De grens ligt ver van Hilversum

07-04-2021 10:35 167 berichten
Voor veel mensen in de Nederlandse media is de grens (met België of Duitsland) ver weg van huis. Dat viel me afgelopen week op toen Humberto de sluiting van de grens met Duitsland (ook voor klein grensverkeer, dus boodschappen, familiebezoek en tanken) met zijn tafel vol gasten besprak door de volgende vraag te stellen: "Zouden jullie om te tanken de grens overgaan?" En daar lachte iedereen hartelijk om. Melanie Schultz van Haegen, nota bene ooit minister van infrastructuur, wist nog op te merken dat tanken in een dorp goedkoper was dan tanken aan de snelweg. Iedereen vond het een hilarisch idee, de grens over rijden voor benzine.

En het is natuurlijk ook ver, van Hilversum naar Duitsland. Maar het verbaast me telkens hoe zoveel mensen in Nederland denken dat de grens zo ver weg is. Het nieuwsfeit dat Duitsland zijn grenzen gesloten houdt (met vrij grootschalige controles en boetes, heb ik gelezen) is geen nieuwsfeit, terwijl het ingrijpt in de grensstreken van Nederland, die echt gewend zijn aan regelmatige grensovergang.

Wat wil ik met dit topi: ik ben benieuwd. Is de grens echt zo ver weg? Denken mensen dat de grens overrijden heel spannend is?
Alle reacties Link kopieren
EssentialBliss schreef:
07-04-2021 12:27
Absoluut :-D . Er zijn ongetwijfeld ook veel randstedelingen die dat anders ervaren.

Mijn post gaat alleen over mijn eigen ervaringen. Voor mij voelde Duitsland vroeger als ver en ik merk datzelfde nog steeds weleens bij familie en vrienden uit het westen die hier op bezoek komen.
Voor veel mensen in de randstad is het onvoorstelbaar dat je met zijn tweeën twee auto's hebt. Dat je een zitmaaier hebt. Dat je anderhalf uur rijdt om op bezoek te gaan.
Die hebben dan bijna een wereldreis gemaakt. Want dat na Utrecht Amersfoort ligt gaat er nog in. Dat je daarna nog een ruim uur in Nederland rijdt..(Recht naar het oosten) onvoorstelbaar.

Het leven van kennissen in de randstad speelt zich af tussen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht.

Ik ben gewend om Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Gelderland te zien in een weekend..
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
07-04-2021 12:48
Voor to is 'Duitse grens dicht' iets wat raakt aan haar hele leven. Voor sommige mensen betekent het dat ouderschapsplannen lastig uit te voeren zijn, voor anderen dat ze niet op visite kunnen bij hun ouders, dat ze niet naar de fysiotherapeut in Duitsland kunnen, dat ze voor hun werk veel lastiger de grens over kunnen dan normaal, dat ze op een andere plek hun boodschappen moeten halen en dat het echt ingrijpt in hun dagelijks leven.

Dat dat dan lacherig wordt afgedaan als 'hoe erg is het nou dat je niet goedkoop kunt tanken in Duitsland' is eigenlijk een ontkenning van iets dat voor heel veel mensen diep ingrijpt in hun dagelijks leven en dat zorgt voor heel veel dagelijkse grote en kleine problemen, die veel verder gaan dan een tientje meer betalen voor een tank benzine.

En die ontkenning voedt het sentiment dat televisie gemaakt wordt door inwoners van de Grachtengordel, of uit de Randstad, en dat die echt geen weet hebben dat de wereld groter is dan de Randstad. En dat is jammer, want Nederlandse televisie wordt voor alle Nederlanders gemaakt. Ik vond het bijvoorbeeld altijd heel erg prettig dat Mathijs van Nieuwkerk er niet geheimzinnig over deed dat hij ook buiten de Randstad woonde, en dat Johan Derksen Grolloo groot heeft gemaakt.
+1
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
07-04-2021 12:46
Als randstedeling kan ik al mijn hele leven ook maar een kant op (het oosten) want anders verdrink ik. Nooit een probleem gevonden verder hoor. En ik lees ik hier een hoop aannames over wat randstedelingen ervan zouden vinden.

Nou, mij lijkt het knap irritant als je altijd over de grens tankt, boodschappen doet, naar school/werk gaat en dat ineens niet meer of heel moeilijk kan. Daar kan ik me van alles bij voorstellen, ook al moet ik zelf het land door om bij de grens te komen.

Dat er bij Humberto lacherig over gedaan wordt, betekent niet dat randstedelingen massaal aan gebrek aan inlevingsvermogen lijden ofzo. En als ik op wat voor plek dan ook in het land moet zijn, dan pak ik de auto en sjees ik er naartoe.

Die randstedelingen verplaatsen zich in vakanties ook massaal naar andere delen van het land of Europa, dus het zal allemaal wel meevallen met dat alles buiten de randstad is ver. Ik heb het nog nooit iemand horen zeggen.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
07-04-2021 12:44
Sterker nog.. stel je voor dat je voor de helft van wat je doet nu ineens een halfuur moet autorijden ipv 10 minuutjes fietsen.
Ik moet nu tanken op 20 minuten vanaf mijn huis. Mijn gewone tankstation ligt op minder dan 10 minuten, even tanken daar is nu een gedoe, want ik moet eerst een test doen..
Mijn vaste slager, een bakker en ook de Lidl waar ik het meest kwam liggen in Duitsland.
Nu ga ik meestal in een veel drukkere plaats in Nederland. En daarmee denk ik dat de kans dat ik corona krijg een stuk hoger ligt dan wanneer ik nog mijn gewone winkels zou bezoeken.

Welk punt wil je nou eigenlijk maken in reactie op mijn post? Ik stel toch nergens dat het niet vervelend kan zijn voor degenen die in de grensstreek wonen?
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
07-04-2021 12:41
Is dat zo? Mijn Rotterdamse schoonfamilie zegt toch echt duidelijk dat het zo’n roteind rijden is naar het noorden en dat ze daarom bijna nooit komen. Dat wij dan maar daarheen komen want voor ons is het maar een paar uur rijden. Geldt ook voor familie van mij in Amsterdam.
Maar wellicht is dat niet van toepassing op Hardenbergers.
Dan moeten we de vrijdag en de maandag vrij nemen, dan komen we vrijdag en gaan we maandag naar huis.. want op zaterdag heen en weer is echt teveel van het goede.

Komen jullie zondag bij ons? Van 14 tot 17. Nee geen avondeten, hebben we al wat afgesproken met anderen. Zaterdag komen en overnachten? Waarom?
Ach, ja zo werkt het het overal, alsof er niet genoeg mensen uit andere delen van het land en kleine dorpen ook geen enkele kennis maar wel vooroordelen hebben over stadsmensen enz.

Is bepaald type menseigen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
In de randstad is natuurlijk alles lekker dichtbij qua winkels. Dat is in de grensgebieden ook, maar ik denk dat die sneller iets verder rijden om in Duitsland boodschappen te doen of om te tanken.

Ik was vorige week nog in Duitsland voor een noodzakelijke afspraak, dan ga ik ook nog even de DM in en ben ik echt verbaasd hoeveel waar je daar voor je geld krijgt. De Nederlanders die ik ken, die ook graag in Duitsland tanken combineren dat met een bezoek aan de supermarkt en bv een DM.

Dan tikt de besparing ook flink aan.
...
Overigens is het niet altijd ellende. Ik belde een keer met de klantenservice van Ikea omdat een onderdeel in mijn nieuwe bureau ontbrak. Ze zouden het bij het dichtstbijzijnde filiaal neerleggen zeiden ze. Toen zei ik dat ik dat wel jammer vond, want best ver rijden. Die mevrouw bekeek mijn postcode en vond me zo zielig dat ik de lagers opgestuurd kreeg mét een bon voor een maaltijd voor twee erbij. Toch lief.
Ow, de DM :heart:
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
07-04-2021 12:53
Voor veel mensen in de randstad is het onvoorstelbaar dat je met zijn tweeën twee auto's hebt. Dat je een zitmaaier hebt. Dat je anderhalf uur rijdt om op bezoek te gaan...
Wat een gegeneraliseer! Ik ken zat Randstedelingen met twee (of meer) auto’s en familie op anderhalf uur (of meer) rijden. Je bent echt wereldvreemd als je denkt dat dit soort dingen voorbehouden is aan mensen van buiten de Randstad.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 12:57
Overigens is het niet altijd ellende. Ik belde een keer met de klantenservice van Ikea omdat een onderdeel in mijn nieuwe bureau ontbrak. Ze zouden het bij het dichtstbijzijnde filiaal neerleggen zeiden ze. Toen zei ik dat ik dat wel jammer vond, want best ver rijden. Die mevrouw bekeek mijn postcode en vond me zo zielig dat ik de lagers opgestuurd kreeg mét een bon voor een maaltijd voor twee erbij. Toch lief.
Ik woon dichtbij water
en soms kan ik een pakje ophalen bij de plek die hemelsbreed dichtbij is
Als er een brug zou liggen :)
LaFleurNoire schreef:
07-04-2021 12:41
Is dat zo? Mijn Rotterdamse schoonfamilie zegt toch echt duidelijk dat het zo’n roteind rijden is naar het noorden en dat ze daarom bijna nooit komen. Dat wij dan maar daarheen komen want voor ons is het maar een paar uur rijden. Geldt ook voor familie van mij in Amsterdam.
Maar wellicht is dat niet van toepassing op Hardenbergers.
Dan zeg je toch, dat vind ik echt heel gek. Dat voor jullie 200 kilometer rijden langer is dan voor ons, zullen we het even nameten? Oh shit, het is even ver. Dan lijkt ons om en om een prima afspraak.

Zulke domme uitspraken hebben meer met iq dan met woonplaats te maken hoor.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-04-2021 12:33
dat idee dat randstedelingen Hardenberg verder-weg vinden, dan Hardenbergers de Randstad. Is vooral iets wat Hardenbergers elkaar vertellen hoor.
Om het achtergestelde gevoel (is ook een gevoel van saamhorigheid) te voeden.
ik ben opgegroeid in Twente, met familie in Brabant. Die kwamen ook nooit naar Twente vanwege te ver weg, wij kwamen wel naar Brabant
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 11:32
Het gaat niet alleen om tanken. Het gaat om familiebezoek, recreëren en boodschappen doen. Het gaat om een grens die gewoon gesloten wordt.
Dit is helemaal niet waar. De grens is open. Bij oversteken heb je je aan de inreis- en quarantaineregels te houden. Doe je dat niet, dan staan daar mogelijk sancties op.
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
07-04-2021 13:00
Dan zeg je toch, dat vind ik echt heel gek. Dat voor jullie 200 kilometer rijden langer is dan voor ons, zullen we het even nameten? Oh shit, het is even ver. Dan lijkt ons om en om een prima afspraak.

Zulke domme uitspraken hebben meer met iq dan met woonplaats te maken hoor.
Ik denk meer met de moeite die je wil doen.
Mijn moeder vond het ook teveel moeite, 2 uur in de trein. Dan moest ik maar vaker komen, maar dat is ook 2 uur met de trein. En met de auto, 1,5 uur, dat deed ze maar 1x per jaar, want ver. Maar wél wekelijks 45 minuten naar een ander kind. Ver was gewoon een smoes.
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 12:58
Wat een gegeneraliseer! Ik ken zat Randstedelingen met twee (of meer) auto’s en familie op anderhalf uur (of meer) rijden. Je bent echt wereldvreemd als je denkt dat dit soort dingen voorbehouden is aan mensen van buiten de Randstad.
Meer randstad dan bij mij krijg je het niet. In mijn straat (zo'n 50 huisnummers), heeft werkelijk iedereen 2 auto's voor de deur. Wat wel klopt is dat niemand een zitmaaier heeft. Ik wist ook niet dat het niet bezitten van een zitmaaier elitair is. De groenvoorziening komt wel regelmatig langs op zo'n ding. En dan staat er altijd wel iemand klaar met koffie en koek voor de mensen die het openbaar groen netjes houden. Is dat voldoende compensatie? Ik snap dat het in andere gebieden anders gaat, maar dit is hoe het in mijn woonplaats geregeld is.

En verder rijd ik regelmatig anderhalf uur enkele reis.
lexis schreef:
07-04-2021 13:06
Dit is helemaal niet waar. De grens is open. Bij oversteken heb je je aan de inreis- en quarantaineregels te houden. Doe je dat niet, dan staan daar mogelijk sancties op.
Ja, dus als je je kind vanuit Duitsland naar Nederland brengt om naar school te gaan, wat moet je dan doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon op 5 minuten rijden van de Belgische grens. Normaal gezien kom ik heel vaak en veel in Belgie. Inderdaad om te tanken, maar ook om soms wat andere boodschappen te doen, te winkelen, naar de bioscoop te gaan, uit eten gaan, een frietje eten, wat verder Belgie in om op bezoek te gaan bij familie.

Ik woon nu aan de grens van de provincie Antwerpen maar ben opgegroeid aan de grens met Belgisch-Limburg. Ik weet niet beter of grensgemeentes zijn erg gericht op Belgie (en andersom ook).

Ik werk in Den Bosch en had het er met een collega laatst over. Zij vond Belgie ver rijden terwijl ik die beleving dus helemaal niet heb. Ik woon natuurlijk ook dichterbij.

Maar sowieso hebben sommige mensen een ander perspectief. Een vriend van mijn man woont in Weesp en komt alleen daar in de buurt. Als hij dan deze kant op komt is het gezucht over hoe ver het wel niet rijden is, terwijl wij dat gewend zijn. Al onze familie en vrienden wonen verder weg. Dan ga je dat normaler vinden. Wij hebben ze in Brabant, Zeeland, Limburg, Gelderland, Noord-Holland, Utrecht, Zuid-Holland zitten.
minnimouse wijzigde dit bericht op 07-04-2021 13:11
4.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 12:53
Welk punt wil je nou eigenlijk maken in reactie op mijn post? Ik stel toch nergens dat het niet vervelend kan zijn voor degenen die in de grensstreek wonen?
Het vult aan dat het wel degelijk ingrijpt in hun gewone, dagelijkse leven voor heel veel mensen.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
07-04-2021 13:03
ik ben opgegroeid in Twente, met familie in Brabant. Die kwamen ook nooit naar Twente vanwege te ver weg, wij kwamen wel naar Brabant
Dat is sowieso als je verhuisd. De weg naar jou is altijd verder weg dan andersom.
Mijn beste vriendin zei laatst dat ik ver weg woon. Het is nog geen half uur rijden (‘s avonds na 19 uur met 130km zelfs maar een minuut of 20).
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
07-04-2021 13:07
Meer randstad dan bij mij krijg je het niet. In mijn straat (zo'n 50 huisnummers), heeft werkelijk iedereen 2 auto's voor de deur. Wat wel klopt is dat niemand een zitmaaier heeft. Ik wist ook niet dat het niet bezitten van een zitmaaier elitair is. De groenvoorziening komt wel regelmatig langs op zo'n ding. En dan staat er altijd wel iemand klaar met koffie en koek voor de mensen die het openbaar groen netjes houden. Is dat voldoende compensatie? Ik snap dat het in andere gebieden anders gaat, maar dit is hoe het in mijn woonplaats geregeld is.

En verder rijd ik regelmatig anderhalf uur enkele reis.
Mijn broer doet ook vaak anderhalf uur over zo'n reis. Daarvan staat ie 70 minuten in de file.

En bij hem in de straat is plek voor 25 auto's. Met 170 huisnummers. Als we daar op bezoek gaan zetten we de auto op een carpoolplek en doen de laatste kilometers per bus.

En dat is dus mijn referentiekader omtrent de randstad.. dat je je auto voor 8 euro per uur ergens tussen de 3 en 10 kilometer van je huis af kwijt moet zien te raken.

Mijn schoonzus heeft geeneens een rijbewijs. Want waar heb je dat nou voor nodig? Ja met ov dat elke 10 minuten op 300 meter van je huis gaat.. als zij elke keer ene kwartier moet fietsen naar een bushalte waar eens per uur een bus langskomt.. en en dan een uur onderweg bent naar een treinstation, dan had ze vast een rijbewijs gehad.
petra123456 schreef:
07-04-2021 13:11
Het vult aan dat het wel degelijk ingrijpt in hun gewone, dagelijkse leven voor heel veel mensen.
Dat doet de hele pandemie sowieso bij iedereen toch?
Alle reacties Link kopieren
lexis schreef:
07-04-2021 13:06
Dit is helemaal niet waar. De grens is open. Bij oversteken heb je je aan de inreis- en quarantaineregels te houden. Doe je dat niet, dan staan daar mogelijk sancties op.
Theoretisch is de grens open. Praktisch gezien is deze dicht. Tenzij je elke dag van de week een test laat doen.
Alsof ze een hek door je winkelcentrum zetten en je alleen erlangsag met een negatieve test.
Dan moet je je leven heel anders gaan inrichten/plannen. Nog veel meer dan alleen het op afspraak open.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
07-04-2021 13:19
Mijn schoonzus heeft geeneens een rijbewijs. Want waar heb je dat nou voor nodig? Ja met ov dat elke 10 minuten op 300 meter van je huis gaat.. als zij elke keer ene kwartier moet fietsen naar een bushalte waar eens per uur een bus langskomt.. en en dan een uur onderweg bent naar een treinstation, dan had ze vast een rijbewijs gehad.
:@@:
Vanwaar die enorm verwijtende toon?
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
07-04-2021 13:19
Dat doet de hele pandemie sowieso bij iedereen toch?
Jep maar aan de grens nog meer dan elders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven