Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 11:34
je zit jezelf te vergelijken met een transgender?
Qua bepaalde lichamelijke kenmerken wel. Dat je dus geen transgender hoeft te zijn om bepaalde kenmerken te hebben die transgender vrouwen ook kunnen hebben.

Ik word van de achterkant en met name in bepaalde landen regelmatig voor een man aangezien, door mijn lengte en bouw.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
03-05-2021 11:47
Nee, die zijn allemaal heel lang.

Ik dacht ook zeker niet aan China, maar meer aan een land als Vietnam, waar ik echt heel lang ben. En dan een sport waar ik daadwerkelijk goed in was. Maar goed, kennelijk kan ik niet zelf beoordelen waar ik (aanzienlijke) lichamelijke voordelen zou hebben. Bijzonder, aangezien ik denk dat ik mijn lichaam beter ken dan jij het kent, maar goed, jij bent kennelijk alwetend.

Wat leuk dat je het persoonlijk maakt. Totaal niet relevant, maar wel leuk.
aikidoka schreef:
03-05-2021 11:51
Qua bepaalde lichamelijke kenmerken wel. Dat je dus geen transgender hoeft te zijn om bepaalde kenmerken te hebben die transgender vrouwen ook kunnen hebben.

Ik word van de achterkant en met name in bepaalde landen regelmatig voor een man aangezien, door mijn lengte en bouw.
:woa:


sneu, maar je bent geen transgender neem ik aan dus dan gaat het puur om je uiterlijke kenmerken zoals je lengte.
heb je ook meer en sterkeren spieren /botten, andere longinhoud en hoger testestorenniveau ?
anoniem_646336d701a6f wijzigde dit bericht op 03-05-2021 11:55
22.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 11:53
:woa:
Deze snap ik niet helemaal.

Helemaal niet eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Luxaflex schreef:
03-05-2021 11:17
Goed punt!

Er waren en zijn goede redenen om een aparte klasse te maken voor vrouwen.

Twistpunt blijft dan toch nog steeds "wat maakt een mens een vrouw".

Of eigenlijk zou de discussie misschien dus breder moeten zijn. Dat ooit het verschil tussen mannen en vrouwen is gemaakt wil toch niet perse zeggen dat dat altijd ook zo moet blijven voor om het even welke sport. Is het nodig om een aparte klasse per sport te maken en wat, misschien wel anders dan vrouw of man, maakt het verschil tussen de klasses. In boksen heb je bijvoorbeeld verschillende gewichtsklasses.
Dat denk ik ook. Gewichtsklasses, lengte, spiermassa. Je kan op veel punten een onderscheid maken zonder dat het over geslacht gaat. En dus verschillende klasses per sport. Ook omdat bv lichtere of kortere mannen nu ook niet kunnen winnen. Vind het net zo raar als een verschil maken tussen beste mannelijke of vrouwelijke acteur. Heb je een aparte categorie nodig omdat vrouwen slechtere acteurs zijn?
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 11:53
:woa:
Jij vindt dat kennelijk heel erg? Ik interpreteer dat als een heel nauwe blik hebben, maar wellicht denk ik nu zelf te beperkt en bedoel je het bewonderend.
Thalas schreef:
03-05-2021 11:30
Nee, ze zijn vrouw en hebben toevallig een lichaam dat beter is toegerust op sommige prestaties dan andere lichamen.
Ik ben een van de sterkste vrouwen bij mijn trainer. Ik had een vriend die 'graag wat wilde afvallen en beetje gespierder worden' en na mijn enthousiasme ging hij mee naar mijn trainer. Hij pakte na 3 weken(!!!) de gewichten waar ik bloed, zweet en tranen voor had gegeven afgelopen maanden/jaren en die de andere vrouwelijke klanten niet durfden/konden pakken. Laat staan toen hij verder in de training was. Als getrainde vrouw, met goed fysiek, met voor een vrouw veel testosteron, met training, begeleiding, voeding en supplementen, had ik gewoon al heel snel het nakijken ten opzichte van een startende man.

Ik zou me zwaar genaaid voelen als hij verder door het leven zou gaan als vrouw en ineens mijn concurrent zou zijn. Dan kan ik per direct wel stoppen.

Ik vind het heel lastig want ik ben tegen buitensluiten, voor acceptatie en integratie, maar als sporter denk ik ook: 'Ja hee, wacht eens even!'
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 11:52
Wat leuk dat je het persoonlijk maakt. Totaal niet relevant, maar wel leuk.
Kennelijk heb je niet meer antwoord dan dit. Totaal niet relevant dus.
Mevrouw75 schreef:
03-05-2021 11:54
Deze snap ik niet helemaal.

Helemaal niet eigenlijk.
ik heb een aanvulling gedaan maar ik was een beetje in shock door die onthulling.
dat je van achteren op een man lijkt heeft geloof ik niets te maken met transgender. dat geeft geen voordeel voor zover ik weet dus ik vond het gewoon apart dat die poster dat vertelde.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
03-05-2021 11:43
Als dit je besluit is, waarom dan niet gewoon alle sporten mengen?

Dat vind ik een heel goede vraag. Ik denk inderdaad dat het best een mooie optie zou zijn om alle sporten te mengen.
lilalinda schreef:
03-05-2021 10:11
er zijn ongeveer 4 biljoen mannen op de wereld, en maar 3000 sneller dan de snelste vrouw
het is echt een non-probleem, veroorzaakt om transgenders af te zeiken
Miljard. Gelukkig maar. Biljoen is 1.000 * miljard.

Waarschijnlijk in de war met billion.
Thalas schreef:
03-05-2021 11:58
Dat vind ik een heel goede vraag. Ik denk inderdaad dat het best een mooie optie zou zijn om alle sporten te mengen.
haha dan worden vrouwen kansloos in de meeste sporten.
Ik vind dat transvrouwen niet mee mogen doen met vrouwen, omdat het in veruit de meeste gevallen echt een groot voordeel met zich brengt. Daar zijn ook een paar goede voorbeelden van, onder meer in de vechtsport wat al tot situaties heeft geleid met ernstig letsel, wat de dood had kunnen meebrengen.

Je zou hoogstens kunnen stellen dat bij sporten waar het niveau van mannen en vrouwen daadwerkelijk gelijk is het zou kunnen, maar ik ken ze nauwelijks. Denksport kom ik zo op, maar dat is volgens mij al gemengd, dus geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
03-05-2021 11:58
Kennelijk heb je niet meer antwoord dan dit. Totaal niet relevant dus.

Ik zeg nota bene dat wat jij voorstelt op grote schaal gebeurt. Ga eens kijken bij tafeltennis of badminton.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 12:01
haha dan worden vrouwen kansloos in de meeste sporten.

Niet als er in plaats van onderscheid op geslacht onderscheid wordt gemaakt op andere gebieden, zoals gewicht, spiermassa of longinhoud, zoals hierboven al werd gesuggereerd.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 11:53
:woa:


sneu, maar je bent geen transgender neem ik aan dus dan gaat het puur om je uiterlijke kenmerken zoals je lengte.
heb je ook meer en sterkeren spieren /botten, andere longinhoud en hoger testestorenniveau ?
Ik ben cisvrouw met redelijk veel spieren. Geen idee van mijn testosteronniveau, nooit laten meten. Ik vermoed dat mijn longinhoud wel groter is dan van een veel kleinere vrouw, puur door mijn lengte en bouw.

En ik vind het sneu voor jou dat je zo beperkt bent dat je denkt dat ik ermee zit dat ik soms voor een man wordt aangezien. Ik ben blij met mijn lichaam en wat het kan.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
03-05-2021 11:58
Dat vind ik een heel goede vraag. Ik denk inderdaad dat het best een mooie optie zou zijn om alle sporten te mengen.

Voor wie zou dat een mooie optie zijn?
Thalas schreef:
03-05-2021 11:58
Dat vind ik een heel goede vraag. Ik denk inderdaad dat het best een mooie optie zou zijn om alle sporten te mengen.
En dan alleen nog maar mannen bij de Olympische spelen. Ik moet er niet aan denken.

Voor wie is dit dan een mooie optie vraag ik mij af.
Alle reacties Link kopieren
Luxaflex schreef:
03-05-2021 10:11
Een persoon die bovengemiddeld presteert maar niet uitblinkt in de mannencompetitie en die transgender is kan uitblinken in vrouwencompetitie.
Precies dat.

Er was zo iemand in mijn sport. Voor de zomervakantie was het een man, na de zomervakantie een vrouw. Voor de zomervakantie eindigde hij achterin, na de zomervakantie eindigde hij voorin. Hij/zij was even snel.
Ik vind het absurd dat je zomaar kunt besluiten dat je zonder voorwaarden ineens bij de dames gaat meedoen (en dan nog blij zijn als je wint ook).
Alle reacties Link kopieren
Lastige discussie. Ik vraag me ook af in hoeverre het argument 'een sterke vrouw is sterker dan de gemiddelde man' (ofzo) echt speelt, aangezien het aantal spiervezels dat iemand heeft genetisch bepaald is en bij mannen gemiddeld hoger ligt van bij vrouwen (extrapoleer ik daaruit).

In dat opzicht heeft de gemiddelde vrouw vrijwel altijd het nakijken qua spiermassa tov de gemiddelde man. Ik vraag me af of een transgendervrouw zich daarop kan aanpassen, aangezien testosteron voor de aanmaak van spiermassa na een bepaalde leeftijd minder een rol speelt.

Het enige nuttige wat ik kan bedenken is een onderscheiding maken op basis van gewicht of spiermassa % in bepaalde sporten.
Thalas schreef:
03-05-2021 12:03
Niet als er in plaats van onderscheid op geslacht onderscheid wordt gemaakt op andere gebieden, zoals gewicht, spiermassa of longinhoud, zoals hierboven al werd gesuggereerd.
Jij hebt geen topsport gedaan neem ik aan. De sporten waar dat echt belangrijk is kennen al gewichtsklassen.

Maar kijk naar de sporten waar de meeste mensen naar kijken: voetbal. Ooit Messi gezien? Is bepaald geen beer van een vent.

Formule 1 is ook een grote sport. Is gemengd. Geen vrouw te bekennen (er zijn er geweest die er tegenaan zaten trouwens).
julius schreef:
03-05-2021 12:05
Voor wie zou dat een mooie optie zijn?
juist ja.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 12:03
Ik zeg nota bene dat wat jij voorstelt op grote schaal gebeurt. Ga eens kijken bij tafeltennis of badminton.
Ja, dat weet ik, maar kennelijk vindt iedereen dat normaal, omdat het in Nederland geen populaire sporten zijn. Ik heb er dus zelf ook geen moeite mee. (Top)sport is per definitie oneerlijk. De vraag is hoeveel regels je wil invoeren om het zo eerlijk mogelijk te maken. Ik vraag me regelmatig af of we daar niet veel te geobsedeerd door zijn, al die regels.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:07
Jij hebt geen topsport gedaan neem ik aan.

Is dat een relevante ingangseis voor dit gesprek?
aikidoka schreef:
03-05-2021 12:05
Ik ben cisvrouw met redelijk veel spieren. Geen idee van mijn testosteronniveau, nooit laten meten. Ik vermoed dat mijn longinhoud wel groter is dan van een veel kleinere vrouw, puur door mijn lengte en bouw.

En ik vind het sneu voor jou dat je zo beperkt bent dat je denkt dat ik ermee zit dat ik soms voor een man wordt aangezien. Ik ben blij met mijn lichaam en wat het kan.
ik bedoelde het niet slecht en ik betwijfel niet dat je tevreden bent met je lichaam.
Serena williams wordt soms ook voor "man" uitgemaakt omdat ze gespierder is dan de gemiddelde vrouw. ik vind haar persoonlijk een mooi lichaam hebben en met mooie rondingen. niets mannelijks aan maar wel sneu dat mensen dat steeds zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven