"laatste wens" voor het geval dat... hoe doen jull

08-04-2021 10:28 159 berichten
Je hoopt allemaal dat het nooit aan de orde komt voor je omgeving: dat je afscheid moet nemen of er plotseling niet meer bent terwijl niemand dat aan zag komen.

Als mensen 60+ worden, gaan sommigen er wel mee bezig. Zover is het voor mij nog lang niet.
Ik heb ook niets juridisch vast te leggen qua erfenis. Maar ik denk soms wel eens na over hoe het zou kunnen zijn. Het lijkt me naar om je gezin dan helemaal met lege handen achter te laten, dat ze acuut in een paar dagen allerlei beslissingen moeten nemen.

Dus zijn er mensen die dit onderwerp wel af en toe bespreken met hun partner/gezin/ongeving, of ergens een lijstje instructies vastleggen? Al is het maar geliefde muziek voor bij de uitvaart?

En zorg je af en toe voor een actualisering? Ik zou 20 jaar geleden andere muziek kiezen dan nu...

Waar bewaar je zoiets? Hoe formeel probeer je het te maken? Bv euthanasiewensen ofzo?

Ik zat laatst naar mijn pensioen overzicht te kijken, en als ik voor mijn pensioenleeftijd dood ga, komt mijn gezin echt flink in de problemen. Er zijn geen middelen om dat risico vooraf dicht te timmeren. Het bracht mij op het idee, dat als ze ooit moeten beslissen of "de stekker er uit mag", ik het goed zou vinden dat ze die keus niet maken, en mij gewoon een aantal jaar ergens in een hoekje wegzetten aan de beademing, zodat het inkomen niet verandert (in mijn geval zou dat zo zijn).

Ik vroeg me af of je zulke "toestemming" ergens zou moeten vastleggen... En ik ben benieuwd waar anderen aan denken rondom hun einde...
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
08-04-2021 21:01
Eens hoor, maar dan ook vooral zoals zij er bij van worden, dus daarvoor hoef ik niets vast te leggen.
Dit is het enige dat ik ergens heb opgeschreven: dat het voor mij allemaal niets uitmaakt, dus dat ze moeten doen wat zij "fijn" vinden. Je hebt goedkope kisten van karton, helemaal prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens wel een bijzondere gedachtegang: dat je niets regelt, omdat je het prima vindt dat de maatschappij opdraait voor jarenlange zorg mocht het zover komen. Zo werkt dat natuurlijk niet, daar zijn die regelingen voor.
apppie schreef:
08-04-2021 21:31
Ik vind het trouwens wel een bijzondere gedachtegang: dat je niets regelt, omdat je het prima vindt dat de maatschappij opdraait voor jarenlange zorg mocht het zover komen. Zo werkt dat natuurlijk niet, daar zijn die regelingen voor.

Wat bedoel je precies met 'regelen'?
Jonesboro schreef:
08-04-2021 21:15
Ja dat kan. Mijn moeder is gecremeerd en wij wilden graag een plek waar we naar toe konden. Dus ze ‘ligt’ gewoon tussen de andere graven.
Mijn moeder wil juist absoluut geen gedenkplek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
08-04-2021 12:20
Het hangt ook al van de omstandigheden af, denk ik. Mijn ouders zijn op zich mensen die niet hechten aan toeters en bellen, dus qua kist en vervoer hoeft het echt niet groots en duur. Maar bij hun uitvaart verwacht ik, buiten coronatijd, echt zo honderd mensen vanuit het hele land. We hebben een grote familie, ze kennen veel mensen in hun dorp, etc. Ik gun het al die mensen en onszelf om samen afscheid te kunnen nemen. Dan heb je sowieso een ontvangstruimte nodig die groot genoeg is, je zult hen voor en in ieder geval na de 'dienst' iets fatsoenlijks te eten moeten geven zodat ze niet op de terugweg langs de Mac hoeven, etc.

Zo'n diavoorstelling heb ik nu twee keer meegemaakt en het leidde mij echt ontzettend af. Zo'n rondje duurt maximaal een paar minuten, natuurlijk afhankelijk van het tempo en het aantal foto's, en op een gegeven moment weet ik dan precies dat na de foto met de hond die ene van de vakantie aan zee komt, en uiteindelijk ga ik sommige foto's gewoon stom vinden. Bij binnenkomst zou ik het nog wel een mooi idee vinden, maar daarna laat ik hem echt uitzetten.
Een diavoorstelling heb ik al heel vaak meegemaakt en ik vind het juist enorm prachtig. Iemands leven als in een soort film voorbijkomend, prachtig.
Wij hebben dat afgelopen november ook bij een familielid gedaan. En het waren 3 verschillende rondjes; dus niet steeds dezelfde foto's.
Zo'n diavoorstelling in 'loop'modus ken ik niet.

Wel foto's tijdens de uitvaart zelf terwijl de familie sprak bijvoorbeeld. Ik vond dat toen wel erg mooi, vooral de oude foto's uit de kindertijd met mensen die er inmiddels vrijwel allemaal niet meer zijn... Heel ontroerend (en een beetje confronterend) maar misschien minder als de persoon verder van je afstaat. Geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
08-04-2021 22:08
Zo'n diavoorstelling in 'loop'modus ken ik niet.

Wel foto's tijdens de uitvaart zelf terwijl de familie sprak bijvoorbeeld. Ik vond dat toen wel erg mooi, vooral de oude foto's uit de kindertijd met mensen die er inmiddels vrijwel allemaal niet meer zijn... Heel ontroerend (en een beetje confronterend) maar misschien minder als de persoon verder van je afstaat. Geen idee.
Dat vind ik ook juist wel leuk/ fijn om te zien altijd. Geeft vaak goed weer hoe de persoon was en inderdaad ook vaak herinneringen aan anderen die er ook niet meer zijn.

Maargoed, hier heb ik nog een kleine uitvaart verzekering, verder spaargeld. Man z'n uitvaart moet sowieso van spaargeld. Verder nog een overlijdensrisico verzekering op de hypotheek, maar zeker niet voor het hele bedrag. In geval van OP zou ik zeker naar een overlijdensrisico verzekering kijken, om de rest van het gezin goed achter te kunnen laten.

Ouders & man weten van de wensen. Ben nu wel ook bezig om toch eens een overzicht te maken van rekeningen, instanties etc. zodat wanneer man & ik door bijv en ongeval beiden gaan, familie ook een duidelijk overzicht heeft.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
08-04-2021 14:23
Mijn ex leek het wel een romantisch idee om wanneer hij 80 ofzo zou zijn en het leven gebreken met zich mee zou gaan brengen a la Thelma and Louise samen van een klif te rijden.
Hij had alleen niet goed nagedacjt over het feit dat hij 15 jaar ouder is dan ik. Was zelfs nog beledigd dat ik het niet zo’n goed plan vond.

Dat kan ook heel vervelend zijn voor je nabestaanden..als het een diepe klif is en ze de lichamen niet kunnen vinden/bergen, kun je niet direct doodverklaard worden.

Weet uit ons vroegere dorp van een man en vrouw die ergens in Spanje op wandelvakantie gingen. Die man was depressief en is daar zo een ravijn ingestapt. Het lichaam kon niet gezocht/gevonden worden. Zijn vrouw heeft een paar jaar gigantische financiële problemen gehad, want overlijdensrisicoverzekering keerde niet uit, dus kon ze de hypotheek niet betalen etc..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
08-04-2021 22:01
Een diavoorstelling heb ik al heel vaak meegemaakt en ik vind het juist enorm prachtig. Iemands leven als in een soort film voorbijkomend, prachtig.
Wij hebben dat afgelopen november ook bij een familielid gedaan. En het waren 3 verschillende rondjes; dus niet steeds dezelfde foto's.
Ik vind dat ook altijd mooi. Zeker bij mensen die op hoge leeftijd zijn overleden, om ze ook als kind en als puber te zien. Of bij iemand die een lang ziekbed heeft gehad, dat je ook weer even het beeld krijgt van toen ze nog niet ziek waren (de mooie herinneringen).

Trouwens TO, als je ergens in een vegetatieve toestand (laag bewustzijn) in een verpleeghuis verblijft, is er nog steeds een eigen bijdrage die verwacht wordt. Dus de gehele WIA naar man en kind is dan ook geen optie als je een vast inkomen hebt.

Verder: paar jaar terug trok ik ook zo’n lootje uit de levensloterij dat met vijf minuten later handelen was uitgedraaid op ‘plotseling overleden’. In mijn familie kiepen ze voor 98% allemaal plotseling om. Ik had dus al de grote lijnen op papier met die kennis maar na mijn eigen ervaring heb ik dat uitgewerkt. Vooral waar ze wat kunnen vinden, alle polisnummers, telefoonnummers, contactpersonen en wachtwoorden in de vorm van een to do lijstje. Mijn zus heeft een kopie daarvan mochten man en ik tegelijk overlijden door een ongeluk.

De uitvaart zelf laat ik aan de nabestaanden over, mij maakt dat geen fluit uit en dat heb ik kenbaar gemaakt. Doe wat goed voor jullie voelt. Het is jullie afscheid, ik vind alles prima. Mijn pa had een wens om ‘sympathy for the devil’ van the Rolling Stones als laatste lied te laten horen. We hebben dat gedaan want laatste wens. Maar prettig was het niet want er waren ook best wat gelovige hoogbejaarden die daar toch een beetje door van slag raakten. En voor zijn eigen pa, mijn opa, was het ook niet leuk. Maar ja, pa had vast nooit gedacht te overlijden vóór zijn eigen vader.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven