Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
De zaak van Caster Semenya is ook een interessante. Zij is volgens mij intersex maar dat vind ik toch net wat anders dan in het geval van transvrouwen.
Als er zoveel ophef is rondom Semenya, moet je nagaan wat er gaat gebeuren als Transvrouwen straks gaan domineren in vrouwensport.
Alle reacties Link kopieren
Transgenders zijn iets van 0,5% van de populatie, dan moeten ze ook nog uitblinken in een sport om deel te nemen
Storm in een glas water
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel eens met Jenner, zij kan het weten. Daar wordt de competitie niet eerlijker van.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat transgender vrouwen een te grote voorsprong hebben ja. Maar in hoeverre speelt dit in het dagelijks leven? Niet tot nauwelijks. Ik vind het wel een lastige, uitsluiting lijkt me ook weer erg ongewenst. En bij de mannen laten sporten is echt geen optie.
-Simone- schreef:
03-05-2021 09:55
Ik ben het wel eens met Jenner, zij kan het weten. Daar wordt de competitie niet eerlijker van.
Inderdaad.
Ik denk echter dat het voor sommige sport misschien niet uitmaakt? Maar gewichtsheffen en hardlopen bijvoorbeeld is een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-05-2021 09:55
Transgenders zijn iets van 0,5% van de populatie, dan moeten ze ook nog uitblinken in een sport om deel te nemen
Storm in een glas water
Toxic masculanity ruins the party again. De constante factor in het geheksejaag op transgenders zijn idiote mannen die heel graag willen winnen of verkrachten, en daar transgender rechten voor misbruiken.
En dat zijn er waarschijnlijk 15 op de hele wereld ofzo.
Ondertussen worden de transgenders weer terug in de tijd gezet.
surebaby wijzigde dit bericht op 03-05-2021 10:04
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-05-2021 09:55
Transgenders zijn iets van 0,5% van de populatie, dan moeten ze ook nog uitblinken in een sport om deel te nemen
Storm in een glas water
Ja precies. En wat maakt het uit voor bijv. Bobsleeën en en volleybal?
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 09:58
Inderdaad.
Ik denk echter dat het voor sommige sport misschien niet uitmaakt? Maar gewichtsheffen en hardlopen bijvoorbeeld is een ander verhaal.
Ah ja, je zou het inderdaad per sport moeten bekijken. Sommigen kunnen ongetwijfeld wel.
lilalinda schreef:
03-05-2021 09:55
Transgenders zijn iets van 0,5% van de populatie, dan moeten ze ook nog uitblinken in een sport om deel te nemen
Storm in een glas water
Het komt echter wel voor hoor, zie voorbeeld in OP.
Ik vermoed dat als we dit "accepteren" dat het misschien vaker zal voorkomen in de toekomst.

Ik las ergens dat iets van 3000 mannen sneller liepen dan de snelste vrouw op de 100 meter estafette. Dus al zou het maar een handje vol zijn die meedoet aan die competitie. zou het al voldoende kunnen zijn om vrouwen kansloos te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht ben ik heel ontwetend hoor, maar man of vrouw, trans of niet, om uit te blinken in een sport moet je toch gewoon hard trainen en heel veel omgooien.
Of krijgen we straks een categorie 'aangepast' ( sorry voor de woordkeuze). Of wellicht geen mannen en vrouwen teams meer maar gewoon gemengd?

En wellicht ligt het ook nog aan de leeftijd en geschiedenis wanneer je je transitie voltooid? Althans ik kan me voorstellen dat wanneer iemand net zijn of haar transitie voltooid heeft, en dan topsporter word, dat je dan geen uitzondering bent. Maar wanneer je voor je transitie al topsporter was en dus alles van voor je transitie meeneemt aan kennis en kracht, dat dat dan oneerlijk is?

Misschien moet ik me hier helemaal niet in mengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren terug de documentaire over Foekje Dillema gezien. Zij was in het midden van de vorige eeuw een succesvolle Nederlands athelete. Er was veel discussie omtrent haar. Ze deed mee met de vrouwencompetitie en waarschijnlijk was ze intersekse, dus dat ze vanaf de geboorte zowel mannelijke als vrouwelijke lichamelijke eigenschappen had. Waarschijnljk heeft dat haar ook voordeel opgeleverd in haar sport.

Inmiddels is er in de Westerse wereld meer oog voor de non-binaire wereld, maar in de sportwereld wordt de schifting man/ vrouw op basis van je geslacht gemaakt. In de documentaire werd dat bediscussieerd en werd de suggestie gedaan om bijvoorbeeld verschillende klasses te verdelen naar gelang bijvoorbeeld hormoonniveau's.

Een ander voorbeeld was dat in veel sporten lengte een heel belangrijk onderscheidend ding is. Als je een heel getalenteerde basketballer bent, heb je er waarschijnlijk nadeel van als je maar 1, 80 bent. Zou het dan niet logischer zijn een schifting te maken in lengte?

Kortom als je deze vraagstelling van dit topic interessant vindt raad ik je die documentaire zeker aan om te kijken!
lilalinda schreef:
03-05-2021 09:55
Transgenders zijn iets van 0,5% van de populatie, dan moeten ze ook nog uitblinken in een sport om deel te nemen
Storm in een glas water
Tsja je moet toch ergens een topic over openen.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 10:05
Het komt echter wel voor hoor, zie voorbeeld in OP.
Ik vermoed dat als we dit "accepteren" dat het misschien vaker zal voorkomen in de toekomst.

Ik las ergens dat iets van 3000 mannen sneller liepen dan de snelste vrouw op de 100 meter estafette. Dus al zou het maar een handje vol zijn die meedoet aan die competitie. zou het al voldoende kunnen zijn om vrouwen kansloos te maken.
er zijn ongeveer 4 biljoen mannen op de wereld, en maar 3000 sneller dan de snelste vrouw
het is echt een non-probleem, veroorzaakt om transgenders af te zeiken
Pff.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-05-2021 09:55
Transgenders zijn iets van 0,5% van de populatie, dan moeten ze ook nog uitblinken in een sport om deel te nemen
Storm in een glas water
Een persoon die bovengemiddeld presteert maar niet uitblinkt in de mannencompetitie en die transgender is kan uitblinken in vrouwencompetitie.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn niet 2 soorten mensen; mannen en vrouwen.

Gender is, ook biologisch, veel vloeiender. Er zijn vrouwen met XX chromosomen maar die een veel hoger testosteron aanmaken dan andere vrouwen. Je bent biologisch dan in het voordeel bij bepaalde sporten.

Ook is de aanleg en bouw van iedereen anders.

Mensen die in transitie gaan, die krijgen ook zware hormoonbehandelingen en operaties die de hormoonspiegel veranderen.

Wie wint bij topsport hangt ook af hoeveel biologisch voordeel je hebt. En dit is voor een groot deel aangeboren. Een zwaargewicht judoka of gewichtsheffer is echt anders gebouwd dan een turnster.

Wat doen we dan met intersekse personen? Bijvoorbeeld XXY of een XY die niet gevoelig is voor testosteron?

En welke sporten mag wel of niet?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Mannen zijn van nature sterkte dan vrouwen, dus transgender vrouwen zijn dan sterker dan gewonen vrouwen. Ik denk dat je het vooral per sport moet bekijken. Van mij mag team sport zoals voetbal en volleybal gemend zoals bij korfbal gedaan wordt. Maar hardlopen en gewicht heffen vind ik anders. Misschien komt er dan in de toekomst een “aparte” categorie. Ik de loop van de tijd krijgen we meer transgenders in de wereld dus daar moet wel over nagedacht worden.
Luxaflex schreef:
03-05-2021 10:11
Een persoon die bovengemiddeld presteert maar niet uitblinkt in de mannencompetitie en die transgender is kan uitblinken in vrouwencompetitie.
Zelfs als dat zo is... om hoeveel gaan dat er dan? 3?

Echt wat een nongezeik weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit zo ongeveer het moeilijkste vraagstuk rondom de transgender-community.
Aan de ene kant ben ik gewoon voorstander van een vrouw is een vrouw, of ze nou transvrouw is of niet. Maar er zijn wel een aantal sporten waarbij de scheiding tussen man en vrouw er juist voor zorgt dat vrouwen ook mee kunnen doen.
Mannen zijn fysiek anders gebouwd en hebben een andere spierontwikkeling.
En dan met name inderdaad rondom atletiek en krachtsporten en niet als het gaat om hockey of volleybal.
En dan is het ook nog anders of iemand al vanaf jongs af aan in transitie is gegaan (dus nooit de mannelijke bouw hebben ontwikkeld) of dat ze pas in hun volwassen leven zijn begonnen.

Ik ben blij dat ik hier niet over hoef te beslissen want het is echt een ingewikkelde kwestie.
lilalinda schreef:
03-05-2021 10:11
er zijn ongeveer 4 biljoen mannen op de wereld, en maar 3000 sneller dan de snelste vrouw
het is echt een non-probleem, veroorzaakt om transgenders af te zeiken
het ging niet over de 4 miljard mannen ter wereld.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-05-2021 10:11
er zijn ongeveer 4 biljoen mannen op de wereld, en maar 3000 sneller dan de snelste vrouw
het is echt een non-probleem, veroorzaakt om transgenders af te zeiken
Hier ben ik het helemaal mee eens. Dit is de discussie ook niet waard. Het is niet zo dat ineens honderden mannelijke topsporters zich nu voor gaan doen als transgender om in de vrouwencompetities uit te komen.
Gizmauw schreef:
03-05-2021 10:07
Wellicht ben ik heel ontwetend hoor, maar man of vrouw, trans of niet, om uit te blinken in een sport moet je toch gewoon hard trainen en heel veel omgooien.
Bij weightlifting (zie OP) hebben mannen van nature een voorsprong. Vrouwen die fysiek als man geboren zijn dus ook.

Er zijn niet voor niets aparte vrouwen-en mannenreeksen gekomen natuurlijk. Volgens mij maakt het alleen bij paardrijden en denksporten niet uit. Verder denk ik dat bij elke sport spierkracht effect heeft op de prestaties.
hamerhaai schreef:
03-05-2021 10:13
Er zijn niet 2 soorten mensen; mannen en vrouwen.

Gender is, ook biologisch, veel vloeiender. Er zijn vrouwen met XX chromosomen maar die een veel hoger testosteron aanmaken dan andere vrouwen. Je bent biologisch dan in het voordeel bij bepaalde sporten.

Ook is de aanleg en bouw van iedereen anders.

Mensen die in transitie gaan, die krijgen ook zware hormoonbehandelingen en operaties die de hormoonspiegel veranderen.

Wie wint bij topsport hangt ook af hoeveel biologisch voordeel je hebt. En dit is voor een groot deel aangeboren. Een zwaargewicht judoka of gewichtsheffer is echt anders gebouwd dan een turnster.

Wat doen we dan met intersekse personen? Bijvoorbeeld XXY of een XY die niet gevoelig is voor testosteron?

En welke sporten mag wel of niet?
in het geval van Caster Semenya wilden ze haar dwingen om hormoontherapie te volgen, om haar testosteron te verlagen dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
03-05-2021 10:13
Zelfs als dat zo is... om hoeveel gaan dat er dan? 3?

Echt wat een nongezeik weer.
Wat doe je nou precies af als gezeik? De discussie is geopend er worden meerdere kanten belicht. Naar mijn idee heeft nog niemand hier een heel expliciete mening behalve de mensen zoals jij die het uberhaupt al "onzin" vinden om het hier over te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven