Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
04-05-2021 15:09
Dan krijg je alleen een andere naam voor hetzelfde. Vrouwen en mannen verschillen zodanig qua spiermassa en testosteron dat je dan alsnog een mannen- en vrouwencompetitie krijgt.

Dan krijg je een topcompetitie met mannen. Een tweede divisie met mannen. Een derde divisie met mannen. Een vierde divisie met mannen. Een vijfde divisie met mannen en een enkele (trans)vrouw.

Ik weet niet hoeveel mensen naar de vijfde klasse van een gemiddelde sport kijken, maar heel veel zullen het er niet zijn. Zeker niet genoeg om die klasse professioneel te laten sporten.
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
04-05-2021 14:58
Maar waarom is dat een probleem? Waarom moet er vrouwentopsport zijn ipv categorieen gebaseerd op spiermassa of testosteron?
Waarom heb je het alleen over topsport? Ik denk dat dat nog geen 1% van de wedstrijdporters is.
Alle reacties Link kopieren
zx123 schreef:
04-05-2021 15:14
Waarom heb je het alleen over topsport? Ik denk dat dat nog geen 1% van de wedstrijdporters is.

Dit topic gaat over topsport. Niemand belemmerd transvrouwen om lekker een stukje te gaan joggen.
julius schreef:
04-05-2021 15:16
Dit topic gaat over topsport. Niemand belemmerd transvrouwen om lekker een stukje te gaan joggen.
Het is natuurlijk ook relevant voor reguliere (niet-top) sport in competitie vorm. Joggen is een flauwe vergelijking.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
04-05-2021 15:23
Het is natuurlijk ook relevant voor reguliere (niet-top) sport in competitie vorm. Joggen is een flauwe vergelijking.

Ik denk niet dat als een transvrouw goed genoeg is voor het derde of vierde vrouwenteam, er mensen zijn die er een probleem mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-05-2021 15:16
Dit topic gaat over topsport. Niemand belemmerd transvrouwen om lekker een stukje te gaan joggen.
Joggen is geen wedstrijdsport.
De topsporters komen (en maken nog deel uit van) de reguliere wedstrijdsport. Ze komen allemaal van onderaf uit de grote massa en als zodanig is ook wat onder de topsport zit relevant.
Daar gaat het het vaakst voorkomen namelijk....
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, als het IOC heeft besloten dat transvrouwen mee mogen doen met de cisvrouwen, dan hebben we dat te respecteren, althans voor de Olympische spelen. We kunnen het oneerlijk vinden maar vanuit de sportwereld zelf heb ik verder geen protest gehoord (behalve de casus Semanya Carter, maar dat is anders)... of het is inderdaad een hypothetisch probleem wat in de praktijk niet voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
04-05-2021 15:35
Maar goed, als het IOC heeft besloten dat transvrouwen mee mogen doen met de cisvrouwen, dan hebben we dat te respecteren, althans voor de Olympische spelen. We kunnen het oneerlijk vinden maar vanuit de sportwereld zelf heb ik verder geen protest gehoord (behalve de casus Semanya Carter, maar dat is anders)... of het is inderdaad een hypothetisch probleem wat in de praktijk niet voorkomt.
Ik weet dat er meerdere protesten zijn aangetekend n.a.v. wedstrijden hier waar iemand meedeed die een half jaar eerder nog in de herencategorie uitkwam.
Daar gebeurde niks mee vanwege de noc*nsf richtlijn, maar dat wil niet zeggen dat men het overal mee eens is.
Turtlerain schreef:
04-05-2021 15:35
Maar goed, als het IOC heeft besloten dat transvrouwen mee mogen doen met de cisvrouwen, dan hebben we dat te respecteren, althans voor de Olympische spelen. We kunnen het oneerlijk vinden maar vanuit de sportwereld zelf heb ik verder geen protest gehoord (behalve de casus Semanya Carter, maar dat is anders)... of het is inderdaad een hypothetisch probleem wat in de praktijk niet voorkomt.
Ik heb ook wel eens rumoer gehoord rondom een transvrouw-golfster: die sloeg wel erg ver.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-05-2021 15:13
Dan krijg je een topcompetitie met mannen. Een tweede divisie met mannen. Een derde divisie met mannen. Een vierde divisie met mannen. Een vijfde divisie met mannen en een enkele (trans)vrouw.

Ik weet niet hoeveel mensen naar de vijfde klasse van een gemiddelde sport kijken, maar heel veel zullen het er niet zijn. Zeker niet genoeg om die klasse professioneel te laten sporten.
Dus is dat een probleem?
Hmmm... ik vind dit wel heel lastig, want er zijn ook niet heel veel vrouwen die top sport bedrijven. En degenen die het halen hebben keihard moeten knokken voor een plaatsje. Laten we een voorbeeld nemen als OS. Daar zijn maar een beperkt aantal tickets beschikbaar.

Mijn mening is om die te verdelen onder de vrouwen topsporters en transgenders daarin niet mee te nemen. Dat kan oneerlijk zijn maar in sommige sporten hebben zij echt een voordeel 't.o.v. cis vrouwen. Als het gaat om bijvoorbeeld paardensport dan is er weer geen voordeel. Maar atletiek toch wel. Er is nog geen een vrouw die tijden/hoogtes haalt zoals mannen die behalen.

Dan zou ik pleiten voor een aparte klasse voor transgenders.

In de reguliere topsport zal het veel minder zijn omdat de vijver veel groter is en ook veel meer tickets zijn om mee te doen met wedstrijden. Daar kan het misschien wel samen gaan al is mijn idee nog altijd een aparte klasse dan.
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
04-05-2021 16:01
Dus is dat een probleem?

Dat ligt er aan aan wie je het vraagt.
zx123 schreef:
04-05-2021 15:56
Ik weet dat er meerdere protesten zijn aangetekend n.a.v. wedstrijden hier waar iemand meedeed die een half jaar eerder nog in de herencategorie uitkwam.
Daar gebeurde niks mee vanwege de noc*nsf richtlijn, maar dat wil niet zeggen dat men het overal mee eens is.

Ik zou het er niet mee eens zijn als topsporter. Maar het kan ook zijn dat het niet hardop gecommuniceerd wordt uit angst voor een social media heksenjacht. Want reken maar dat dat gaat gebeuren. Te zot voor woorden zou dat zijn.
Zowizo schreef:
04-05-2021 16:03

Dan zou ik pleiten voor een aparte klasse voor transgenders.
Dat is misschien pragmatisch gezien wel handig: er komt dan vanzelf een onderlinge discussie over hormoon-doseringen en -voordelen. Als zij daar dan na een tijd misschien uit zijn dan kan gekeken worden of het in te passen is in de cis-sporters.
Grappig wel dat de discussie dus alleen gaat over mannen die vrouw willen zijn en niet over vrouwen die man willen zijn. Dus daar speelt dit helemaal niet omdat er al vanuit gegaan wordt dat zo'n man nooit topsport zal kunnen beoefenen bij de mannen.
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
04-05-2021 16:49
Grappig wel dat de discussie dus alleen gaat over mannen die vrouw willen zijn en niet over vrouwen die man willen zijn. Dus daar speelt dit helemaal niet omdat er al vanuit gegaan wordt dat zo'n man nooit topsport zal kunnen beoefenen bij de mannen.

Het is transmannen sowieso toegestaan om bij de mannen mee te doen. Daarom is het zo bizar dat er mensen zijn die 'transfobie' als argument gebruiken binnen de discussie of het wel verstandig is om transvrouwen bij de vrouwen mee te laten doen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-05-2021 16:53
Het is transmannen sowieso toegestaan om bij de mannen mee te doen. Daarom is het zo bizar dat er mensen zijn die 'transfobie' als argument gebruiken binnen de discussie of het wel verstandig is om transvrouwen bij de vrouwen mee te laten doen.

Zo bizar is dat niet. Het fysieke voordeel bij inclusie van transvrouwen in de vrouwencompetitie biedt een mooie stok om mee te slaan die voor transmannen ontbreekt en, hoewel er uiteraard zeer valide argumenten tegen deze participatie zijn en terechte zorgen over de consequenties die deze zou kunnen hebben voor sportende cis-vrouwen, gaat de luidste kritiek toch wel opvallend vaak gepaard met schofferende adjectieven en nauwelijks verholen alt-rechtse motivatie.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
04-05-2021 16:49
Grappig wel dat de discussie dus alleen gaat over mannen die vrouw willen zijn en niet over vrouwen die man willen zijn. Dus daar speelt dit helemaal niet omdat er al vanuit gegaan wordt dat zo'n man nooit topsport zal kunnen beoefenen bij de mannen.
Bij vrijwel alle sporten is dit ook het geval want daar zijn kracht en snelheid belangrijk. Net zoals dat een transvrouw biologisch nooit hetzelfde kan zijn als cis vrouw, zal een transman biologisch nooit hetzelfde zijn als een cis man. Geen enkele operatie of hormoontherapie kan dit veranderen.
julius schreef:
04-05-2021 16:53
Het is transmannen sowieso toegestaan om bij de mannen mee te doen. Daarom is het zo bizar dat er mensen zijn die 'transfobie' als argument gebruiken binnen de discussie of het wel verstandig is om transvrouwen bij de vrouwen mee te laten doen.
Het zit hem er denk ik vooral in dat er volgens mij geen sporten zijn die voor beide seksen afzonderlijke competities hebben maar waar vrouwen in het voordeel zijn.

Als er ook synchroon-zwemmen of evenwichtsbalk voor mannen zou zijn dan kwam er wellicht discussie. Maar mannen doen daar volgens mij niet aan.
Maar misschien bestaan ze wel maar ken ik ze nog niet: sporten waarbij een laag niveau van mannelijk hormoon en hoog niveau van vrouwelijk hormoon handig is en die ook nog eens door mannen beoefend worden.
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
04-05-2021 16:59
Zo bizar is dat niet. Het fysieke voordeel bij inclusie van transvrouwen in de vrouwencompetitie biedt een mooie stok om mee te slaan die voor transmannen ontbreekt en, hoewel er uiteraard zeer valide argumenten tegen deze participatie zijn en terechte zorgen over de consequenties die deze zou kunnen hebben voor sportende cis-vrouwen, gaat de luidste kritiek toch wel opvallend vaak gepaard met schofferende adjectieven en nauwelijks verholen alt-rechtse motivatie.

Dat heb ik hier anders nog niet voorbij zien komen. Maar ongetwijfeld zullen er mensen zijn die transseksuelen op alle mogelijke manieren het leven zuur zullen maken. Dat valt dan onder transfobie.

Stellen dat transvrouwen niet altijd bij de vrouwen kunnen meesporten is dat echter pertinent niet, en het is ook zeker geen argument om de hele discussie dan maar niet te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
04-05-2021 17:09
Het zit hem er denk ik vooral in dat er volgens mij geen sporten zijn die voor beide seksen afzonderlijke competities hebben maar waar vrouwen in het voordeel zijn.

Als er ook synchroon-zwemmen of evenwichtsbalk voor mannen zou zijn dan kwam er wellicht discussie. Maar mannen doen daar volgens mij niet aan.
Maar misschien bestaan ze wel maar ken ik ze nog niet: sporten waarbij een laag niveau van mannelijk hormoon en hoog niveau van vrouwelijk hormoon handig is en die ook nog eens door mannen beoefend worden.

Bij ultralangeafstandslopen is er een omslagpunt in tijd vanaf waar de beste vrouwen de beste mannen verslaan maar waar deze vrouwen dit voordeel vandaan halen is niet met zekerheid te stellen.
permafrost wijzigde dit bericht op 04-05-2021 17:16
1.21% gewijzigd
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
04-05-2021 17:09
Het zit hem er denk ik vooral in dat er volgens mij geen sporten zijn die voor beide seksen afzonderlijke competities hebben maar waar vrouwen in het voordeel zijn.

Als er ook synchroon-zwemmen of evenwichtsbalk voor mannen zou zijn dan kwam er wellicht discussie. Maar mannen doen daar volgens mij niet aan.
Maar misschien bestaan ze wel maar ken ik ze nog niet: sporten waarbij een laag niveau van mannelijk hormoon en hoog niveau van vrouwelijk hormoon handig is en die ook nog eens door mannen beoefend worden.

Als mannensport opeens gedomineerd zou worden door transmannen, zou er ook daar een discussie ontstaan of het wel eerlijk is dat transmannen meedoen bij de mannen. En ook daar zou er niets trans fobisch zijn aan het stellen van die vraag.
julius schreef:
04-05-2021 17:15
Als mannensport opeens gedomineerd zou worden door transmannen, zou er ook daar een discussie ontstaan of het wel eerlijk is dat transmannen meedoen bij de mannen. En ook daar zou er niets trans fobisch zijn aan het stellen van die vraag.
Goed punt: er zou inderdaad een situatie zoals bij salbutamol (astma-medicijn) kunnen ontstaan. Dus dat een transman dusdanig "over"-doseert dat hij boven de cismannen uitstijgt.

(Die fobie zie ik trouwens ook niet zo hoor)
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
04-05-2021 17:25
Goed punt: er zou inderdaad een situatie zoals bij salbutamol (astma-medicijn) kunnen ontstaan. Dus dat een transman dusdanig "over"-doseert dat hij boven de cismannen uitstijgt.

(Die fobie zie ik trouwens ook niet zo hoor)

Salbutamol mag inderdaad met een medisch attest door atleten gebruikt worden. Testosteron mag sowieso nooit bijgeprikt worden.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Ik denk ook niet dat het gaat om transfobie al zal dat bij velen wel een rol spelen. Maar waar het de sportsters om zou kunnen gaan is een oneerlijk voordeel van transvrouwen in een vrouwencompetitie.

En die discussie is wel een die gevoerd mag worden. Natuurlijk is het percentage topsporters heel klein en dan helemaal het percentage transvrouwen in topsport maar beter dat daar nu duidelijkheid over geschept zou worden dan pas wanneer het daadwerkelijk gaat spelen. En dan niet onder druk van sociale media, dat zou echt slecht zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven