"laatste wens" voor het geval dat... hoe doen jull

08-04-2021 10:28 159 berichten
Je hoopt allemaal dat het nooit aan de orde komt voor je omgeving: dat je afscheid moet nemen of er plotseling niet meer bent terwijl niemand dat aan zag komen.

Als mensen 60+ worden, gaan sommigen er wel mee bezig. Zover is het voor mij nog lang niet.
Ik heb ook niets juridisch vast te leggen qua erfenis. Maar ik denk soms wel eens na over hoe het zou kunnen zijn. Het lijkt me naar om je gezin dan helemaal met lege handen achter te laten, dat ze acuut in een paar dagen allerlei beslissingen moeten nemen.

Dus zijn er mensen die dit onderwerp wel af en toe bespreken met hun partner/gezin/ongeving, of ergens een lijstje instructies vastleggen? Al is het maar geliefde muziek voor bij de uitvaart?

En zorg je af en toe voor een actualisering? Ik zou 20 jaar geleden andere muziek kiezen dan nu...

Waar bewaar je zoiets? Hoe formeel probeer je het te maken? Bv euthanasiewensen ofzo?

Ik zat laatst naar mijn pensioen overzicht te kijken, en als ik voor mijn pensioenleeftijd dood ga, komt mijn gezin echt flink in de problemen. Er zijn geen middelen om dat risico vooraf dicht te timmeren. Het bracht mij op het idee, dat als ze ooit moeten beslissen of "de stekker er uit mag", ik het goed zou vinden dat ze die keus niet maken, en mij gewoon een aantal jaar ergens in een hoekje wegzetten aan de beademing, zodat het inkomen niet verandert (in mijn geval zou dat zo zijn).

Ik vroeg me af of je zulke "toestemming" ergens zou moeten vastleggen... En ik ben benieuwd waar anderen aan denken rondom hun einde...
poldervrouw schreef:
08-04-2021 12:24
Ik heb haar even gevraagd; zij heeft het over een uitkering uit bijzondere bijstand ? Dat is volgens mij heel wat anders.. Ik ga er dan maar vanuit dat je begrafenis zelf moet regelen.. Excuus voor de verwarring..
Oh dat geeft niet maar het klinkt nog al vreemd.
Men kan inderdaad de goedkoopste verzekering nemen dat kost een paar euro.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
08-04-2021 12:13
Via de gemeente goedkoop begrafenis regelen?
Dat is nieuw voor mij.

Een uitvaartVERZEKERING. Niet de uitvaart zelf.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
08-04-2021 12:13
Volgens mij wel, je mag niet als particulier het crematorium afhuren ;)
Jawel hoor, als je wilt kun je echt alles zelf van A tot Z regelen. Van arts bellen voor het vaststellen van de dood tot zelf een kist timmeren enz. bij wijze van.
Uitvaartondernemer is een vrij beroep en zo ook de meeste beroepen die ermee samenhangen.

Maar een crematorium zal over het algemeen wel voorrang geven aan uitvaartondernemers. En sowieso is het qua tijd praktischer als je een uitvaartondernemer in de hand neemt.
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 12:30
0.61% gewijzigd
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Froezel schreef:
08-04-2021 11:54
Een van mijn ouders is vorig jaar maart overleden. Door Corona kon weinig.
De crematie enz koste 4700 euro.
(Zelf kaarten gemaakt, geen volgauto)

Dat vind ik een stuk reëler.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier trouwens verschillende mensen die aangeven dat hun partner wel van alles zal weten, bedenken en opzoeken. Ik hou er voor de komende jaren juist vooral rekening mee dat ik zal overlijden aan een ongeluk of zo, en dan zou het zomaar kunnen dat hij naast me zat in die auto...
Ik schrijf dus echt ook dingen op die wij samen wel weten, maar mijn ouders of broers niet.
lariba wijzigde dit bericht op 08-04-2021 12:30
13.86% gewijzigd
..
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 08:09
99.01% gewijzigd
Lariba schreef:
08-04-2021 12:29
Er zijn hier trouwens verschillende mensen die aangeven dat hun partner wel van alles zal weten, bedenken en opzoeken. Ik hou er voor de komende jaren juist vooral rekening mee dat ik zal overlijden aan een ongeluk of zo, en dan zou het zomaar kunnen dat hij naast me zat in die auto...
Ik schrijf dus echt ook dingen op die wij samen wel weten, maar mijn ouders of broers niet.
In het geval van samen overlijden zouden - op dit moment - mijn ouders voldoende kunnen achterhalen. Maar mochten zij er tzt niet meer zijn dan zullen er inderdaad wel ergens nieuwe dingen vastgelegd moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Er is een aflevering van Rambam waarin ze zelf een uitvaart gaan regelen, kist timmeren etc. En ja het kan goedkoop naar het is de vraag of iemand daar op dat moment zin in heeft.
vlinder2001 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 13:33
81.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hendrikje106 schreef:
08-04-2021 12:29
Jawel hoor, als je wilt kun je echt alles zelf van A tot Z regelen. Van arts bellen voor het vaststellen van de dood tot zelf een kist timmeren enz. bij wijze van.
Uitvaartondernemer is een vrij beroep en zo ook de meeste beroepen die ermee samenhangen.

Maar een crematorium zal over het algemeen wel voorrang geven aan uitvaartondernemers. En sowieso is het qua tijd praktischer als je een uitvaartondernemer in de hand neemt.
Ah.. oke.. wist ik niet ;) Moet er niet aan denken om alles zelf te moeten regelen..rouw is al lastig genoeg..
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-04-2021 12:29
Dat vind ik een stuk reëler.
Kan.. mijn rekening zegt toch echt anders.. maar in de periode tussesn 2007 en 2021 is er wel veel veranderd en zijn er veel meer dingen mogelijk nu dan toen.

Ik vind het fijn dat ik me geen zorgen hoef te maken over hoeveel het kost.. wel zo rustig
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
08-04-2021 12:32
In het geval van samen overlijden zouden - op dit moment - mijn ouders voldoende kunnen achterhalen. Maar mochten zij er tzt niet meer zijn dan zullen er inderdaad wel ergens nieuwe dingen vastgelegd moeten worden.

Maak een documentje, print het uit en geef het aan diegenen waarvan jij denkt dat ze tzt het moeten regelen.. klaar.. iedereen op de hoogte
Alle reacties Link kopieren
@TO, ik zou sowieso een overlijdingsrisico verzekering afsluiten voor € 300.000 oid. Dat hoeft niet zoveel te kosten. Bij een koophuis is het vaak verplicht ivm hypotheek, maar je kan er ook 'gewoon' één afsluiten. Lijkt mij wel rust geven
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
08-04-2021 12:12
Ha ha.. ik snap echt niet dat mensen dit niet regelen zodra ze uit huis zijn.. echt niet.. juist als je jong start kost het geen reet.
Mijn ouders hebben zodra het kon (volgens mij was dat toen al vanaf twaalf ofzo) een uitvaartverzekering voor mij en mijn broers/zussen afgesloten. Ergens rond mijn 21e is het geregeld dat ik de betaling zelf overnam. Omdat ik zo jong begonnen ben is de premie echt heel laag, maar iets van 4 euro per maand. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet zeker weet of ik er zelf al aan gedacht had om een uitvaart verzekering af te sluiten als student maar omdat het al liep heb ik er nooit over na te denken.


Ik zie dit eigenlijk nooit voorbij komen in de topics over wat mensen sparen/betalen voor hun kinderen. Misschien geen slecht idee voor ouders om ook in hun overwegingen mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
08-04-2021 13:04
@TO, ik zou sowieso een overlijdingsrisico verzekering afsluiten voor € 300.000 oid. Dat hoeft niet zoveel te kosten. Bij een koophuis is het vaak verplicht ivm hypotheek, maar je kan er ook 'gewoon' één afsluiten. Lijkt mij wel rust geven
Op zich een heel goed idee, en zeker iets om uit te zoeken. Maar TO is al ziek, hè? Die premie zou best nog wel tegen kunnen vallen. Een paar tientjes per maand ben je gauw kwijt.
Hier geen uitvaartverzekering, er is voldoende spaargeld. Overlijdensrisico verzekering is er wel, via hypotheek.

Wat betreft wensen: wij weten wat we beiden willen wat betreft orgaandonatie, cremeren/begraven en wat we willen in geval van hersendood e.d.
Welke muziek ed. maakt mij niet uit, dat mag man zelf bepalen, teveel toeters en bellen zou ik in elk geval niet willen en dat weet hij wel.

Mochten ons hele gezin overlijden dan zullen broers en zussen zaken moeten regelen, ouders zijn te oud. Ik weet niet of die alles weten dus misschien wel goed om dat eens op papier te zetten.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 13:30
13.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
08-04-2021 13:04
@TO, ik zou sowieso een overlijdingsrisico verzekering afsluiten voor € 300.000 oid. Dat hoeft niet zoveel te kosten. Bij een koophuis is het vaak verplicht ivm hypotheek, maar je kan er ook 'gewoon' één afsluiten. Lijkt mij wel rust geven
100;000 is al genoeg.. het is dan puur als aanvulling.. 3 ton is hoge premie hoor..
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
08-04-2021 13:10
Mijn ouders hebben zodra het kon (volgens mij was dat toen al vanaf twaalf ofzo) een uitvaartverzekering voor mij en mijn broers/zussen afgesloten. Ergens rond mijn 21e is het geregeld dat ik de betaling zelf overnam. Omdat ik zo jong begonnen ben is de premie echt heel laag, maar iets van 4 euro per maand. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet zeker weet of ik er zelf al aan gedacht had om een uitvaart verzekering af te sluiten als student maar omdat het al liep heb ik er nooit over na te denken.


Ik zie dit eigenlijk nooit voorbij komen in de topics over wat mensen sparen/betalen voor hun kinderen. Misschien geen slecht idee voor ouders om ook in hun overwegingen mee te nemen.

Ik ben vanaf geboorte verzekerd, mijn kinderen ook. Bij , en daar ben ik weer, de Dela is je kind ook verzekerd tijdens je zwangerschap.

Het is zeker iets waar je je kind op moet wijzen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Deze heb ik via google gevonden.

https://socialeuitvaartzorg.nl/
Ik las iets over dingen zelf regelen/doen.

Een familielid heeft na het overlijden van zijn nog jonge dochtertje de kist samen met zijn vader getimmerd. Het afscheid was in de achtertuin, de crematie alleen voor directe familie.

Vond ik erg mooi, en was voor hun heel waardevol.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 13:43
16.29% gewijzigd
En je kan het ook kort voor familie houden en achteraf een advertentie neer zetten.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
08-04-2021 12:55
Kan.. mijn rekening zegt toch echt anders.. maar in de periode tussesn 2007 en 2021 is er wel veel veranderd en zijn er veel meer dingen mogelijk nu dan toen.

Ik vind het fijn dat ik me geen zorgen hoef te maken over hoeveel het kost.. wel zo rustig
Eh mijn rekening zegt toch echt dit bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
08-04-2021 13:34
Ik las iets over dingen zelf regelen/doen.

Een familielid heeft na het overlijden van zijn nog jonge dochtertje de kist samen met zijn vader getimmerd.

Vond ik erg mooi, en was voor hun heel waardevol.
Prachtig vind ik dat!!

Vroeger was het heel normaal om samen met je familie en buren de gehele uitvaart te regelen. Iedereen stond voor elkaar klaar en wist wat te doen.
Toen kwam er de periode van ontzorgen door de uitvaartondernemers zodat de nabestaanden vooral niets zelf hoefden te doen en zich volledig op de rouw konden storten. Uitvaarten werden in die tijd eenheidskoek waar over het algemeen steeds hetzelfde draaiboek gebruikt werd.

Tegenwoordig zie je (gelukkig) steeds meer mensen die zelf een duidelijke hand willen hebben in het afscheid van de overledene om het zo persoonlijk mogelijk te maken. Voor de een is dat een uitvaart met alle toeters en bellen en voor de ander zo eenvoudig mogelijk en dat is juist zo mooi, dat je zelf mag kiezen op welke manier je afscheid van iemand wil nemen.

En wat je zegt klopt helemaal, juist het er zo bewust mee bezig zijn ipv het van een afstandje zitten te bekijken en aan een vreemde overlaten maakt dat zo’n persoonlijk afscheid juist helpt bij het rouwproces.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
vlinder2001 schreef:
08-04-2021 10:52
Ik heb totaal onverwacht (ongeval) een jong iemand in mijn directe omgeving verloren. Wensen lagen (uiteraard) niet vast en er was geen voorbereiding vooraf (zoals je bij een kort ziektebed wel hebt).

Veel uit die periode herinner ik mij als verdrietig en traumatisch maar de uitvaart was prachtig. Veel keuzes zijn gemaakt door de nabestaanden, zelfs de keuze voor begraven of cremeren. Als ik daar nu aan terug denk dan was dat goed zo en heb ik steeds meer het idee "ik ga niet reageren over mijn eigen graf". Vinden mijn nabestaanden het prettig om een graf te bezoeken en onderhouden? Of voelt dat juist als een verplichting en vinden ze een crematie meer rust geven? Is het tzt een optie om in huis op te baren en vinden de nabestaanden dat prettig, etc...

Ik herken je gevoel dat wensen veranderen en "geactualiseerd" moeten worden. Zo is een uitvaart van iemand van 20 vaak erg groot met heel veel aanwezigen, dat zal anders zijn wanneer je 90 wordt. Maar ook onvoorspelbare omstandigheden hebben invloed (zoals de huidige corona situatie).

Wensen voor als je nog leeft zou ik vast leggen, zoals evt euthanasie of beademing etc maar van mij mogen nabestaanden doen wat zij prettig vinden als ik er niet met ben.
Hier heb ik hele discussies over met man.

Mij maakt het niet uit, hij mag doen wat hij op dat moment fijn vindt.
Ook met oog op ons kind lijkt bv een graf of een urn wel fijn.
Hij heeft zelf heel uitgesproken wensen, begraafplaats op paar uur rijden van huis.
Ik ga het doen, maar ik vind daar wel iets van.
Alle reacties Link kopieren
Froezel schreef:
08-04-2021 13:39
Eh mijn rekening zegt toch echt dit bedrag.
Dat kan , dat zeg ik toch ? In 2007 was dit de goekoopste oplossing, dat dit nu anders is, is meer dan prima.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
08-04-2021 10:44
Wij zijn er onlangs ook achter gekomen dat schoonouders geen uitvaartverzekering hebben. Dat is dus een extra zorg als ze komen te overlijden. Nu nog afsluiten is eigenlijk geen optie aangezien ze al op leeftijd zijn.
Klopt niet hoor... mijn stiefmoeder heeft laatst een voor haar zus afgesloten, die is beginnend dementerend. Je betaalt wel meer premie. Sm betaalt €21,- voor haar per maand. Haar zus heeft eigenlijk geen contact meer met haar kinderen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven