Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
(misschien mosterd, ik heb niet alles gelezen)

Het is een balans tussen zo min mogelijk mensen uitsluiten en toch een soort van eerlijke, natuurlijke mens/competitie hebben.

Een vergelijkbare discussie is die rond medicatie, bijvoorbeeld salbutamol (astma-medicijn waarvan je longen wat verder open gaan staan. Zie Chris Froome). Om te voorkomen dat astmalijders buitengesloten worden mag het gebruikt worden, maar alleen zoveel als een arts voorschrijft om klachtenvrij te zijn geloof ik.
De praktijk is dat heul veul topsporters het door een arts voorgeschreven krijgen...

Vooral nu het IOC de operatieplicht heeft laten vervallen is ook bij transen de kans op een glijdende schaal, bijvoorbeeld "volgens mijn arts moet ik best veel hormonen gebruiken om een klachtenvrij te zijn. Of: "dit jaar voel ik me meer vrouw dan man, dus dit jaar kies ik vrouwencompetitie."

Een alternatief is alles aan testosteron-niveau koppelen. Geen heren- en damescompetitie meer, maar "competitie voor mensen met een testosteronniveau boven de 5" en eentje eronder.

Het gevolg is wel dat sommige mannen tussen veel vrouwen moeten sporten en sommige vrouwen (Caster Semenya, Dafne Schippers wellicht) tussen veel mannen.

Dat zou je af kunnen vangen met verplichte hormoonregulatie, maar dan sluit je mensen uit die daar tegenstander van zijn. Wat ook begrijpelijk is.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
04-05-2021 13:22
Klopt, maar eredivisie bij de vrouwen is bijv 4e divisie bij de mannen. Dus ze speelde minder goed dan voor de hormonen, maar wel relatief beter als vrouw dan als man.

Dit is standaard natuurlijk. Transvrouwen zijn nooit beter in hun sport dan toen ze nog man waren; ze zijn alleen relatief beter geworden omdat de tegenstand minder sterk is.
maylina schreef:
04-05-2021 13:11
Da's echt zwaar overdreven. Het percentage transgenders is al enorm klein, het percentage daarvan dat aan topsport doet nog kleiner. Transvrouwen die crosshormonen gebruiken verliezen daarmee mannelijke fysieke kenmerken en daarmee ook die kracht en snelheid. Dat allemaal meerekenend zal er dusdanig sporadisch een transvrouw zijn die een topsportwedstrijd wint (if any, ever) dat " je kan de vrouwensport wel opdoeken" helemaal nergens op gebaseerd is.

Dat klopt dus niet. Het gaat niet alleen maar om hormonen, het gaat om fysieke kenmerken en voordelen die niet teniet gedaan worden door het slikken van hormonen. Botten, lengte, hart, longen, hoe spieren zijn opgebouwd, die dingen veranderen niet.

Rachel McKinnon is een transvrouw en is twee keer wereldkampioen, Laurel Hubbard heeft twee gouden medailles.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
04-05-2021 12:50
Als ik me goed herinner wilde Bladerunner Pistorius meedoen met de reguliere competitie. Is een vergelijkbare discussie.
Vind ik niet vergelijkbaar, want Pistorius is in het nadeel als hij met de reguliere competitie meedoet. Een transgendervrouw die met de vrouwen meedoet, is in het voordeel en maakt de competitie bij voorbaat oneerlijk voor de rest.
Wat dat betreft vind ik het veelzeggend dat Caitlin Jenner tegen dit plan is; zij kan het wel weten.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
04-05-2021 13:33
Dat klopt dus niet. Het gaat niet alleen maar om hormonen, het gaat om fysieke kenmerken en voordelen die niet teniet gedaan worden door het slikken van hormonen. Botten, lengte, hart, longen, hoe spieren zijn opgebouwd, die dingen veranderen niet.

Rachel McKinnon is een transvrouw en is twee keer wereldkampioen, Laurel Hubbard heeft twee gouden medailles.
Het helpt misschien als ze foto's googlen van die personen, en bijvoorbeeld Hannah Mouncey, en dan vooral foto's met tegenstandsters ernaast.
Alle reacties Link kopieren
Heeft niemand in dit topic opgezocht wat het IOC ervan vind? Dat lijkt me de instantie die erover gaat.

https://olympics.com/ioc/news/ioc-appro ... nged-sex-1

Het IOC heeft al in 2003!!!! besloten dat transvrouwen mee mogen doen aan wedstrijden voor vrouwen als ze minimaal 2 jaar hormoon therapie hebben gevolgd. Dit is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en hieruit blijkt dat de voordelen dan volledig verdwenen zijn.
okkervil schreef:
04-05-2021 13:47
Heeft niemand in dit topic opgezocht wat het IOC ervan vind? Dat lijkt me de instantie die erover gaat.

https://olympics.com/ioc/news/ioc-appro ... nged-sex-1

Het IOC heeft al in 2003!!!! besloten dat transvrouwen mee mogen doen aan wedstrijden voor vrouwen als ze minimaal 2 jaar hormoon therapie hebben gevolgd. Dit is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en hieruit blijkt dat de voordelen dan volledig verdwenen zijn.

IOC heeft haar eigen voorwaarden maar de IOC gaat helemaal niet over alle andere wedstrijden, hoe kom je daar nou weer bij. Het is overigens één jaar.
Je tweede punt klopt ook niet.

https://www.theguardian.com/sport/2020/ ... -too-short
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 13:55
1.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook niet wat de oplossing is hoor. Maar je mag niemand uitsluiten, daar ben ik het helemaal mee eens, het gevolg is dat vrouwen vette pech hebben. Ze worden niet uitgesloten, maar om een voorbeeld naar het extreme te trekken, wat ga je doen als top getrainde vrouw in het kickboksen, als je in de andere hoek ineens badr hari ziet staan, omdat hij zich meer Barbara voelt? Juist. Veruit de meeste vrouwen nemen echt niet het risico doodgeslagen te worden. Dus je bedankt en vertrekt. Maar nee, niemand heeft je dan uitgesloten.
Turtlerain schreef:
04-05-2021 13:38
Vind ik niet vergelijkbaar, want Pistorius is in het nadeel als hij met de reguliere competitie meedoet. Een transgendervrouw die met de vrouwen meedoet, is in het voordeel en maakt de competitie bij voorbaat oneerlijk voor de rest.
Wat dat betreft vind ik het veelzeggend dat Caitlin Jenner tegen dit plan is; zij kan het wel weten.
Precies dit. Bij Pistorius was uit de tijden die hij liep in Paralympische wedstrijden en zijn pr al duidelijk dat hij ergens in de middenmoot zou eindigen.
Dus kon er een “ kijk ons eens inclusief zijn” show worden opgevoerd.
Als vantevoren al duidelijk was geweest dat Pistorius op zijn blades gemiddeld 2 seconden sneller was geweest dan de snelste atleet op biologische benen, had ie nooit mogen meedoen.

Bij het tennis krijgen vrouwen evenveel prijzengeld als mannen.
Als man in de top50 met geen potentie om top20 te worden, is het best lucratief, om dan vrouw te worden en wel mee te doen voor de hoofdprijs. Wenselijk?
Alle reacties Link kopieren
slekire schreef:
04-05-2021 13:50
Ik weet ook niet wat de oplossing is hoor. Maar je mag niemand uitsluiten, daar ben ik het helemaal mee eens, het gevolg is dat vrouwen vette pech hebben. Ze worden niet uitgesloten, maar om een voorbeeld naar het extreme te trekken, wat ga je doen als top getrainde vrouw in het kickboksen, als je in de andere hoek ineens badr hari ziet staan, omdat hij zich meer Barbara voelt? Juist. Veruit de meeste vrouwen nemen echt niet het risico doodgeslagen te worden. Dus je bedankt en vertrekt. Maar nee, niemand heeft je dan uitgesloten.

Je mag niemand buitensluiten. Nou ja, behalve dan de helft van de wereldbevolking, in het geval van vrouwensport.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
04-05-2021 13:50
Bij het tennis krijgen vrouwen evenveel prijzengeld als mannen.
Als man in de top50 met geen potentie om top20 te worden, is het best lucratief, om dan vrouw te worden en wel mee te doen voor de hoofdprijs. Wenselijk?

Dat is natuurlijk een hypothetisch voorbeeld dat in de praktijk nooit voor zal gaan komen. Ik bedoel; wie doet dat nou in ruil voor tientallen miljoenen Euro?
forumfossiel schreef:
04-05-2021 12:18
Om de ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken uit te stellen bij een (pre-) puber die aangeeft naar het andere geslacht te willen veranderen, maar daar misschien nog niet helemaal zeker van is, of nog te jong wordt geacht daar een definitieve keuze in te maken.
De ouders van Valentijn de Hingh hebben daar voor gekozen en zijn destijds veel op TV geweest.

Vergeet ook niet dat je in sommige Staten in de VS pas met 21 meerderjarig bent. Als je al vanaf 16 of 17 kunt beginnen met hormonen voor transformatie, scheelt dat toch weer een paar jaar ongelukkig zijn, en je bespaart een vrouw- naar- man een borstamputatie, en een man-naar- vrouw zal minder mannelijke trekken hebben.
( Vergelijk Valentijn met Louisa uit de TLC- serie).
ik vind dit best drastische voor een kind die eventueel later van gedachten kan veranderen.. wat ook voorkomt helaas
julius schreef:
04-05-2021 13:19
Het zal je misschien verbazen, maar de transvrouwen die momenteel aan topsport doen winnen verrassend vaak.

Ze verliezen wat kracht en snelheid ten opzichte van toen ze zich nog als man presenteerden, maar wat er over is is vaak nog meer dan genoeg om vrouwen te verslaan.

Ongetwijfeld niet bij iedere transvrouw hoor, hou me ten goede. Er zullen ook transvrouwen zijn die vergeleken met andere vrouwen minder kracht en snelheid hebben. Als die sporten zullen die dus nooit de top gaan halen.
Namen en rugnummers?
forumfossiel schreef:
04-05-2021 13:50
Precies dit. Bij Pistorius was uit de tijden die hij liep in Paralympische wedstrijden en zijn pr al duidelijk dat hij ergens in de middenmoot zou eindigen.
Dus kon er een “ kijk ons eens inclusief zijn” show worden opgevoerd.
Als vantevoren al duidelijk was geweest dat Pistorius op zijn blades gemiddeld 2 seconden sneller was geweest dan de snelste atleet op biologische benen, had ie nooit mogen meedoen.

Bij het tennis krijgen vrouwen evenveel prijzengeld als mannen.
Als man in de top50 met geen potentie om top20 te worden, is het best lucratief, om dan vrouw te worden en wel mee te doen voor de hoofdprijs. Wenselijk?
Ben benieuwd hoeveel mannelijke tennissers omwille van het prijzengeld of de eer zich als vrouw gaan presenteren om in de vrouwencompetitie eens lekker iedereen van de baan te meppen. In een rokje.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 14:10
ik vind dit best drastische voor een kind die eventueel later van gedachten kan veranderen.. wat ook voorkomt helaas
Je stelt alleen de puberteit uit.
Na zijn/haar 18e kan het kind beslissen of ze daarmee stoppen (en dus alsnog hun 'biologische puberteit' door gaan) of dat ze hormonen slikken om de andere puberteit door te gaan.
slekire schreef:
04-05-2021 13:50
Ik weet ook niet wat de oplossing is hoor. Maar je mag niemand uitsluiten, daar ben ik het helemaal mee eens, het gevolg is dat vrouwen vette pech hebben. Ze worden niet uitgesloten, maar om een voorbeeld naar het extreme te trekken, wat ga je doen als top getrainde vrouw in het kickboksen, als je in de andere hoek ineens badr hari ziet staan, omdat hij zich meer Barbara voelt? Juist. Veruit de meeste vrouwen nemen echt niet het risico doodgeslagen te worden. Dus je bedankt en vertrekt. Maar nee, niemand heeft je dan uitgesloten.


:rofl: :rofl:

nou dit dus !! :O :rofl:
Turtlerain schreef:
04-05-2021 13:38
Vind ik niet vergelijkbaar, want Pistorius is in het nadeel als hij met de reguliere competitie meedoet.
Dat was dus niet het geval, of in ieder geval op het randje: hij is ook een tijdje verbannen geweest van reguliere competitie omdat die blades wellicht een voordeel gaven. Hij liep ook tijden van de reguliere wereldtop, wat een sterke indicatie is van dat voordeel.

Het blijft dus lastig wanneer je nu wel of niet een biologische variatie aan het overcompenseren bent.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
04-05-2021 13:50
IOC heeft haar eigen voorwaarden maar de IOC gaat helemaal niet over alle andere wedstrijden, hoe kom je daar nou weer bij. Het is overigens één jaar.
Je tweede punt klopt ook niet.

https://www.theguardian.com/sport/2020/ ... -too-short
Mijn tweede punt klopt wel. De regels van de IOC zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Dat zeg ik. Bovendien is de regel dat je je 4 jaar als vrouw moet hebben geïdentificeerd. Dus lang genoeg.

Heel veel atleten zijn in het voordeel. Ook Afrikaanse atleten die uit bepaalde gebieden komen. Door hun lichaamsbouw en de natuurlijke en maatschappelijke omstandigheden waaruit ze komen bieden ze een groot voordeel bij vooral lange afstanden. Moeten we daar ook voor corrigeren. Vooral voor het feit dat sommige sporters op hoogte wonen geeft ze een voordeel met sporten.

Er zijn ook mannen met onnatuurlijk hoge testosteron waarden of hematocriet waarden. Allen daar hebben we het dan maar niet over.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
04-05-2021 14:40
Dat was dus niet het geval, of in ieder geval op het randje: hij is ook een tijdje verbannen geweest van reguliere competitie omdat die blades wellicht een voordeel gaven. Hij liep ook tijden van de reguliere wereldtop, wat een sterke indicatie is van dat voordeel.

Het blijft dus lastig wanneer je nu wel of niet een biologische variatie aan het overcompenseren bent.

Dus als inderdaad blijkt dat hij voordeel heeft van die blades dan wordt hij dus verbannen van de reguliere competitie; daar kan ik wel in komen. Andere sporters zouden dat ook niet accepteren. Dan klopt de vergelijking met transvrouwen wel.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
04-05-2021 14:43
Mijn tweede punt klopt wel. De regels van de IOC zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Dat zeg ik. Bovendien is de regel dat je je 4 jaar als vrouw moet hebben geïdentificeerd. Dus lang genoeg.

De regels van het IOC zijn 18 jaar uit en inmiddels redelijk achterhaald. Kijk anders naar de zaak van Caster Semenya.

Heel veel atleten zijn in het voordeel. Ook Afrikaanse atleten die uit bepaalde gebieden komen. Door hun lichaamsbouw en de natuurlijke en maatschappelijke omstandigheden waaruit ze komen bieden ze een groot voordeel bij vooral lange afstanden. Moeten we daar ook voor corrigeren. Vooral voor het feit dat sommige sporters op hoogte wonen geeft ze een voordeel met sporten.

Er zijn ook mannen met onnatuurlijk hoge testosteron waarden of hematocriet waarden. Allen daar hebben we het dan maar niet over.

Daar hebben we het inderdaad niet over. Of zijn die mannen ook transgenders die met de vrouwen mee willen doen?
Of andere voordelen, zoals Michael Phelps die absurd weinig melkzuur aanmaakt bij inspanning, wat samen met zijn uitzonderlijk lange armen, benen, grote voeten en handen een voordeel opleveren dat voor een topzwemmer zonder die fysieke kenmerken niet te overbruggen is.

Van deze lijst met sporters met bijzonder gunstige fysieke kenmerken krijgt alleen Caster Semenya kritiek vanwege 'niet eerlijk'. https://www.ask.com/entertainment/athle ... advantages
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
04-05-2021 12:02
Lijkt mij wel anders maken in veel sporten vrouwen geen kans en kan je de vrouwensport wel opdoeken. Mannen en vrouwen zijn biologisch gewoon niet hetzelfde. Dat verandert niet (volledig) door operaties en hormoontherapie.
Maar waarom is dat een probleem? Waarom moet er vrouwentopsport zijn ipv categorieen gebaseerd op spiermassa of testosteron?
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
04-05-2021 14:51
Of andere voordelen, zoals Michael Phelps die absurd weinig melkzuur aanmaakt bij inspanning, wat samen met zijn uitzonderlijk lange armen, benen, grote voeten en handen een voordeel opleveren dat voor een topzwemmer zonder die fysieke kenmerken niet te overbruggen is.

Van de 39 wereldrecords die Phelps neerzette, heeft hij er nog 4 over. Dat is toch nauwelijks 'niet te overbruggen' te noemen.

Van deze lijst met sporters met bijzonder gunstige fysieke kenmerken krijgt alleen Caster Semenya kritiek vanwege 'niet eerlijk'. https://www.ask.com/entertainment/athle ... advantages

Dat komt doordat Semenya Intersex is. Aan haar voornaam kan je zien dat haar ouders liever hadden gezien dat ze als man was opgegroeid.
maylina schreef:
04-05-2021 14:51
Of andere voordelen, zoals Michael Phelps die absurd weinig melkzuur aanmaakt bij inspanning, wat samen met zijn uitzonderlijk lange armen, benen, grote voeten en handen een voordeel opleveren dat voor een topzwemmer zonder die fysieke kenmerken niet te overbruggen is.

Van deze lijst met sporters met bijzonder gunstige fysieke kenmerken krijgt alleen Caster Semenya kritiek vanwege 'niet eerlijk'. https://www.ask.com/entertainment/athle ... advantages
"Niet eerlijk" klinkt nogal verwijtend naar haar karakter: "ongeschikt voor competitie" of "hoort ze in de heren- of damescompetitie" dekt de lading beter.

Toen besloten werd dat zij testosteron moest verlagen is ook iemand van de sportbond opgestapt omdat hij zich niet kon verenigen met het idee dat een "natuurlijk" persoon zich hormonaal aan moest passen om in een competitie mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
04-05-2021 14:58
Maar waarom is dat een probleem? Waarom moet er vrouwentopsport zijn ipv categorieen gebaseerd op spiermassa of testosteron?
Dan krijg je alleen een andere naam voor hetzelfde. Vrouwen en mannen verschillen zodanig qua spiermassa en testosteron dat je dan alsnog een mannen- en vrouwencompetitie krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven