"laatste wens" voor het geval dat... hoe doen jull

08-04-2021 10:28 159 berichten
Je hoopt allemaal dat het nooit aan de orde komt voor je omgeving: dat je afscheid moet nemen of er plotseling niet meer bent terwijl niemand dat aan zag komen.

Als mensen 60+ worden, gaan sommigen er wel mee bezig. Zover is het voor mij nog lang niet.
Ik heb ook niets juridisch vast te leggen qua erfenis. Maar ik denk soms wel eens na over hoe het zou kunnen zijn. Het lijkt me naar om je gezin dan helemaal met lege handen achter te laten, dat ze acuut in een paar dagen allerlei beslissingen moeten nemen.

Dus zijn er mensen die dit onderwerp wel af en toe bespreken met hun partner/gezin/ongeving, of ergens een lijstje instructies vastleggen? Al is het maar geliefde muziek voor bij de uitvaart?

En zorg je af en toe voor een actualisering? Ik zou 20 jaar geleden andere muziek kiezen dan nu...

Waar bewaar je zoiets? Hoe formeel probeer je het te maken? Bv euthanasiewensen ofzo?

Ik zat laatst naar mijn pensioen overzicht te kijken, en als ik voor mijn pensioenleeftijd dood ga, komt mijn gezin echt flink in de problemen. Er zijn geen middelen om dat risico vooraf dicht te timmeren. Het bracht mij op het idee, dat als ze ooit moeten beslissen of "de stekker er uit mag", ik het goed zou vinden dat ze die keus niet maken, en mij gewoon een aantal jaar ergens in een hoekje wegzetten aan de beademing, zodat het inkomen niet verandert (in mijn geval zou dat zo zijn).

Ik vroeg me af of je zulke "toestemming" ergens zou moeten vastleggen... En ik ben benieuwd waar anderen aan denken rondom hun einde...
vlinder2001 schreef:
08-04-2021 10:52
Ik heb totaal onverwacht (ongeval) een jong iemand in mijn directe omgeving verloren. Wensen lagen (uiteraard) niet vast en er was geen voorbereiding vooraf (zoals je bij een kort ziektebed wel hebt).

Veel uit die periode herinner ik mij als verdrietig en traumatisch maar de uitvaart was prachtig. Veel keuzes zijn gemaakt door de nabestaanden, zelfs de keuze voor begraven of cremeren. Als ik daar nu aan terug denk dan was dat goed zo en heb ik steeds meer het idee "ik ga niet reageren over mijn eigen graf". Vinden mijn nabestaanden het prettig om een graf te bezoeken en onderhouden? Of voelt dat juist als een verplichting en vinden ze een crematie meer rust geven? Is het tzt een optie om in huis op te baren en vinden de nabestaanden dat prettig, etc...

Ik herken je gevoel dat wensen veranderen en "geactualiseerd" moeten worden. Zo is een uitvaart van iemand van 20 vaak erg groot met heel veel aanwezigen, dat zal anders zijn wanneer je 90 wordt. Maar ook onvoorspelbare omstandigheden hebben invloed (zoals de huidige corona situatie).

Wensen voor als je nog leeft zou ik vast leggen, zoals evt euthanasie of beademing etc maar van mij mogen nabestaanden doen wat zij prettig vinden als ik er niet met ben.
Ik kan me ook voorstellen dat nabestaanden (zeker kinderen) het ook fijn vinden om te weten dat ze iets doen dat mama graag wilde. Dan is een muzirklijstje een manier om ze niet voor 1000 keuzes te stellen. Al kiezen ze daar maar 1 nummer van, en vullen de rest met nummers die zij passend vinden. Mij boeit het niet. Maar keuzestress lijkt me naar.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 11:08
Als die mensen gewoon geld hebben is dat toch geen probleem? Ik heb ook geen uitvaartverzekering maar genoeg geld op mijn spaarrekening.
Green fern geeft aan dat dit een zorg is, dan ga ik er vanuit dat er niets geregeld is. En dat het nu op jouw rekening staat is leuk, maar wat als er een noodgeval is en je het geld nodig hebt ? Wat dan ? GA je je dan in 100.000 bochten wringen om dat geld niet aan te raken ?

Ik vond dat een te groot risico en heb het gewoon in een verzekering zitten. Mijn spaargeld is voor andere zaken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb, sinds ik voor het eerst langere tijd alleen op reis ging (zo’n 30 jaar geleden), een envelop in mijn la liggen. Sibling en nu partner weten daarvan. Er staan wat wensen in als in ‘waar mag een deel van mijn spaargeld heen’ en een suggestie voor muziek tijdens mijn uitvaart.
Ook een adreslijst en nog wat aanwijzingen.

Ik heb ook het eea besproken met sibling en partner, maar daarbij ook gezegd ‘maar die wat jullie willen’. Met betrekking tot mijn spaargeld weet ik dat dat goed komt: niemand heeft dusdanige financiële nood dat ze dat nodig hebben, en er blijft evengoed nog wel over.

Ik loop de brief af en toe na, en pas iets aan ofzo.

Al jaren een euthenasieverklaring via de NEderlandse vereniging voor vrijwillige euthanasie, die ik ook met mijn huisarts en nabestaanden heb besproken. Eens per paar jaar laat ik weten aan mijn huisarts dat ik daar nog steeds achter sta.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft van mij (35) en broers en zus van alles vast gelegd.
In een map.

En volgens mij van haar en mijn vader ook

Mijn partner en ik praten wel is over wat je wilt begraven of cremeren
where ever you go, go with your heart
GreenLadyFern schreef:
08-04-2021 10:44
Wij zijn er onlangs ook achter gekomen dat schoonouders geen uitvaartverzekering hebben. Dat is dus een extra zorg als ze komen te overlijden. Nu nog afsluiten is eigenlijk geen optie aangezien ze al op leeftijd zijn.
Als er voldoende spaargeld is, is dit geen probleem natuurlijk

Je kan een x bedrag daarvoor eventueel apart in een uitvaart fonds parkeren.
Alle reacties Link kopieren
Goede vriendin heeft een lijstje met mijn wensen, begon ooit als een grapje en toen heeft ze alles opgeslagen.

Verder heb ik een document waar op staat beschreven, als we beide dood gaan, waar kind heen gaat en wat we zouden wensen qua contact met beide families. De vraag of dat lukt maargoed vind het een prettig idee dat er in ieder geval staat beschreven wat onze wens is.
Alle reacties Link kopieren
Wat kost eigenlijk een begrafenis of crematie zonder enige opsmuk, zo goedkoop mogelijk dus? Puur van het lichaam afkomen.
impala wijzigde dit bericht op 08-04-2021 11:20
14.02% gewijzigd
.
poldervrouw schreef:
08-04-2021 11:05
Dan ga je NU wat regelen, dan zoek je een verzekering op dat je iig je uitvaart fatsoenlijk kan laten regelen. Je gaat uitzoeken hoe je toch , als is het maar met kleine bedragen, geld kan wegleggen hiervoor. Je nabestaande opzadelen hiermee is echt een no go.

Ik begrijp ook nooit zo goed al die crowd fund acties voor mensen die niet verzekerd zijn voor uitvaart. Bij bijv. een Dela kan je, zeker als je jong begint, voor een lage premie je goed verzekeren. Ook jongelui. Kopen met het grootste gemak de duurste telefoons met abonnement en toestelkrediet maar een paar euro per maand voor uitvaart is te veel.

Het is zo gemakkelijk om te denken " dat komt later wel" Later kan zomaar morgen zijn.
Je schiet een beetje voorbij aan wat ik zei.
De begrafenis kan prima betaald worden.
Maar 8000 -10000 euro voor een begrafenis, is wel iets anders dan een INKOMEN. Voor 1 begrafenis kom je geen jaar rond.

Het gaat er om dat er dan geen inkomen meer is, terwijl mijn man een niet-geregistreerde arbeidshandicap heeft en al meer dan 10 jaar huisman is. Als hij met zoon achterblijft, zou hij theoretisch bijstand moeten aanvragen omdat mijn pensioen voor mijn overlijden geen bedrag uitkeert waar ze van kunnen rondkomen. En dan wordt hij daar dus op gekort als hij geen 40 uur per week naar werk zoekt, terwijl hij dat niet kan. Zijn arbeidsverleden is te lang geleden, en de beperking had destijds moeten worden geregistreerd. Maar dat is nu niet meer terug te draaien.

We zitten in een nogal unieke situatie waarin ik het mij niet kan veroorloven om zomaar dood te gaan. Maar daar heb ik niet veel over te zeggen he? Ik kon het mij ook niet veroorloven om ziek te worden, maar ik ben inmiddels 80-100% afgekeurd terwijl ik kostwinner was. Ik ben niet afgekeurd op iets dat mijn levensverwachting beperkt, dus als het meezit, kachelen we hiermee door tot aan mijn pensioen.Dat wordt nu door mijn afkeuring voor 50% opgebouwd door het ABP.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 11:27
3.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij praten er wel eens over. Ik wil bijv. een dichte kist. Geen pottenkijkers met "ze ligt er mooi bij".
ik geef mn bek ook maar een douw
himalaya schreef:
08-04-2021 11:11
Al jaren een euthenasieverklaring via de NEderlandse vereniging voor vrijwillige euthanasie, die ik ook met mijn huisarts en nabestaanden heb besproken. Eens per paar jaar laat ik weten aan mijn huisarts dat ik daar nog steeds achter sta.
Heb ik ook. Heb 'm zowel bij de huisarts als in het ziekenhuis in mijn dossier laten zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet uit ervaring dat het fijn is (voor mij en mijn familie) om terug te kunnen vallen op zo’n ‘handleiding’, omdat je bij een onverwacht overlijden overmand bent door emoties. Dan is het heftig om nog van alles te gaan bedenken.

Sibling en partner verwachtten mijn verzoek tot ‘always look on the bright side of life’ als laatste nummer op mijn t.z.t. crematie (en dan iedereen fluitend naar buiten) niet, dat hadden ze zelf nooit bedacht. Maar nu weten ze dat ik dat fijn/grappig zou vinden, daar zijn ze blij om.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
gizzmo-returns schreef:
08-04-2021 11:17
Als er voldoende spaargeld is, is dit geen probleem natuurlijk

Je kan een x bedrag daarvoor eventueel apart in een uitvaart fonds parkeren.
Zij hebben niet bepaald veel spaargeld, maar wel geld in de stenen. Het komt tzt dan ook wel 'terug' mits de huizenmarkt niet compleet instort. Dus het komt wel goed in ons geval, maar het is niet zo zorgeloos als wél een uitvaartverzekering.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 11:19
Wat kost eigenlijk een begrafenis of crematie zonder enige opsmuk, zo goedkoop mogelijk dus? Puur van het lichaam afkomen.

Volgens mij kun je die bedragen op de site van een crematorium nakijken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 11:19
Wat kost eigenlijk een begrafenis of crematie zonder enige opsmuk, zo goedkoop mogelijk dus?
wij waren in 2007 7800 euro kwijt voor crematie.

Geen opbaring (wilde niemand )
Geen volgauto's (wilde niemand)
simpel bloemstuk (wilde hij zelf, hij zei altijd " zet maar geranium op mijn kist"
Standaard kaarten, geen bidprentjes, geen bedankjes
Geen uitgebreide koffietafel na. We hebben voor familie leden van ver thuis een lunch geregeld
We waren in totaal maar met 15 personen bij de uitvaart..

Je hebt je vaste kosten waar je niet onderuit kan
impala schreef:
08-04-2021 11:19
Wat kost eigenlijk een begrafenis of crematie zonder enige opsmuk, zo goedkoop mogelijk dus? Puur van het lichaam afkomen.
Laatst eens gekeken: 6000 is krap, maar daar kom je mogelijk nog mee weg als je amper op bezoek hoeft te rekenen. Goedkope uitvaartverzekeringen gaan uit van 8000.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 11:29
7.51% gewijzigd
Er is een goed boekje te koop: "laat je niet kisten door de commercie" van Marieke Henselmans.
Vol tips.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
08-04-2021 11:24
Laatst eens gekeken: 6000 is krap, maar daar kom je mogelijk nog mee weg als je amper op bezoek hoeft te rekenen.
Ik zit net te googelen, en lees eerder iets van 1500 euro.
.
Alle reacties Link kopieren
De kaarten voor mijn ouders hebben we zelf laten maken via zoiets als kaartje2go. Stuk goedkoper dan wat de uitvaartmevrouw bood.

We hebben alleen een ‘haal herinneringen op’ bijeenkomst gehad in een ruimte van het crematorium, waar mensen afscheid konden nemen. Daarna hebben we mijn ouder begeleid naar de ovenruimte, dus niet echt een crematieplechtigheid.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij willen allebei gecremeerd worden (nu nog niet hè...nu nog niet!) en zijn ieder voor een bedrag van € 4.000,- verzekerd maar dat dekt de lading waarschijnlijk allang niet meer.
Maar omdat we spaargeld kunnen inzetten om het aan te vullen laten we het bedrag zo. De premie gaat anders enorm stijgen.
GreenLadyFern schreef:
08-04-2021 10:44
Wij zijn er onlangs ook achter gekomen dat schoonouders geen uitvaartverzekering hebben. Dat is dus een extra zorg als ze komen te overlijden. Nu nog afsluiten is eigenlijk geen optie aangezien ze al op leeftijd zijn.
Mijn ouders hebben dit ook niet. Was toen nog niet echt en nu ok geen zin omdat mijn vader ziek is.
Als ze overlijden komt er geld uit koophuis en kunnen we dat gebruiken.

Hebben schoonouders ook koophuis? Dan kun je met dat geld betalen.
impala schreef:
08-04-2021 11:28
Ik zit net te googelen, en lees eerder iets van 1500 euro.
Lees ff de reactie v Poldervrouw...
impala schreef:
08-04-2021 11:28
Ik zit net te googelen, en lees eerder iets van 1500 euro.

Het ligt heel erg aan je wensen.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:27
Er is een goed boekje te koop: "laat je niet kisten door de commercie" van Marieke Henselmans.
Vol tips.
Ik denk dat er idd vaak fors misbruik wordt gemaakt van de situatie en nabestaanden door uitvaartverzorgers onnodig op kosten worden gejaagd. Alleen al de kist, bijvoorbeeld.
.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
08-04-2021 11:19
Je schiet een beetje voorbij aan wat ik zei.
De begrafenis kan prima betaald worden.

Het gaat er om dat er dan geen inkomen meer is, terwijl mijn man een niet-geregistreerde arbeidshandicap heeft en al meer dan 10 jaar huisman is. Als hij met zoon achterblijft, zou hij theoretisch bijstand moeten aanvragen omdat mijn pensioen voor mijn overlijden geen bedrag uitkeert waar ze van kunnen rondkomen. En dan wordt hij daar dus op gekort als hij geen 40 uur per week naar werk zoekt, terwijl hij dat niet kan. Zijn arbeidsverleden is te lang geleden, en de beperking had destijds moeten worden geregistreerd. Maar dat is nu niet meer terug te draaien.

We zitten in een nogal unieke situatie waarin ik het mij niet kan veroorloven om zomaar dood te gaan. Maar daar heb ik niet veel over te zeggen he? Ik kon het mij ook niet veroorloven om ziek te worden, maar ik ben inmiddels 80-100% afgekeurd terwijl ik kostwinner was. Ik ben niet afgekeurd op iets dat mijn levensverwachting beperkt, dus als het meezit, kachelen we hiermee door tot aan mijn pensioen.Dat wordt nu door mijn afkeuring voor 50% opgebouwd door het ABP.
Mijn reactie was niet alleen op jou gericht.

Maar dan nog.. Je kan natuurlijk niet iemand aan de beademing laten omdat het financieel anders niet uitkan.

Waarom ga je er nu pas over nadenken ? Waarom niet 10 jaar geleden iets geregeld ? Je kan sowieso altijd een overlijdensrisico verzekering afsluiten en ook betaalbaar en er zijn er genoeg waar geen medische eisen aan zitten. Ik zou me daar toch eens goed in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
08-04-2021 10:35
Ik kan me slecht voorstellen dat mensen hun dierbaren in een hoekje weg laten zetten zodat hun inkomen doorloopt. Wegzetten kan ook helemaal niet. Iemand aan de beademing kost veel inspanning en een godsvermogen aan zorg, denk ik. Als er geen hoop is op verbetering mag ik aannemen dat de artsen erop aandringen de stekker eruit te trekken.

Verder worstel ik een beetje met hetzelfde probleem.
In Nederland worden patienten die in een onomkeerbaar coma zijn en beademd moeten worden niet langdurig in leven gehouden voor zover ik weet. Ik herinner me dat prins Friso daarom indertijd werd overgebracht naar een ziekenhuis in Engeland, omdat dat daar wel gebeurt.

Wat betreft documenten voor nabestaanden: ik heb een map op mijn PC waarin drie beveilgde document staan (mijn kinderen weten het wachtwoord). Een Worddocument met adressen, een Excelsheet met daarin alle lopende abonnementen, verzekeringen, lidmaatschappen etc. inclusief telefoonnummer - emailadres - website gegevens om e.e.a. stop te zetten.
In een derde document staan wat aanwijzingen over bloemen, muziek etc. plus de aanwijzing waar ze (op een briefje in huis) het wachtwoord voor mijn wachtwoordmanager kunnen vinden. In die wachtwoordmanager staan álle wachtwoorden en pincodes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven