"laatste wens" voor het geval dat... hoe doen jull

08-04-2021 10:28 159 berichten
Je hoopt allemaal dat het nooit aan de orde komt voor je omgeving: dat je afscheid moet nemen of er plotseling niet meer bent terwijl niemand dat aan zag komen.

Als mensen 60+ worden, gaan sommigen er wel mee bezig. Zover is het voor mij nog lang niet.
Ik heb ook niets juridisch vast te leggen qua erfenis. Maar ik denk soms wel eens na over hoe het zou kunnen zijn. Het lijkt me naar om je gezin dan helemaal met lege handen achter te laten, dat ze acuut in een paar dagen allerlei beslissingen moeten nemen.

Dus zijn er mensen die dit onderwerp wel af en toe bespreken met hun partner/gezin/ongeving, of ergens een lijstje instructies vastleggen? Al is het maar geliefde muziek voor bij de uitvaart?

En zorg je af en toe voor een actualisering? Ik zou 20 jaar geleden andere muziek kiezen dan nu...

Waar bewaar je zoiets? Hoe formeel probeer je het te maken? Bv euthanasiewensen ofzo?

Ik zat laatst naar mijn pensioen overzicht te kijken, en als ik voor mijn pensioenleeftijd dood ga, komt mijn gezin echt flink in de problemen. Er zijn geen middelen om dat risico vooraf dicht te timmeren. Het bracht mij op het idee, dat als ze ooit moeten beslissen of "de stekker er uit mag", ik het goed zou vinden dat ze die keus niet maken, en mij gewoon een aantal jaar ergens in een hoekje wegzetten aan de beademing, zodat het inkomen niet verandert (in mijn geval zou dat zo zijn).

Ik vroeg me af of je zulke "toestemming" ergens zou moeten vastleggen... En ik ben benieuwd waar anderen aan denken rondom hun einde...
poldervrouw schreef:
08-04-2021 11:32
Mijn reactie was niet alleen op jou gericht.

Maar dan nog.. Je kan natuurlijk niet iemand aan de beademing laten omdat het financieel anders niet uitkan.

Waarom ga je er nu pas over nadenken ? Waarom niet 10 jaar geleden iets geregeld ? Je kan sowieso altijd een overlijdensrisico verzekering afsluiten en ook betaalbaar en er zijn er genoeg waar geen medische eisen aan zitten. Ik zou me daar toch eens goed in verdiepen.
We zitten nu stabiel maar heel bescheiden op een inkomen van 125% van het minimum.
Daar gaat geen geld vanaf voor "wat als..." risico's, terwijl we ons best moeten doen om hiermee in balans te blijven. Ik heb bv ook geen rechtsbijstandverzekering, hoewel me dat heel nuttig lijkt.

Wel krijgen we af en toe schenking van familie (dat mag met een WIA), dus we kunnen niet sparen van het inkomen, maar hebben wel wat buffertjes voor (ooit) een nieuwe auto, ziektekosten, kosten voor school etc.
Als de buffertjes groot genoeg zijn, wil ik als volgende stap kijken of ik voor mij en mijn man geld kan wegzetten in een begrafenisverzekering. Als er volge de week een begrafenis moet komen, dan is dat te betalen door al die potjes leeg te trekken, dus het is wel fijn om daar iets voor op te bouwen via een aparte verzekering.

Ik kan daar dus niet maandelijks voor sparen, maar ik zou in 1x een schenking willen doorsluizen, ev later nog een keer aanvullen. In die zin ben ik nog steeds bezig met wat binnen mijn vermogen ligt, om de boel goed in te richten voor later. Maar je weet gewoon niet wanneer dat is.

"Waarom heb je niet..." is ongeveer net zo relevant als "waarom ben je dan ook ziek geworden?!". We zijn nooit zo welvarend geweest dat we over huizen kopen konden nadenken. Maar het leek met mijn carrière best de goede kant op te gaan tot ik ziek werd. Daarvoor heb ik eerst een heleboel jaar moeten ploeteren. Dus er is gewoon nooit tijd geweest om te "oogsten" en te beginnen met het aanleggen van alle zekerheden.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:33
Dat denk ik ook.
Zeker !

HEt is toch absurd om een hele dure sjieke kist te kiezen bij crematie ? ding gaat de oven in.

Toen mijn vader overleed had ik een uber nuchtere uitvaart meneer. Die man was zo lekker simpel.

Ze hebben een map met allerlei opties. Hij gaf zelf aan dat de standaard opties qua kist bijvoorbeeld al prima waren bij crematie, dat het zonde was om een eiken kist te kiezen (meerprijs 1000 euro ). Dat kaarten niet perse via hen hoefde , dat het vaak goedkoper was via een greetz achtig concept. Je kon bij de post zelf een speciale enveloppe ophalen waar die kaarten inkonden, ook rouwzegels kan je zelf kopen. HIj gaf aan dat het vaak makkelijker was via de uitvaartmaatschappij omdat je dan zelf niets meer hoefde te doen, maar als je het wel zelf wilde doen, prima, was ook weer goedkoper.

Mensen laten het vaak over aan de uitvaartondernemer omdat ze soms zo lam geslagen zijn dat dingen regelen gewoon niet lukt..

Bij de bijv Dela heb je een basispakket daar zit alles in wat je nodig hebt, als je wil kan je sparen voor plus kapitaal dan kan alles uit wat niet in de basis zit.

Ik heb net eens bekeken wat er allemaal in de basis zit

https://www.dela.nl/verzekeringen/uitvaartverzekering

Bijna iedereen in mijn familie zit bij de Dela en door de jaren heen al heel wat sterfgevallen gehad en alles was tot in de puntjes geregeld. Ik maak me dus geen zorgen over later. Dit is een natura verzekering overigens Je kan ook via deposito verzekerd zijn. Monuta werkt ook zo. Yarden zou ik mee oppassen, die zijn nogal negatief in de pers geweest laatste tijd.

En bij vrijwel iedere grote verzekeringsmaatschappij kan je een overlijdensrisico verzekering afsluiten ,hoe jonger je bent hoe lager de premie
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:41
Friso. Constantijn leeft nog.
Oeps 🤭
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 11:49
9000 euro? Dat lijkt me toch een erg hoog bedrag voor een crematie.....

Geen idee.. in 2007 dus al 7500 euro.. wat het nu kost ? Geen idee. Ik zag bij mijn eigen verzekering dat ze uitgaat van 9000 euro in 2021 met de basis crematie, maar die kan nog meer basic weet ik uit eigen ervaring
poldervrouw schreef:
08-04-2021 11:05
Dan ga je NU wat regelen, dan zoek je een verzekering op dat je iig je uitvaart fatsoenlijk kan laten regelen. Je gaat uitzoeken hoe je toch , als is het maar met kleine bedragen, geld kan wegleggen hiervoor. Je nabestaande opzadelen hiermee is echt een no go.
Rustig maar hoor ;-D, ik heb een uitvaart- en overlijdensverzekering. Ik snap alleen wel dat TO hiervan schrikt als ze er net achter komt. Ik denk dat wat je verder zegt wel the way to go is inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
08-04-2021 11:52
Maar een uitvaart hoef je ook niet cash af te rekenen, en bij de bank kun je volgens mij die rekening van de geblokkeerde rekening af laten schrijven.

En het probleem van ‘misschien wil niet iedereen hetzelfde uitgeven aan een uitvaart’ hou je natuurlijk ook mét een uitvaartverzekering.
Maar de nabestaanden weten toch niet direct of jij vermogend genoeg bent? En of er nog ergens anders schulden openstaan? Ze gaan dus kosten maken waarvan ze nog niet zeker weten of het goedkomt. Bovendien moeten de nabestaanden op dat moment kiezen welke uitvaartondernemer ze bellen.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
08-04-2021 11:37
Prins Constantijn bleef ook een tijd in zinloze toestand over. Of denk je dat als zijn familie de rekeningen niet betaald had, de artsen anders hadden beslist?

Ik denk dat er zeker een bepaalde speelruimte is waardoor familie meebeslist of iemand stabiel blijft of dat ze proberen die situatie te voorkomen omdat die persoon dat niet gewild zou hebben. Stel dat iemand weer zelf gaat ademhalen, dan moet je heel.actief euthanasie plegen, wil je iemand uit die situatie halen.
Friso.

En ja, als je geen privékliniek kunt betalen nemen de artsen vaak de beslissing voor je. Dat ligt natuurlijk wel aan de aandoening. Bij hersendood beslist vaak de arts dat beëindiging noodzakelijk is. Bij coma niet.

Maar ik vind het een bizarre gedachtegang dat je jezelf als kasplantje laten ‘wegzetten’ overweegt puur vanwege kosten. Ten eerste houdt je je man en kind in een soort traumatische wurggreep én kost dit de verzekeraar massa’s geld, er wordt ‘onnodig’ een bed bezet gehouden.

Kijk eens naar verzekeringen, dat lijkt me slimmer en fijner voor je nabestaanden.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
08-04-2021 11:57
Ik ook niet. Doe mij maar een lijkwade en een simpele crematie zonder genodigden buiten directe familie. Denk alleen dat mijn vriend hier anders over denkt en juist wel behoefte zou hebben aan een uitvaart. Sowieso is in mijn ogen de uitvaart iets dat vooral de nabestaanden meemaken (overledene krijgt er niets meer van mee), dus ze doen uiteindelijk maar wat ze willen.
Ik was laatst bij een crematie die heel uitgebreid was, compleet met diavoorstelling en vele sprekers. Ik vond het verschrikkelijk om dat allemaal uit te moeten zitten en dacht: had dit lekker alleen voor de állernaaste familie gedaan en hier niet 200 man mee opgezadeld. Ik vond het eigenlijk egotripperij.
.
Alle reacties Link kopieren
vlinder2001 schreef:
08-04-2021 12:07
Maar de nabestaanden weten toch niet direct of jij vermogend genoeg bent? En of er nog ergens anders schulden openstaan? Ze gaan dus kosten maken waarvan ze nog niet zeker weten of het goedkomt. Bovendien moeten de nabestaanden op dat moment kiezen welke uitvaartondernemer ze bellen.
Heb je eigenlijk überhaupt wel een uitvaartondernemer nodig? Is dat verplicht?
impala wijzigde dit bericht op 08-04-2021 12:12
3.27% gewijzigd
.
Het hoeft helemaal niet zo duur.
https://www.budgetbegrafenis.nl/

En thuis of bij een ander kan men een afscheidsceremonie regelen.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
08-04-2021 12:00
We zitten nu stabiel maar heel bescheiden op een inkomen van 125% van het minimum.
Daar gaat geen geld vanaf voor "wat als..." risico's, terwijl we ons best moeten doen om hiermee in balans te blijven. Ik heb bv ook geen rechtsbijstandverzekering, hoewel me dat heel nuttig lijkt.

Wel krijgen we af en toe schenking van familie (dat mag met een WIA), dus we kunnen niet sparen van het inkomen, maar hebben wel wat buffertjes voor (ooit) een nieuwe auto, ziektekosten, kosten voor school etc.
Als de buffertjes groot genoeg zijn, wil ik als volgende stap kijken of ik voor mij en mijn man geld kan wegzetten in een begrafenisverzekering. Als er volge de week een begrafenis moet komen, dan is dat te betalen door al die potjes leeg te trekken, dus het is wel fijn om daar iets voor op te bouwen via een aparte verzekering.

Ik kan daar dus niet maandelijks voor sparen, maar ik zou in 1x een schenking willen doorsluizen, ev later nog een keer aanvullen. In die zin ben ik nog steeds bezig met wat binnen mijn vermogen ligt, om de boel goed in te richten voor later. Maar je weet gewoon niet wanneer dat is.

"Waarom heb je niet..." is ongeveer net zo relevant als "waarom ben je dan ook ziek geworden?!". We zijn nooit zo welvarend geweest dat we over huizen kopen konden nadenken. Maar het leek met mijn carrière best de goede kant op te gaan tot ik ziek werd. Daarvoor heb ik eerst een heleboel jaar moeten ploeteren. Dus er is gewoon nooit tijd geweest om te "oogsten" en te beginnen met het aanleggen van alle zekerheden.
Natuurlijk weet je niet alles van te voren maar bijv. uitvaartverzekering is toch iets waar je zsm mee moet starten. Is het niet een bedrag in 1 x dan wel maandelijks. Hoe jonger je start hoe goedkoper. En ja..had je maar is natuurlijk altijd achteraf, dat snap ik ook wel. Maar ik zou echt in jouw geval goed uitzoeken wat er wél kan.Soms kan je via gemeente goedkoop verzekerd worden. Ik zou je bijstandsconsultent of hoe dat ook heet eens benaderen met wat er mogelijk is. Heb je al eens gekeken bij de diverse uitvaart boeren wat het kost nu ?
,,,
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 08:07
99.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen, maar wil dat niets naar mijn zusjes gaat. Daar heb ik goede redenen voor en als ik niets had geregeld krijgen zij het automatisch. Dus heb ik een testament. het meeste gaat naar goede doelen. Ik heb een notaris als curator aangewezen en alles zit bij elkaar in een map waarvan een aantal mensen weten waar deze ligt.

Ook heb ik een wilsverklaring laten opstellen. Ik wil niet onnodig lijden en ik wil ook geen kasplantje zijn. Ik ben bewust donor dus mogen ze alles van me hebben verder.

Ik heb ook laten vastleggen wat ik wil vwb uitvaart (ik wil geen menigte, of een feestje, of een borrel. Immers, daar heb ik tijdens het leven al een hekel aan, dus dat past gewoon echt niet bij me. En muziek interesseert me eigenlijk niet zo veel. Ik heb eigenlijk nooit muziek op staan, heb een paar nummer die ik wel mooi vind en die staan ook in de map geschreven.

Ik wil het liefst in besloten kring en zo klein mogelijk. Ofwel zo sober/spartaans mogelijk. En ze mogen me ergens op zo'n strooiveld uitstrooien. Ik ben zo atheist al de neten dus het boeit me werkelijk niet waar ik neergestrooid word. Dood is gewoon maar dood. Ik heb wel gewoon een begravenis polis.
buzziebee wijzigde dit bericht op 08-04-2021 12:15
9.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
08-04-2021 12:03
Rustig maar hoor ;-D, ik heb een uitvaart- en overlijdensverzekering. Ik snap alleen wel dat TO hiervan schrikt als ze er net achter komt. Ik denk dat wat je verder zegt wel the way to go is inderdaad.

Ha ha.. ik snap echt niet dat mensen dit niet regelen zodra ze uit huis zijn.. echt niet.. juist als je jong start kost het geen reet.
poldervrouw schreef:
08-04-2021 12:11
Natuurlijk weet je niet alles van te voren maar bijv. uitvaartverzekering is toch iets waar je zsm mee moet starten. Is het niet een bedrag in 1 x dan wel maandelijks. Hoe jonger je start hoe goedkoper. En ja..had je maar is natuurlijk altijd achteraf, dat snap ik ook wel. Maar ik zou echt in jouw geval goed uitzoeken wat er wél kan.Soms kan je via gemeente goedkoop verzekerd worden. Ik zou je bijstandsconsultent of hoe dat ook heet eens benaderen met wat er mogelijk is. Heb je al eens gekeken bij de diverse uitvaart boeren wat het kost nu ?
Via de gemeente goedkoop begrafenis regelen?
Dat is nieuw voor mij.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 12:10
Heb je eigenlijk überhaupt wel een uitvaartondernemer nodig? Is dat verplicht?
Volgens mij wel, je mag niet als particulier het crematorium afhuren ;)
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
08-04-2021 12:13
Via de gemeente goedkoop begrafenis regelen?
Dat is nieuw voor mij.
Ik weet dat in onze gemeente je via hen een soort budget verzekering kunt afsluiten bij een of ander collectief (weet niet de details maar vriendin van mij zit in de bijstand , die heeft dat via gemeente geregeld), zij is alleenstaand met kinderen , weet niet of dat nog uitmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
08-04-2021 12:10
Het hoeft helemaal niet zo duur.
https://www.budgetbegrafenis.nl/

En thuis of bij een ander kan men een afscheidsceremonie regelen.

Er kan veel tegenwoordig , gelukkig ! Ik zou zelf doodongelukkig worden van zo' n koffie met cake gedoe. Onzin.. Doe mij maar gezellig middag thuis ..
poldervrouw schreef:
08-04-2021 12:14
Ik weet dat in onze gemeente je via hen een soort budget verzekering kunt afsluiten bij een of ander collectief (weet niet de details maar vriendin van mij zit in de bijstand , die heeft dat via gemeente geregeld), zij is alleenstaand met kinderen , weet niet of dat nog uitmaakt.
Voor zorgverzekering.
poldervrouw schreef:
08-04-2021 12:15
Er kan veel tegenwoordig , gelukkig ! Ik zou zelf doodongelukkig worden van zo' n koffie met cake gedoe. Onzin.. Doe mij maar gezellig middag thuis ..
het hoeft ook geen duizenden euros te kosten van mij part doen ze daarna een borrel en een bbq in de tuin.
En zo simpel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
08-04-2021 12:15
Voor zorgverzekering.
Nee uitvaart . Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 12:08
Ik was laatst bij een crematie die heel uitgebreid was, compleet met diavoorstelling en vele sprekers. Ik vond het verschrikkelijk om dat allemaal uit te moeten zitten en dacht: had dit lekker alleen voor de állernaaste familie gedaan en hier niet 200 man mee opgezadeld. Ik vond het eigenlijk egotripperij.
Het hangt ook al van de omstandigheden af, denk ik. Mijn ouders zijn op zich mensen die niet hechten aan toeters en bellen, dus qua kist en vervoer hoeft het echt niet groots en duur. Maar bij hun uitvaart verwacht ik, buiten coronatijd, echt zo honderd mensen vanuit het hele land. We hebben een grote familie, ze kennen veel mensen in hun dorp, etc. Ik gun het al die mensen en onszelf om samen afscheid te kunnen nemen. Dan heb je sowieso een ontvangstruimte nodig die groot genoeg is, je zult hen voor en in ieder geval na de 'dienst' iets fatsoenlijks te eten moeten geven zodat ze niet op de terugweg langs de Mac hoeven, etc.

Zo'n diavoorstelling heb ik nu twee keer meegemaakt en het leidde mij echt ontzettend af. Zo'n rondje duurt maximaal een paar minuten, natuurlijk afhankelijk van het tempo en het aantal foto's, en op een gegeven moment weet ik dan precies dat na de foto met de hond die ene van de vakantie aan zee komt, en uiteindelijk ga ik sommige foto's gewoon stom vinden. Bij binnenkomst zou ik het nog wel een mooi idee vinden, maar daarna laat ik hem echt uitzetten.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
08-04-2021 12:18
Nee uitvaart . Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
Ik heb haar even gevraagd; zij heeft het over een uitkering uit bijzondere bijstand ? Dat is volgens mij heel wat anders.. Ik ga er dan maar vanuit dat je begrafenis zelf moet regelen.. Excuus voor de verwarring..
Ik heb geen uitvaartverzekering, wel een testament, maar dat laatste is heel zakelijk. Over muziek/bloemen/kist heb ik niks laten vastleggen. Ik moet dat wel een keer doen. Niet omdat ik voorkeuren heb ergens voor maar het maakt het de nabestaanden makkelijker. Qua geld/verzekeringen/abonnementen opzeggen neem ik aan dat mijn vrouw wel alles kan vinden wat er nodig is.
Het nadeel van "niet verzekerd zijn" zou eventueel kunnen zijn dat de nabestaanden eerst een deel moeten voorschieten, voor het via de erfenis pas weer terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
08-04-2021 12:13
Volgens mij wel, je mag niet als particulier het crematorium afhuren ;)
Op de site van Dela geven ze wel een verschil aan tussen 'minimaal contact met uitvaartverzorger' (gratis) en 'wel ondersteuning door uitvaartverzorger'. Dat laatste kost dan 2000 euro. Nou kan ik vooraf op zich een hoop zelf regelen, maar een soort ceremoniemeester die aanwezig is als aanspreekpunt en regelaar bij de dienst lijkt me toch wel prettig. Hoewel je daar dan ook een vriend of zo voor zou kunnen vragen. Ik vind die uitvaartverzorgers vaak zo onpersoonlijk. Ik zit altijd te wachten tot ze de naam van de overledene nét verkeerd gaan uitspreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven