De grens ligt ver van Hilversum

07-04-2021 10:35 167 berichten
Voor veel mensen in de Nederlandse media is de grens (met België of Duitsland) ver weg van huis. Dat viel me afgelopen week op toen Humberto de sluiting van de grens met Duitsland (ook voor klein grensverkeer, dus boodschappen, familiebezoek en tanken) met zijn tafel vol gasten besprak door de volgende vraag te stellen: "Zouden jullie om te tanken de grens overgaan?" En daar lachte iedereen hartelijk om. Melanie Schultz van Haegen, nota bene ooit minister van infrastructuur, wist nog op te merken dat tanken in een dorp goedkoper was dan tanken aan de snelweg. Iedereen vond het een hilarisch idee, de grens over rijden voor benzine.

En het is natuurlijk ook ver, van Hilversum naar Duitsland. Maar het verbaast me telkens hoe zoveel mensen in Nederland denken dat de grens zo ver weg is. Het nieuwsfeit dat Duitsland zijn grenzen gesloten houdt (met vrij grootschalige controles en boetes, heb ik gelezen) is geen nieuwsfeit, terwijl het ingrijpt in de grensstreken van Nederland, die echt gewend zijn aan regelmatige grensovergang.

Wat wil ik met dit topi: ik ben benieuwd. Is de grens echt zo ver weg? Denken mensen dat de grens overrijden heel spannend is?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat er bijzonder veel Nederlanders zijn die binnen luttele minuten Het Kanaal over kunnen varen of vliegen.
Beetje merkwaardige opmerking.
Alle reacties Link kopieren
EssentialBliss schreef:
07-04-2021 12:13


Voor veel randstedelingen past Duitsland naast de deur voor Nederlanders niet in hun hoofd.
Jouw ervaring ja.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
EssentialBliss schreef:
07-04-2021 12:18
Heeft niets met elitair te maken, maar met gebrek aan ervaring en inlevingsvermogen. Net zoals dat jij een klein dorp het fijnste wonen vindt en het geen probleem vindt om vaak de auto te moeten pakken en je niet kunt voorstellen dat anderen dat als vervelend zouden kunnen ervaren. We (ik zelf ook)hebben allemaal onze blinde vlekken.
O nu hebben randstedelingen een gebrek aan ervaring en inlevingsvermogen? :rofl:

Wat een debiel gedoe hier, alsof Duitsland een net ontdekt gebied in de Amazone is.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Dat niet kunnen tanken over de grens of boodschappen kunnen doen zonder negatieve test niet interessant is vind ik ook, ze hebben daarmee het verkeerde voorbeeld er uit gepikt. Voor de mensen die over de grens werken daar Familie hebben wonen is het veel vervelender, en dat komt nog vaker voor dan je denkt. Wij wonen in duitsland, 15 km van de grens en vriend en zwager werken allebei in nl. Zelf heb ik een Co ouderschap met mijn ex die ook in nl woont. Dat zijn voorbeelden waarbij iedereen zich wel kan voorstellen dat het noodzakelijk is om de grens over te gaan en dus vervelend dat je nu een negatieve test moet laten zien.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
07-04-2021 12:24
Dat niet kunnen tanken over de grens of boodschappen kunnen doen zonder negatieve test niet interessant is vind ik ook, ze hebben daarmee het verkeerde voorbeeld er uit gepikt. Voor de mensen die over de grens werken daar Familie hebben wonen is het veel vervelender, en dat komt nog vaker voor dan je denkt.
45.000 Nederlanders wonen in Dld/BE
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
07-04-2021 12:21
Jouw ervaring ja.
Absoluut :-D . Er zijn ongetwijfeld ook veel randstedelingen die dat anders ervaren.

Mijn post gaat alleen over mijn eigen ervaringen. Voor mij voelde Duitsland vroeger als ver en ik merk datzelfde nog steeds weleens bij familie en vrienden uit het westen die hier op bezoek komen.
I choose happy!
Mijn kinderen hebben een paar klasgenoten die nu heel moeilijk naar school kunnen. We kunnen er allemaal iets van vinden, in Duitsland wonen en naar Nederland gaan om naar school te gaan, maar het is hier wel heel gebruikelijk. En het wordt door deze maatregel heel lastig.
Eurus schreef:
07-04-2021 12:23
O nu hebben randstedelingen een gebrek aan ervaring en inlevingsvermogen? :rofl:

Wat een debiel gedoe hier, alsof Duitsland een net ontdekt gebied in de Amazone is.
Ik had laatst wel een gifpijl in mijn nek bij de Edeka.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een halfuurtje van de grens af gewoong.. ging ik lekker een weekend alleen naar een hotel in Duitsland.. het klonk voor sommigen alsof ik een wereldreis ondernam. Vooral degene die regelmatig naar een bed en breakfast in Zeeland ging vond het heel ver weg. Ik zat na een uurtje aan de koffie, zij was dik 3 uur onderweg. Ik was 70 km verderop, zij meer dan 300.
Hardenberg Utrecht duurt 2 uurtjes. Utrecht Hardenberg ook. Behalve als je in Utrecht begint, dan is Hardenberg hetzelfde als het Gardameer. Wel verwachten dat wij dit elke maand een keer doen, zelf er alleen aan beginnen als we er een lang weekend van maken omdat ze zover moeten rijden.

Pak je woonplaats en trek er een circel van 30 km omheen. Dit is voor veel mensen in de grensstreek een normale afstand om af te leggen voor iets meer dan de buurtsupermarkt. Door de dichte grens verdwijnt de helft van hun vaste adresjes voor vanalles. Wij gingen elk kwartaal sowieso wel een keer even. Afgelopen jaar maar 1 keer. Meestal was het een weekendje weg of een lange dag even eruit. Die ene keer dit jaar waren me met 4 uur weer thuis.
petra123456 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 12:32
1.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
07-04-2021 12:12
Volgens mij hoeft ze dat ook niet te snappen. Zij maakt ook geen televisieprogramma's.
Van (nationale) televisieprogramma's mag je verwachten dat die een iets bredere blik bieden.

Kom op nou, zeg. Er wordt in een praatprogramma een belachelijke vraag gesteld, en daar mag dan niet om gelachen worden omdat de tere zieltjes in het grensgebied zich wel eens achtergesteld zouden kunnen voelen? Hou op, hoor! Dat heeft echt niks met een brede blik te maken.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
07-04-2021 12:23
O nu hebben randstedelingen een gebrek aan ervaring en inlevingsvermogen? :rofl:

Wat een debiel gedoe hier, alsof Duitsland een net ontdekt gebied in de Amazone is.
:flag:

Hoho ik zeg dat ik vind dat de gemiddelde mens redeneert vanuit zijn eigen referentiekader. Ikzelf dus ook. Dat is m.i. niet voorbehouden aan mensen uit de Randstad. Ik ben er geboren en getogen.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
07-04-2021 12:30
Ik heb een halfuurtje van de grens afgewoon.. ging ik lekker een weekend alleen naar een hotel in Duitsland.. het alsof ik een wereldreis ondernam. Vooral degene die regelmatig naar een een bed en breakfast in Zeeland ging vond het heel ver weg. Ik zat na een uurtje aan de koffie, zij was dik 3 uur onderweg. Ik was 70 km verderop, zij meer dan 300.
Hardenberg Utrecht duurt 2 uurtjes. Utrecht Hardenberg ook. Behalve als je in Utrecht begint, dan is Hardenberg hetzelfde als het Gardameer. Wel verwachten dat wij dit elke maand een keer doen, zelf er alleen aan beginnen als we er een lang weekend van maken omdat ze zover moeten rijden.

dat idee dat randstedelingen Hardenberg verder-weg vinden, dan Hardenbergers de Randstad. Is vooral iets wat Hardenbergers elkaar vertellen hoor.
Om het achtergestelde gevoel (is ook een gevoel van saamhorigheid) te voeden.
Alle reacties Link kopieren
EssentialBliss schreef:
07-04-2021 12:27
Absoluut :-D . Er zijn ongetwijfeld ook veel randstedelingen die dat anders ervaren.

Mijn post gaat alleen over mijn eigen ervaringen. Voor mij voelde Duitsland vroeger als ver en ik merk datzelfde nog steeds weleens bij familie en vrienden uit het westen die hier op bezoek komen.
Dan had je dit moeten weglaten ;-)

Voor veel randstedelingen past Duitsland naast de deur voor Nederlanders niet in hun hoofd
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
07-04-2021 12:38
Dan had je dit moeten weglaten ;-)

Voor veel randstedelingen in mijn familie, vrienden- en kennissenkring past Duitsland naast de deur voor Nederlanders niet in hun hoofd
Opgelost :-D
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-04-2021 12:33
dat idee dat randstedelingen Hardenberg verder-weg vinden, dan Hardenbergers de Randstad. Is vooral iets wat Hardenbergers elkaar vertellen hoor.
Om het achtergestelde gevoel (is ook een gevoel van saamhorigheid) te voeden.
Is dat zo? Mijn Rotterdamse schoonfamilie zegt toch echt duidelijk dat het zo’n roteind rijden is naar het noorden en dat ze daarom bijna nooit komen. Dat wij dan maar daarheen komen want voor ons is het maar een paar uur rijden. Geldt ook voor familie van mij in Amsterdam.
Maar wellicht is dat niet van toepassing op Hardenbergers.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
07-04-2021 12:38
Dan had je dit moeten weglaten ;-)

Voor veel randstedelingen past Duitsland naast de deur voor Nederlanders niet in hun hoofd
er was net iemand die een cirkel van 30 km om de woonplaats wilde trekken.
Maar hoeveel mensen komen überhaupt voor de normale ditjes en datjes (dus Niet voor werk) zo vaak buiten 30 km?
Zelfs als je in Drempt woont, is er binnen 5 km een supermarkt

Voor maar verrekte weinig mensen is het buitenland echt naast de deur
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 11:02
Als ze bij Humberto aan tafel bespreken dat de boot naar Texel uit de vaart is, en mensen aan tafel maken zich daar kennelijk niet al te druk over, krijg je dan ook diezelfde associaties? Of denk je dan “logisch dat je er geen last van hebt als het niet van invloed is op je dagelijks leven”.

Het punt is nu eenmaal dat het alleen loont om over de grens te tanken als je dicht bij die grens woont. Voor iedereen die verder dan pak ‘m beet een half uurtje van de grens woont, kost het meer aan benzine dan het op zou leveren. En dat geldt voor boodschappen net zo. Je moet wel heel veel boodschappen halen, wil je de benzinekosten eruit halen.
Sterker nog.. stel je voor dat je voor de helft van wat je doet nu ineens een halfuur moet autorijden ipv 10 minuutjes fietsen.
Ik moet nu tanken op 20 minuten vanaf mijn huis. Mijn gewone tankstation ligt op minder dan 10 minuten, even tanken daar is nu een gedoe, want ik moet eerst een test doen..
Mijn vaste slager, een bakker en ook de Lidl waar ik het meest kwam liggen in Duitsland.
Nu ga ik meestal in een veel drukkere plaats in Nederland. En daarmee denk ik dat de kans dat ik corona krijg een stuk hoger ligt dan wanneer ik nog mijn gewone winkels zou bezoeken.
Als randstedeling kan ik al mijn hele leven ook maar een kant op (het oosten) want anders verdrink ik. Nooit een probleem gevonden verder hoor. En ik lees ik hier een hoop aannames over wat randstedelingen ervan zouden vinden.

Nou, mij lijkt het knap irritant als je altijd over de grens tankt, boodschappen doet, naar school/werk gaat en dat ineens niet meer of heel moeilijk kan. Daar kan ik me van alles bij voorstellen, ook al moet ik zelf het land door om bij de grens te komen.

Dat er bij Humberto lacherig over gedaan wordt, betekent niet dat randstedelingen massaal aan gebrek aan inlevingsvermogen lijden ofzo. En als ik op wat voor plek dan ook in het land moet zijn, dan pak ik de auto en sjees ik er naartoe.

Die randstedelingen verplaatsen zich in vakanties ook massaal naar andere delen van het land of Europa, dus het zal allemaal wel meevallen met dat alles buiten de randstad is ver. Ik heb het nog nooit iemand horen zeggen.
anoniem_395252 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 12:47
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
EssentialBliss schreef:
07-04-2021 12:40
Opgelost :-D
:yes: Braaf ;-)
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Voor to is 'Duitse grens dicht' iets wat raakt aan haar hele leven. Voor sommige mensen betekent het dat ouderschapsplannen lastig uit te voeren zijn, voor anderen dat ze niet op visite kunnen bij hun ouders, dat ze niet naar de fysiotherapeut in Duitsland kunnen, dat ze voor hun werk veel lastiger de grens over kunnen dan normaal, dat ze op een andere plek hun boodschappen moeten halen en dat het echt ingrijpt in hun dagelijks leven.

Dat dat dan lacherig wordt afgedaan als 'hoe erg is het nou dat je niet goedkoop kunt tanken in Duitsland' is eigenlijk een ontkenning van iets dat voor heel veel mensen diep ingrijpt in hun dagelijks leven en dat zorgt voor heel veel dagelijkse grote en kleine problemen, die veel verder gaan dan een tientje meer betalen voor een tank benzine.

En die ontkenning voedt het sentiment dat televisie gemaakt wordt door inwoners van de Grachtengordel, of uit de Randstad, en dat die echt geen weet hebben dat de wereld groter is dan de Randstad. En dat is jammer, want Nederlandse televisie wordt voor alle Nederlanders gemaakt. Ik vond het bijvoorbeeld altijd heel erg prettig dat Mathijs van Nieuwkerk er niet geheimzinnig over deed dat hij ook buiten de Randstad woonde, en dat Johan Derksen Grolloo groot heeft gemaakt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
07-04-2021 12:41
Is dat zo? Mijn Rotterdamse schoonfamilie zegt toch echt duidelijk dat het zo’n roteind rijden is naar het noorden en dat ze daarom bijna nooit komen. Dat wij dan maar daarheen komen want voor ons is het maar een paar uur rijden. Geldt ook voor familie van mij in Amsterdam.
Maar wellicht is dat niet van toepassing op Hardenbergers.

Ik heb flink wat familie verder weg wonen (1,5-2.5 uur), en dat is bij reizen altijd tweerichting-verkeer geweest, en niemand die vond dat de afstand van de route verandert afhankelijk van wie rijdt.
Ik denk, maar dat is wel filosofisch, dat je juist aan de randen van Nederland goed merkt dat grens ook maar een concept is. Ik heb op sommige gebieden (niet op alle, natuurlijk) meer gemeenschappelijk met de Duitsers op 5 kilometer van mijn huis dan met iemand uit Zeeland.
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
07-04-2021 12:46
Als randstedeling kan ik al mijn hele leven ook maar een kant op (het oosten) want anders verdrink ik. Nooit een probleem gevonden verder hoor. En ik lees ik hier een hoop aannames over wat randstedelingen ervan zouden vinden.

Nou, mij lijkt het knap irritant als je altijd over de grens tankt, boodschappen doet, naar school/werk gaat en dat ineens niet meer of heel moeilijk kan. Daar kan ik me van alles bij voorstellen, ook al moet ik zelf het land door om bij de grens te komen.

Dat er bij Humberto lacherig over gedaan wordt, betekent niet dat randstedelingen massaal aan gebrek aan inlevingsvermogen lijden ofzo. En als ik op wat voor plek dan ook in het land moet zijn, dan pak ik de auto en sjees ik er naartoe.

Die randstedelingen verplaatsen zich in vakanties ook massaal naar andere delen van het land of Europa, dus het zal allemaal wel meevallen met dat alles buiten de randstad is ver. Ik heb het nog nooit iemand horen zeggen.
Eens.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Interessante discussie dit. Ik heb de eerste helft van mijn leven in een klein dorp langs de Randstad gewoond en woon nu in een grote stad bij de grens (10 minuten rijden om in het buitenland te tanken!), dus ik ben bekend met beide sentimenten en (voor-)oordelen.

Ik herken het anti-Randstad sentiment wel van mijn huidige medeprovincialen. Dan voel ik me wel een Randstedeling en denk ik: stel je niet zo aan. Tegelijkertijd erger ik me aan mijn broer die lacht om het "accent" van mijn kinderen, terwijl zijn eigen kinderen plat Amsterdams praten.

Ik heb Humberto niet gezien, maar de Zwitserlander die ik me voel in deze discussie zegt: beide kampen hebben gelijk. Ja: een Randstedeling vragen of hij in Duitsland tankt is raar en ja: net doen alsof dit een heel exotisch probleem is, is ook raar. Of op zijn minst wereldvreemd.
Maar ik wilde hier ook echt geen randstedelingen-bash-topic van maken. Ik vind randstedelingen niet één kliek mensen en ik vind zo ook niet stom. Ik vond het alleen opvallend dat mijn werkelijkheid zo verschilde van de gasten in dat programma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven