duitsland gewerkt en dan niet vlak over de grens, maar tegen Oost-Duitsland aan.
Alle reacties Link kopieren
Buiten Corona om, gaat mijn lieftallige wederhelft wel eens bier halen in Duitsland (1,5 a 2 uur rijden tot aan de Trinkgut).
Hebben we in Nederland geen bier? jawel hoor, maar hij vindt het een leuke combinatie van Lage Prijzen, Andere Soorten (kratten vol ipv een paar losse flesjes) en een leuk uitje
Alle reacties Link kopieren
Overigens bestaat het ‘je doet X toch niet!’ effect twee kanten op. Ik woon bijna op Schiphol, en toch wordt me jaarlijks verteld ‘je vliegt toch niet van Schiphol! Düsseldorf is veel goedkoper!’. Eh nee. Niet voor mij. Twee uur heen en terug rijden (met Nederlandse benzine ;-) ), parkeren, en de vlucht gaat zo vroeg dat ik eigenlijk ook nog een nacht hotel moet betalen. Dat weegt niet op tegen het iets duurdere tickets van Schiphol, waar ik tig mensen kan vragen om me even te brengen, of zelfs voor minder dan 30 euro een taxi heb.
Maar dat is blijkbaar ook heel moeilijk te begrijpen. Want nee, Schiphol is duurder. En die andere kosten tellen niet mee of zo.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 11:05
Het was denk ik vooral het lacherige element. En dat zou ik bij een veerboot net zo hebben. Dat je zelf niet de grens overgaat als je er niet bij in de buurt woont, dat is niet gek, dat begrijp ik. Maar dat je zegt "hahahaha, wie rijdt er nou een grens over!" dat is net zo mal als "hahaha, wie woont er nou op een eiland."
Het was meer, maar dat kan ook gevoed door provinciaals minderwaardigheisgevoel, de verbazing over het feit dat je de grens over kunt.

Ik denk dat het inderdaad gevoed wordt door jouw eigen gevoel. Als iemand mij vraagt of ik wel eens lekker goedkoop in Duitsland tank, dan begin ik ook heel hard te lachen. En niet omdat het idee op zich bezopen is, want superfijn natuurlijk als je zo dichtbij de grens woont dat het wel loont. Maar vanuit mijn woonplaats met mijn auto kost het me meer dan een halve tank om daarvoor op en neer te rijden, dus dat zou echt helemaal nergens op slaan. En dat zal ongetwijfeld ook zo zijn geweest voor de mensen die bij Humberto aan tafel zaten. Het goedkoop tanken wordt niet uitgelachen, de grenstankers worden niet uitgelachen, maar de vraag slaat gewoon nergens op als je hem stelt aan mensen uit de Randstad.
Alle reacties Link kopieren
Tot 14 jaar geleden woonde ik aan de kust in de randstad, ging op de fiets naar mijn werk en de grens ging ik alleen over voor vakanties en weekendjes weg.

Toen ben ik verhuisd naar Duitsland, slechts 4 km over de grens. Ik werk inmiddels door heel NL, en heb een latrelatie met mijn vriend die in België woont. Inmiddels is mijn referentiekader behoorlijk veranderd. Daarnaast rijd ik nu ook heel wat meer KM's per jaar.

Nu met corona is het wel wat gedoe, sinds deze week testen in Duitsland als ik naar NL moet en in België mag ik maar 48 uur blijven. In het begin van de pandemie mocht ik helemaal België niet in en heb ik mijn vriend 6 weken niet bezocht.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
07-04-2021 11:14
Overigens bestaat het ‘je doet X toch niet!’ effect twee kanten op. Ik woon bijna op Schiphol, en toch wordt me jaarlijks verteld ‘je vliegt toch niet van Schiphol! Düsseldorf is veel goedkoper!’. Eh nee. Niet voor mij. Twee uur heen en terug rijden (met Nederlandse benzine ;-) ), parkeren, en de vlucht gaat zo vroeg dat ik eigenlijk ook nog een nacht hotel moet betalen. Dat weegt niet op tegen het iets duurdere tickets van Schiphol, waar ik tig mensen kan vragen om me even te brengen, of zelfs voor minder dan 30 euro een taxi heb.
Maar dat is blijkbaar ook heel moeilijk te begrijpen. Want nee, Schiphol is duurder. En die andere kosten tellen niet mee of zo.

Herkenbaar. Wij wonen iets verder van Schiphol en vliegen wel eens vanaf Düsseldorf, maar dat loont eigenlijk alleen voor lange dure vluchten. Je moet idd de kosten voor vervoer van en naar de luchthaven en eventueel parkeren erbij optellen. (Op Düsseldorf parkeren is overigens wel heel goedkoop in vergelijking met parkeren op Schiphol).
Alle reacties Link kopieren
Ik kom momenteel toch amper mijn stad uit, aangezien ik al een jaar thuis werk en verder ook probeer niet al teveel bezoekjes van buiten mijn (buurt)bubbel te doen. Maar daar zal het gelach van de mensen in Hilversum vast niet over gegaan zijn. Verder zou ik zeker niet langer dan 10 minuten omrijden voor een tank benzine (die momenteel ook al niet hard gaat, want we gebruiken de auto weinig), zonde van mijn tijd. Alleen als je echt aan de grens woont snap ik dat je specifiek naar een Duits benzinestation rijdt als je moet tanken, maar zo erg is het toch niet als dat even niet kan?
Het gaat niet alleen om tanken. Het gaat om familiebezoek, recreëren en boodschappen doen. Het gaat om een grens die gewoon gesloten wordt.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 11:32
Het gaat niet alleen om tanken. Het gaat om familiebezoek, recreëren en boodschappen doen. Het gaat om een grens die gewoon gesloten wordt.

Ja, maar kennelijk is jouw wereld dus niet groter dan het grensgebied, en begrijp je niet dat er legio mensen in Nederland zijn die helemaal niks in het grensgebied te zoeken hebben, op af en toe eens een gezellig uitje na. Ik snap best dat het heel vervelend voor jou is, maar jij snapt kennelijk niet dat het vele anderen echt helemaal niet raakt.
Alle reacties Link kopieren
Een volle tank kost ons bij het tankstation net over de grens in België ca. 65-70 euro en in Nederland 80-90 euro, dus het kan behoorlijk schelen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
ik woon in zuid limburg, hemeldbreed denk ik 1 km van de belgische grens. een half uur rijden van de duitse grens. met name belgie in was wel effe een discussiepunt. het is best lastig vermijden. als ik met de hond ga wandelen kom ik er al. Duitsland komen we niet regulier maar normaal wel een paar keer per jaar. en ik ken zat mensen die inderdaad iedere week aan tanken of naar de DM. het hoort bij de dagelijkse routine. voor mijn Duitse collega's is het ook gedoe. Die moeten nu steeds testen.
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
07-04-2021 10:42
Vanaf mij is de grens heel dichtbij.

Voor westerlingen / randstedelingen / Hilversums medialand is alles buiten de eigen directe bubbel ver weg.
Dat heeft toch niks met de directe eigen bubbel te maken? Vanaf het westen is de Duitse grens gewoon verder, dus loont het niet om in Duitsland te gaan tanken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 11:21
Ik denk dat het inderdaad gevoed wordt door jouw eigen gevoel. Als iemand mij vraagt of ik wel eens lekker goedkoop in Duitsland tank, dan begin ik ook heel hard te lachen. En niet omdat het idee op zich bezopen is, want superfijn natuurlijk als je zo dichtbij de grens woont dat het wel loont. Maar vanuit mijn woonplaats met mijn auto kost het me meer dan een halve tank om daarvoor op en neer te rijden, dus dat zou echt helemaal nergens op slaan. En dat zal ongetwijfeld ook zo zijn geweest voor de mensen die bij Humberto aan tafel zaten. Het goedkoop tanken wordt niet uitgelachen, de grenstankers worden niet uitgelachen, maar de vraag slaat gewoon nergens op als je hem stelt aan mensen uit de Randstad.
Dit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 11:36
Ja, maar kennelijk is jouw wereld dus niet groter dan het grensgebied, en begrijp je niet dat er legio mensen in Nederland zijn die helemaal niks in het grensgebied te zoeken hebben, op af en toe eens een gezellig uitje na. Ik snap best dat het heel vervelend voor jou is, maar jij snapt kennelijk niet dat het vele anderen echt helemaal niet raakt.
Mwah, mijn wereld is wel iets groter hoor. Ik was alleen verbaasd over het verschil in perspectief en het gebrek aan inlevingsvermogen.
Het is niet gek dat juist de rafelranden van Nederland langzaam verworden tot geïsoleerde PVV-regio's, mensen voelen zich namelijk enorm genegeerd. We zijn samen Nederland, zou ik zeggen.
Het is interessant om het mechanisme "ze houden ook helemaal geen rekening met ons" ook in mezelf te ontdekken, absoluut, maar ik vraag me af of het zo'n onterecht mechanisme is (en niet alleen omdat ik het graag met mezelf eens ben).
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 11:36
Ja, maar kennelijk is jouw wereld dus niet groter dan het grensgebied, en begrijp je niet dat er legio mensen in Nederland zijn die helemaal niks in het grensgebied te zoeken hebben, op af en toe eens een gezellig uitje na. Ik snap best dat het heel vervelend voor jou is, maar jij snapt kennelijk niet dat het vele anderen echt helemaal niet raakt.
Vreemde aanname. Ik lees overigens nergens dat het haar raakt.

Ik woon totaal niet in de buurt van de grens, al vind ik in Nederland niks ver, maar ik vind het ook jammer dat de grenzen dicht zijn. Al is het maar vanwege tripjes zoals die de man van Lilalinda onderneemt.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Het gaat TO volgens mij met name om de manier waarop er werd gereageerd aan die tafel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven