non binair

08-04-2021 12:39 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Viva kop: "Vier non-binaire kandidaten maken kans het nieuwste K3-lid te worden"

Ik heb geen idee wat dat betekent. Kan iemand me dat uitleggen?
Dwaler schreef:
08-04-2021 13:19
Ja, zo denk ik er ook over. Er is een lijn tussen bijv. hetero en homo en iedereen bevindt zich ergens op die lijn. Zelfde met gender etc. Vind ik normaal, maar toch merk ik in zo'n gesprek dat opvoeding, denken in man / vrouw er wel ingebakken zit.

Ik zat hier toevallig gisteren over na te denken m.b.t. mezelf. Ik hoorde iets op de radio over de queer community en zat me af te vragen of ik daar nou bij hoor. Ben verliefd geweest op en heb seks gehad met zowel mannen als vrouwen, maar heb enkel relaties gehad met mannen. Ook nu alweer bijna 9 jaar samen met mijn man en nu in verwachting. Ben ik dan alsnog queer ondanks mijn "hetero" leven en wat mensen van mij zien? Ik denk dat het antwoord ja is, maar ik heb geenszins te maken met de moeilijkheden die daarbij komen in onze huidige maatschappij.

Afijn, ik vond het wel een interessant vraagstuk.

(Edit: ik zie dat we inmiddels 4 pagina's verder zijn. Nouja ;-D, ik moest het kwijt.)
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
08-04-2021 13:27
Dat is ook niet gek. Cultuur en maatschappij hebben daar zwaarwegende invloed op. Wat mij betreft wordt het tijd om mensen te gaan zien en waarderen als mens. Met menselijke eigenschappen. Zowel fysiek als qua karakter. Zodat iemand empathisch en analytisch kan zijn, zonder dat dat wordt bestempeld als mannelijk of vrouwelijk. Dat mijn zoon nagellak kan dragen, zonder te worden gezien als homo, of zijn haar kan laten groeien, zonder te worden gezien als vrouw(elijk). Dat ik mijn haar kort kan knippen, zonder dat ik me dan minder vrouwelijk (hoef te) voel(en). Mensen zijn mensen, en iedereen is goed zoals ze zijn.
JA, volmondig JA
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
08-04-2021 13:32
Ik hoorde de term vorig jaar voor het eerst toen mijn woke-nichtje zich non-binair verklaarde.
Is ze dan nog wel lesbisch, of heet ze nu pan-sexueel of nog iets anders?

Lastig gedoe, tegenwoordig.

Met tantes práát je niet over zulke dingen, dus ik laat haar lekker.

Ja, daar houd je de afstand wel mee, dat 'iedereen' maar lastig wil doen, tegenwoordig. Vroeger he, toen was alles beter, iedereen in z'n eigen hokje. Klaar.
Later is nu
@Snoesje666, heb je al gevraagd welke voornaamwoorden geprefereerd worden door je nibling? Misschien had je wel het volgende kunnen schrijven :D.

Snoesje666 schreef:
08-04-2021 16:06
Ik wil wel, zij hen wil niet en dat kan ik prima respecteren. Ik heb haar hen veel succes gewenst met haar hun zoektocht en aangegeven dat alles om evenwicht draait.

Ik vind het belangrijker dat ze hen lekker met haar hun neefje (mijn zoon) chillt.

(En ja, ik wist geen beter woord voor een non-binair nichtje/neefje. Is toch een gemis in onze taal vind ik. https://www.merriam-webster.com/words-a ... ng-nibling)
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
08-04-2021 23:08
Al is dit wel interessant. Een heteroseksueel voelt zich aangetrokken tot het andere geslacht. Een homoseksueel tot hetzelfde geslacht. Hoe verhoudt zich dat tot non-binaire mensen, die zich met beide geslachten niet identificeren? Als een non-binair persoon zich aangetrokken voelt tot vrouwen, of juist tot mannen, maakt dat ze per definitie dus niet hetero- of homoseksueel.

Voor mij zijn het mensen die op mensen vallen. Heb je alles in gevat.
Later is nu
K0koro schreef:
09-04-2021 11:06
Ik zat hier toevallig gisteren over na te denken m.b.t. mezelf. Ik hoorde iets op de radio over de queer community en zat me af te vragen of ik daar nou bij hoor. Ben verliefd geweest op en heb seks gehad met zowel mannen als vrouwen, maar heb enkel relaties gehad met mannen. Ook nu alweer bijna 9 jaar samen met mijn man en nu in verwachting. Ben ik dan alsnog queer ondanks mijn "hetero" leven en wat mensen van mij zien? Ik denk dat het antwoord ja is, maar ik heb geenszins te maken met de moeilijkheden die daarbij komen in onze huidige maatschappij.

Afijn, ik vond het wel een interessant vraagstuk.

(Edit: ik zie dat we inmiddels 4 pagina's verder zijn. Nouja ;-D, ik moest het kwijt.)
Ik zou zeggen dat dat afhangt van hoe je jezelf identificeert.

Zo ben ik zelf biseksueel, maar tot nu toe heb ik alleen nog maar seks en relaties gehad met vrouwen. Ook als ik weer in een langdurige relatie met een vrouw ben en met haar trouw etc en nooit in mijn leven een relatie zou hebben met een man, maakt dat me niet opeens lesbisch.
Ceridwen91 schreef:
09-04-2021 11:23
Ik zou zeggen dat dat afhangt van hoe je jezelf identificeert.

Zo ben ik zelf biseksueel, maar tot nu toe heb ik alleen nog maar seks en relaties gehad met vrouwen. Ook als ik weer in een langdurige relatie met een vrouw ben en met haar trouw etc en nooit in mijn leven een relatie zou hebben met een man, maakt dat me niet opeens lesbisch.
Goed punt. Ik ben zéker niet 100% hetero.

Dat was het vraagstuk in mijn hoofd inderdaad: Hoe identificeer ik mezelf. Ik val nog steeds op vrouwen, ik heb alleen 'toevallig' een man als levenspartner uitgekozen. Toevallig klopt hier niet helemaal omdat ik toch iets meer naar mannen neig. In het dagelijks leven ben ik amper bezig met mijn geaardheid omdat ik er dus nooit actief tegenaan loop. Dat fascineerde me. Ik ben zwart en denk daar wel bijna dagelijks aan omdat ik daar veel meer van 'ondervind'. Ik zat te mijmeren over dat verschil en de overeenkomsten. Ook i.h.k.v. colorism; Ik ben eigenlijk meer bruin en ondervind daardoor minder last dan iemand die bijvoorbeeld veel donkerder is dan ik. Dus ook daarin zit een spectrum. Ik heb de antwoorden niet, maar erover nadenken maakt me wel bewuster.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 11:31
14.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
09-04-2021 11:19
Voor mij zijn het mensen die op mensen vallen. Heb je alles in gevat.
Maar tja, blijkbaar is het niet zo eenvoudig, voor een groot deel van de Nederlanders, laat staan in andere landen.
K0koro schreef:
09-04-2021 11:29
Goed punt. Ik ben zéker niet 100% hetero.

Dat was het vraagstuk in mijn hoofd inderdaad: Hoe identificeer ik mezelf. Ik val nog steeds op vrouwen, ik heb alleen 'toevallig' een man als levenspartner uitgekozen. Toevallig klopt hier niet helemaal omdat ik toch iets meer naar mannen neig. In het dagelijks leven ben ik amper bezig met mijn geaardheid omdat ik er dus nooit actief tegenaan loop. Dat fascineerde me. Ik ben zwart en denk daar wel bijna dagelijks aan omdat ik daar veel meer van 'ondervind'. Ik zat te mijmeren over dat verschil en de overeenkomsten. Ook i.h.k.v. colorism; Ik ben eigenlijk meer bruin en ondervind daardoor minder last dan iemand die bijvoorbeeld veel donkerder is dan ik. Dus ook daarin zit een spectrum. Ik heb de antwoorden niet, maar erover nadenken maakt me wel bewuster.
Je laatste punten vind ik heel interessant! Ik ben zelf vrij veel over mijn seksualiteit aan het nadenken en ik denk dat dat komt omdat ik tot nu toe alleen met vrouwen ben geweest. Mensen gaan er bij mij dan standaard van uit dat ik lesbisch ben, zoals mensen waarschijnlijk er standaard bij jou vanuit gaan dat je hetero bent. Ik ondervind dus andere dingen en loop waarschijnlijk sneller tegen de problemen aan die de “queer community” helaas nog steeds ondervindt.

Laten we hopen dat we langzaam naar een wereld toe gaan waar dit allemaal geen punt meer is :)

Toevallig had ik met mijn ouders laatst een discussie hierover. Ik praat nooit met mijn ouders over mijn seksualiteit.
Mijn moeder heeft een vriendin die ze kent van de middelbare school, die eerst een man had, toen een vrouw leerde kennen met wie ze is getrouwd, toen weer is gescheiden en nu weer met een man is. Mijn moeder snapt dat niet, begrijpt niet waarom ze niet gewoon een keuze maakt. Ik heb geen idee hoe die vriendin zich exact identificeert trouwens, maar toen ik tegen mijn moeder zei dat ik precies hetzelfde ben, kreeg ik een opgetrokken wenkbrauw als reactie, want “hoe kan ik weten dat ik op mannen val als ik nog nooit een relatie met een man heb gehad”.
anoniem_649f26328f10d wijzigde dit bericht op 09-04-2021 11:40
18.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-04-2021 11:29
Maar tja, blijkbaar is het niet zo eenvoudig, voor een groot deel van de Nederlanders, laat staan in andere landen.
Verschrikkelijk toch.

Waarom is het in godsnaam zo 'erg' allemaal? Daar heeft toch letterlijk niemand last van?
Life is short. Eat dessert first.
Ceridwen91 schreef:
09-04-2021 11:35
Laten we hopen dat we langzaam naar een wereld toe gaan waar dit allemaal geen punt meer is :)

Nou he?! Lijkt me fijn :).
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
09-04-2021 11:37
Verschrikkelijk toch.

Waarom is het in godsnaam zo 'erg' allemaal? Daar heeft toch letterlijk niemand last van?
jarenlange indoctrinatie door de kerk, waarbij Voortplanten het belangrijkst is. Tja, dan is het fijn, als 'wé' massaal denken, dat het enige normaal is, dat relatie enkel bestaan tussen een mannetje en een vrouwtje
Vorig jaar was er een programma over panseksualiteit. Had er echt nog nooit van gehoord en na de uitleg, en nu weer non-binair, (hetzelfde of niet?) merk ik dat ik een beetje moe wordt van dit soort discussies over "geaardheid" (ik weet ook niet meer hoe ik het anders moet noemen). Eerlijk gezegd interesseert het mij geen moer op wie mensen verliefd worden en of ze zich man of vrouw voelen of gewoon.....mens?

We identificeren onszelf en anderen niet meer op basis van wie we zijn maar alleen nog maar op factoren die er zo niet toe doen. Ik begrijp de discussie eigenlijk nooit zo goed, het laatste wat me interesseert in mensen is met wie ze in bed duiken, wat ze daar doen en in welke hoedanigheid. Je hebt ook mensen die een liefdevolle relatie aangaan met hun auto of een stuk muur, ik herken het misschien niet bij mezelf maar ga vooral je gang, op het moment dat je gaat eisen dat ik me in jouw psyche moet verdiepen over het hoe en waarom, dan haak ik af en raak ik geïrriteerd. Het lijkt wel of iedereen maar erkenning wil afdwingen voor elke scheet die anders ruikt dan die van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
10-04-2021 11:42
Vorig jaar was er een programma over panseksualiteit. Had er echt nog nooit van gehoord en na de uitleg, en nu weer non-binair, (hetzelfde of niet?) merk ik dat ik een beetje moe wordt van dit soort discussies over "geaardheid" (ik weet ook niet meer hoe ik het anders moet noemen). Eerlijk gezegd interesseert het mij geen moer op wie mensen verliefd worden en of ze zich man of vrouw voelen of gewoon.....mens?
Maar dat is ook (herken het wel) een fijn uitgangspunt, als jezelf goed kent, en goed in je vel zit
Ik hoef ook niet weer een uitzending over geaardheid oid. Maar kan me wel voorstellen, dat als je zoekend bent, dat het fijn is, om weer eens andere invalshoek te zien
PoezzinBoots schreef:
08-04-2021 13:20
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je (TO) in 2021 nog nooit van non-binair gehoord heeft. Echt gewoon niet.


Ligt toch helemaal aan je leeftijd?

Vraag eens aan de gemiddelde vijftiger of ouder wat non-binair is en de meeste weten het niet. Jongeren denk ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zelf nog in het acceptatieproces, vermoed ik. Ik vind het zo opmerkelijk dat ik alleen maar non-binaire mensen ken van rond de 20-25 met vrouwelijke geslachtskenmerken. Net of de noodzaak voor (biologische) mannen kleiner is om een dergelijke variant te kiezen, omdat zij toch al meer mogelijkheden hebben om zich als man of vrouw te presenteren.
Een familielid van mij is lesbisch, maar haar vriend/in is non-binair. Dat strookt dan weer niet met het feit dat ze zich 100% lesbisch noemt. In the end vind ik ze allemaal even lief, en ben ik bereid ze aan te spreken zoals ze willen. Acceptatie is belangrijker dan begrip (dat kun je niet dwingen).
Alle reacties Link kopieren
Dancing-Amy schreef:
10-04-2021 11:58
Ligt toch helemaal aan je leeftijd?

Vraag eens aan de gemiddelde vijftiger of ouder wat non-binair is en de meeste weten het niet. Jongeren denk ik wel.
Ja leuk. Na de generalisaties over gender doen we nu die over leeftijd.
Thorn is een voorbeeld van een non- binaire acteur

https://www.ad.nl/show/thorn-is-de-eers ... ~a17f6560/
xynix schreef:
10-04-2021 12:37
Ja leuk. Na de generalisaties over gender doen we nu die over leeftijd.


Net zoals de gemiddelde tiener of twintiger niet weet wat een floppy is, weet de gemiddelde vijftiger of zestiger denk ik minder snel wat een non-binair persoon is dan een jongere.

Dat is geen generalistatie. Ik heb het toch over gemiddelden? Als ik zou zeggen dat alle vijftigplussers gelijk zijn en alle twintigers ook, ja dan generaliseer ik.
lollypopje schreef:
09-04-2021 10:47
Hen/hun of die/diens. Taalkundig vind ik dat in het Nederlands heel raar klinken. De zinnen voelen krom of afstandelijk. Dus vooral daarom erg wennen, maar ik denk dat dat over een paar jaar ook normaler is.
Ik zou constant struikelen in de aanspreekvorm.
Zeg je dan bijv: gaan jullie nog iets leuks doen dit weekend? Of: zij gaan?
Lijkt me lastig en ik zou daar mee worstelen. Voelt heel tegennatuurlijk, taalkundig gezien.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
10-04-2021 12:45
Ik zou constant struikelen in de aanspreekvorm.
Zeg je dan bijv: gaan jullie nog iets leuks doen dit weekend? Of: zij gaan?
Lijkt me lastig en ik zou daar mee worstelen. Voelt heel tegennatuurlijk, taalkundig gezien.
went snel genoeg
dat is zo fijn aan taal, snelle aanpassing
Taalkundig gezien kom je dan heel vaak uit op het meervoudige toch? En als iemand geen idee heeft dat de ander non- binair is, en er bovendien niet specifiek vrouwelijk of mannelijk uitziet zit je al in een spagaat.

Ik zou er niet blij van worden dat ik constant in die spagaat zou moeten zitten mbt aanspreekvorm. Ik respecteer het, maar het maakt het voor mij wel lastig.

Zeg ik eerlijk.
lilalinda schreef:
10-04-2021 12:50
went snel genoeg
dat is zo fijn aan taal, snelle aanpassing
Misschien wel. Nooit ondervonden.
Alle reacties Link kopieren
Dancing-Amy schreef:
10-04-2021 12:44
Net zoals de gemiddelde tiener of twintiger niet weet wat een floppy is, weet de gemiddelde vijftiger of zestiger denk ik minder snel wat een non-binair persoon is dan een jongere.

Dat is geen generalistatie. Ik heb het toch over gemiddelden? Als ik zou zeggen dat alle vijftigplussers gelijk zijn en alle twintigers ook, ja dan generaliseer ik.
en (jaja, gemiddeld genomen) hebben mijn gen-z dochters al veel meer te maken gehad met "andere" vormen. Dan is het ook eenvoudiger om er meer te accepteren. In mijn jeugd, was geintjes maken over "flikkers" nog heel gewoon. Ook op tv. Ik kende alleen Albert of Jos Brink. Mijn kinderen hebben vrienden met homosexuele ouders. En hebben vrienden die van geslacht veranderd zijn. Da's toch anders.
En mijn eigen (bomer)ouders accepeteren dat er verschillen zijn, maar in hun jeugd wisten ze niet eens dat er iets anders dan hetro's bestonden. Die aardige mevrouwen, die samenwoonden waren vooral heel zeilig, want konden geen man vinden.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
10-04-2021 12:51
Misschien wel. Nooit ondervonden.
gebruik je het woord flikker nog wel eens?
of neger??
Maar ken je bijvoorbeeld de term 1,5metersamenleving?

Taal past zich heel snel aan, aan de samenleving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven