Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
Alle reacties Link kopieren
-Simone- schreef:
03-05-2021 10:04
Ah ja, je zou het inderdaad per sport moeten bekijken. Sommigen kunnen ongetwijfeld wel.

Dat lijkt mij ook. Bij sporten als korfbal en paardensport is het geen probleem.

Er is echter een reden dat bij praktisch alle andere sporten mannen en vrouwen gescheiden sporten. Zelfs bij darten en curling zijn er mannen en vrouwen competities.

Overigens is er geen enkele regel die het vrouwen verbiedt om in een mannencompetitie mee te doen. Andersom is die regel er wel. Ook dat heeft een reden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-05-2021 10:11
er zijn ongeveer 4 biljoen mannen op de wereld, en maar 3000 sneller dan de snelste vrouw
het is echt een non-probleem, veroorzaakt om transgenders af te zeiken
Als dit zo is en 0.5% is transgender, dan zouden er in potentie toch 15 transgender vrouwen zijn die sneller zijn dan de snelste niet transgender vrouw?

In dat geval niet per se een non-probleem
student201 wijzigde dit bericht op 03-05-2021 10:23
5.24% gewijzigd
Zwetser
Luxaflex schreef:
03-05-2021 10:19
Wat doe je nou precies af als gezeik? De discussie is geopend er worden meerdere kanten belicht. Naar mijn idee heeft nog niemand hier een heel expliciete mening behalve de mensen zoals jij die het uberhaupt al "onzin" vinden om het hier over te hebben.
negeer die posters, die zijn in elk topic van mij te vinden om even te vermelden dat ze het "onzin" vinden. gaat niet om het topic maar om de TO specifiek. :-D
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 10:05
Het komt echter wel voor hoor, zie voorbeeld in OP.
Ik vermoed dat als we dit "accepteren" dat het misschien vaker zal voorkomen in de toekomst.

Ik las ergens dat iets van 3000 mannen sneller liepen dan de snelste vrouw op de 100 meter estafette. Dus al zou het maar een handje vol zijn die meedoet aan die competitie. zou het al voldoende kunnen zijn om vrouwen kansloos te maken.
3000 mannen van de 7 miljard en dat is dan met het voordeel van hun eigen testosteron. Bovendien bijzonder kleine kans dat er tussen die mannen een of meerdere zitten die zich identificeren als vrouw en ook nog een transitie willen ondergaan. Nogal kort door de bocht om de vrouwen dan meteen kansloos te verklaren. Dan heb je wel erg weinig vertrouwen in vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Transgendervrouwen alleen bij turnen, ballet, schoonzwemmen etc.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
03-05-2021 10:19
Bij weightlifting (zie OP) hebben mannen van nature een voorsprong. Vrouwen die fysiek als man geboren zijn dus ook.

Er zijn niet voor niets aparte vrouwen-en mannenreeksen gekomen natuurlijk. Volgens mij maakt het alleen bij paardrijden en denksporten niet uit. Verder denk ik dat bij elke sport spierkracht effect heeft op de prestaties.
Als spierkracht een klein onderdeel is van de prestaties dan vind ik het al minder een probleem. Als ik bijvoorbeeld naar hockey kijk (mijn eigen sport), dan zijn er meerdere vrouwen aan de top die beter spelen dan mannen op hetzelfde niveau. Spierkracht is daar ondergeschikt aan techniek en spelinzicht.
Bij sporten waar het vrijwel alleen om spierkracht gaat (bijvoorbeeld gewichtsheffen) zijn de verschillen veel groter.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 10:21
Overigens is er geen enkele regel die het vrouwen verbiedt om in een mannencompetitie mee te doen. Andersom is die regel er wel. Ook dat heeft een reden.
Dat wist ik niet! Geldt dat voor alle sporten en alle niveau's?
aikidoka schreef:
03-05-2021 10:23
3000 mannen van de 7 miljard en dat is dan met het voordeel van hun eigen testosteron. Bovendien bijzonder kleine kans dat er tussen die mannen een of meerdere zitten die zich identificeren als vrouw en ook nog een transitie willen ondergaan. Nogal kort door de bocht om de vrouwen dan meteen kansloos te verklaren. Dan heb je wel erg weinig vertrouwen in vrouwen.
alle mannen op de wereld hadden niet gelopen hoor. het gaat specifiek om de mannen die meededen toen. ik weet even niet hoeveel het er waren maar ik vind 3.000 wel erg veel. Moet je nagaan hoeveel sneller gelopen hebben dan de vrouwen die zilver en brons gewonnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen moeten beschermd worden. Tegen wie of wat?

Denk je wel eens langer dan een minuut na over je topics?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
03-05-2021 10:26
Vrouwen moeten beschermd worden. Tegen wie of wat?

Denk je wel eens langer dan een minuut na over je topics?

https://www.attacktheback.com/transgend ... nts-skull/
:O
Alle reacties Link kopieren
Luxaflex schreef:
03-05-2021 10:25
Dat wist ik niet! Geldt dat voor alle sporten en alle niveau's?

Naar mijn weten wel. Er is strikt genomen ook geen categorie alleen voor mannen. Er is een categorie voor vrouwen, en een categorie voor alle anderen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens hebben degenen die moeite hebben met transgender vrouwen in topsport, geen enkel probleem met transgender mannen in topsport. Dat hele 'transfobie' fabeltje kan dus fijn in de kast blijven bij deze discussie.
Alle reacties Link kopieren
In de topsport gaat het maar over een paar mensen. Het is alleen zo dat de regels in de topsport vaak als voorbeeld dienen voor de regels in de gewone sport. Als het het landelijk sportbreed bekijkt dan zijn het natuurlijk veel meer mensen die het betreft.
Ik denk dat het een lastige discussie is wie mag wel en niet competatief sporten?
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 10:26
alle mannen op de wereld hadden niet gelopen hoor. het gaat specifiek om de mannen die meededen toen. ik weet even niet hoeveel het er waren maar ik vind 3.000 wel erg veel. Moet je nagaan hoeveel sneller gelopen hebben dan de vrouwen die zilver en brons gewonnen hebben.
Ik denk dan ook dat deze discussie misschien niet alleen over topsport zou moeten gaan. Dan wordt het wel meteen nog ingewikkelder vrees ik...

Want ik gun het een transgender vrouw eindelijk eens voordeel te hebben van haar transitie als het om de plaatselijke clubkampioenschappen in Veenhovensweert gaat. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er mensen in Veenhovensweert net zo goed ontzettend fanatiek en competitief zijn ook al is het geen topsport en het "oneerlijk" zouden kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 10:31
Naar mijn weten wel. Er is strikt genomen ook geen categorie alleen voor mannen. Er is een categorie voor vrouwen, en een categorie voor alle anderen.
Volgens mij geld dit bij wedstrijdzwemmen niet, daar zijn toch echt wel aparte categorieën. je krijgt een startnummer afhankelijk van je geslacht en je kan in een wedstrijd alleen tegen je eigen geslacht zwemmen, behalve de hele kleintjes die kunnen door elkaar.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 10:33
Overigens hebben degenen die moeite hebben met transgender vrouwen in topsport, geen enkel probleem met transgender mannen in topsport. Dat hele 'transfobie' fabeltje kan dus fijn in de kast blijven bij deze discussie.
Is dat niet omdat een transgender man over gaat naar een competitie die zwaarder is? Dus je hebt eerder last van het vroegere vrouw zijn, dan voordeel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het is een politieke show-discussie.
Er is een reden waarom vrouwensport apart is gezet: Omdat vrouwen in een aantal sporten gewoon altijd zouden verliezen van mannen.

Leuk voor de paar transvrouwen, maar ze verpulveren een paar wereldrecords waar gewone vrouwen nooit meer overheen kunnen komen.

En dan is de sport gewoon 'af'. Dit is het wereldrecord en het heeft geen zin om je leven lang te trainen, want je komt er niet overheen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 10:26
alle mannen op de wereld hadden niet gelopen hoor. het gaat specifiek om de mannen die meededen toen. ik weet even niet hoeveel het er waren maar ik vind 3.000 wel erg veel. Moet je nagaan hoeveel sneller gelopen hebben dan de vrouwen die zilver en brons gewonnen hebben.
Als je uitgaat van een transgender vrouw die niets doet aan hormoonsuppletie en die alleen aangeeft zich vrouw te voelen, maar wel nog alle mannelijke hormoonlevels heeft (en daarmee dus al van allerlei wedstrijden uitgesloten is door het IOC), dan is dat inderdaad iemand met nog volledig mannelijke kracht door het testosteronniveau. Dat is dan voor sommige sporten inderdaad een flink voordeel.

Maar dat is wel zeer onwaarschijnlijk dat een transvrouw zich als vrouw identificeert, maar wel alle mannelijke hormonen en kenmerken (baardgroei, lichaamshaar, mannelijke vormen) wil behouden. En dan daarnaast ook nog topsporter zijn.

Transvrouwen die wel mannelijke hormonen onderdrukken hebben dus niet meer de kracht van een man. Mannen zijn niet nu eenmaal sterker, hormonen spelen daarbij een zeer grote rol.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
03-05-2021 10:48
Transvrouwen die wel mannelijke hormonen onderdrukken hebben dus niet meer de kracht van een man. Mannen zijn niet nu eenmaal sterker, hormonen spelen daarbij een zeer grote rol.

Mannen hebben een hele andere bouw dan vrouwen. Het onderdrukken van hormonen zorgt er niet voor dat je handen opeens kleiner worden, dat je een kleinere longinhoud krijgt of dat je opeens 15 centimeter kleiner wordt.

Als het alleen om hormonen zou gaan, dan zouden de Oost Duitse sportsters in de jaren 80 alle wereldrecords voor mannen hebben gebroken.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
03-05-2021 10:48
Als je uitgaat van een transgender vrouw die niets doet aan hormoonsuppletie en die alleen aangeeft zich vrouw te voelen, maar wel nog alle mannelijke hormoonlevels heeft (en daarmee dus al van allerlei wedstrijden uitgesloten is door het IOC), dan is dat inderdaad iemand met nog volledig mannelijke kracht door het testosteronniveau. Dat is dan voor sommige sporten inderdaad een flink voordeel.

Maar dat is wel zeer onwaarschijnlijk dat een transvrouw zich als vrouw identificeert, maar wel alle mannelijke hormonen en kenmerken (baardgroei, lichaamshaar, mannelijke vormen) wil behouden. En dan daarnaast ook nog topsporter zijn.

Transvrouwen die wel mannelijke hormonen onderdrukken hebben dus niet meer de kracht van een man. Mannen zijn niet nu eenmaal sterker, hormonen spelen daarbij een zeer grote rol.
Ik ben dus wel benieuwd, er zullen vast onderzoeken zijn geweest over op welk moment in je transitie (en wellicht ook afhankelijk van wanneer je gestart bent), de 'voordelen' van het mannelijke fysiek (zo zullen de transvrouwen het natuurlijk niet zien) weg vallen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 10:51
Mannen hebben een hele andere bouw dan vrouwen. Het onderdrukken van hormonen zorgt er niet voor dat je handen opeens kleiner worden, dat je een kleinere longinhoud krijgt of dat je opeens 15 centimeter kleiner wordt.

Als het alleen om hormonen zou gaan, dan zouden de Oost Duitse sportsters in de jaren 80 alle wereldrecords voor mannen hebben gebroken.
Maar er zijn óók cisvrouwen die 2 meter zijn bijvoorbeeld.
Dus bij een transvrouw kan je dan wel zeggen: ze is in het voordeel omdat ze een 'mannelijke' lengte heeft maar als een cisvrouw met dezelfde lengte is geboren dan is dat gewoon een 'geluk' voor haar in de sport.

De transvrouw heeft dan wel meer kans om lang te zijn dan de cisvrouw maar het is niet alsof ze iets heeft wat een cisvrouw nooit zou kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
03-05-2021 10:13
Zelfs als dat zo is... om hoeveel gaan dat er dan? 3?

Echt wat een nongezeik weer.
Als je je niet in de topsportwereld begeeft kan het zijn dat het je inderdaad geen reet kan schelen.

Ik vind het wel een interessant vraagstuk. Maar ja, mijn moeder heeft in de hoogtijdagen van de hormonen in de atletiek tegen oost-Europese vrouwen gestreden. Waar je, als je dat niet deed ook zo ongeveer kansloos was.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
03-05-2021 10:26
Vrouwen moeten beschermd worden. Tegen wie of wat?

Denk je wel eens langer dan een minuut na over je topics?
Dat is dan níet de optie die je aanklikt.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
03-05-2021 10:54
Maar er zijn óók cisvrouwen die 2 meter zijn bijvoorbeeld.
Dus bij een transvrouw kan je dan wel zeggen: ze is in het voordeel omdat ze een 'mannelijke' lengte heeft maar als een cisvrouw met dezelfde lengte is geboren dan is dat gewoon een 'geluk' voor haar in de sport.

De transvrouw heeft dan wel meer kans om lang te zijn dan de cisvrouw maar het is niet alsof ze iets heeft wat een cisvrouw nooit zou kunnen hebben.

Er is qua bouw een behoorlijk verschil tussen een cisvrouw van twee meter en een cisman van dezelfde lengte. Het verschil in lichaamsbouw tussen een vrouwelijke basketbalspeelster en een NBA speler is gigantisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven