Automaat auto kopen

22-07-2021 11:55 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Onlangs heb ik mijn rijbewijs gehaald voor een automaat en ben ik opzoek naar een auto. Momenteel valt het mij op dat de vraag erg hoog is naar automaten, maar het aanbod is erg laag. Het gebruik van een auto is niet noodzakelijk voor werk etc, maar wel fijn om te gaan en staan waar je wil. Mijn vriendin woont namelijk ook op een afstand waar je wel met de auto heen moet.

Wat is jullie ervaring met een auto kopen (automaat)? Waar moet je op letten en wat voor merken zijn betrouwbaar? Ook ben ik benieuwd in welke tijd je het best een auto kan kopen. Zelf ben ik een beginnend bestuurder dus ik wil niet teveel geld uitgeven voor een auto, aangezien er ook een hoop naar verzekering gaat.

Mijn voorkeur:
- Max €10.000
- Benzine auto
- Vanaf 2012
- Max 120.000 km op de teller
- hoeft niet een extreem grote auto te zijn. 2 deurs is ook prima
w21 wijzigde dit bericht op 22-07-2021 12:50
Reden: ..
4.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
mii wijzigde dit bericht op 22-07-2021 12:08
98.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
mii wijzigde dit bericht op 22-07-2021 12:07
98.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
mii wijzigde dit bericht op 22-07-2021 12:08
98.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
mii wijzigde dit bericht op 22-07-2021 12:09
98.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
mii wijzigde dit bericht op 22-07-2021 12:09
98.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb nu mijn tweede Daihatsu automaatje, dit maal een Cuore. Hij is uit 2003 (wel wat ouder dan wat jou jij zoekt) maar die loopt nog als een zonnetje. Bij de APK ook nooit wat groots en dus duurs. Ik kan je auto uit die regionen aanraden, Daihatsu is Japans. Aziatische tweedehandsjes komen ook bij de ANWB goed uit de bus: https://www.anwb.nl/experts/auto/29/wel ... us-gekomen.

Succes!

Ook
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
mii wijzigde dit bericht op 22-07-2021 12:10
98.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een hele speurtocht opzitten, wilde ook een automaat. En het is gelukt! Ik heb een Peugeot 107 gekocht, zon kleine auto. Ik heb er flink wat tijd ingestopt, dus kan je een garage doorgeven die veel aanbod heeft. Mocht je een hele dikke bak willen dan heb je er niks aan ;)
Alle reacties Link kopieren
Zesdubbel sorry!
Alle reacties Link kopieren
Op gaspedaal.nl staan zo'n 2000 auto's die aan jou wensen voldoen. Ik zou mij wat minder focussen op leeftijd en kilometerstand. Beter 130.000 km waarbij alle slijtage onderdelen zijn vervangen dan 110.000 waarbij alles nog vervangen moet worden.

Ga eens na wat je zoekt qua auto, vooral qua formaat. Op diverse auto fora kun je informatie vinden over eventuele product eigenschappen van de auto.

Neem bij de koop iemand mee met verstand van zaken en laat een aankoopkeuring doen. Qua periode van het jaar kopen weet ik niet of dat invloed heeft op de prijs.
Mijn eerste automaat (ik heb een schakelrijbewijs, maar waarom zou je ooit nog willen doen ;-) ) was een volkswagen Polo.

Super leuke auto.

Ik heb nu een Kia Niro, hybride, maar dat is een lease.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Suzuki wagon R. Was helemaal niet van plan om een automaat te kopen, maar hij kwam op mijn pad. Zocht een auto waar je niet geradbraakt uitkomt wegens te laag zitten. En dat was dus deze, al weer 2de hands jaren geleden. Volgens mij is hij nu 18 jaar.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Zes jaar geleden ook mijn automaat rijbewijs behaald en ik had binnen 2 weken een auto, ik rijd er nog dagelijks in.
De keuze is in zoverre beperkt, jij hebt geen toegang tot de online database van heel veel dealers.

Ik ben bij de dealer (Suzuki) van mijn man geweest, nadat ik in de regio al heel wat zaken was binnengelopen en er inderdaad niet veel keus was.

Wat deed deze dealer, hij keek in de online database (Suzuki) van heel Nederland en kwam daar mijn exemplaar tegen.
Een Swift 1,5 volautomaat, echter moet je wel op de dealer vertrouwen want als je akkoord gaat dan koopt hij de auto voor jou en kijkt deze uiteraard volledig na voordat jij betaalt.
Eigenlijk dus kijken zonder kopen.

Het is echt een top auto en geen moment spijt van gehad.
Het klinkt misschien eng maar na deze ervaring zou ik het zo weer doen, bij deze dealer dan.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
w21 schreef:
22-07-2021 11:55


Mijn voorkeur:
- Max €10.000
- Benzine auto
- Vanaf 2012
- Max 120.000 km op de teller
Je kan prima wat lager gaan zitten qua prijs, een betrouwbare en goede auto is de Toyota Aygo, daar heb je best veel automaten van. Ik had op mijn lijstje een paar staan uit 2010, 60.000 op de teller en rond de 4500,- Of de c1, die is geloof ik nog wat goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
22-07-2021 12:23

Het is echt een top auto en geen moment spijt van gehad.
Het klinkt misschien eng maar na deze ervaring zou ik het zo weer doen, bij deze dealer dan.
Niets engs aan hoor, redelijk normale procedure bij officiële merkdealers.
Alle reacties Link kopieren
SonjaS schreef:
22-07-2021 12:24
Je kan prima wat lager gaan zitten qua prijs, een betrouwbare en goede auto is de Toyota Aygo, daar heb je best veel automaten van. Ik had op mijn lijstje een paar staan uit 2010, 60.000 op de teller en rond de 4500,- Of de c1, die is geloof ik nog wat goedkoper.
Daarom mijn opmerking aan TO, welk formaat auto zoek je. Ikzelf zou nooit voor zo'n kleine auto gaan, maar wellicht dat dat voor TO geen probleem is.
Ik heb al jaren een c1 semi automaat.
Nooit meer schakelen voor mij
Heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
Ik tijd ook automaat (medische reden). Wij rijden Hyundai. Zeer betrouwbaar, bijv atos of i10 als je klein model wil.

Kleinere automaten zijn 2e hands zeer gewild, dus lastig aan te komen. Snel reageren als je er een ziet.
Alle reacties Link kopieren
Zelf vind ik een compacte auto die zuinig rijdt ook prima :) zelf woon ik in Groningen en ben ik al bij 2 dealers in de buurt geweest: Louwman (vrij bekend) en een Suzuki dealer. Ze hadden momenteel erg weinig keus en hadden ook geen inzicht in wanneer ze weer occasions zouden krijgen. Zelf kreeg ik ook het advies om naar Japanse auto’s te kijken. Vaak zijn Franse auto’s volgens de dealer probleemauto’s.
Zouden jullie mij aanraden voor een automaat om door heel het land te zoeken of toch een auto te kopen binnen een straal van 50km? Er is namelijk weinig keus momenteel.

Bedankt voor de leuke adviezen, kan ik echt wat mee!
Alle reacties Link kopieren
SonjaS schreef:
22-07-2021 12:05
Ik heb er een hele speurtocht opzitten, wilde ook een automaat. En het is gelukt! Ik heb een Peugeot 107 gekocht, zon kleine auto. Ik heb er flink wat tijd ingestopt, dus kan je een garage doorgeven die veel aanbod heeft. Mocht je een hele dikke bak willen dan heb je er niks aan ;)
Ik ben nu erg benieuwd! Je mag me het zeker doorgeven. Bedankt :)
Ik heb een heerlijk Nissan Micra bakkie uit 2006 en die loopt als een tierelier.
Koop alsjeblieft nooit een automaat Peugeot, die shit zit echt elektronisch niet in elkaar hoe je het zou willen. Alleen maar problemen met dat merk gehad.
Mazda is ook erg fijn!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat automaten juist steeds meer ook op de tweedehands markt komen. Ik rij al jaren automaat en heb eigenlijk nooit moeite gehad om er 1 te vinden. Ik heb jaren lang een Citroën saxo gereden, ideaal autootje en heeft nooit problemen gehad. Toen hij 20 was heb ik hem weggedaan. We hebben toen een Citroën c4 gekocht en ook daarmee weinig gedoe. Die hebben we in oktober ingeruild voor een nieuwere c4, nieuwer model ook. Gelukkig 3 maanden garantie op de motor enz, want daarmee stonden we de eerste tijd meer stil dan dat hij reed. Bleek iets met een sensor te zijn uiteindelijk, maar ze hebben zowat alles vervangen wat stuk kon gaan voor ze er achter waren. Allemaal in die garantie, dus prima. Nu doet hij het perfect! Geen problemen meer mee gehad sindsdien. Dit is onze gezinsauto, de caravan kan erachter dus vandaar deze. Ik zelf rij voornamelijk in onze Opel Karl. Die hebben we eind 2018 nieuw gekocht. Zit geen echte automaat in, maar een computergestuurde koppeling, heet bij hen easytronic. Het is een beetje wennen met gas geven, want soms als je net te vroeg of te laat gas geeft moet hij even denken en nog schakelen. Maar verder ook daarmee nooit gedoe :) ik vind zelf de Karl echt super fijn! Maar dat is ook vanwege alle opties zoals stoel- en stuurverwarming. Qua kofferbak stelt het weinig voor.
Alle reacties Link kopieren
w21 schreef:
22-07-2021 12:56
Zelf vind ik een compacte auto die zuinig rijdt ook prima :) zelf woon ik in Groningen en ben ik al bij 2 dealers in de buurt geweest: Louwman (vrij bekend) en een Suzuki dealer. Ze hadden momenteel erg weinig keus en hadden ook geen inzicht in wanneer ze weer occasions zouden krijgen. Zelf kreeg ik ook het advies om naar Japanse auto’s te kijken. Vaak zijn Franse auto’s volgens de dealer probleemauto’s.
Zouden jullie mij aanraden voor een automaat om door heel het land te zoeken of toch een auto te kopen binnen een straal van 50km? Er is namelijk weinig keus momenteel.

Bedankt voor de leuke adviezen, kan ik echt wat mee!
Ik zou zeker door het hele land kijken. In de randstad is het aanbod groter dan daarbuiten en een groter aanbod betekent vaak ook een gunstigere prijs.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben allebei een automaat, man omdat het een leaseauto is, ik omdat ik een automaat ontzettend fijn vind.

Ik heb een Volvo V90, hij een Kia Niro.

Mijn moeder heeft ook een automaat, een Ford Fiesta. Die auto voldoet misschien wat beter aan je eisen dan de eerdergenoemde auto’s ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven