"laatste wens" voor het geval dat... hoe doen jull

08-04-2021 10:28 159 berichten
Je hoopt allemaal dat het nooit aan de orde komt voor je omgeving: dat je afscheid moet nemen of er plotseling niet meer bent terwijl niemand dat aan zag komen.

Als mensen 60+ worden, gaan sommigen er wel mee bezig. Zover is het voor mij nog lang niet.
Ik heb ook niets juridisch vast te leggen qua erfenis. Maar ik denk soms wel eens na over hoe het zou kunnen zijn. Het lijkt me naar om je gezin dan helemaal met lege handen achter te laten, dat ze acuut in een paar dagen allerlei beslissingen moeten nemen.

Dus zijn er mensen die dit onderwerp wel af en toe bespreken met hun partner/gezin/ongeving, of ergens een lijstje instructies vastleggen? Al is het maar geliefde muziek voor bij de uitvaart?

En zorg je af en toe voor een actualisering? Ik zou 20 jaar geleden andere muziek kiezen dan nu...

Waar bewaar je zoiets? Hoe formeel probeer je het te maken? Bv euthanasiewensen ofzo?

Ik zat laatst naar mijn pensioen overzicht te kijken, en als ik voor mijn pensioenleeftijd dood ga, komt mijn gezin echt flink in de problemen. Er zijn geen middelen om dat risico vooraf dicht te timmeren. Het bracht mij op het idee, dat als ze ooit moeten beslissen of "de stekker er uit mag", ik het goed zou vinden dat ze die keus niet maken, en mij gewoon een aantal jaar ergens in een hoekje wegzetten aan de beademing, zodat het inkomen niet verandert (in mijn geval zou dat zo zijn).

Ik vroeg me af of je zulke "toestemming" ergens zou moeten vastleggen... En ik ben benieuwd waar anderen aan denken rondom hun einde...
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:31
Het ligt heel erg aan je wensen.
Ik heb juist geen wensen, vroeg me af wat je kwijt zal zijn voor het hoogstnoodzakelijke.
impala wijzigde dit bericht op 08-04-2021 11:34
9.74% gewijzigd
.
impala schreef:
08-04-2021 11:32
Ik denk dat er idd vaak fors misbruik wordt gemaakt van de situatie en nabestaanden door uitvaartverzorgers onnodig op kosten worden gejaagd. Alleen al de kist, bijvoorbeeld.

Dat denk ik ook.
senchagreen schreef:
08-04-2021 11:08
Nee hoor, zo'n beslissing kan ook op medische gronden gemaakt worden. Het staken van de behandeling wordt dan aan de familie medegedeeld, in plaats van gevraagd.
Je man kan zich wel niet aan artsen willen verantwoorden, maar gaat hij aan de beademingsknopjes draaien in je achtertuin?
Prins Constantijn bleef ook een tijd in zinloze toestand over. Of denk je dat als zijn familie de rekeningen niet betaald had, de artsen anders hadden beslist?

Ik denk dat er zeker een bepaalde speelruimte is waardoor familie meebeslist of iemand stabiel blijft of dat ze proberen die situatie te voorkomen omdat die persoon dat niet gewild zou hebben. Stel dat iemand weer zelf gaat ademhalen, dan moet je heel.actief euthanasie plegen, wil je iemand uit die situatie halen.
Alle reacties Link kopieren
Laatst was er een soortgelijk onderwerp en dat ging ook over de vindbaarheid van je wachtwoorden etc. Daar had ik eerder ook niet zo bij stilgestaan, dat het voor je evt nabestaanden een heel gedoe kan worden om de verschillende accounts te beheren of op te zeggen.

Ik heb ook wel eens gedacht om één of meerdere mensen te vragen mijn bijdragen aan fora te wissen, mocht ik onverhoopt komen te overlijden. Het is niet de bedoeling dat familie op een gegeven moment gesprekken kan teruglezen die over hen gingen.

Ik heb geen kinderen, momenteel ook geen partner dus daar hoef ik niet aan te denken. Meer dat men niet meer hoeft te regelen dan noodzakelijk én geen geschreven dingen tegen komt waarvan ik liever heb dat ze het niet lezen.
Je kunt méér.
blijmetmij schreef:
08-04-2021 11:37
Prins Constantijn bleef ook een tijd in zinloze toestand over. Of denk je dat als zijn familie de rekeningen niet betaald had, de artsen anders hadden beslist?

Ik denk dat er zeker een bepaalde speelruimte is waardoor familie meebeslist of iemand stabiel blijft of dat ze proberen die situatie te voorkomen omdat die persoon dat niet gewild zou hebben. Stel dat iemand weer zelf gaat ademhalen, dan moet je heel.actief euthanasie plegen, wil je iemand uit die situatie halen.

Friso. Constantijn leeft nog.
Alle reacties Link kopieren
Sjiek dat je je dat afvraagt.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
08-04-2021 11:32
In Nederland worden patienten die in een onomkeerbaar coma zijn en beademd moeten worden niet langdurig in leven gehouden voor zover ik weet. Ik herinner me dat prins Friso daarom indertijd werd overgebracht naar een ziekenhuis in Engeland, omdat dat daar wel gebeurt.

Wat betreft documenten voor nabestaanden: ik heb een map op mijn PC waarin drie beveilgde document staan (mijn kinderen weten het wachtwoord). Een Worddocument met adressen, een Excelsheet met daarin alle lopende abonnementen, verzekeringen, lidmaatschappen etc. inclusief telefoonnummer - emailadres - website gegevens om e.e.a. stop te zetten.
In een derde document staan wat aanwijzingen over bloemen, muziek etc. plus de aanwijzing waar ze (op een briefje in huis) het wachtwoord voor mijn wachtwoordmanager kunnen vinden. In die wachtwoordmanager staan álle wachtwoorden en pincodes.
Nou, alle wachtwoorden, zoals bv van het forum, hoeven ze ook weer niet te hebben. Pincodes en financiële inlog lijkt mij genoeg. Als dat al nodig is, ik denk dat het al genoeg is dat men weet wélke rekeningen er zijn.
.
Maar TO, wat vind je van een overlijdensrisicoverzekering?
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
08-04-2021 11:08
Ik kan me ook voorstellen dat nabestaanden (zeker kinderen) het ook fijn vinden om te weten dat ze iets doen dat mama graag wilde. Dan is een muzirklijstje een manier om ze niet voor 1000 keuzes te stellen. Al kiezen ze daar maar 1 nummer van, en vullen de rest met nummers die zij passend vinden. Mij boeit het niet. Maar keuzestress lijkt me naar.
Ik denk dat je wensen per levensfase kunnen veranderen maar de wensen of behoeften van nabestaanden kunnen ook veranderen. Zo kan het voor jonge kinderen heel fijn zijn om bijvoorbeeld de kist te kunnen schilderen of af en toe bij "mama te kijken" om vervolgens weer gewoon verder te spelen. Vaak ervaren iets oudere kinderen dit als enger of spannender en is misschien een thuisopbaring dan een minder goed idee.

Wat ik probeer te zeggen is dat het uiteindelijk wel goed komt en een mooi en passend afscheid zal worden, wat past bij de overledene en voldoet aan de behoeften van de nabestaanden.

Ik kan me voorstellen dat niks regelen of vastleggen kan zorgen voor stress bij de nabestaanden maar andersom kan teveel regelen ook zorgen voor stress bij de nabestaanden "hebben we niks over het hoofd gezien, doen we het wel goed ". Als iemands laatste wens is om een uitvaart te hebben waarbij het hele dorp is uitgenodigd dan kan dat in corona niet. En als de laatste wens van iemand is om bepaalde bloemen te hebben dan kan dat in sommige seizoenen erg lastig worden. Misschien past een te dure kist niet in het budget en misschien wordt in de dagen rondom het overlijden een bepaald liedje op de radio gedraaid wat de nabestaanden veel troost geeft.
Ik heb niets geregeld. We hebben een uitvaartverzekering, iedereen weet dat ik gecremeerd wil worden zonder toeters en bellen.
Ik laat het verder aan man en kinderen over. Ze kennen me, dus dat komt goed.
Ik heb zelf ook geen speciale wensen verder.
Ze mogen doen wat zij prettig vinden.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 11:48
7.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:31
Het ligt heel erg aan je wensen.
wij hadden destijds het simpelste van het simpelste en de goedkoopste opties. Niet opbaren, eerst mogelijke datum voor crematie gekozen zodat er niet al te veel tijd in koeling zou zijn, geen auto's , geen koffie, simpelste kaarten, simpele bloemen. Rare tijd in crematorium etc.
Toen dus 7500 dat zal nu ergens 8/9000 euro zijn door kostenstijgingen.

Maar ik moet er bij zeggen.. Schoonvader was niet geliefd.. had geen vrienden, zijn kinderen had hij nauwelijks een band mee.. dan kan je ook zo;n uitvaart als dit doen. Niemand heeft daar een vervelende herinnering aan. Het was verder ook keurig. Je zag aan de kist niet dat het de goedkoopste was (en who cares, gaat toch oven in) bloemen waren netjes, kaarten waren netjes.. Je zag nergens dat het een basic uitvaart was.

Begraven is duurder, je moet toch iets met een steen oid.. dat maakt het kostbaarder dan cremeren meen ik.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
08-04-2021 10:47
https://www.aegon.nl/file/153059/downlo ... n=r_Y5sE9p

Dit is een fijn document om een nabestaandenmap te maken.
Heel goed, dank je wel. Geeft een mooi overzicht. Ik heb hem opgeslagen.
Ik ben het met sommigen eens dat ik geen al te strakke aanwijzingen wil geven voor bv. mijn uitvaart. Ik zou het, om maar iets te noemen, echt erg vinden als ik iemand aanwijs om een praatje te houden en diegene wil dat eigenlijk niet maar voelt zich verplicht het wel te doen. Van de andere kant heb ik wel een duidelijk idee over begraven of cremeren en dat zou ik wel willen vastleggen.
Maar de kracht van het document - of een zelfgemaakte map - zit hem denk ik vooral in het voorkómen van een zoektocht naar testamenten, polissen, wachtwoorden en adressen / telefoonnummers. Ik denk dat je daarmee je nabestaanden veel extra werk bespaart in een periode die al ingewikkeld genoeg is.
poldervrouw schreef:
08-04-2021 11:48
wij hadden destijds het simpelste van het simpelste en de goedkoopste opties. Niet opbaren, eerst mogelijke datum voor crematie gekozen zodat er niet al te veel tijd in koeling zou zijn, geen auto's , geen koffie, simpelste kaarten, simpele bloemen. Rare tijd in crematorium etc.
Toen dus 7500 dat zal nu ergens 8/9000 euro zijn door kostenstijgingen.

Maar ik moet er bij zeggen.. Schoonvader was niet geliefd.. had geen vrienden, zijn kinderen had hij nauwelijks een band mee.. dan kan je ook zo;n uitvaart als dit doen. Niemand heeft daar een vervelende herinnering aan. Het was verder ook keurig. Je zag aan de kist niet dat het de goedkoopste was (en who cares, gaat toch oven in) bloemen waren netjes, kaarten waren netjes.. Je zag nergens dat het een basic uitvaart was.

Begraven is duurder, je moet toch iets met een steen oid.. dat maakt het kostbaarder dan cremeren meen ik.

9000 euro? Dat lijkt me toch een erg hoog bedrag voor een crematie.....
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 11:08
Als die mensen gewoon geld hebben is dat toch geen probleem? Ik heb ook geen uitvaartverzekering maar genoeg geld op mijn spaarrekening.
Daar kunnen je nabestaanden niet direct bij dus dan moeten ze het voor kunnen schieten. Ook wordt je spaargeld onder de erven verdeeld en wil misschien niet iedereen hetzelfde aan een uitvaart uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:49
9000 euro? Dat lijkt me toch een erg hoog bedrag voor een crematie.....

Inderdaad.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:48
Ik heb niets geregeld. We hebben een uitvaartverzekering, iedereen weet dat ik gecremeerd wil worden zonder toeters en bellen.
Ik laat het verder aan man en kinderen over. Ze kennen me, dus dat komt goed.
Ik heb zelf ook geen speciale wensen verder.
Ze mogen doen wat zij prettig vinden.
Ik heb hetzelfde ; ze mogen doen wat ze prettig vinden.
Alle reacties Link kopieren
vlinder2001 schreef:
08-04-2021 11:49
Daar kunnen je nabestaanden niet direct bij dus dan moeten ze het voor kunnen schieten. Ook wordt je spaargeld onder de erven verdeeld en wil misschien niet iedereen hetzelfde aan een uitvaart uitgeven.

Maar een uitvaart hoef je ook niet cash af te rekenen, en bij de bank kun je volgens mij die rekening van de geblokkeerde rekening af laten schrijven.

En het probleem van ‘misschien wil niet iedereen hetzelfde uitgeven aan een uitvaart’ hou je natuurlijk ook mét een uitvaartverzekering.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:49
9000 euro? Dat lijkt me toch een erg hoog bedrag voor een crematie.....
Een van mijn ouders is vorig jaar maart overleden. Door Corona kon weinig.
De crematie enz koste 4700 euro.
(Zelf kaarten gemaakt, geen volgauto)
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 11:44
Nou, alle wachtwoorden, zoals bv van het forum, hoeven ze ook weer niet te hebben. Pincodes en financiële inlog lijkt mij genoeg. Als dat al nodig is, ik denk dat het al genoeg is dat men weet wélke rekeningen er zijn.
Je kunt in ieder geval vastleggen dat iemand het recht heeft de boel te anonimiseren of een account te sluiten. De buurman van mijn ouders stierf een jaar of tien geleden heel plotseling. Anderhalf jaar later werd hij mij nog voorgesteld op LinkedIn als mogelijk contact. Met de kennis van nu zou ik dat soort dingen zelf wel willen voorkomen.
Ik heb zo laag mogelijk premie zo kort mogelijk crematie en thuis mogen ze een" feestje " vieren.
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 11:57
1.57% gewijzigd
GreenLadyFern schreef:
08-04-2021 10:44
Wij zijn er onlangs ook achter gekomen dat schoonouders geen uitvaartverzekering hebben. Dat is dus een extra zorg als ze komen te overlijden. Nu nog afsluiten is eigenlijk geen optie aangezien ze al op leeftijd zijn.

Dan hebben ze vast spaargeld? Imo is een uitvaartverzekering de meest overrated verzekering en geen noodzaak zolang je voldoende middelen hebt. De kosten zijn relatief beperkt en je weet zeker dat je ooit gebruik zult maken dus de kosten van de verzekering ook relatief hoog tov de waarde.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:49
9000 euro? Dat lijkt me toch een erg hoog bedrag voor een crematie.....
Nou zeg dat wel. Lijkt mij een geval van waar we het net over hadden, gekist worden door de commercie. De uitvaartverzorger heeft hier vast flink op verdiend.
.
Alle reacties Link kopieren
Qua testament ed gaat alles naar mijn partner en vice versa. Beiden hebben wij een overlijdensrisicoverzekering en een uitvaartverzekering.

Ik heb het hier al eens eerder gezegd maar ik vind de uitvaart iets voor de nabestaanden. Ik heb daar niks over vastgelegd.
Zij mogen het organiseren zoals zij afscheid van mij willen nemen. Zal mij toch een worst zijn welke muziek ze draaien of welke kist of kleur bloemen ze regelen, ik wil mij daar bij leven helemaal niet mee bezig houden...
Zij mogen het regelen op de manier zoals ze vinden dat voor hen passend is en daar zijn de financiën toereikend voor.

Toen mijn schoonvader nog niet zo lang geleden zeer onverwachts overleed en er geen tijd was om alles te bespreken moesten we ook alles zelf doen. Dat lijkt eerst heel moeilijk maar al snel in het proces merk je dat het juist heel fijn is om er nog eens goed over na te denken wat hij nou zo mooi vond aan het leven en waarom mensen hem zo bijzonder vonden. Ik en mijn man vonden het een eer om voor hem een prachtige (weliswaar zeer kleine ivm corona) uitvaart neer te zetten en heel fijn om dit laatste nog te kunnen doen voor hem. Zo ook zijn kleindochter en mijn schoonmoeder waarmee we dit samen gedaan hebben.

Mijn nabestaanden (man, broer, neefjes, vrienden etc.) heb ik dit ook verteld en ook zij weten dat ik geen wensen voor mijn uitvaart heb vastgelegd. Als zij bijvoorbeeld ipv een uitgebreide koffietafel liever met een klein gezelschap bij mijn favo restaurant uit eten willen gaan dan is dat wat mij betreft helemaal prima, zoals gezegd: zij moeten er op hun manier invulling aangeven.

Edit: enige dat iedereen weet is dat ik gecremeerd wil worden. Wat ze daarna met de as doen staat ze ook vrij. Ik wil niemand “verplichten” en graf of herdenkplenk bij te houden of later nog voor de kosten van grafrechten komen te staan.
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 11:59
7.01% gewijzigd
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
impala schreef:
08-04-2021 11:33
Ik heb juist geen wensen, vroeg me af wat je kwijt zal zijn voor het hoogstnoodzakelijke.

Ik ook niet. Doe mij maar een lijkwade en een simpele crematie zonder genodigden buiten directe familie. Denk alleen dat mijn vriend hier anders over denkt en juist wel behoefte zou hebben aan een uitvaart. Sowieso is in mijn ogen de uitvaart iets dat vooral de nabestaanden meemaken (overledene krijgt er niets meer van mee), dus ze doen uiteindelijk maar wat ze willen.
...
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 08:06
98.92% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven