moeiteloos, inzetloos of hopeloos?

18-06-2021 21:59 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, een fluffy vrijdagavondtopic :-)

Ik kwam iemand tegen van rond de dertig, en ze was lerares Latijn & Grieks. Mijn eerste gedachte was: "Ieuw, waarom doe je dat jezelf aan?" Maar mijn tweede gedachte was: "Misschien kan ze me bijles geven, kan ik al die jaren later mijn klassieke talen-frust oplossen." Ik was er namelijk erg slecht in, maar terugkijkend kwam dat vooral door mijn gebrek aan inzet. Verder peinzend vroeg ik me af welke vakken ik nog meer achteraf gezien veel beter in had kunnen zijn als ik er meer tijd en moeite aan had besteed. En voor welke vakken het sowieso altijd hopeloos geweest was, al was er jaren bijles tegenaan gegooid. En zo kwam het rijtje: moeiteloos, inzetloos, hopeloos bij me boven.

Hoe zat dat bij jullie? Welke vakken gingen moeiteloos? En waar lag je gebrek aan succes vooral aan je gebrek aan inzet? En waar was het gewoon hopeloos, onbegonnen werk omdat je brein er simpelweg niet voor gemaakt was?

Mijn lijstje
Moeiteloos: Duits, Wiskunde, Scheikunde, Aardrijkskunde.
Inzetloos: Latijn, Engels, Nederlands, Frans.
Hopeloos: Gymnastiek (ik lees liever ;-) , Tekenen (ben op level harkepoppetjes blijven steken) , Natuurkunde (totale kortsluiting in brein), Economie (idem).

En jullie?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Engels, Duits, Nederlands, frans, maatschappijleer, biologie
Gebrek inzet; geschiedenis, aardrijkskunde, tekenen en muziek
Hopeloos: wiskunde, scheikunde en natuurkunde, economie, gym
frambroosje-01 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 22:06
19.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Nederlands, Maatschappijleer, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Duits, Wiskunde, Economie
Inzetloos: Engels, Frans, Biologie, Tekenen
Hopeloos: Gym, Natuurkunde, Scheikunde

Bij Engels heb ik daar nu wel een beetje spijt van... was toch wel handig geweest als ik daar iets beter mijn best had gedaan, dan had ik daar in latere studies en nu meer profijt van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Nederlands, Frans Duits Engels biologie, tekenen
Inzetloos: aardrijkskunde, economie, gym
Hopeloos: grieks, scheikunde, wiskunde B

Moeitevol: latijn, scheikunde, wiskunde a
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos:
Nederlands (waarom wordt dat nog gegeven op de middelbare school? Ik heb op de basisschool lezen, spelling en ontleden geleerd)
en de meeste vakken.
Engels
Duits
Natuurkunde
Scheikunde
geschiedenis
Voor Frans heb ik wel woordjes geleerd, en voor wiskunde ook af en toe huiswerk gemaakt.

Inzetloos: biologie, economie

Hopeloos: ik kreeg geen onvoldoende voor gym, maar echt goed was ik er niet in.
Nu ben ik behoorlijk fit voor mijn leeftijd, denk ik.
En ik was erg slecht in plannen, dus economie, aardrijkskunde deed ik niet erg goed.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Engels, Nederlands, psychologie en dat soort vakken

Inzetloos: spreken van andere talen

Hopeloos: sporten, zwemmen, rekenen, wiskunde
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: wiskunde, natuurkunde, Frans

Inzetloos: Nederlands, Engels, Duits, Frans, natuurkunde, wiskunde, scheikunde, handvaardigheid, verzorging, tekenen, muziek, Latijn, economie, biologie, ckv, maatschappijleer, informatiekunde (dat is niet informatica), geschiedenis

Hopeloos: muziek, tekenen, ckv
Moeiteloos, alle talen, geschiedenis, godsdienst etc.

Met wat meer inzet, biologie en economie

Hopeloos, scheikunde, natuurkunde, wiskunde.
Moeiteloos: alle talen
Inzetloos: , aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer, biologie, filosofie, economie, handvaardigheid, tekenen, muziek
Hopeloos: wis-, natuur- en scheikunde. Met name natuurkunde was onbegrijpelijk voor me.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier in België op de middelbare afgestudeerd met zowat allemaal 5'en :-D.
Al mijn vakken waren dus vrij hopeloos.

Totaal hopeloos: Alle wetenschappen, Duits, Godsdienst, Gym
(Handvaardigheid en alles errond kreeg ik goddank niet meer of ik was wellicht nooit geslaagd.)

Ik had een 7 voor Nederlands en voor Geschiedenis van de 20ste eeuw
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Talen, geschiedenis, maatschappijleer, godsdienst
Inzetloos: economie, wiskunde
Hopeloos: natuur- en scheikunde
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Gym, Wiskunde, Scheikunde, Biologie, Natuurkunde, Handelswetenschappen
Inzetloos: Geen idee
Hopeloos: Talen, tekenen, handvaardigheid, muziek
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-06-2021 22:20
Ik ben hier in België op de middelbare afgestudeerd met zowat allemaal 5'en :-D.
Al mijn vakken waren dus vrij hopeloos.

Totaal hopeloos: Alle wetenschappen, Duits, Godsdienst, Gym
(Handvaardigheid en alles errond kreeg ik goddank niet meer of ik was wellicht nooit geslaagd.)

Ik had een 7 voor Nederlands en voor Geschiedenis van de 20ste eeuw
Haha, ik krijg een beeld van jij, nu, die na al die jaren ergens in een lokaal nog steeds zit te borduren of punniken in de hoop eindelijk een keer van school te mogen ;-)
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Haha ik heb zo vaak gezegd “dit kan ik niet, hier ben ik slecht in” omdat ik een onvoldoende haalde voor iets waar ik het boek niet eens van geopend had. Als ik nu terug kijk in middelbare school boeken denk ik echt, dit is zo makkelijk, als je ook maar een half uurtje per dag aan school besteedde had je overal tienen. Maar ja zo makkelijk werkt dat niet in een tienerbrein.
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Engels, Nederlands, Biologie, Kunst, Godsdienst, ICT, Maatschappijleer, Geschiedenis, Aardrijkskunde
Inzetloos: Economie, Wiskunde, Scheikunde, Frans, Duits
Hopeloos: Natuurkunde, Gym, Wiskunde, Techniek

Ik had een 3 voor mijn Economie eindexamen omdat ik weigerde een boek open te doen en met Frans werd ik altijd Un(e?) Catastrophe genoemd. Als ik braaf mijn woordjes stampte had ik een 10. Als. :shame:

Wiskunde gaf ik al op voor ik begonnen was, dat bleek ik tijdens mijn studie uiteindelijk toch beter te kunnen dan verwacht, maar ik ben nog steeds een prutser als je het met mijn beta vakgenoten vergelijkt.

Gym was gewoon niet eerlijk. :( Ik kreeg een 1 omdat ik mijn tenen niet aan kon raken (de opdracht was blokjes wegdrukken voorbij je tenen terwijl je zat, maar ja ik kwam dus al niet eens bij mijn tenen..
), een 3 omdat ik na 10x proberen nog geen salto durfde (maar wel probeerde, de mensen die het niet eens probeerden en op de bank bleven zitten kregen ook een 3), een 5 omdat ik na vele mislukte pogingen eindelijk kon touwklimmen maar halverwege hoogtevrees kreeg, een 6 voor basketballen omdat ik halverwege mijn vinger brak en dus niet zo leuk meer mee deed, een 5 voor softbal omdat ik 3x missloeg en dan weer op de bank zat of ik naar helemaal achterin het veld werd gedirigeerd door de rest van de leerlingen waar de bal nooit komt...Ik kan nog wel even doorgaan.
Moeiteloos : talen, geschiedenis, maatschappijleer en aardrijkskunde/godsdienst
Inzetloos : handvaardigheid, techniek, economie, management & ondernemen (M&O) en tekenen
Hopeloos : wiskunde, scheikunde, natuurkunde

Al moet ik wel zeggen dat ik mijn volledige middelbare schooltijd eigenlijk geen klap heb uitgevoerd. Hoe ik ooit het vwo examen heb gehaald is me nog altijd een raadsel. Vandaar misschien dat ik soms nog wel eens droom dat ik het examen nog moet doen.
Ik weet eigenlijk niet of het zo simpel is. Waar je goed in bent, vind je meestal leuk en is bevredigend want je boekt resultaat. Wat je niet makkelijk afgaat, daarvoor is het veel moeilijker jezelf te motiveren. Anyway -

Moeiteloos: alle schoolse vakken en kunstvakken.

Hopeloos: gymnastiek (motorisch een ongeleid projectiel met 0 spierkracht), samenwerken, diplomatie.

Niet de beste combinatie voor een gelukkige schooltijd. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik vond 95% van alles wat ik leerde op de middelbare school echt totaal niet boeiend, maar deed toch wel m’n best om goede cijfers te halen, dus ik denk dat ik daarom moeiteloos of inzetloos nooit echt ervaren heb. Gym was voor mij alleen redelijk hopeloos. Ik kon er niet voor leren, en kon er ook niet een mooi verhaal omheen verzinnen zoals met tekenen.
Moeiteloos: Nederlands, wiskunde, scheikunde, gym.
Inzetloos: aardrijkskunde, Frans, Duits en Engels.
Een ramp: Geschiedenis, natuurkunde, economie.
.
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 01-07-2021 14:21
99.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging niets moeiteloos helaas.
Maar geschiedenis, economie en biologie lag me wel redelijk. Nog hard werken maar dat vond ik ook wel leuk.
Echt hopeloos:
de talen, wiskunde en gym. Gym blijkt achteraf te komen omdat ik steeds astma aanvallen had destijds zeiden ze gewoon: tja die dikke heeft natuurlijk geen conditie.
Gered dankzij mijn klasgenoot (toen nog geen "verkering" maar later wel mee getrouwd):
techniek. Hij kon het niet aan mij zo te zien klungelen en heeft zijn eigen projecten afgerafeld zodat hij, zo subtiel mogelijk, mijn projecten kon doen. Toch zonde dat ik dat destijds niet genoeg hebben weten te waarderen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: de grammatica van Nederlands, Frans en Duits. Biologie, aardrijkskunde (topografie).
Inzetloos: Geschiedenis (vond het niet interessant).
Hopeloos: Wiskunde (gebrek aan ruimtelijk inzicht). Natuur/scheikunde. Tekenen en handvaardigheid (slechte motoriek). Techniek. Economie theorie ging nog wel. Zo lang het maar geen sommen waren. Bij mij was het zo dat wat ik niet goed kon, ik ook geen extra moeite voor wilde doen.
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Engels, Nederlands, Literatuur, Frans, Maatschappijleer, Geschiedenis
Inzetloos: Wiskunde, Scheikunde, Economie
Hopeloos: Gym, Handvaardigheid, Techniek

Ik snapte pas toen ik Voeding & Diëtetiek ging doen dat scheikunde niet zo'n probleem was, als ik eenmaal uit mijn puberovertuigingen stapte.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo’n werker dus het was bij mij moeiteloos of niet. Moeiteloos waren de talen, geschiedenis, economie. Inzetloos de rest. Wiskunde was wel echt hopeloos. Op het hbo kreeg ik weer wiskunde en statistiek hoewel ik het na 4 vwo had laten vallen (toen een 1,8 gemiddeld). Dat is het enige vak waar ik toen veel voor gedaan heb, want ik wilde dat diploma. Keihard werken voor een 6, dat is echt niet mijn ding.
Alle reacties Link kopieren
Is dit leuk om van een willekeurige vreemde te lezen? Of is het vooral leuk om het van jezelf te delen?

(geen haat, gewoon interesse)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven