"laatste wens" voor het geval dat... hoe doen jull

08-04-2021 10:28 159 berichten
Je hoopt allemaal dat het nooit aan de orde komt voor je omgeving: dat je afscheid moet nemen of er plotseling niet meer bent terwijl niemand dat aan zag komen.

Als mensen 60+ worden, gaan sommigen er wel mee bezig. Zover is het voor mij nog lang niet.
Ik heb ook niets juridisch vast te leggen qua erfenis. Maar ik denk soms wel eens na over hoe het zou kunnen zijn. Het lijkt me naar om je gezin dan helemaal met lege handen achter te laten, dat ze acuut in een paar dagen allerlei beslissingen moeten nemen.

Dus zijn er mensen die dit onderwerp wel af en toe bespreken met hun partner/gezin/ongeving, of ergens een lijstje instructies vastleggen? Al is het maar geliefde muziek voor bij de uitvaart?

En zorg je af en toe voor een actualisering? Ik zou 20 jaar geleden andere muziek kiezen dan nu...

Waar bewaar je zoiets? Hoe formeel probeer je het te maken? Bv euthanasiewensen ofzo?

Ik zat laatst naar mijn pensioen overzicht te kijken, en als ik voor mijn pensioenleeftijd dood ga, komt mijn gezin echt flink in de problemen. Er zijn geen middelen om dat risico vooraf dicht te timmeren. Het bracht mij op het idee, dat als ze ooit moeten beslissen of "de stekker er uit mag", ik het goed zou vinden dat ze die keus niet maken, en mij gewoon een aantal jaar ergens in een hoekje wegzetten aan de beademing, zodat het inkomen niet verandert (in mijn geval zou dat zo zijn).

Ik vroeg me af of je zulke "toestemming" ergens zou moeten vastleggen... En ik ben benieuwd waar anderen aan denken rondom hun einde...
Alle reacties Link kopieren
Dat risico daar kun je je voor verzekeren. Overlijdens risicoverzekering. (Bij hypotheek vaak verplicht)

En ja ik heb ook een soort van lijstje klaarliggen en ben donor.
Alle reacties Link kopieren
zijn er ook geen middelen voor bv een overlijdensrisicoverzekering?
Een arts zal er niet in mee gaan om je jaren aan de beademing te laten liggen om het inkomen van je gezin niet te laten veranderen natuurlijk...

Ik ben ook nog lang geen zestig en heb bij mijn administratiemappen een map met als titel 'na mijn dood', waar ik voor mijn nabestaanden een aantal praktische dingen heb verzameld: mijn testament, polissen, lijstje abonnementen etc. die opgezegd moeten worden, wachtwoorden, lijstje adressen voor rouwkaarten, suggesties voor mijn uitvaart, etc. Zo eens in de twee jaar kijk ik of er iets geactualiseerd moet worden.
Heb ik gedaan nadat ik zelf een aantal uitvaarten heb moeten regelen van mensen in mijn omgeving, en me realiseerde dat het wel heel handig is als de overledene een overzichtelijke en vindbare plek met gegevens heeft... Het is een kleine moeite om samen te stellen en een geruststellende gedachte, vind ik
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me slecht voorstellen dat mensen hun dierbaren in een hoekje weg laten zetten zodat hun inkomen doorloopt. Wegzetten kan ook helemaal niet. Iemand aan de beademing kost veel inspanning en een godsvermogen aan zorg, denk ik. Als er geen hoop is op verbetering mag ik aannemen dat de artsen erop aandringen de stekker eruit te trekken.

Verder worstel ik een beetje met hetzelfde probleem.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Oh, en niet voor als je dood bent, maar voor het geval je daarvoor iets krijgt waardoor je wilsonbekwaam wordt: een levenstestament kan ook een aanrader zijn. Daarin kun je iemand aanwijzen als gemachtigde om namens jou beslissingen te nemen over medische en financiële zaken. Moet je wel voor naar de notaris.
gemberpannekoek schreef:
08-04-2021 10:36
Oh, en niet voor als je dood bent, maar voor het geval je daarvoor iets krijgt waardoor je wilsonbekwaam wordt: een levenstestament kan ook een aanrader zijn. Daarin kun je iemand aanwijzen als gemachtigde om namens jou beslissingen te nemen over medische en financiële zaken. Moet je wel voor naar de notaris.
Dat wordt automatisch mijn man en dat is prima
Alle reacties Link kopieren
Ik bespreek wel eens wat met mijn vriend ja, maar niets ligt nog vast. We willen ook vast laten leggen dat hij mijn behartiger is na mijn dood en ik bij hem. We wonen de komende 6/7 jaar nog niet samen (6 jarige LAT ivm kinderen). Zijn van die dingen ‘die nog moeten’.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat ook zoiets als de ANW (algemene nabestaanden wet oid). Die zorgt voor een uitkering als je sterft en je hebt kinderen bijv. Kijk daar eens naar.

Met een eigen huis heb je vaak een overlijdensrisico verzekering die keert dan uit.

Ik heb met mijn partner besproken het " wat als " scenario zich voordoet en mijn kinderen weten ook wat ik wil en vooral ook wat ik niet wil. Ik moet er niet aan denken dat er vanuit financiële overwegingen besloten wordt om mij maar als een plantje te laten leven, dat is echt heel raar.

Dit soort zaken regel je toch fatsoenlijk ? Als je al heel vroeg begint met sparen zijn er wel de middelen. En dat hoeft niet zo veel te kosten. Toen ik op mijzelf ging is 1 van de eerste dingen die er kwamen, was een uitvaartverzekering. Sommigen zetten een x bedrag hiervoor apart, ik koos voor een verzekering bij de Dela (en , helaas, uit eigen ervaring kunnen meemaken hoe netjes en goed dit verzorgd werd door hen bij een uitvaart). Je moet er toch niet aan denken dat je je nabestaanden opzadelt met een enorme schuld omdat jij het niet goed hebt geregeld ?!

Ik wil alleen euthanasie bij uitzichtloos lijden en dat zal mede afhangen van mijn leeftijd denk ik nu. Als ik NU iets naars krijg dan trek ik alles uit de kast om te kunnen blijven leven, als het gebeurt als ik bijv. 80 ben dan denk ik daar misschien heel anders over.

Ik wil niet als plantje in leven gehouden worden, dus stekker eruit als dit zich voordoet.

Ik heb een document in mijn laptop die ook simpel de titel heeft " als ik dood ben" en mijn toegangscode voor mijn laptop heb ik ergens in de la liggen in enveloppe " als ik dood ben" .. In document staat alles over hoe ik het wil. Ik pas dat aan wanneer nodig.

Mocht ik morgen opeens omgevallen zijn dan is het wat het is. En verder.. eerlijk ? Ze doen maar wat zij willen qua muziek enzo. Ik merk er niets meer van. Ik ga er vanuit dat zij mij dusdanig goed kennen dat ze dan ook weten welke muziek en bloemen ik zou willen.

Nu mijn moeder zo ernstig ziek is, hebben we ook dit soort dingen besproken; heb je al je zaken op orde ? Waar liggen de papieren van je uitvaartverzekering ? Heb je nog speciale wensen ? Hoe wil je het geregeld hebben met je financiën ? Wil je nog iets doen qua giften ... Al dit soort zaken hebben we besproken. Ook de zorg die ze straks nodig heeft, hebben we besproken. Wat wil ze wel en vooral wat niet, wil je thuis sterven , wil je naar een hospice.

Zijn niet de leukste gesprekken maar geeft ook rust.
Hier is er ook vrij weinig geregeld. Ik wil ook een mapje maken voor nabestaanden mochten man en ik onverhoopt samen komen te overlijden (in een ongeluk ofzo). Qua testament, tja, alles gaat in principe naar de partner als één van ons overlijdt, als wij beiden overlijden maakt het me allemaal niet zoveel uit. We hebben wel een 'voogd' aangewezen voor de huisdieren (informeel dan he), omdat we diegene erop vertrouwen dat ze niet zomaar in het asiel gestopt worden.

We hebben uitvaartverzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen voor de complete hypotheek. Als man of ik overlijdt zit de ander dus hypotheekvrij te wonen.
Wij zijn er onlangs ook achter gekomen dat schoonouders geen uitvaartverzekering hebben. Dat is dus een extra zorg als ze komen te overlijden. Nu nog afsluiten is eigenlijk geen optie aangezien ze al op leeftijd zijn.
poldervrouw schreef:
08-04-2021 10:41
Er bestaat ook zoiets als de ANW (algemene nabestaanden wet oid). Die zorgt voor een uitkering als je sterft en je hebt kinderen bijv. Kijk daar eens naar.

Met een eigen huis heb je vaak een overlijdensrisico verzekering die keert dan uit.

Ik heb met mijn partner besproken het " wat als " scenario zich voordoet en mijn kinderen weten ook wat ik wil en vooral ook wat ik niet wil. Ik moet er niet aan denken dat er vanuit financiële overwegingen besloten wordt om mij maar als een plantje te laten leven, dat is echt heel raar.

Dit soort zaken regel je toch fatsoenlijk ? Als je al heel vroeg begint met sparen zijn er wel de middelen. En dat hoeft niet zo veel te kosten. Toen ik op mijzelf ging is 1 van de eerste dingen die er kwamen, was een uitvaartverzekering. Sommigen zetten een x bedrag hiervoor apart, ik koos voor een verzekering bij de Dela (en , helaas, uit eigen ervaring kunnen meemaken hoe netjes en goed dit verzorgd werd door hen bij een uitvaart). Je moet er toch niet aan denken dat je je nabestaanden opzadelt met een enorme schuld omdat jij het niet goed hebt geregeld ?!

Ik wil alleen euthanasie bij uitzichtloos lijden en dat zal mede afhangen van mijn leeftijd denk ik nu. Als ik NU iets naars krijg dan trek ik alles uit de kast om te kunnen blijven leven, als het gebeurt als ik bijv. 80 ben dan denk ik daar misschien heel anders over.

Ik wil niet als plantje in leven gehouden worden, dus stekker eruit als dit zich voordoet.

Ik heb een document in mijn laptop die ook simpel de titel heeft " als ik dood ben" en mijn toegangscode voor mijn laptop heb ik ergens in de la liggen in enveloppe " als ik dood ben" .. In document staat alles over hoe ik het wil. Ik pas dat aan wanneer nodig.

Mocht ik morgen opeens omgevallen zijn dan is het wat het is. En verder.. eerlijk ? Ze doen maar wat zij willen qua muziek enzo. Ik merk er niets meer van. Ik ga er vanuit dat zij mij dusdanig goed kennen dat ze dan ook weten welke muziek en bloemen ik zou willen.

Nu mijn moeder zo ernstig ziek is, hebben we ook dit soort dingen besproken; heb je al je zaken op orde ? Waar liggen de papieren van je uitvaartverzekering ? Heb je nog speciale wensen ? Hoe wil je het geregeld hebben met je financiën ? Wil je nog iets doen qua giften ... Al dit soort zaken hebben we besproken. Ook de zorg die ze straks nodig heeft, hebben we besproken. Wat wil ze wel en vooral wat niet, wil je thuis sterven , wil je naar een hospice.

Zijn niet de leukste gesprekken maar geeft ook rust.

De ANW is heel erg uitgekleed voor mensen die na een bepaald jaar geboren zijn. Het idee erachter is dat je dan nog jong genoeg bent om voor jezelf te zorgen. Wij hebben om deze reden een zg. ANW-hiaatverzekering afgesloten.
https://www.aegon.nl/file/153059/downlo ... n=r_Y5sE9p

Dit is een fijn document om een nabestaandenmap te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb totaal onverwacht (ongeval) een jong iemand in mijn directe omgeving verloren. Wensen lagen (uiteraard) niet vast en er was geen voorbereiding vooraf (zoals je bij een kort ziektebed wel hebt).

Veel uit die periode herinner ik mij als verdrietig en traumatisch maar de uitvaart was prachtig. Veel keuzes zijn gemaakt door de nabestaanden, zelfs de keuze voor begraven of cremeren. Als ik daar nu aan terug denk dan was dat goed zo en heb ik steeds meer het idee "ik ga niet reageren over mijn eigen graf". Vinden mijn nabestaanden het prettig om een graf te bezoeken en onderhouden? Of voelt dat juist als een verplichting en vinden ze een crematie meer rust geven? Is het tzt een optie om in huis op te baren en vinden de nabestaanden dat prettig, etc...

Ik herken je gevoel dat wensen veranderen en "geactualiseerd" moeten worden. Zo is een uitvaart van iemand van 20 vaak erg groot met heel veel aanwezigen, dat zal anders zijn wanneer je 90 wordt. Maar ook onvoorspelbare omstandigheden hebben invloed (zoals de huidige corona situatie).

Wensen voor als je nog leeft zou ik vast leggen, zoals evt euthanasie of beademing etc maar van mij mogen nabestaanden doen wat zij prettig vinden als ik er niet met ben.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
08-04-2021 10:34
Een arts zal er niet in mee gaan om je jaren aan de beademing te laten liggen om het inkomen van je gezin niet te laten veranderen natuurlijk...
.
En gelukkig maar. Wat een ziek idee O_o
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
@herfstappeltaart Ik weet dat de ANW uitgekleed is maar er zal vast iets geregeld worden hieruit. Maar goed, het is een vangnet/aanvulling. Ik blijf erbij dat je het zelf goed moet regelen en niet het moet laten afhangen van de regelingen die de staat verzint.

@vlinder2001 precies. Je wensen veranderen met je leeftijd. En als je zo jong bent en onverwacht sterft weten mensen lang niet altijd hoe die persoon erover dacht. Dan denk ik altijd maar " de nabestaanden kiezen waarvan zij denken dat het goed is en dan is het ook goed" .
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
08-04-2021 10:56
.
En gelukkig maar. Wat een ziek idee O_o
Bizarre gedachte inderdaad.. Echt.. wat raar
poldervrouw schreef:
08-04-2021 10:57
Bizarre gedachte inderdaad.. Echt.. wat raar
Ik ben het er ook niet mee eens, maar ik snap TO's gevoel wel een beetje. Het idee dat je gezin ernstig in de problemen komt is beangstigend en ja, een kat in het nauw maakt rare (gedachten)sprongen.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
08-04-2021 10:44
Wij zijn er onlangs ook achter gekomen dat schoonouders geen uitvaartverzekering hebben. Dat is dus een extra zorg als ze komen te overlijden. Nu nog afsluiten is eigenlijk geen optie aangezien ze al op leeftijd zijn.
Lekker dan ! Ik zou daar zo snel mogelijk achteraan gaan en kijken wat er nog kan... Mijn schoonvader was ook ernstig onderverzekerd en we hebben een paar duizend euro kunnen betalen .. We kozen voor de goedkoopst mogelijke uitvaart die nog fatsoenlijk was (laten we zeggen dat de relatie met zijn kinderen niet bepaald goed was, het is nog een heel gedoe geweest) maar desondanks toch nog aardig wat kosten waar je niet omheen kunt. Mijn schoonmoeder was wel goed verzekerd gelukkig.

Soms kan je eenmalig een groot bedrag inleggen en er zijn wel verzekeringen die nog kunnen op hoge leeftijd

https://www.uitvaartdirekt.nl/uitvaartv ... -leeftijd/
merano schreef:
08-04-2021 10:35
Ik kan me slecht voorstellen dat mensen hun dierbaren in een hoekje weg laten zetten zodat hun inkomen doorloopt. Wegzetten kan ook helemaal niet. Iemand aan de beademing kost veel inspanning en een godsvermogen aan zorg, denk ik. Als er geen hoop is op verbetering mag ik aannemen dat de artsen erop aandringen de stekker eruit te trekken.

Verder worstel ik een beetje met hetzelfde probleem.
Mensen die bv gelovig zijn, kunnen ook weigeren de stekker er uit te trekken. Ik vind dat mijn man zich niet aan artsen hoeft te verantwoorden.

Als hij maar weet dat het mijn laatste wens is om voor mijn gezin te zorgen, mag hij de keus maken of hij daar op die manier gebruik van wil maken.
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
08-04-2021 11:02
Ik ben het er ook niet mee eens, maar ik snap TO's gevoel wel een beetje. Het idee dat je gezin ernstig in de problemen komt is beangstigend en ja, een kat in het nauw maakt rare (gedachten)sprongen.
Dan ga je NU wat regelen, dan zoek je een verzekering op dat je iig je uitvaart fatsoenlijk kan laten regelen. Je gaat uitzoeken hoe je toch , als is het maar met kleine bedragen, geld kan wegleggen hiervoor. Je nabestaande opzadelen hiermee is echt een no go.

Ik begrijp ook nooit zo goed al die crowd fund acties voor mensen die niet verzekerd zijn voor uitvaart. Bij bijv. een Dela kan je, zeker als je jong begint, voor een lage premie je goed verzekeren. Ook jongelui. Kopen met het grootste gemak de duurste telefoons met abonnement en toestelkrediet maar een paar euro per maand voor uitvaart is te veel.

Het is zo gemakkelijk om te denken " dat komt later wel" Later kan zomaar morgen zijn.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
08-04-2021 10:57
@herfstappeltaart Ik weet dat de ANW uitgekleed is maar er zal vast iets geregeld worden hieruit. Maar goed, het is een vangnet/aanvulling. Ik blijf erbij dat je het zelf goed moet regelen en niet het moet laten afhangen van de regelingen die de staat verzint.

@vlinder2001 precies. Je wensen veranderen met je leeftijd. En als je zo jong bent en onverwacht sterft weten mensen lang niet altijd hoe die persoon erover dacht. Dan denk ik altijd maar " de nabestaanden kiezen waarvan zij denken dat het goed is en dan is het ook goed" .
Maar het is wel fijn dat je als nabestaande een leidraad hebt. Dan maakt het maken van keuzes makkelijker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
08-04-2021 11:04
Mensen die bv gelovig zijn, kunnen ook weigeren de stekker er uit te trekken. Ik vind dat mijn man zich niet aan artsen hoeft te verantwoorden.

Als hij maar weet dat het mijn laatste wens is om voor mijn gezin te zorgen, mag hij de keus maken of hij daar op die manier gebruik van wil maken.
Gelukkig werkt het zo niet.. Je kan niet iemand zomaar aan de beademing laten omdat het jou beter uitkomt en daar zal een arts ook niet aan meewerken. Als er 0 zicht is op herstel zullen ze je heus niet zomaar laten liggen
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
08-04-2021 11:05
Maar het is wel fijn dat je als nabestaande een leidraad hebt. Dan maakt het maken van keuzes makkelijker.
Uiteraard.. maar als je jong bent bespreek je dat vaak niet. Dood is toch eng voor de meesten..
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
08-04-2021 11:04
Mensen die bv gelovig zijn, kunnen ook weigeren de stekker er uit te trekken. Ik vind dat mijn man zich niet aan artsen hoeft te verantwoorden.

Als hij maar weet dat het mijn laatste wens is om voor mijn gezin te zorgen, mag hij de keus maken of hij daar op die manier gebruik van wil maken.
Nee hoor, zo'n beslissing kan ook op medische gronden gemaakt worden. Het staken van de behandeling wordt dan aan de familie medegedeeld, in plaats van gevraagd.
Je man kan zich wel niet aan artsen willen verantwoorden, maar gaat hij aan de beademingsknopjes draaien in je achtertuin?
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
08-04-2021 11:02
Lekker dan ! Ik zou daar zo snel mogelijk achteraan gaan en kijken wat er nog kan... Mijn schoonvader was ook ernstig onderverzekerd en we hebben een paar duizend euro kunnen betalen .. We kozen voor de goedkoopst mogelijke uitvaart die nog fatsoenlijk was (laten we zeggen dat de relatie met zijn kinderen niet bepaald goed was, het is nog een heel gedoe geweest) maar desondanks toch nog aardig wat kosten waar je niet omheen kunt. Mijn schoonmoeder was wel goed verzekerd gelukkig.

Soms kan je eenmalig een groot bedrag inleggen en er zijn wel verzekeringen die nog kunnen op hoge leeftijd

https://www.uitvaartdirekt.nl/uitvaartv ... -leeftijd/
Als die mensen gewoon geld hebben is dat toch geen probleem? Ik heb ook geen uitvaartverzekering maar genoeg geld op mijn spaarrekening.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven