"laatste wens" voor het geval dat... hoe doen jull

08-04-2021 10:28 159 berichten
Je hoopt allemaal dat het nooit aan de orde komt voor je omgeving: dat je afscheid moet nemen of er plotseling niet meer bent terwijl niemand dat aan zag komen.

Als mensen 60+ worden, gaan sommigen er wel mee bezig. Zover is het voor mij nog lang niet.
Ik heb ook niets juridisch vast te leggen qua erfenis. Maar ik denk soms wel eens na over hoe het zou kunnen zijn. Het lijkt me naar om je gezin dan helemaal met lege handen achter te laten, dat ze acuut in een paar dagen allerlei beslissingen moeten nemen.

Dus zijn er mensen die dit onderwerp wel af en toe bespreken met hun partner/gezin/ongeving, of ergens een lijstje instructies vastleggen? Al is het maar geliefde muziek voor bij de uitvaart?

En zorg je af en toe voor een actualisering? Ik zou 20 jaar geleden andere muziek kiezen dan nu...

Waar bewaar je zoiets? Hoe formeel probeer je het te maken? Bv euthanasiewensen ofzo?

Ik zat laatst naar mijn pensioen overzicht te kijken, en als ik voor mijn pensioenleeftijd dood ga, komt mijn gezin echt flink in de problemen. Er zijn geen middelen om dat risico vooraf dicht te timmeren. Het bracht mij op het idee, dat als ze ooit moeten beslissen of "de stekker er uit mag", ik het goed zou vinden dat ze die keus niet maken, en mij gewoon een aantal jaar ergens in een hoekje wegzetten aan de beademing, zodat het inkomen niet verandert (in mijn geval zou dat zo zijn).

Ik vroeg me af of je zulke "toestemming" ergens zou moeten vastleggen... En ik ben benieuwd waar anderen aan denken rondom hun einde...
suzyqfive schreef:
08-04-2021 13:58
Klopt niet hoor... mijn stiefmoeder heeft laatst een voor haar zus afgesloten, die is beginnend dementerend. Je betaalt wel meer premie. Sm betaalt €21,- voor haar per maand. Haar zus heeft eigenlijk geen contact meer met haar kinderen.
O echt waar? Dit gaven ze zelf aan, ik ga er eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Titatoverbal schreef:
08-04-2021 13:47
Hier heb ik hele discussies over met man.

Mij maakt het niet uit, hij mag doen wat hij op dat moment fijn vindt.
Ook met oog op ons kind lijkt bv een graf of een urn wel fijn.
Hij heeft zelf heel uitgesproken wensen, begraafplaats op paar uur rijden van huis.
Ik ga het doen, maar ik vind daar wel iets van.
Ik snap je en zelfs sommige wensen kunnen jaren na het overlijden nog veranderen. Je geeft aan dat het met het oog op jullie kind een graf of urn fijn is.

Ik kwam er pas later achter dat tegenwoordig hele mooie sierraden of kunstwerkjes met as kunnen worden gemaakt en ik hoorde laatst van iemand dat er elk jaar een beetje as mee op reis werd genomen, en over de hele wereld werd uitgestrooid en op belangrijke momenten. Iedereen moet doen wat hij of zij fijn vindt maar ook over de urn kun je dus na jaren nog van mening veranderen. En als jullie kind beiden ouders overleeft, denkt hij of zij misschien op zijn 80ste ook anders over het hebben van meedere urnen. Dingen kunnen ook gaande weg ontstaan.....
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex leek het wel een romantisch idee om wanneer hij 80 ofzo zou zijn en het leven gebreken met zich mee zou gaan brengen a la Thelma and Louise samen van een klif te rijden.
Hij had alleen niet goed nagedacjt over het feit dat hij 15 jaar ouder is dan ik. Was zelfs nog beledigd dat ik het niet zo’n goed plan vond.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
08-04-2021 14:23
Mijn ex leek het wel een romantisch idee om wanneer hij 80 ofzo zou zijn en het leven gebreken met zich mee zou gaan brengen a la Thelma and Louise samen van een klif te rijden.
Hij had alleen niet goed nagedacjt over het feit dat hij 15 jaar ouder is dan ik. Was zelfs nog beledigd dat ik het niet zo’n goed plan vond.
o_o
Chienandalou schreef:
08-04-2021 14:23
Mijn ex leek het wel een romantisch idee om wanneer hij 80 ofzo zou zijn en het leven gebreken met zich mee zou gaan brengen a la Thelma and Louise samen van een klif te rijden.
Hij had alleen niet goed nagedacjt over het feit dat hij 15 jaar ouder is dan ik. Was zelfs nog beledigd dat ik het niet zo’n goed plan vond.

Jullie woonden niet in Nederland? Hier weinig kliffen te bekennen.
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
08-04-2021 13:10
Mijn ouders hebben zodra het kon (volgens mij was dat toen al vanaf twaalf ofzo) een uitvaartverzekering voor mij en mijn broers/zussen afgesloten. Ergens rond mijn 21e is het geregeld dat ik de betaling zelf overnam. Omdat ik zo jong begonnen ben is de premie echt heel laag, maar iets van 4 euro per maand. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet zeker weet of ik er zelf al aan gedacht had om een uitvaart verzekering af te sluiten als student maar omdat het al liep heb ik er nooit over na te denken.


Ik zie dit eigenlijk nooit voorbij komen in de topics over wat mensen sparen/betalen voor hun kinderen. Misschien geen slecht idee voor ouders om ook in hun overwegingen mee te nemen.
Wij hebben het voor de kinderen al afgesloten toen ze net geboren waren. Wij betalen 5-6 euro per maand per kind. Ze zijn momenteel voor 5000-6000 euro verzekerd. Premiebetaling is 30 of 35 jaar, daarna is de verzekering premievrij en is ook op index (zowel de premie als het verzekerd bedrag gaat ieder jaar iets omhoog).

Wij betalen zelf 25 euro per maand voor uitvaartverzekeringen. Een deel is lang geleden al eens afgesloten door onze ouders. Zelf hebben we er al een paar keer iets bij afgesloten. Ook hebben we een ORV, deze is ivm koopwoning, en daar is ook een beleggingsproduct aan gekoppeld (komt uit de tijd dat beleggingshypotheken in waren). Aangezien wij onze hypotheek al grotendeels hebben afgelost dmv een aantal schenkingen blijft daar waarschijnlijk ook nog wel een deel van over.

Iemand had het over dat ze spaargeld hadden om een uitvaart van te betalen, maar als er iets gebeurd en je bent je spaargeld voor iets anders nodig (kan altijd gebeuren) dan heb je niets meer. 3 jaar geleden is ons 3e kindje tijdens de zwangerschap overleden. Omdat ik al 30 weken was hebben we voor hem ook een uitvaart moeten organiseren. Ik heb dus al gebruik moeten maken van mijn uitvaartverzekering. Voor baby's is cremeren goedkoper, maar al met al heeft het toch 2500 euro gekost, wat allemaal vergoed is door de uitvaartverzekering, bij mijn uitvaartverzekering (Yarden) is dit verzekerd op de polis van de moeder vanaf 24 weken zwangerschap, tot het kind 6 maanden is.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
08-04-2021 14:26
Jullie woonden niet in Nederland? Hier weinig kliffen te bekennen.
Het plan was ook om voorafgaand aan dit avontuur in een warm land met kliffen te gaan rentenieren. Dáár had ik dan wel oren naar. ;)

Maar ja, hij had wel vaker gekke ideeën, het is niet voor niets een ex. Zijn huidige partner is overigens wel even oud als hem, misschien vindt zij het wel een goed idee.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
08-04-2021 10:44
Wij zijn er onlangs ook achter gekomen dat schoonouders geen uitvaartverzekering hebben. Dat is dus een extra zorg als ze komen te overlijden. Nu nog afsluiten is eigenlijk geen optie aangezien ze al op leeftijd zijn.
Hebben ze een eigen huis? Dat lost het probleem al op als de keet verkocht wordt. Wel eerst even voorschieten :-?
wilma36 schreef:
08-04-2021 14:41
Wij hebben het voor de kinderen al afgesloten toen ze net geboren waren. Wij betalen 5-6 euro per maand per kind. Ze zijn momenteel voor 5000-6000 euro verzekerd. Premiebetaling is 30 of 35 jaar, daarna is de verzekering premievrij en is ook op index (zowel de premie als het verzekerd bedrag gaat ieder jaar iets omhoog).

Wij betalen zelf 25 euro per maand voor uitvaartverzekeringen. Een deel is lang geleden al eens afgesloten door onze ouders. Zelf hebben we er al een paar keer iets bij afgesloten. Ook hebben we een ORV, deze is ivm koopwoning, en daar is ook een beleggingsproduct aan gekoppeld (komt uit de tijd dat beleggingshypotheken in waren). Aangezien wij onze hypotheek al grotendeels hebben afgelost dmv een aantal schenkingen blijft daar waarschijnlijk ook nog wel een deel van over.

Iemand had het over dat ze spaargeld hadden om een uitvaart van te betalen, maar als er iets gebeurd en je bent je spaargeld voor iets anders nodig (kan altijd gebeuren) dan heb je niets meer. 3 jaar geleden is ons 3e kindje tijdens de zwangerschap overleden. Omdat ik al 30 weken was hebben we voor hem ook een uitvaart moeten organiseren. Ik heb dus al gebruik moeten maken van mijn uitvaartverzekering. Voor baby's is cremeren goedkoper, maar al met al heeft het toch 2500 euro gekost, wat allemaal vergoed is door de uitvaartverzekering, bij mijn uitvaartverzekering (Yarden) is dit verzekerd op de polis van de moeder vanaf 24 weken zwangerschap, tot het kind 6 maanden is.

Als wij al ons spaargeld nodig hebben voor wat anders hebben wij grotere problemen.
Echt niet iedereen heeft dergelijke verzekeringen nodig, misschien als je niet kunt sparen en weinig inkomen hebt, verder zie ik er het nut niet van in voor onze situatie.
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
08-04-2021 14:47
Hebben ze een eigen huis? Dat lost het probleem al op als de keet verkocht wordt. Wel eerst even voorschieten :-?
En wat nu als er 1 eerst dood gaat? Dan moet de achterblijver het huis verkopen?
vlinder2001 schreef:
08-04-2021 14:13
Ik snap je en zelfs sommige wensen kunnen jaren na het overlijden nog veranderen. Je geeft aan dat het met het oog op jullie kind een graf of urn fijn is.

Ik kwam er pas later achter dat tegenwoordig hele mooie sierraden of kunstwerkjes met as kunnen worden gemaakt en ik hoorde laatst van iemand dat er elk jaar een beetje as mee op reis werd genomen, en over de hele wereld werd uitgestrooid en op belangrijke momenten. Iedereen moet doen wat hij of zij fijn vindt maar ook over de urn kun je dus na jaren nog van mening veranderen. En als jullie kind beiden ouders overleeft, denkt hij of zij misschien op zijn 80ste ook anders over het hebben van meedere urnen. Dingen kunnen ook gaande weg ontstaan.....
Ja, kan me ook goed voorstellen dat het hebben van een graf alleen een last is.
Maar daarom laat ik het aan ze over. Ik heb zelf licht voorkeur voor crematie. Maar als ze graag een graf willen prima.
Ik heb al een aantal jaar geleden mijn testament geregeld, tevens al jaren een overlijdensrisicoverzekering ook al ben ik single. Dit om het mijn nabestaanden zo makkelijk mogelijk te maken in een toch al verdrietige tijd. Mijn huis is voor het grootse gedeelte al afbetaald en bij overlijden komt mijn koophuis meteen vrij van hypotheek. Weer een last minder voor mijn nabestaanden en het zal zo verkocht zijn gezien het, vanwege de locatie, nooit in waarde is verminderd, zelfs een hoop overwaarde.

Anderhalf jaar geleden heb ik de diagnose 'ongeneeslijk ziek' gekregen en ben ik erg blij eea al goed geregeld te hebben, incl. uitvaartverzekering. Mijn muziek heb ik inmiddels geregeld, euthanasieverklaring ook en deels ook de invulling vwb mijn uitvaart (iom mijn familie). IK hoop zelf nog mijn overlijdenskaart en bedankkaart te maken, maar merk dat ik dit nu wel erg moeilijk vind. Het geeft mij een beetje het gevoel alsof ik ga opgeven, dit stel ik dus nog maar even uit. :A:

Mijn zus heeft de inloggegevens van mijn pc en weet waar ik eea heb opgeslagen mbt alle lopende abonnementen, spaarrekeningen, G/W/L leveranciers etc., het is enkel een kwestie van melden van overlijden.

Geeft het hoop rust, al hoop ik nog wel even op deze aardkloot te mogen rondlopen :cheers:
Ik ga akkoord met de kliko. Aankleding graag met kleurrijke bloemen, kleurrijke tekeningen van kind(eren), vrolijke muziek. Crematie. Erna in klein gezelschap naar een gezellig gemoedelijk eettentje om samen een hapje en een drankje te nuttigen. Er zal vast een traan vloeien, maar ik wil daarnaast ook een glimlach zien vanuit het hiernamaals.

As mag worden uitgestrooid op een plek naar wens. Ik ambieer geen plek op het nachtkastje.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 20:35
15.19% gewijzigd
Titatoverbal schreef:
08-04-2021 15:05
Ja, kan me ook goed voorstellen dat het hebben van een graf alleen een last is.
Maar daarom laat ik het aan ze over. Ik heb zelf licht voorkeur voor crematie. Maar als ze graag een graf willen prima.
Ik moest vorig jaar beslissen of ik de graven van mijn opa en oma nog wilde verlengen. Ben erg blij dat ik toch beslist heb ze te houden. Bovendien kom ik nu vaker op het kerkhof, het is een vredige plek aan 't bos. Mijn vader wilde gecremeerd worden omdat hij me niet wilde opzadelen met grafrechten, maar wellicht dat ik er in de (hopelijk niet al te dichtbije) toekomst toch voor kies (een deel van) de as te begraven samen met die van mijn moeder.
Wat ik mij trouwens afvraag: Is het mogelijk om je as te begraven op een, wat anders een normale begraafplaats zou zijn? Dus in plaats van een kist een urn begraven?

Ik wil gecremeerd worden maar een mooie plek (zoals hier in de buurt Westerveld) om naartoe te gaan voor nabestaanden kunnen ze wel waarderen weet ik. Voor mijzelf maakt het niet uit overigens.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
08-04-2021 20:06
Wat ik mij trouwens afvraag: Is het mogelijk om je as te begraven op een, wat anders een normale begraafplaats zou zijn? Dus in plaats van een kist een urn begraven?

Ik wil gecremeerd worden maar een mooie plek (zoals hier in de buurt Westerveld) om naartoe te gaan voor nabestaanden kunnen ze wel waarderen weet ik. Voor mijzelf maakt het niet uit overigens.
Dat kan zeker. Op begraafplaatsen zijn er vaak 'urnemuren' of een 'urneveld'. De as van mijn oom is 'bijgezet' in het gewone graf van mijn tante.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
08-04-2021 20:10
Dat kan zeker. Op begraafplaatsen zijn er vaak 'urnemuren' of een 'urneveld'. De as van mijn oom is 'bijgezet' in het gewone graf van mijn tante.

Thanks! Urnenmuren kende ik wel.

Even urnenveld gegoogled, ziet er prima uit, mooi plekkie tegen de duinrand (maar laten we nog een paar decennia wachten).

Afbeelding
Ik wil geen uitvaart. Lekker makkelijk dus.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
08-04-2021 20:06
Wat ik mij trouwens afvraag: Is het mogelijk om je as te begraven op een, wat anders een normale begraafplaats zou zijn? Dus in plaats van een kist een urn begraven?

Ik wil gecremeerd worden maar een mooie plek (zoals hier in de buurt Westerveld) om naartoe te gaan voor nabestaanden kunnen ze wel waarderen weet ik. Voor mijzelf maakt het niet uit overigens.
Als je as bent kunnen ze jou toch gewoon mee naar huis nemen en je daar een mooi plekje geven? Wel zo makkelijk.
.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
08-04-2021 20:16
Ik wil geen uitvaart. Lekker makkelijk dus.
Ik eigenlijk ook niet. Lijkt me maar gedoe en ik sta niet graag in het middelpunt van de belangstelling. Maar als mijn nabestaanden dat wel willen, moeten ze dat vooral doen. Ik merk het toch niet en zal niet komen spoken.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 20:39
Als je as bent kunnen ze jou toch gewoon mee naar huis nemen en je daar een mooi plekje geven? Wel zo makkelijk.

Niet iedereen vindt het prettig om de as van een dierbare in huis te hebben natuurlijk.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
impala schreef:
08-04-2021 20:39
Als je as bent kunnen ze jou toch gewoon mee naar huis nemen en je daar een mooi plekje geven? Wel zo makkelijk.

Nee dat willen mijn nabestaanden niet.
Juist een vaste plek om even naartoe te gaan zoals dus een begraafplaats.
Chienandalou schreef:
08-04-2021 20:46
Ik eigenlijk ook niet. Lijkt me maar gedoe en ik sta niet graag in het middelpunt van de belangstelling. Maar als mijn nabestaanden dat wel willen, moeten ze dat vooral doen. Ik merk het toch niet en zal niet komen spoken.
Eens hoor, maar dan ook vooral zoals zij er bij van worden, dus daarvoor hoef ik niets vast te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
08-04-2021 20:06
Wat ik mij trouwens afvraag: Is het mogelijk om je as te begraven op een, wat anders een normale begraafplaats zou zijn? Dus in plaats van een kist een urn begraven?

Ik wil gecremeerd worden maar een mooie plek (zoals hier in de buurt Westerveld) om naartoe te gaan voor nabestaanden kunnen ze wel waarderen weet ik. Voor mijzelf maakt het niet uit overigens.
Ja dat kan. Mijn moeder is gecremeerd en wij wilden graag een plek waar we naar toe konden. Dus ze ‘ligt’ gewoon tussen de andere graven.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
08-04-2021 21:01
Eens hoor, maar dan ook vooral zoals zij er bij van worden, dus daarvoor hoef ik niets vast te leggen.
Hier hebben we de afspraak dat de 'achterblijver' helemaal zelf invult wat troostend/goed voor hem/haar voelt. En we weten van elkaar waar we echt een hekel aan hebben. En dan nog kan de achterblijver daar rekening mee houden of het negeren.
Administratief/fiscaal hebben we de dingen geregeld bij de aankoop van ons huis.
Onze directe erfgenamen zijn mijn zussen en in die lijn hun kinderen en man zijn vader. Tja... wie aan de 'beurt' is bekijkt maar wat ie met de erfenis doet.
oudblond wijzigde dit bericht op 08-04-2021 21:28
2.07% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven